امام زمان و فرجام یهود

امام زمان علیه‌السلام و فرجام یهود

یکی از دشمنان خطرناک حضرت مهدی علیه‌السلام و یارانش، یهود است؛ خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: فرجام یهود

«همانا شدیدترین مردم، در دشمنی با آنان که ایمان آورده‌اند، یهودیان و مشرکان هستند.» (۱)

چنان که از بعضی روایات استفاده می‌شود، سفیانی سخت‌ترین دشمن امام زمان علیه‌السلام از جانب غربی‌ها و یهود حمایت می‌شود. اساساً سفیانی را برای حمایت از مرزهای اسرائیل و سرکوب نیروهای انقلابی، روی کار می‌آورند تا اربابان او از خطر حمله سپاه خراسانی و یاوران مهدی علیه‌السلام که برای آزادی قدس به حرکت درآمده‌اند، در امان باشند. در آیاتی از سوره مبارکه «اسراء» چنین آمده است:

«ما به بنی‌اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دو بار در زمین، فساد خواهید کرد و برتری جویی بزرگی خواهید نمود. هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، (جمعی از) بندگان خود را، که جنگاورانی نیرومندند، بر شما بشورانیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتی برای به دست آوردن مجرمان)، خانه ها را جست و جو می کنند و این وعده‌ای است قطعی، سپس شما را بر آنها چیره می‌کنیم و شما را به وسیله دارایی‌ها و فرزندانی کمک می‌کنیم و نفرات شما را بیشتر قرار می‌دهیم. اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید، باز هم به خود می‌کنید و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، آن چنان بر شما سخت خواهند گرفت که آثار غم و اندوه در صورت هایتان ظاهر می‌شود؛ داخل مسجد (الاقصی) می‌شوند، همان گونه که بار اول وارد شدند و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، در هم می‌کوبند.» (۲)

امام صادق علیه‌السلام در تفسیر جمله «(جمعی از) بندگان خود را، که جنگاورانی نیرومندند، بر شما بشورانیم» فرمودند:

«آنان کسانی هستند که خداوند، قبل از ظهور قائم آن‌ها را برمی‌انگیزد و آنان، دشمنی از دشمنان آل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را فرا نمی‌خوانند؛ مگر این‌که او را به قتل می‌رسانند.» (۳)

عیاشی در تفسیر خود، از امام باقر علیه‌السلام روایت کرده که حضرت، پس از تلاوت آیه‌ی «بعثنا علیکم عباداً لنا» فرمودند:

«او، قائم و یاران اویند که دارای قوّت و نیروی زیادی هستند.» (۴)

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که آن حضرت، آیه‌ی شریفه‌ی فوق را تلاوت فرمودند، یکی از یاران عرض کرد: فدایت شوم! اینها چه کسانی هستند؟ حضرت سه مرتبه فرمودند:

«به خدا قسم! آنان اهل قم هستند.» (۵)

بنا به ظاهر روایات موجود، در منابع شیعه و سنّی، مراد از نبرد مسلمانان با یهود در آخرالزمان همین نبرد است؛ چنان‌که از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که فرمودند:

«قیامت برپا نمی شود؛ مگر آن‌که بین مسلمانان و یهود، کارزاری رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای که مسلمانان، همه‌ی آن‌ها را به هلاکت می‌رسانند تا جایی که اگر شخصی یهودی (محارب) در پشت صخره یا درخت، پنهان شود، آن سنگ و درخت به صدا درآید و گوید: ای مسلمان! این یهودی است که در پناه من مخفی شده، او را هلاک کن!» (۶)

از روایات یاد شده، به‌دست می‌آید که خداوند، به وسیله ایرانیان، زمینه ظهور را فراهم می‌کند و مقاومت یهود در برابر مسلمانان، در چند نوبت است و نابودی نهایی آنان، به‌دست حضرت مهدی علیه‌السلام است.

