گوساله سرخ

گوساله‌ای برای جواز ورود یهود به مسجد الاقصی

ماجرای بنای هیکل سوم یهود و گوساله سرخ

در سال ۱۹۴۸ میلادی کشور فلسطین به دست صهیونیست‌ها اشغال شد تا با مهاجرت دادن ۲ هزار یهودی و اسکان دادن آنها در سرزمین‌های اشغالی از بازگشت به سرزمین موعود خوشحال شوند. پس از آن نوبت به سال ۱۹۶۷ میلادی و شکست اعراب از اسرائیل رسید که طی آن یهودیان صهیونیست شهر قدس را اشغال کرده و وارد مسجدالاقصی شدند که آن را کوه هیکل می‌نامند.

مسجد الاقصی

در شکست سال ۱۹۶۷ اعراب بلندی‌های جولان سوریه، صحرای سینا مصر و سیطره اردن بر کرانه باختری و قدس را از دست دادند، با این حال کابینه وقت رژیم صهیونیستی جرأت تعدی و تعرض به مسجد الاقصی را نیافت و اقدام به بنای هیکل موعودشان در آن نکرد، اگرچه به گفته یهود برای بنای آن شب و روز نماز می‌خوانند و دعا می‌کنند.

ماجرا چیست؟

موضوع چه بود که بنای هیکل به تعویق می‌افتاد؟ آیا بیم و هراس از اعراب یا جامعه بین‌المللی بود؟ یا این‌که دلایل دیگری مرتبط با یهود در پس آن قرار داشت؟

هیکل سلیمان

هیکل از آسمان فرود می‌آید

بر اساس آنچه در تلمود ذکر شده است، هیکل سوم یک‌باره، غافلگیرانه و سریع و آنی بنا خواهد شد و با این‌که خاخام‌های یهودی در این خصوص اختلاف نظر دارند که این امر چگونه رخ خواهد داد، با این حال جزو اعتقاداتی است که در میان بسیاری از یهودیان شایع است.

براساس این باور، هیکل سوم همچون هیکل اول که حضرت سلیمان بن داوود آن را بنا کرد و همچنین هیکل دوم که به دست هیرودس ساخته شد، تاسیس نمی‌شود. هیکل سوم در روز عید و تنها و تنها در یک روز بنا می‌شود و این موضوع ساده‌ای نیست که در فهم و درک بشری بگنجد.

خاخام شلومو بن اسحاق یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مفسران کتاب تلمود که از مهمترین و اساسی‌ترین کتاب‌های یهودیت شمرده می‌شود، براین باور است که هیکلی که یهود انتظار آن‌را می‌کشند، از آسمان و به صورتی کاملاً بنا شده و آماده بر زمین فرود خواهد آمد و به همین دلیل در ساخت آن نیازی به نیروی کار بشری آن‌گونه که در ساخت هیکل اول و دوم شاهد آن بودیم، وجود ندارد.

این حاخام یهودی مدعی است که در سِفر خروج آمده است که هیکل ساخته و پرداخته خداوند است و به همین دلیل نتیجه می‌گیرد که هیکل سوم همچون هیکل اول و دوم بنا نخواهد شد.

اما جنبش خباد به‌عنوان بزرگترین فرقه‌ای که یهودیان ارتدوکس را در جهان در برمی‌گیرد و مقر اصلی آن در نیویورک است، به این گفته‌های بن اسحاق اعتقاد ندارد، بلکه با دادن تغییراتی در آن، این باور را این‌گونه به پیروان خود القا می‌کند که بخشی از هیکل سوم از آسمان و به صورت یک معجزه بر زمین فرود خواهد آمد و بخش دیگر آن به دست مسیح و پیروانش بنا خواهد شد.

این گروه از یهودیان دارای دعای معروفی هستند که مفاد آن چنین است: خدای ما چشمان ما را با هیکل‌مان که در آسمان است، روشن گردان و این سعادت مشارکت در بنای آن را به ما بده.

خاخام حننئیل زاینی بر این باور است که در این اواخر آگاهی و بیداری فزاینده‌ای در خصوص بنای هیکل ایجاد شده است، اما در برابر این آگاهی و بیداری جنبش معارض و مخالف بزرگی توسط خاخام‌ها و علمای بزرگ یهودی شکل گرفته که معتقد است، هیکل از آسمان فرود خواهد آمد و پیروان این عقیده ورود یهود به مسجد الاقصی و محوطه‌های آن را رد می‌کنند، چون ورود به این اماکن هم اکنون بر یهود تحریم شده است.

قبة الصخرة

ورود به «الأقصى» حرام است

پس از حادثه تصادفی که در سال ۲۰۱۴ در قدس اشغالی روی داد و در اثر آن «شالوم»، یهودی ۱۷ ساله، در مسیر دیوار ندبه یا همان دیوار براق یهود کشته شد، خاخام بزرگ طایفه سفاردی‌ها که یهودیان شرقی هستند، انگشت اتهام خود را متوجه یهودیانی کرد که وارد محوطه مسجد الاقصی می‌شوند و مسئولیت این حادثه را متوجه آنها نمود.

خاخام بزرگ سفاردی‌ها درباره کشته شدن شالوم که برای دعا و نماز می‌خواست خود را به دیوار ندبه برساند، گفت که بزرگترین دلیل ریخته شدن خون یهودیان، یهودیانی هستند که می خواهند، وارد مسجد الاقصی شوند.

وی تاکید کرد که این یهودیان اقدام به تحریک اعراب و فلسطینی‌ها می‌کنند و این اقدام آنها را باید به ریختن نفت روی آتش تشبیه کرد. بنابراین خاخام بزرگ سفاردی‌ها براین باور بود که تنها با متوقف کردن و مقابله با تصرف و اشغال مسجد الاقصی است که می‌توان مانع ریخته شدن خون یهودیان شد.

بزرگ حاخام سفاردی‌ها، حاخام‌هایی که یهود را تشویق به ورود به مسجد الاقصی و اشغال آن می‌کنند، خاخام‌های درجه چهار توصیف کرد و به آنها نسبت به نقض اظهارات خاخام‌های بزرگ اسرائیل و عدم عمل به آنها هشدار داد.

قبةالصخرة

در همین راستا یکی از خاخام‌های بزرگ جنبش یهودی شاس نیز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و در این دیدار از وی خواست، مانع ورود یهود به مسجد الاقصی یا همان کوه هیکل یهود شود.

این حاخام یهودی بر این باور بود که این اقدام یهود ضربات سنگین و زیان‌‌های هنگفتی به یهود وارد خواهد کرد و به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اندرز داد که از اقلیتی تندرو و افراطی تبعیت نکند، چون ورود به مسجد الاقصی گناه بزرگی است که مجازات آن الهی و به گفته تورات بسیار سخت خواهد بود.

آنچه در آن تردید نیست، این است که این موضوع اختلافی قدیمی و ریشه‌دار بین یهودیان است، ولی یکی از مهمترین نقاط عطف آن در تاریخ معاصر، در ورود روچیلد به محوطه مسجد الاقصی نمود پیدا کرد که با اعتراض گسترده در میان یهودیان مواجه شد، اگرچه روچیلد از بزرگترین حامیان تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شمرده می‌شد، با این حال یهودیان معترض ورود به مسجد الاقصی را موضوعی بسیار خطرناک و گناهی نابخشودنی می‌دانند.

در سال ۱۹۶۷ میلادی پس از اشغال قدس و به تبع آن مسجد الاقصی هیات مرکزی حاخام‌های اسرائیل فتوای تحریم ورود به الاقصی را صادر کرد، چون بر این باور بود که یهود هم اکنون دقیقا نمی‌دانند که موقعیت هیکل کجا قرار دارد و ورود آنها به الاقصی موجب نجس و ناپاک شدن محل قدس الاقداس یعنی مقدس‌ترین مکان مقدس در هیکل خواهد شد و از آنجا که آنها نمی‌دانند، قدس الاقداس کجا واقع شده است، بنابراین بهتر آن است که وارد آن نشوند.

حاخام ساموئل رابینوویچ در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی معاریو درباره تلاش یهودیان جهت ورود به محوطه مسجد الاقصی در سالروز تخریب هیکل که مصادف با نهم آگوست هر سال است، گفت:‌ باید با ورود یهود به منطقه الاقصی مقابله کنیم و وارد عمل شویم، چون سکوت در برابر این اقدامات کافی نیست و باید گام‌هایی عملی در این خصوص برداشت.

هیکل سوم

گوساله سرخ موعود

به باور یهود این گوساله که به رنگ سرخ است، برای تقریباً دو سال در مراتع آنها چرا خواهد کرد و بیش از دو تار موی غیر قرمز در آن نمی‌توانید، مشاهده کنید. در آن زمان است که این گوساله به عنوان اولین گوساله سرخ مو پس از تخریب هیکل دوم معرفی خواهد شد. برخی تصور می‌کنند که داستان گوساله سرخ موی بنی‌اسرائیل که تاریخ آن به دوران حضرت موسی علیه‌السلام بازمی‌گردد، پایان یافته و به تاریخ پیوسته است، درحالی که حقایق چیز دیگر می‌گویند.

در این اواخر گروهی از دانشمندان یهودی طرح لقاح ژنتیکی گاوها را آغاز کرده‌اند. ژن‌هایی که این دانشمندان یهودی اقدام به لقاح آنها می‌کنند، ژن‌های عادی نیستند، بلکه از آن گاو سرخ مویی است که آن را در آمریکا کشف کرده و پس از گرفتن ژن‌های آن، هم اکنون درحال لقاح گاوهای خود با ژن این گاو در جنوب سرزمین‌های اشغالی هستند.

در اولین مرحله اجرای این طرح پس لقاح این ژن‌ها به یک گاو یک گاو سرخ موی به دنیا آمد، اما رنگ قرمز این گاو روشن بود و نشانی از گاو موعود در آن مشاهده نمی‌شد. برای اجرای این طرح این دانشمندان یهودی خواستار کمک‌های مادی و مالی یهودیان شدند تا تنها ظرف ۴ روز ۱۵ هزار دلار برای تسهیل اجرای طرح اهدا و کمک شود.

گوساله سرخ مو

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که یهود از این گوساله سرخ مو چه می‌خواهد؟

پاسخ این سوال بسیار شنیدنی است. به اعتقاد یهود و اذعان آنها، یهودیان جهان امروزه «نجس» هستند و همین نجس بودن یهود موجب می شود تا آنها اجازه ورود به الاقصی را نداشته باشند.

برای پاک کردن خود از این نجاست، یهود می‌بایست، گوساله صرفاً سرخ مویی را بیابند. این گوساله سرخ مو دو سال در مراتع آنها خواهد چرید، پس از دو سال اگر بیش از دو تار موی غیر قرمز در بدن این گوساله مشاهده نکردند، آن را به عنوان اولین گوساله سرخ موی از زمان تخریب هیکل دوم تا حال حاضر معرفی خواهند کرد.

پس از آن این گوساله سرخ مو ذبح شده و سوزانده می‌شود و خاکستر آن در برکه آبی ریخته می‌شود و یهود با فرو رفتن در این برکه خود را از آلودگی‌ها پاک خواهند کرد و در آن زمان اجازه خواهند داشت، آزادانه وارد هیکل شوند. اما به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم اکنون ۲ هزار سال است که یهود در انتظار این گاو سرخ مو و شستن بدن خود در آب برکه موعود هستند.

ماده گاو قرمز گوساله قرمز تلیسه قرمز

حاخام ریچمن از جمله یهودیانی است که تمام زندگی خود را صرف یافتن نام و نشانی از این گوساله سرخ مو کرده است. وی در مصاحبه با روزنامه هاآرتص تصریح کرد که بسیاری از یهودیان بر این باورند که موضوع گاو سرخ مو، موضوعی خارق‌العاده و این جهانی نیست، اما مشکل اصلی در یافتن این گوساله که تنها دو تار موی غیر قرمز در آن موجود باشد، نیست، بلکه مشکل اصلی در پرورش این گوساله نهفته است که نیازمند مهارت و تجربه بسیار در فهم شریعت یهود و منطبق کردن آن با تکنولوژی های پیشرفته روز است.

این حاخام یهودی خاطر نشان می‌کند که کمک‌های خاصی به دامدارانی که اقدام به پرورش این گوساله کنند، خواهد شد، از جمله این‌که تمام ساختارهای زیربنایی دامداری تغییر کرده و دامداری مزبور از خدمات VIP بهره‌مند خواهد شد. همچنین دوربین‌های مداربسته‌ای در محیط نصب خواهد شد که اوضاع را ۲۴ ساعته زیر نظر داشته باشد و اطمینان حاصل شود که این گوساله بر اساس آموزه‌های تورات تربیت می‌شود.

گوساله سرخ مو یهود

به همین دلیل این حاخام یهودی تاکید می‌کند که ممکن است، شما گوساله‌های مو قرمزی در این دامداری‌ها بیابید، اما چون براساس آموزه‌های تورات پرورش نیافته‌اند، دارای شرایط لازم نیستند.

