بازگشت یهود و تحریف تورات

بازگشت یهود و تحریف تورات

بنابر نقل تاریخ، کوروش پس از تصرف بابل، قوم یهود را آزاد کرده و به آنان اجازه می‌دهد که برای ساختن مسجد در اورشلیم به این شهر بازگردند. این فرمان، پس از مدتی وقفه در زمان کمبوجیه و بردیا، دومرتبه از سوی داریوش و خشایارشا تکرار می‌شود. در هر دو فرمان بر آزادی مطلق یهود و لزوم کمک جدی به آنان در این راه تأکید شده است. حتی در فرمان خشایارشا در تورات جمله‌ای وجود دارد که ظاهر آن با آزاداندیشی این قوم، که منشأ رفتارشان با یهود دانسته می‌شود، تعارض دارد. خشایارشا در این نامه تأکید می‌کند:
و هر که به شریعت خداوند و به فرمان پادشاه عمل ننماید بر او بی محابا حکم شود خواه به قتل یا به جلای وطن یا به ضبط اموال یا به حبس. (۱)
نکته‌ی جالب این‌جاست که علی‌رغم این اتفاق بزرگ – که قوم در اسارت یهود بایستی با شوق از آن استقبال نماید – جز گروه اندک اما نخبه‌ای قدم در این راه بازگشت به بیت‌المقدس نگذاشتند. گروهی در بابل ماندند، گروهی به سوی سرزمین ایران کوچ کردند و گروهی نیز به بیابان‌های خشک حجاز وارد شدند.
در میان کسانی که در دور دوم و با حمایت خشایارشا – یا داریوش – و با مأموریت از جانب وی برای رسیدگی به وضع کشور یهودا بدان‌جا وارد شدند، دو شخصیت مهم به چشم می‌خورد: عزرای کاهن و نَحَمیا. نحمیا فرمانده‌ای قدرتمند بود که در این مأموریت بیشتر به امور سیاسی و آبادانی همت گماشت. بزرگترین اقدام او ساخت دیواری به دور اورشلیم بود تا ظاهراً آنان را از حمله دشمنان محفوظ بدارد. از اینجا است که سنت دیوارسازی و جداسازی یهود از بقیه مردمان در این حزب آغاز می‌شود و تا قانون ممنوعیت ازدواج با زنان غیریهود کشیده می‌شود. این جریان در قالب محله‌های یهودی در طول تاریخ استمرار می‌یابد. مصداق امروزین این اقدام شیطانی، دیوار حائل نام دارد که ظاهراً برای جداسازی مسلمانان از یهودیان ساخته شده، اما بنابر این سنت باید آن را دیواری برای جداسازی یهودیان از مسلمانان دانست، جداسازی‌ای که به آنان امکان تربیتی درون حزبی و قدرتمند را می‌دهد.

ezra ، عزرای کاهن

اما مأموریت عزرای کاهن از مأموریت نحمیا بسیار مهم‌تر بود. با توجه به این که ظاهراً تورات در جریان آتش‌سوزی و تخریب مسجد از بین رفته بود – که جنبه‌ی توطئه‌ای آن کاملاً مشهود است – عزرا به عنوان رهبری مذهبی و پرقدرت به کار بازتعریف دینی مشغول شد و سرانجام مذهبی نوین و شریعتی جدید به وجود آورد که به دین یهود مشهور شد. دقیقاً از اینجا است که ما با دین یهود و قوم یهود به جای دین موسای کلیم علیه‌السّلام و قوم بنی‌اسرائیل در تاریخ مواجه می‌شویم. تدوین نهایی متون مقدس یهودی که با تدوین اسفار پنج‌گانه تورات آغاز شد نیز محصول این دوره و تلاش‌های عزرا است. این‌چنین است که امروزه با توراتی تحریف شده به نام عهد قدیم روبرو هستیم.
در این‌جا یک نکته شایسته توجه می‌نماید. اگر تحریف تورات نه یک حادثه عادی، که یک توطئه‌ی از پیش طراحی شده باشد، بی‌شک تورات اصلی اینک بایستی نزد تحریف‌کنندگان آن موجود باشد. بر این اساس می‌توان با توجه به حقایقی که از جریان آخرالزمان در این کتاب آسمانی وجود داشته است، بسیاری از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دشمنان را در امروز به سوءاستفاده آنان از مطالب این کتاب آسمانی نسبت داد که البته از تقدیر و قضای الهی خارج نیست. قرآن کریم نیز ظاهراً در‌ آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره مبارکه آل عمران (۲) بر این موضوع صحه می‌گذارد.
به هر حال و در پی تمامی این ماجراها نهایتاً دین، قوم و کتاب بنی‌اسرائیل یکسره تغییر کرد و تماماً در اختیار حزب شیطان قرار گرفت و البته این حزب توانست در سرزمین‌های مهم و راهبردی جهان مستقر شده و در حکومت‌های آنان نفوذ نماید.

ادامه دارد…

قسمت قبلی این مقاله  ؛  قسمت بعدی این مقاله

پی‌نوشت‌ها:
۱- عهد قدیم، ۲۶ عزرا ۷.
۲- لَنْ یَضُرُّوکُمْ إِلاَّ أَذًى وَ إِنْ یُقَاتِلُوکُمْ یُوَلُّوکُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لاَ یُنْصَرُونَ‌ (۱۱۱) ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الْمَسْکَنَةُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَانُوا یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ الْأَنْبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ذلِکَ بِمَا عَصَوْا وَ کَانُوا یَعْتَدُونَ‌ (۱۱۲)
جز آزارى [اندک] هرگز به شما زیانى نخواهند رسانید و اگر با شما بجنگند، به شما پشت نمایند، سپس یارى نیابند. (۱۱۱) هر کجا یافته شوند، به خوارى دچار شده‌‏اند – مگر آن‌که به پناه امان خدا و زینهار مردم [روند]- و به خشمى از خدا گرفتار آمدند، و [مُهر] بینوایى بر آنان زده شد. این بدان سبب بود که به آیات خدا کفر مى‏‌ورزیدند و پیامبران را بناحق مى‏‌کشتند. [و نیز] این [عقوبت] به سزاى آن بود که نافرمانى کردند و از اندازه درمى‏‌گذرانیدند.

منبع: محمدهادی همایون ؛ تاریخ تمدن و ملک مهدوی، تهران: نشر دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول ۱۳۹۰.

تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم:

تلگرام اندیشکده مطالعات یهود

همچنین ببینید

بت‌پرستی بنی‌اسرائیل، معابد و نمادهای بعل

بت‌پرستی بنی‌اسرائیل، معابد و نمادهای بعل

گوساله سامری در واقع، صورتی از بعل بود. بَعل عنوانی عام برای خدایان اقوام سامی و به‌ویژه ساکنان بین‌النهرین بود که در هیئت گاو مقدس طلایی نشان داده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =