هالیوود و ترویج همجنس‌بازی در انیمیشن‌های کودکان

هالیوود و ترویج همجنس‌بازی در انیمیشن‌های کودکان

«دگرباشی جنسی» در غرب به فاصله دوسه دهه با عنوان «همجنس‌گرایی» به عنوان حقوقی اولیّه (البته نه در همه‌جا) شناخته شد. حامیان پشت‌پرده این بی‌پردگیِ اخلاقی از تمام ابزارها برای عادی‌سازیِ این رفتار نابهنجار بهره بردند و در این بین سینمای هالیوود بیشترین خدمت را به ترویج «همجنس‌بازی» کرد. تهاجم فرهنگی غرب به‌شدت نیازمند مستمسکی برای قبح‌زدایی از این رفتاری بود که مردم به‌عنوان یک پدیده غیراخلاقی از آن یاد می‌کنند، از این‌رو دست به دامان سینما شدند. جامعه غربی می‌بایست از منظر فرهنگی استحاله می‌شد. تابوها یکی پس از دیگری شکست و هالیوود ارزش‌های جامعه را دیگرگون ساخت.

«جورج وینبرگ» روانشناس و فعال حقوق همجنس‌بازان در سال ۱۹۷۲ میلادی درست یک سال قبل از رأی انجمن روانپزشکی آمریکا نسبت به حذف «همجنس‌گرایی» از فهرست اختلالات روانی، واژه «هوموفوبیا» را در کتاب «جامعه و همجنس‌گرای سالم» استفاده کرد. به جرأت می‌توان گفت که در هالیوود هیچ ضدارزشی طی سه دهه گذشته به اندازه‌ی همجنس‌بازی به یک ارزش و حتی حقوق اولیه تبدیل نشده است!

سینما بالاترین نقش را در ترویج این قِسم از بی‌بندوباری ایفا کرد. برای نمونه فیلم سینمایی «فیلادلفیا» (Philadelphia) روایت داستان یک همجنس‌باز به نام «اندرو بِکِت» است و او را فردی مظلوم نشان می‌دهد تا بیننده با او هم‌ذات پنداری کند. این فیلم با بهره بردن از تحریک عواطف و احساسات به‌دنبال ایجاد حسّ طرفداری از این فرد است، که در اصل نماینده قشری است که قرار است یکی از تابوهای غیراخلاقی تمام تاریخ را به مسأله‌ای عادی تبدیل کند.

فیلم همجنس‌بازی فیلادلفیا

هالیوود پس از این فیلم، تولید محتواهای همجنس‌بازی را در حد وسیعی گسترش داد. آن‌چنان هماهنگی در پیکره‌ی کلی هالیوود وجود داشت که چنین فیلم‌هایی جوایز متعدد سینمایی نیز دریافت کردند.

«هیلاری سوانک» در سال ۱۹۹۹ جایزه اسکار بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن را برای بازی در فیلم همجنس‌بازی «پسرها گریه نمی‌کنند» دریافت کرد. «آبی گرم‌ترین رنگ است» با موضوع تراجنسیتی نخل طلای کن را دریافت کرد. و چه جوایز متعددی که نصیب عوامل فیلم‌های دارای موضوع دگرباشی جنسی شد.

ترویج مضامین همجنسبازی به انیمیشن های کودکان معصوم

و اما مسأله حالا شکلی به‌غایت بحرانی به خود گرفته است. هالیوود در مسیر ترویج بی‌اخلاقی، مضامین همجنس‌بازی را به انیمیشن‌های کودکان معصوم کشانده است. کودکی که حتی هنوز مجاز به یادگیری مفاهیم و آموزه‌های جنسی در روابط طبیعی انسان‌ها نیست، حالا در محتواهایی که تماشا می‌کند با مضامین همجنس‌بازی مواجه می‌شود!

«در یک تپش قلب» (In a Heartbeat) اولین انیمیشن حاوی مضمون همجنس‌بازی است. این انیمیشن کوتاه ۴ دقیقه‌ای در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و داستان آن در مورد علاقه‌ی یک پسر دبستانی به پسری دیگر است. این انیمیشن کوتاه پس از انتشار در یوتیوب تنها در یکی از پست‌های خود بیش از ۴۰ میلیون بار و در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار تماشا شد.

انیمیشن در یک تپش قلب

انیمیشن IN A HEARTBEAT

اما مسأله به همین انیمیشن کوتاه ۴ دقیقه‌ای ختم نشد. حالا گردانندگان اصلی صحنه‌ی تهاجم فرهنگی، همجنس‌بازی را در یکی از پربیننده‌ترین انیمیشن‌های روز دنیا گنجاندند.

«داستان اسباب‌بازی ۴» (Toy Story 4) دارای لحظه‌ای از حضور یک زوج همجنس‌گرای زن است که فرزند خود را به مهد کودک می‌برند و بعد از آن محل را ترک می‌کنند. همین یک صحنه کافی بود تا مادران آمریکایی و پویش «یک میلیون مادر» کمپینی برای تحریم انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» به‌راه بیاندازند. بیش از دوازده‌هزار مادر آمریکایی به این کمپین پیوسته و خواستار ممنوعیت پخش این انیمیشن شدند. متأسفانه این مادران موفق نشدند و لابی‌های همجنس‌بازان در والت دیزنی قوی‌تر و سمبه‌شان پرزورتر بود و اکران «داستان اسباب بازی ۴» همچنان ادامه دارد.

همجنس‌بازی در داستان اسباب‌بازی ۴

نمایی از زوج همجنس‌باز در داستان اسباب بازی ۴

هنوز مادران در شوک ورود مضمون همجنس‌بازی به انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» بودند که انیمیشن جنجالی کمپانی دیزنی و پیکسار با عنوان «به پیش» (Onward) در سطحی بالاتر به معرفی یک شخصیت همجنس‌باز پرداخت. این انیمیشن در سینما‌های آمریکا اکران شد. با این وجود، اکران فیلم سینمایی انیمیشن «به پیش» در بسیاری از کشورهای خاورمیانه ازجمله کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی ممنوع شد. روسیه، بحرین، دبی، لبنان و مصر نیز صحنه‌های مزبور را سانسور کردند. روسیه سال گذشته نیز فیلم سینمایی «راکت‌من» را به دلیلی مشابه سانسور کرده بود. این فیلم سینمایی به زندگی «التون جان» خواننده همجنس‌باز معروف می‌پرداخت.

اولین کارکتری که رسما خود را همجنسگرا معرفی می کند!

«به‌پیش» از این جهت حائز اهمیت است که اولین شخصیت همجنس‌گرای دنیای فیلم‌های پیکسار و دیزنی را معرفی کرد. «مأمور اسپکتر» نام این شخصیت زن است و «لِنا وایت» نویسنده و بازیگر همجنس‌گرا به‌جای او صداپیشگی می‌کند. این اولین باری است که یک کارکتر انیمیشنی آشکارا خودش را «همجنس‌گرا» معرفی می کند.

«دن اسکنلان» کارگردان این انیمیشن در جواب منتقدین و مخالفین گنجاندن مضمون همجنس‌بازی در این فیلم، گفت: ما می‌خواستیم که دنیای امروزی را نشان دهیم!

کمپانی های دیزنی و پیکسار برای فروش بیشتر «به پیش» (Onward) از «کریس پرَت» «تام هالند» و «لنا وایت» برای صداپیشگی استفاده کردند. نکته جالب این‌که «لنا وایت» که صداپیشگی شخصیت جنجالی این انیمیشن را انجام داده خودش نیز همجنس‌باز است.

لنا وایت در نقش مأمور اسپکتر شخصیت همجنس‌باز انیمیشن به‌پیش

لنا وایت صداپیشه‌ی مأمور اسپکتر شخصیت همجنس‌باز انیمیشن به‌پیش

شخصیت اسپکتر فیلم «به‌پیش» با صورتی که تنها یک چشم در وسط دارد، در یک صحنه ظاهر شده، اما نقش او در قصه کلیدی است. این فیلم دنیایی جادویی را به تصویر می‌کشد که شهروندانش از جمله الف‌ها، اژدها و منتیکورها، ارتباطشان با هنرهای جادویی قطع می‌شود. قهرمانان فیلم دو برادر الف به نام‌های ایان و بارلی هستند که پدر خود را در سنین کودکی از دست داده‌اند. در تولد ۱۶سالگی ایان، مادر، هدیه‌ای جادویی به‌جا مانده از پدرشان به آن دو می‌دهد تا بتوانند ۲۴ ساعت او را زنده کنند. دو برادر برای پیدا کردن عنصری جایگزین پیش از ناپدید شدن پدرشان به سفر پرماجرا می‌روند. در همین حین، مادر و نامزد جدیدش «کولت برانکو» سعی دارند پسران را از خطرات طلسم آگاه کنند.

وقتی بارلی و ایان در کوهستان‌های جادویی به سر می‌برند «مأمور اسپکتر» در میانه‌ داستان وارد روایت می‌شود. بی‌احتیاطی برادرها در رانندگی با ون محبوب بارلی توجه اسپکتر یک چشم و همکارش گور را جلب می‌کند. پسرها که نمی‌خواهند به خانه برگردند از طلسمی استفاده می‌کنند که آن‌ها را موقتاً‌ به کولت تبدیل می‌کند. این طلسم اسپکتر را که به حرف‌های «مأمور برانکو» در مورد دشواری‌های زندگی جدیدش می‌گوید فریب می‌دهد. اسپکتر به‌سرعت هم‌دردی می‌کند و پاسخ می‌دهد: «دختر دوست دختر من هم مرا دیوانه کرده!» اما پیشنهاد می‌کند که بهترین راه حمایت از آن فرزندان است. اگرچه دوست دختر اسپکتر هرگز در فیلم حاضر نمی‌شود اما همین جمله‌ی‌ کوتاه از همجنس‌گرایی او حکایت می‌کند.

مروّجان همجنسبازی آنقدر که به ترویج این بی اخلاقی اهمیت میدهند به خود همجنسبازها کمترین اهمیتی نمیدهند!

ذکر یک نکته از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و اثبات می‌کند که هدف اصلی از ترویج کج‌رفتاری جنسی و همجنس‌بازی از سوی صنعت سرگرمی هالیوود تنها عادی‌سازی این قضیه جهت گسترش ویروسی آن میان توده مردم است. دلیل منطقی این است که تعداد همجنس‌بازان به‌حدّی نیست که در این سطح برای آن‌ها محتوا تولید شود و خود همجنس‌بازان برای مغزهای متفکر پشت این تهاجم اهمیتی ندارند و تنها گسترش این مضامین مورد نظر است. دوم این‌که تولید محتوای انیمیشنی برای رده سنی کودکان، مورد استفاده‌ی بزرگسالانِ همجنس‌باز نیست.

بخش عظیم صنعت سرگرمی آمریکا به‌حدّی مساله همجنس‌بازی را جدّی گرفته و برای آن هزینه کرده که به‌تازگی برخی از تلویزیون‌ها، سایت‌ها و پلتفرم‌ها در بین بخش‌های مختلف محتواهای خود همچون اخبار، ورزشی، زنده، خانواده، جنایی و غیره، بخش «LGBTQ» (انواع همجنس‌باز) را گنجانده‌اند! قطعاً هدف ویژه‌ای برای گنجاندن این بخش در رسانه‌های پخش محتوا وجود دارد چراکه بخش دسته‌بندی صفحه‌ی موارد پخش به‌دلیل محدودیت فضا، بسیاری از عناوین مهم که دربرگیری بالایی بین مخاطبین داراست را بخاطر همین محدودیت در فهرست‌ها ندارد، حالا بخش جزئی محتواهای همجنس‌بازی را در کنار کلی‌ترین بخش‌های خود قرار می‌دهند که از حیث تعادل میزان مخاطب نیز به هیچ عنوان قرابتی با دیگر دسته‌بندی‌ها ندارد.

نشان همجنس‌بازی در دسته‌بندی کانال‌ها

ذکر این نکته حائز اهمیت است که فیلم انیمیشن «به‌پیش» آخرین فیلم دارای مضمون همجنس‌بازی نخواهد بود همچنان‌که کمپانی ماروِل فیلمی در حال ساخت با عنوان «ابدی‌ها» دارد که مشخصاً اولین زوج سینمایی دنیای اَبَرقهرمانی را معرفی می‌کند. «برایان تایری هنری» و «هاز سلیمان» هنرپیشه‌های این فیلم هستند که قرار است پاییز آینده اکران شود.

مساله حائز اهمیت این‌که هالیوود با تابوشکنی‌های غیراخلاقی خود سعی در آلوده‌کردن تمام ژانرها در همه گروه‌های سنّی به کج‌رفتاری جنسی و همجنس‌بازی داشته و ساحت هنر و همچنین ایجاد چالش برای خانواده‌ها برایش محلّی از اعراب ندارد.

نویسنده: علیرضا سپهوند

همجنس‌بازی ، همجنس‌بازی

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

homosexuality

پشت پرده ترویج همجنس‌بازی در جهان

با دقت در عرصه‌ی فرهنگ‌سازی جهانی مواردی را می‌بینیم که نظام‌های غربی به‌خصوص آمریکا با تغذیه از سرمایه‌های مالی یهود، به‌شدت و با اصراری عجیب سعی در گسترش آنها دارند. همجنس‌بازی از این موارد است.

۴ نظر

  1. سالهای قبل که انیمیشن اسباب بازی۴رودیدم نطرم به اون صحنه جلب شدولی درست درکش نکردم.ایناواقعاحروم زاده ان.

  2. با سلام
    ای کاش میشد مطالبتونو ب صورت pdfدر می آوردید تا استفاده بیشتری داشته باشیم.

  3. شاید هنوز در کارتون و انیمیشن ها روی موضوع هم‌جنس بازی زیاد کار نکرده باشن …
    اما توی انیمه ها (که مخاطبینش از کودکان تا بزرگسالان هستند) تا دلتون بخواد در این مضامین کار شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شانزده =