یهودی كیست؟

یهودی کیست؟

جستاری در تعریف رسمی اسرائیل از اصطلاح یهودی

براساس تعریف رسمی از اصطلاح یهودی، اسرائیل منحصراً «متعلق» به اشخاصی است که صرف‌نظر از محل زندگی‌شان، توسط مقامات اسرائیل به عنوان يهودي شناخته شوند، ولاغیر.

به عبارت دیگر اسرائیل به شهروندان غیریهودیِ آن که رسماً از نظر طبقه‌ی اجتماعی، شهروند درجه‌ی دو شناخته شده‌اند، تعلق ندارد، این عملاً بدین معناست که اگر اعضاء یک قبیله‌ی پروئی به آیین یهود درآیند و بر این اساس يهودي محسوب شوند، بلافاصله شهروند اسرائیل شناخته خواهند شد و تقریباً از ۷۰ درصد اراضی ساحل غربی (معادل ۹۲ درصد مساحت کل اسرائیل) که رسماً فقط به یهودیان اختصاص دارد، می‌توانند استفاده کنند. (۱)

…معنای کلمه‌ی يهودي و واژه‌های هم‌ریشه‌ی آن، از جمله یهودیت در سیاست‌های اسرائیل، همان اهمیتی را دارد که معنای کلمه‌ی اسلامی وقتی رسماً توسط ایران به کار برده می‌شود، و یا کمونیست زمانی‌که شوروی از آن استفاده می‌کرد.

علی أی حالٍ معنای کلمه‌ی يهودي آن‌گونه که عموماً به‌کار رفته است چندان روشن نیست، چه در زبان عبری و چه ترجمه‌ی آن به هر زبان دیگر و بنابراین، این واژه باید به‌طور رسمی ترجمه شود.

طبق قوانین اسرائیل، یهودی کسی است که مادر، مادربزرگ، مادر مادربزرگ و جد مادری او پیرو آیین یهود باشند و یا این‌که به روش مورد قبول مقامات اسرائیل، به یهودیت گرویده باشد، به شرطی که از دین یهود به آیین دیگری که موجب شود اسرائیل دیگر او را یهودی نداند، درنیامده باشد.

در میان سه شرطی که تعیین می‌کند «چه کسی یهودی است؟» اولین شرط، تعریف قانون تلمود از يهودي است که مورد قبول ارتدوکس‌های یهودی است.

تلمود و قوانین شرع یهود بعد از تلمود نیز تغییر مذهب یک غیریهودی به یهودیت (همچنین خرید یک برده‌ی غیریهودی توسط یک یهودی که با شیوه‌ی متفاوتی تغییر مذهب داده باشد) را به عنوان یک روش یهودی‌شدن به رسمیت می‌شناسند. مشروط بر این‌که این تغییر مذهب توسط ربّی‌های (۲) مجاز و به روشی صحیح انجام شده باشد.

این «شیوه‌ی صحیح» در مورد زنان، مستلزم معاینه‌ی آنان در حالت عریان در هنگام غسل ماهانه توسط سه ربّی است. مراسمی که از فرط زشتی زبانزد خوانندگان مطبوعات عبری است و به همین دلیل در رسانه‌های انگلیسی زبان علی‌رغم علاقه‌ی زیاد تعدادی از خوانندگان آن‌ها معمولاً درج نمی‌شود.

در عین حال فوریت دیگری نیز برای ارائه‌ی یک تعریف رسمی از این‌که «چه کسی یهودی است و چه کسی یهودی نیست» وجود دارد. [و آن این است که:] دولت اسرائیل رسماً در اغلب شؤون زندگی به نفع یهودیان و به ضرر غیریهودیان قایل به تبعیض می‌شود …!

شهروندان غیریهودی اسرائیل در برابر قانون با دیگران یکسان نیستند. این تبعیض در بسیاری از قوانین اسرائیل که در آن‌ها اصطلاحات یهودی و غیریهودی معمولاً به صورت واضح بیان نشده است، احتمالاً به دلیل پرهیز از تداخل معنا، مثل قوانین خشک مربوط به مراجعت یهودیان، به چشم می‌خورد.

بر طبق آن قانون، فقط اشخاصی که رسماً یهودی شناخته می‌شوند حق دارند به طور اتوماتیک وارد اسرائیل شده و در آن ساکن شوند. (۳)

نویسنده: اسرائیل شاهاک
مترجم: رضا آستانه‌پرست
منبع: اندیشکده مطالعات یهود

پی‌نوشت‌ها:
(۱) مورد پروئی‌هایی که به دین یهود گرویده بودند عملاً چند سال پیش اتفاق افتاده.
(۲) Rabbi ، ربّی ، خاخام ، روحانی دین یهود.
(۳) اسرائیل شاهاک، «تاریخ یهود، آیین یهود، سابقه سه‌هزارساله»، ترجمه رضا آستانه‌پرست، صص۲۳-۲۷

واریز كمک نقدی برای حمایت از اندیشكده

….

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

یهودیت دین یا نژاد

دین یهود یا نژاد یهود؟

واژه یهودی مشترک بین دو معناست: الف) پیرو دین یهود ب) وابسته به نژاد یهود؛ توجه به این تقسیم از آن‌جهت ضروری است که باید پیروان آیین موسوی را از نژادپرستان مدعی یهودیت جدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =