نفرت از یهود

نفرت جهانی از یهود

در سال ۱۶۴۹ اولیور کرامول حمایت مجلس انگلستان را برای اعدام چارلز اول به اتهام خیانت به کشور کسب می‌نماید.

پس از آن کرامول به یهودیان اجازه می‌دهد تا بار دیگر وارد انگلستان شوند. این عمل در واقع فرمان اخراج همیشگی یهودیان از انگلستان را که در سال ۱۲۹۰ توسط ادوارد اول صادر شده بود -و شرط کرده بود که هر یهودی که بعد از اول نوامبر ۱۲۹۰ در کشور باقی بماند اعدام خواهد شد- لغو می‌کرد.

ادوارد اول و فرمان اخراج یهودیان

در واقع انگلستان اولین کشوری نبود که یهودیان را از قلمرو خود اخراج می‌کرد. در ادامه فهرست ناقصی از تمام مناطقی آمده است که یهودیان در طی یک هزار سال گذشته، گاهی اوقات یا به دفعات از آن‌جا اخراج شده‌اند:

 

لیتوانی، ۱۹۴۵ فرانسه، ۱۳۰۶ جنوا، ۱۵۱۵
قلمرو پاپ، ۱۵۶۹ باواریای علیا، ۱۴۴۲ مسکو، ۱۸۹۱
فرانسه، ۱۱۸۲ نورنبرک، ۱۴۹۸ بلژیک، ۱۳۷۰
کولونی، ۱۴۲۴ اسلواکی، ۱۷۴۴ ماینتس، ۱۴۸۳
پرتغال، ۱۴۹۶ فرانسه، ۱۳۲۲ ناپل، ۱۵۳۳
مجارستان، ۱۵۸۲ هلند، ۱۴۴۴ اسلواکی، ۱۳۸۰
باواریای علیا، ۱۲۷۶ براندنبورک، ۱۵۱۰ ورشو، ۱۴۸۳
ماینتس، ۱۴۳۸ موراویا، ۱۷۴۴ ایتالیا، ۱۵۴۰
ناپل، ۱۴۹۶ ساکسونی، ۱۳۴۹ فرانسه، ۱۳۹۴
هامبورگ، ۱۶۴۹ براندنبورک، ۱۴۴۶ اسپانیا، ۱۴۹۲
انگلستان، ۱۲۹۰ پروس، ۱۵۱۰ ناپل، ۱۵۴۱
آوکسبورک، ۱۴۳۸ بوهمیا، ۱۷۴۴ اتریش، ۱۴۲۰
ناوار، ۱۴۹۸ مجارستان، ۱۳۶۰ ایتالیا، ۱۴۹۲
وین، ۱۶۶۹ ماینتس، ۱۴۶۲ پراگ، ۱۵۴۱

 

برنارد لازار (۱) نویسنده‌ی مشهور یهودی در کتاب خود با عنوان «احساسات یهودستیزی در تاریخ و علل آن» که در سال ۱۸۹۴ به چاپ رسید، در خصوص اخراج یهودیان از قلمروهای مختلف این مطالب را بیان می‌دارد:

«اگر این خصومت یا حتا نفرت تنها در یک دوره‌ای خاص و یا در یک کشور نسبت به یهودیان ابراز می‌شد، روشن کردن علل محدود این بیزاری کاری بس آسان می‌بود؛ اما برعکس این جماعت در هر جامعه‌ای که اقدام به تشکیل اجتماع دادند، مورد نفرت واقع شدند؛ بنابراین از آن جایی که دشمنان یهودیان از نژادهای مختلف بودند، از آن جایی که آنان در کشورهایی بسیار دور از یکدیگر سکونت داشتند، از آن جایی که قوانین مختلفی بر آنان حکم فرما بوده و تحت نفوذ اصول متضادی بوده‌اند، از آن جایی که نه اخلاق مشابهی داشتند و نه رسم و رسوم یکسانی، از آن جایی که الهام‌بخش آنان گرایشات ناهمانندی بود که قدرت قضاوت همسان را از آنان سلب می‌کرد، علت اصلی احساسات ضدیهودی، همواره از وجود خود قوم اسرائیل نشأت گرفته شده است و نه آنانی که بر ضد این قوم به مبارزه پرداخته‌اند.»

برنارد لازار

پروفسور جسی اچ. هولمز (۲) در کتاب خود تحت عنوان «یهودیان امریکایی»، احساسات مشابهی را بیان می‌دارد:

«بعید به نظر می‌رسد خصومت در قبال یهودیان در جای‌جای نقاطی از این جهان که یهودیان و غیریهودیان با هم معاشرت دارند، تنها یک پیش آمده بوده باشد. از آن جایی که یهودیان جزو مشترک این وضعیت به حساب می‌آیند، در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که دلیل این مسئله از خود آنان نشأت می‌گیرد تا گروه‌های بسیار مختلفی که چنان احساس بیزاری را نسبت به آنان ابزار می‌دارند.»

جسی اچ. هولمز
جسی اچ. هولمز

پی‌نوشت‌ها:
۱. Bernard Lazare
۲. Jesse H. Holmes
منبع: اندرو کارینگتن هیچکاک ، صهیونیسم در مسیر سلطه ، برگردان: محمدیاسر فرحزادی ، تهران: نشر ساقی.

نفرت از یهود ، نفرت از یهود ، نفرت از یهود ، نفرت از یهود ، نفرت از یهود

تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم:

تلگرام اندیشکده مطالعات یهود

همچنین ببینید

ویژگی‌های یهود و مدرنیسم

تطبیق برخی ویژگی‌های یهود و مدرنیسم

با تأمّل و تدقیق نظر در ویژگی‌های قوم یهود و مؤلفه‌های مدرنیسم، اشتراک نظرهای قابل توجهی در آنها به چشم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نه =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.