به اعتقاد منابع صهیونیستی، زمانی که یهود این گاو سرخ مو را بیابند، سرآغاز مرحله‌ای بسیار سخت خواهد بود، چون برای به دست آوردن کوه هیکل جنگی سخت در خواهد گرفت و اوضاع بیش از پیش پیچیده و مبهم خواهد شد.

the red heifer ماده گاو قرمز گوساله قرمز یهود

ترس از اعراب؟!

دو سال پس از شکست اعراب در جنگ ۱۹۶۷ که به اشغال قدس منجر شد، یعنی در ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ یک صهیونیست افراط‌گرای استرالیایی به نام دنیس مایکل روهان با آتش زدن مسجد الاقصی باعث تخریب بخش‌های زیادی از این مسجد شد.

در این آتش‌سوزی در قسمت جنوب شرقی مسجد الاقصی حدود دویست متر مربع از سقف مسجد کاملاً تخریب شد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که ۸۰۰ سال سابقه داشت، نیز کاملاً از بین رفت. صحن‌‌های شرقی و جنوبی نیز در آتش سوخت و به این ترتیب مساحت بخش آتش گرفته مسجد به ۱۵۰۰ متر مربع رسید، یعنی یک سوم از مساحت ۴۴۰۰ متری این مسجد مبارک.

حمله به مسجد الاقصی

این اقدام روهان تنها موجب برانگیخته شدن خشم و غضب اعراب نشد، بلکه یهودیان را هم به وحشت انداخت، به ویژه آن‌که هنوز مدت زمان طولانی از شکست تلخ ۱۹۶۷ اعراب نمی‌گذشت و بسیاری از یهودیان از انتقام اعراب به وحشت افتاده بودند.

اما کشورهای عربی و اسلامی به جای استفاده از این فرصت در حمله به رژیم صهیونیستی روی به شورای امنیتی بردند که حامی همیشگی و دائمی رژیم صهیونیستی بوده است. با این حال رژیم صهیونیستی از بیم خشم و غضب مسلمانان اقدام به بازداشت این جهانگرد یهودی می‌ کند تا بعد در دادگاهی نمایشی به بهانه این‌که نامبرده دچار بیماری روانی بوده، آزاد شود و به کشورش باز گردد.

با این حال در طول این مدت صهیونیست‌ها از واکنش و انتقام اعراب و فلسطینی‌ها و مسلمانان وحشت‌زده بودند، به همین دلیل تا مدت‌ها تلاش کردند، برخوردی با فلسطینی‌های قدس اشغالی نداشته باشند و آنها را تحریک نکنند، همچنین برای آرام کردن آنها اقدام به پایین کشیدن پرچم خود از بلندای قبة الصخره و سپردن امور اداری مسجد الاقصی به اوقاف اسلامی کردند.

هیکل یهود

با وجودی که اعراب و مسلمانان تا به امروز اقدامی جدی و گامی عملی برای آزادسازی مسجد الاقصی برنداشته‌اند، با این حال همواره در همایش‌های یهود درباره بنای هیکل سوم، این سوال مطرح شده است که چرا یهود تاکنون اقدامی برای بنای هیکل نکرده‌اند؟ تا یکی از مهمترین پاسخ‌ها این باشد که: واکنش مسلمانان در قبال این اقدام چه خواهد بود؟

حاخام‌های بارز و برجسته رژیم صهیونیستی بیم از واکنش مسلمانان و اعراب را مهمترین مانع برسر راه بنای هیکل سوم سلیمان می‌دانند. همچنین از عدم همراهی یهودیان لائیک با یهودیان بنیادگرا جهت بنای هیکل گله‌مند هستند که مهمترین دلیل این عدم همراهی نیز بیم از واکنش مسلمانان بیان شده است.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

احکام ۶۱۳ گانه تورات

احکام ۶۱۳ گانه تورات

احکام ۶۱۳ گانه در کوه سینا بر حضرت موسی وحی‌ شد: ۳۶۵ فرمان، به تعداد روزهای سال شمسی، راجع به نواهی‌اند و ۲۴۸‌ فرمان، به تعداد‌ اعضای‌ بدن انسان، راجع به اوامر!

یک نظر

  1. شما باوز میکنید اونا از مسلمانها میترسند و اقدامی نمیکنند؟به قول معروف این سگه از ناتوانی مهربون شده.دلیلش قطعا چیز دیگه ای هست که باید اون رو فهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هجده =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.