پرونده جادوی پول و بانک

پرونده جادوی پول و بانک (قسمت اول)

اسناد منتشر شده به‌روشنی نشان می‌دهد نظام پولی و بانکی جهان عمیقاً به صهیونیست‌ها (یا به اصطلاح دقیق‌تر = زرسالاران یهودی) وابسته است. جادوی پول و بانک

این ساختار از قرن ۱۳ میلادی توسط یهودیان (همچون خانواده شناخته شده «مدیچی») در ایتالیا پایه‌گذاری شد؛ عملکرد این نهاد ادامه یافت، تا در قرون بعد به مدد نظریه‌پردازان فیلسوف اجتماعی چون جان لاک و آدام اسمیت و جرمی بنتام در قالب ساختار سیاسی-اجتماعیِ اصالتِ ‌منفعتِ فرد، مفصل‌بندی و تئوریزه شد؛ ‌تا اکنون که این شبکه‌ی پیچیده، توسط «فدرال رزرو» (بانک خصوصی متولی نشر «دلار بدون پشتوانه») اداره می‌شود.

جرمی بنتام جان لاک آدام اسمیت

«جرمی بنتام» – «جان لاک» – «آدام اسمیت»

رهبر فرزانه انقلاب از این شرایط به «جادوی پولی و مالی دشمن» تعبیر کردند. ایشان دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۸ فرمودند:

اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از «جادوی مالی و پولی دشمن» خلاص کنند و «ارزش و آقایی دلار» را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.

جادوی مالی و پولی ارزش و آقایی دلار

اهم مشکلات این ساختار زرمدار در دو مسأله اساسی خلاصه می‌شود:

الف. خلق فزاینده پول، از «هیچ»، به نفع آمریکا،
ب. مقبولیت دلار به‌عنوان ارز واسط؛ که به «کنترل نظام‌مند و ساختاری» و نیز «رصد و کنترل مبادلات تجاری» اقتصاد دیگر کشورها انجامیده است.

دیگر نکته، توجه به جایگاه و «ابعاد فرا راهبردی مسأله» در سطح جهانی است؛ چه این‌که عملکردهای بیمار پولی و مالی، تمامی ساحت‌های اقتصاد، و به تبع آن تمام ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.

کوتاه سخن این‌که همه‌گیری ویروس ربا، البته در اطوار جدید، و آلوده‌شدن نظام پولی و مالی در سطح جهان، به تعبیرِ قرآن‌کریم، به درگیری و جنگ خواسته یا ناخواسته‌ی جامعه با حضرت حق منجر شده، که لزوم قیام نخبگانی آزاده در برابر این مسأله را خاطرنشان می‌کند.

ربا جنگ با خدا

از سوی دیگر اگر منصفانه بنگریم در کشور ما طی چهار دهه گذشته در حوزه اصلاح پول و بانک تلاش‌های پُرحجمی صورت گرفته تا دست‌کم «در سطح حداقلی» زندگی جاری مردم را از مشکلات پولی بزداید، و تکلیف را از دوش مردم بردارد – که البته یک گام مهم به جلو محسوب می‌شود – اما با توجه به نقایص فراوان موجود، حرکت مؤثر در مسیر نظام‌مند کردن مالیه اسلامی، به‌عنوان نهاد مهمی از تمدن اسلامی، تلاشی مضاعف می‌طلبد.

مراکز متعددی در کشور داعیه‌دار فهم مسأله پول و بانک هستند، اما حقیقت این است که نقطه کانونی، که جامع‌الأطراف و تأثیرگذار باشد،‌ وجود ندارد.

برای حل این مسأله خطیر،‌ سه ضلع «شناخت مبانی فقهی اسلام»، «دانش آکادمیک و روزآمد» و همچنین «تجربه و دانش اجرایی» لازم است.

حل مسأله پول و بانک

حاصل نقص متولیان امر در این سه ضلع اساسی، نگرش جزیره‌ای نخبگان به مسأله و عدم وجود خروجی معتنابه در اصلاح این حوزه است. با این وصف، تقریباً تمامی بروندادهای نخبگانی مصلحان پول و بانک در جمهوری اسلامی (اعم از قوانین، سمینارها، کتب و محصولات پژوهشی، اجرا و…) از بیماری «نگرش یک‌جانبه و جزیره‌ای» رنج می‌برد.

در پرونده‌ی «جادوی پول و بانک» بر ماهیت و چیستی پول و بانک تأکید شده، و با نگاه دقیق به جریان‌شناسی اقتصادی سیاسی حول این موضوع مهم، تلاش خواهد شد تا فهم دقیق از مسأله به مخاطب منتقل شود.

هیولای فدرال رزرو

لذا از این پس، در قالب سلسله یادداشت‌هایی، با محوریت جریان‌شناسی اقتصادی سیاسی، به تبیین سیر تطوّر نظام پولی و مالی جهانی خصوصاً تأثیرگذاری عمیق و بی‌بدیل «فدرال رزرو» در رویدادهای بزرگ جهانی، مانند جنگ‌های جهانی، تشکیل اسرائیل، جنگ اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج فارس و همچنین تشکیل نهادهای چندملیّتی مانند تأسیس بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و… خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

قسمت بعدی این مقاله

جادوی پول و بانک

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

در آستانه‌ی شکست دلار

در آستانه‌ی شکست دلار

کشورها با دو راهبرد خط شکست دلار را پی گرفته‌اند؛ جایگزینی ذخایر طلا به‌جای دلار به‌عنوان پشتوانه ارزی و انعقاد پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دو =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.