جی پی مورگان و کنترل رسانه‌ها

روچیلدها، جی پی مورگان و کنترل رسانه‌ها

قبل از مطالعه‌ی مطلب اصلی، ابتدا به دو مقدمه (درباره شناخت جی پی مورگان و شركتش) از ویكی‌پدیا توجه كنید:

مقدمه‌ی اول: درباره‌ی جی پی مورگان

جان پیرپونت مورگان (J. P. Morgan) بانکدار و مجموعه‌دار آمریکایی بود، که در زمان خود، بر مؤسسات مالی فراوانی کنترل داشت. او در ۱۸۹۲ موجب ادغام ادیسون جنرال الکتریک و تامسن-هیوستون الکتریک کامپنی برای تشکیل جنرال الکتریک شد. وی بنیانگذار شرکت یو. اس. استیل و بانک جی پی مورگان چیس می‌باشد.

جی پی مورگان

مقدمه‌ی دوم: درباره‌ی جی پی مورگان چیس

جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی است، که ریشه‌های تأسیس آن، به سال ۱۷۹۹ بازمی‌گردد. این مؤسسه در نتیجه ادغام شمار زیادی بانک و شرکت خدمات مالی تشکیل شده است، ولی فرم کنونی آن، حاصل ادغام کمیکال بانک و چیس منهتن بانک، سپس خریداری هر دو بانک توسط شرکت جی. پی. مورگان اند کو. و در نهایت، ادغام هر سه موسسه در سال ۲۰۰۰ می‌باشد. شعبه مرکزی این بانک، در منهتن، نیویورک قرار دارد.

آهن ربا جی پی مورگان

آهن ربا ؛ کاریکاتوری در نقد جی پی مورگان

این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی، بالغ بر ۲٬۲۶۵ تریلیون دلار دارایی داشت. جی پی مورگان چیس هم‌اکنون بزرگترین بانک ایالات متحده آمریکا بر پایه میزان دارایی، به‌شمار می‌آید. این بانک، در سال ۲۰۱۲ بر پایه رتبه‌بندی مجله فوربز، پس از اچ‌اس‌بی‌سی به‌عنوان دومین بانک بزرگ جهان شناخته شده‌است. جی پی مورگان چیس، به‌همراه بنک آو امریکا، سیتی‌گروپ و ولز فارگو در فهرستی تحت عنوان چهار بانک بزرگ ایالات متحده، طبقه‌بندی می‌شوند.

حباب‌های وال استریت

حباب‌های وال استریت ؛ کاریکاتوری در نقد جی پی مورگان و وال استریت

ساختار کنونی بانک جی‌پی مورگان چیس در نتیجه ادغام چندین بانک، موسسه مالی و شرکت خدمات مالی بزرگ بوجود آمد. این فرایند از سال ۱۹۹۶ آغاز شد. این موسسات عبارتند از: چیس منهتن بانک، فرست شیکاگو بانک، جی. پی. مورگان اند کو، بانک وان، بیر استیرنز و واشینگتن میچوال. این بانک‌ها و موسسات مالی، که خود حاصل تملک و ادغام چندین و چند شرکت و بانک می‌باشند، عبارتند از: کمیکال بانک، بانک ملی دیترویت، بانک ملی تگزاس، پرووایدین فایننشل و گریت وسترن بانک.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد از مطالعه‌ی این دو مقدمه، اكنون به مطلب اصلی كه بازخوانی دو حادثه در سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۷ ميلادی است توجه كنيد:

سال ۱۹۱۳

در ۳۱ مارس، جی. پی. مورگان (J. p. Morgan) مالک ادعا شده‌ی امپراتور بانکی جی. پی. مورگان از دنیا می‌رود. تصور می‌شود که او ثروتمندترین مرد آمریکا است؛ اما وصیت‌نامه‌اش نشان می‌دهد که او فقط مالک ۱۹ درصد از شرکت‌های جی. پی. مورگان بوده است. در واقع روچیلدها مالک ۸۱ درصد بقیه‌ی این شرکت‌ها بوده‌اند.

جی پی مورگان و عمو سام

جی پی مورگان و عمو سام ؛ کاریکاتور انتقادی

سال ۱۹۱۷

نماینده‌ی کنگره‌ی ایالات متحد، اسکار کلاوی (Oscar Callaway) در کنگره اعلام می‌کند که جی. پی. مورگان پوششی برای فعالیت‌های غیرقانونی روچیلد است و کنترل صنعت رسانه‌های گروهی در آمریکا را به دست گرفته است. او اظهار می‌دارد:

«در مارس ۱۹۱۵، شرکت‌های وابسته به امپراتوری جی. پی. مورگان -یعنی شرکت‌های فولاد، کشتی‌سازی، تولید باروت و سازمان‌های تابعه‌ی آنان- دوازده فرد عالی رتبه در جهان مطبوعات را گردهم آورده، آنان را به کار می‌گیرند تا شمار کافی از پرنفوذترین و معروف‌ترین روزنامه‌های ایالات متحد را انتخاب کنند تا به طور کلی خط مشی مطبوعات روزانه را تحت کنترل خود درآورند … آنان به این نتیجه رسیده‌اند که به دست گرفتن کنترل ۲۵ روزنامه‌ی بزرگ، امری واجب است … و در این راستا توافقی بین آنان صورت گرفته است. آنان خط مشی این روزنامه‌ها را خریداری کرده‌اند و ماهیانه برای آنان مقرری در نظر گرفته شده است؛ در ضمن سردبیری برای هر روزنامه تعیین شده تا اخبار مربوط به مسائل آمادگی کشور، نظامی‌گری، سیاست‌های مالی و دیگر اخبار با ماهیت ملی و بین‌المللی را که در جهت منافع خریداران حیاتی به شمار می‌آید، به دقت نظارت و ویرایش کند.»

دو کاریکاتور انتقادی دیگر درباره‌ی جی پی مورگان و وال استریت

گالیور و غول‌های وال استریت

گالیور و غول‌های وال استریت (مورگان و راکفلر در وسط)

جک و غول‌های وال استریت

جک (تئودور روزولت) و غول‌های وال استریت ؛ مورگان، راکفلر و…

منبع: كتاب صهیونیسم در مسیر سلطه ، نوشته: اندرو کارینگتن هیچکاک ، برگردان: محمدیاسر فرحزادی ، تهران: نشر ساقی.

جی پی مورگان

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

در آستانه‌ی شکست دلار

در آستانه‌ی شکست دلار

کشورها با دو راهبرد خط شکست دلار را پی گرفته‌اند؛ جایگزینی ذخایر طلا به‌جای دلار به‌عنوان پشتوانه ارزی و انعقاد پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =