اسباط بنی‌اسرائیل

موسی و بنی‌اسرائیل (۲) آمادگی برای حاکمیت جهانی

تبار انحراف ؛ پژوهشی در دشمن‌شناسی تاریخی (قسمت پنجم) اسباط

آمادگی برای حاکمیت جهانی

مأموریت بنی‌اسرائیل آن بود که حکومتی در سرزمین‌های مقدس تشکیل دهند و پایه‌گذار حکومت جهانی شوند. از این رو، باید آموزش می‌دیدند. بنابراین، موسی علیه‌السلام اردوگاهی آموزشی در پای کوه طور ایجاد کرد. این اردوگاه آموزشی چندین سال برپا بود و بنی‌اسرائیل در این مدت آموزش می‌دیدند. (۲۳)

یک. سامان‌دهی و انسجام

چنان که گفتیم: یعقوب علیه‌السلام دوازده پسر داشت که آنان را بنی‌اسرائیل می‌خواندند. هر قبیله از بنی‌اسرائیل، خود را به یکی از فرزندان یعقوب علیه‌السلام منتسب می‌کرد. این قبایل را سبط می‌نامیدند. موسی علیه‌السلام در قدم اول برای تقویت سازمان‌دهی قبایل، آنان را بر اساس اسباط تقسیم‌بندی کرد. در هر سبط هزاره‌ها تشکیل شدند که هزار تن را در خود جای می‌داندند. آن حضرت برای هر هزار نفر، یک فرمانده معین کرد. هزاره‌ها را نیز به صدگان‌ها تقسیم و برای هر صد نفر، یک فرمانده تعیین کرد. هر صد نفر نیز به دو دسته پنجاه نفری تقسیم می‌شد که هریک فرمانده‌ای داشت و هر پنجاه نفر، پنج گروه ده نفری تشکیل می‌دادند که برای هر ده نفر نیز فرمانده‌ای تعیین شده بود. (۲۴) فرمانده ده نفر، مربی آن ده نفر بود و فرمانده پنجاه نفر، مربی مسئولان دهگان. مسئولان صدگان نیز مربی مسئولان دسته‌های پنجاه نفره بودند. فرمانده هزاره، مربی صدگان‌ها، و آن هزاره‌ها نزد مسئولان اسباط آموزش می‌دیدند و مسئولان اسباط نزد موسی علیه‌السلام (سبط- هزاره – صدگان- پنجاه‌گان- ده‌گان). به این شکل، آنها در این اردوگاه، آموزش کاملی دیدند. این آموزش، در ارتقای سطح فرهنگ عملی و حکومتی بشر، نقش اساسی ایفا کرد و در مجموعه حکومت‌ها وارد شد.
به نقل تورات، بنی‌اسرائیل در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، صنعت و… آموزش دیدند. (۲۵) آنها که حتی از ساختن یک صندوق ساده ناتوان بودند، در این اردوگاه به قدری در صنعت پیشرفت کردند که از دل آنان، سامری بیرون آمد. او در ریخته‌گری و قالب‌ریزی به اندازه‌ای مهارت داشت که گوساله‌ای از طلا ساخت که صدای گاو از آن در می‌آمد. به این ترتیب، بنی‌اسرائیل در عالی‌ترین سطح آموزش قرار گرفتند و زمینه اولیه کاردانی یهود در این اردوگاه فراهم آمد. به دستور حضرت موسی علیه‌السلام خیمه‌ای نیز ساخته بودند که در آن نماز جماعت می‌خواندند و به سخنان پیامبر خدا گوش می‌دادند. (۲۶) آنها با توجه به توانمندی بالایی که در اردوگاه ایجاد شده بود، به اطراف، استاد و معلم می‌فرستادند و دستمزد آنها به این اردوگاه می‌آمد. نقل است که موسی علیه‌السلام به بنی‌اسرائیل دستور داده بود تا می‌توانند از مصر با خود طلا حمل کنند. گوساله طلایی سامری از همین طلاها ساخته شده بود. اما درباره این‌که این طلا را در مصر چگونه به دست آورده بودند، روایات مختلفی آمده است. مطابق برخی روایات، حضرت فرموده بود از آنها عاریه بگیرند تا با این کار، حق‌کشی‌های فرعونیان را جبران کنند. (۲۷)

دو. آموزش چهره شناسی

یکی از آموزش‌های بنی‌اسرائیل در این اردوگاه، آموزش کپی‌برداری، ترسیم چهره و ثبت آن بود. این آموزش نسل به نسل منتقل شد. به نظر می‌رسد این آیه قرآن که فرموده است:
«الَّذِینَ آتَینَاهُمُ الْکِتَابَ یعْرِفُونَهُ کَمَا یعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یعْلَمُونَ‌ (۲۸) اهل کتاب همچنان که فرزندان خود را می‌شناسند، او (پیامبر اسلام) را می‌شناسند؛ ولی گروهی از ایشان در عین آگاهی، حقیقت را پنهان می‌دارند».
اشاره به این ویژگی در آنهاست. اهل کتاب، تمامی ویژگی‌های پیامبر اسلام (ص) را در کتاب‌های خود خوانده و چنان با این ویژگی‌ها آشنا بودند که تا او را می‌دیدند، می‌شناختند. (۲۹) این شناخت، شناخت به خصوصیات نبود؛ بلکه شناخت به چهره بود؛ همان‌گونه که فرزند را نه به خصوصیات، بلکه به چهره می‌شناسند. سلمان، برده‌ی یکی از یهودیان بود. پیامبر اسلام (ص) از راهی می‌گذشت که یک یهودی حضرت را دید و شناخت. هنگامی‌که وی خبر را به مولای سلمان می‌گفت، سلمان شنید و در پی پیامبر (ص) آمد و ایمان آورد. (۳۰)

سه. سیستم ارتباطی و اطلاعاتی قوی

یکی از مشکلات زمان جنگ، ارتباطات و پیام‌رسانی بود. در گذشته معمولاً برای پیام‌رسانی از پیک بهره می‌بردند؛ اما این سیستم، هم زمان‌بر بود و هم نیروی بسیار می‌خواست و برای کارهای عملیاتی نیز مفید نبود. موسی علیه‌السلام برای برقراری ارتباطات، استفاده از بوق و شیپور را به پیروان خویش آموخت. (۳۱) امروزه این عمل در یهود، تشریفاتی به نظر می‌رسد، اما در آن روز کاربردی عملیاتی داشته است. سیستم نُت موسی علیه‌السلام طبق دستورالعمل خداوند، در تورات آمد و تمام بنی‌اسرائیل مأمور شدند هر روز به عنوان عبادت، این نُت‌ها را بنوازند. (۳۲) همه آنها معنای صداها و نواخت‌ها را می‌دانستند و به قدری آموزش دیدند که موسی علیه‌السلام بر بلندی می‌ایستاد و با یک بوق، تمام اردوگاه را حرکت می‌داد. نواخت او را اسباط می‌فهمیدند؛ اسباط می‌نواختند، هزاره‌ها می‌فهمیدند و… تا نفر آخر که صدای بوق مخصوص به خود را می‌شناخت. مشکل ارتباطات نیز این‌گونه حل شد. امروزه نیز در مسئله ارتباطات، یهودی‌ها و صهیونیست‌ها سرآمد روزگارند، و این به دلیل سیستم آموزشی تاریخی آنهاست.

ادامه دارد…

قسمت قبلی این مقاله ؛ قسمت بعدی این مقاله

پی‌نوشت‌ها:
۲۳- عهد عتیق باب‌های خروج، لاویان، اعداد .
۲۴- عهد عتیق، خروج، باب ۱۸، شماره ۲۵.
۲۵- عهد عتیق، سفر خروج، باب ۳۵، شماره‌های ۳۰-۳۵.
۲۶- عهد عتیق، خروج، باب‌های ۲۶ و ۳۶.
۲۷- ر.ک: قصص الانبیاء راوندی، ص۱۶۹، در تورات نیز بدین نکته اشاره شده است: عهد عتیق، خروج، باب ۱۲، شماره‌های ۳۵ و ۳۶ و باب ۳، شماره ۲۲.
۲۸- بقره، آیه ۱۴۶.
۲۹- المیزان، ج۱ع ص ۳۲۶.
۳۰- اعلام الوری، ص ۶۵.
۳۱- عهد عتیق، اعداد، باب ۱۰، شماره‌های ۱-۷.
۳۲- همان، باب ۱۰، شماره ۹.

منبع: حجت‌الاسلام مهدی طائب (۱۳۹۲)، تبار انحراف ، قم: ولاء منتظر، چاپ هشتم

…..

واریز كمک نقدی برای حمایت از اندیشكده

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

زرسالاران یهودی و انقلاب راه‌آهن

زرسالاران یهودی و انقلاب راه‌آهن

ورود نیروی بخار و سوخت زغال سنگ به عرصه حمل‌ونقل و ساخت نخستین لکوموتیوها بود که انقلاب راه‌آهن را میسر ساخت. این تحول با نام جرج استفنسن در پیوند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 19 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.