روز اورشلیم

روز اورشلیم

روز اورشلیم

یوم یروشالاییم (به عبری: יום ירושלים به انگلیسی: Yom Yerushalayim) به‌معنای: روز اورشلیم (Jerusalem Day)، نام یک جشن ملی و از اعیاد مذهبی یهودیان و تعطیل رسمی در کشور جعلی اسرائیل است. یوم یروشلاییم، به روز یکپارچه شدن شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) گفته می‌شود. یوم یروشالاییم، مطابق است با روز ۲۸ ایار (۲۸th of Iyar) در تقویم عبری که چهل‌وسومین روز از «ایام عومر» (۴۳rd Day of the Omer) به‌شمار می‌رود.

تاریخچه

پس از صدور «منشور استقلال اسرائیل» در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی و حمله‌ی اعراب در روز پس از صدور منشور، که به «جنگ ۱۹۴۸» یا «جنگ اول اعراب و اسرائیل» مشهور شد، بخش غربی شهر اورشلیم به تصرف اسرائیل و قسمت شرقی به تصرف اردن درآمد.

اما نهایتاً در پی «جنگ شش‌روزه» میان اعراب و اسرائیل و پیروزی اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز مانند بخش غربی اورشلیم غصب و به آن ضمیمه شد، که در اسرائیل به آن «جشن یکپارچه‌شدن شهر اورشلیم» گفته می‌شود.

مدال یادبود آزادسازی اورشلیم و روز اورشلیم

مدال یادبود آزادسازی اورشلیم

در روز اورشلیم چه می‌گذرد؟

رژه پرچم یا راهپیمایی پرچم‌ها (March of the Flags) بخشی از آداب روز اورشلیم است که بیش از سه دهه‌ی پیش آغاز شد. این رژه از غرب اورشلیم آغاز شده، از میان شهر قدیم در شرق اورشلیم از جمله محله‌ی مسلمانان گذشته و با مراسم دعا در کنار «دیوار ندبه» (Western Wall) خاتمه می‌یابد.

این مراسم هزاران جوان یهودی افراطی را به خود جذب می‌کند. مراسم رژه به‌شدت برای اعمال خشونت‌آمیز و فتنه‌انگیزی مورد انتقاد بوده است.

یهودیان افراطی در مراسم رژه، سرودهای ضدفلسطینی و شعارهای ضداسلامی سر داده، و به پشتوانه‌ی حضور نیروهای اسرائیلی، هنگام عبور از محله‌ی مسلمانان و دروازه‌ی دمشق مغازه‌های فلسطینیان را تخریب می‌کنند. در نتیجه از فلسطینی‌ها خواسته می‌شود که در این روز در خانه بمانند و مغازه‌های خود را ببندند.

رژه پرچم یا راهپیمایی پرچم‌ها در روز اورشلیم

راهپیمایی پرچم‌ها یا رژه پرچم در روز اورشلیم

پشت‌پرده این رژه گروه‌های مختلفی قرار دارند، از جمله «صهیونیسم مذهبی» (Religious Zionism) یک گروه سیاسی راستگرای افراطی و همچنین شوراهای شهرک‌های یهودی‌نشین غیرقانونی «بنیامین» (Binyamin) و «گوش اتزیون» (Gush Etzion) در کرانه غربی و جنبش‌های جوانان مثل «بنی آکیوا» (Bnei Akiva) و «آریل» (Ariel) و حزب راست «ایم ترتزو» (Im Tirtzu).

روز قدس

روز قدس که به‌طور رسمی «روز جهانی قدس» نامیده می‌شود، یک رویداد سالانه است که در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان، به‌منظور ابراز حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم آن و آزادسازی قدس شریف از سویی، و مخالفت با صهیونیسم بین‌الملل و دولت غاصب اسرائیل و محکومیت اقدامات فسادبرانگیز این غدّه‌ی سرطانی از سوی دیگر، توسط جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و تا کنون هرساله برگزار می‌شود.

این رویداد، در مخالفت با جشن «روز اورشلیم» در اسرائیل است و در آن با اعتراض به اشغال بیت‌المقدس توسط اسرائیل، اجتماعات باشکوهی از سوی مسلمانان و سایر آزادی‌خواهان و آزادگان غیرمسلمان، در سراسر جهان و در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

پیام امام خمینی (ره) به مسلمین ایران و جهان درباره انتخاب «روز قدس»

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏
من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این‏‎ ‎‏روزها به حملات وحشیانه‌ی خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و‏‎ ‎‏به‌ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه‌ی ایشان را‏‎ ‎‏بمباران می‌کند.‏ من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست‏‎ ‎‏این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم‏‎ ‎‏آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌کننده‌ی سرنوشت‏‎ ‎‏مردم فلسطین نیز باشد، به‌عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی‏‎ ‎‏بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند‏‎ ‎‏متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏
روح‌الله الموسوی الخمینی‏
۱۶ مرداد ۱۳۵۸ / ۱۳ رمضان ۱۳۹۹‏

روز قدس روز اورشلیم

روز اورشلیم روز قدس

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

ماه تیشری در تقویم عبری و میراث یهود

ماه تیشری در تقویم عبری و میراث یهود

آفرینش جهان در ماه تیشری انجام گرفته است. این ماه بر حسب تقویم عبری اولین ماه می‌باشد و روزهای اول و دوم این ماه عید «روش هشانا» نام دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.