بیرون آوردن تورات اصلی، از غار انطاکیه و کوهی در «شام» و «فلسطین» و «دریاچه طبریّه»، توسط حضرت مهدی علیه‌السلام و استدلال آن حضرت بر یهودیان نیز، نمونه‌ای از برخوردهای فرهنگی است که در مقام ارائه‌ی برهان، از آن استفاده می‌شود. از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که فرمودند:

«تورات و انجیل را از سرزمینی که انطاکیه نامیده می‌شود، بیرون می‌آورد.» (۷)

و نیز فرمودند:

«صندوق مقدس، از دریاچه طبریّه به دست وی آشکار می‌شود و یارانش آن را آورده و در پیشگاه او، در بیت‌المقدس قرار می‌دهند و چون یهودیان آن را مشاهده نمایند، جمعیت زیادی از آنها اسلام می‌آورند که حدود سی هزار هستند.» (۸)

نویسنده: سیدحسین تقوی

پی‌نوشت‌ها:
۱. سوره مائده، آیه۸۲
۲. سوره اسراء، آیات ۴ تا ۷
۳. تفسیر نورالثقلین، ج۳، ص۱۳۸
۴. همان
۵. بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۱۶
۶. مسند احمد، ج۲، ص۴۱۷؛ معجم احادیث الامام المهدی، ج۱، ص۳۱۲
۷. بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۵ [بنگرید به: اینجا].
۸. معجم احادیث الامام المهدی (علیهالسلام)، ج۱، ص۳۴۴؛ الملاحم و الفتن، ص۶۹

منبع: شفیعی سروستانی، اسماعیل؛ (۱۳۹۱)، دانشستان سرزمین‌های درگیر در واقعه‌ی شریف ظهور، ج ۱، تهران: موعود عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دوم.

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ سبز برای آیات و ادعیه استفاده شده.
رنگ قهوه‌ای در ترجمه‌ها استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

فرجام یهود ، فرجام یهود ، فرجام یهود

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

۵ نظر

  1. با سلام و احترام
    ممنون از سایت خوبتون. جا داره به شما و تیمتون خسته نباشید بگم.
    یه سوال دارم و اون این که آیا بعد از ظهور حضرت (عج) دنیا و جهان به حیات خودش ادامه میده یا نه بعد از فتح بیت المقدس قیامت بر پا میشه؟
    چون طبق حدیثی: “علم، بیست و هفت حرف است. همه آنچه تا به امروز رسولان الهی آورده اند، تنها دو حرف است و مردم بیش از این دو حرف نمی دانند. هر گاه قائم ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را به اضافه آن دو حرف ارائه و در میان مردم اشاعه و آموزش می دهد”. اگر قرار به پایان دنیا باشد این علمی که حضرت (عج) با خود میاره چگونه و کی استفاده خواهد شد و چه سودی برای بشریت دارد اگر قرار بر قیامت باشد.

    دوم اینکه اگر قرار نیست قیامت شود این حدیث از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله که فرمودند:
    «قیامت برپا نمی شود؛ مگر آنکه بین مسلمانان و یهود، کارزاری رخ می‌دهد، به گونه‌ای که مسلمانان، همه آنها را به هلاکت می‌رسانند تا جایی که اگر شخصی یهودی (محارب) در پشت صخره یا درخت، پنهان شود، آن سنگ و درخت به صدا درآید و گوید: ای مسلمان! این یهودی (محارب) است که در پناه من مخفی شده، او را هلاک کن!

    چون شرط فتح بیت المقدس کشتن یهودیان است و همانطور که در سوره اسرا اشاره شده آنها در هم کوبیده می شوند.
    سوم اینکه من در قسمتی دچار اشتباه شدم؟
    ممنون میشم اگه منو روشن و راهنمایی کنید
    با تشکر
    خیری

    • با سلام. بر طبق روایات مشهوره بعد از ظهور امام زمان (عج) و تشکیل حکومت جهانی ایشان نیز کماکان حیات در زمین ادامه خواهد داشت و سال‌ها بعد قیامت برپا خواهد شد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از متخصصان مباحث مهدویت دریافت کنید. باتشکر

  2. خیلی جالب بود ولی این قسمت متوجه نشدم که میگه دو بار در زمین فساد میکنید شرایط فعلی بار اول یا دوم؟

  3. سلام ، با توجه به اینکه نشانه های فروپاشی رژیم اشغالگر بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و هنوز پدیده مقدس ظهور حضرت مهدی علیه السلام اتفاق نیافتاده ، آیا می توان به این نتیجه رسید ما در دوران اول قدرت گیری یهود در زمین به سر می بریم و ماجرای دیاز پورا و تبعید ایشان از سرزمین مقدس یا حتی اسارتشان توسط بخت نصر جزو فرآیند تاریخی این قوم بوده و در فرآیند سیاسی آنها نقشی نداشته است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =