از جشن تو بآو یهودی تا روز عشاق اسرائیلی

از جشن تو بآو یهودی تا روز عشاق اسرائیلی

تو بآو (به انگلیسی: Tu B’Av به عبری: ט”ו באב) به معنی پانزدهم ماه آو، یکی از جشن‌های کوچک یهودی است که کمتر از یک هفته پس از سپری شدن یکی از غمناک‌ترین ایام دینی یهود (تیشعا بآو)، فرا می‌رسد.

این جشن همیشه به‌دنبال شبی واقع می‌شود که قرص ماه به اوج خود رسیده و مهتاب همه‌جا را روشن ساخته باشد. بنابراین بدیهی است که زمان دقیق برگزاری این آیین از روی نمایان‌شدن قرص کامل ماه در آسمان تعیین گردد.

تو بآو ولنتاین یهودی و اسرائیلی

به گزارش میشنا، تو بآو در روزگار آبادانی معبد اورشلیم (بت همیقداش) یک جشن و تعطیل مذهبی به‌مناسبت آغاز خوشه‌چینی انگور بوده است.

جشن تو بآو پانزدهم ماه آب

در این روز دختران مجرد اورشلیم، با پوشیدن لباس‌های سفید به سوی تاکستان‌ها می‌رفتند و در کنار هم جمع شده و به پایکوبی می‌پرداختند.

جشن تو بآو روز ولنتاین یهودی

بدین‌ترتیب، مردان جوانی که مایل به یافتن همسر دلخواه خویش بودند، هنگام ورود به تاکستان‌ها، با این منظره روبه‌رو شده و با همسر احتمالی آینده‌ی خود آشنا می‌شدند!

جشن تو بآو پانزدهم ماه آو

در شرح همین مطلب در تلمود نیز از جشن‌های تو بآو و یوم کیپور به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن‌های یهودی یاد شده و اشاره کرده است که هیچ روزی به اندازه‌ی این دو روز برای یهودیان خوشحال کننده نبود.

امروزه این جشن در کنار تیشعا بآو قرار گرفته ولی پایه‌ی مذهبی ندارد.

تمبر جشن تو بآو

انتشار تمبری در سرزمین‌های اشغالی به مناسبت جشن تو بآو

با توجه به این‌که یهودیان تلاش می‌کنند تا مراسماتی شبیه به مراسم جذاب سایر ادیان و ملل برای خود دست و پا کنند (به‌عنوان نمونه می‌توانید تقلید «حنوکا» از «کریسمس» و «عمو ماکس» از «بابا نوئل» را در اینجا بخوانید.)، در روزگار اخیر در سرزمین‌های اشغالی موسوم به اسرائیل، از این روز به‌عنوان روز ولنتاین ملی استفاده شده و از آن به‌عنوان روز عشق اسرائیلی یاد می‌شود.

در این روز، مراسم خواستگاری و جشن‌های عروسی برپا می‌شود و عاشقان به هم هدیه می‌دهند.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

ماه تیشری در تقویم عبری و میراث یهود

ماه تیشری در تقویم عبری و میراث یهود

آفرینش جهان در ماه تیشری انجام گرفته است. این ماه بر حسب تقویم عبری اولین ماه می‌باشد و روزهای اول و دوم این ماه عید «روش هشانا» نام دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.