یک دور دیگر تا سبک زندگی غربی

یک دور دیگر تا سبک زندگی غربی

نقد فیلم یک دور دیگر (۲۰۲۰ Another Round)

در یکی از صحنه‌های فیلم «یک دور دیگر» تازه‌ترین ساخته‌ی توماس وینتربرگ (Thomas Vinterberg) فیلمساز دانمارکی، مارتین (با بازی مدس میکلسن) که معلم تاریخ یک دبیرستان است به‌صورت سوال امتحانی، سه شخصیت تاریخی را به رأی دانش‌آموزان می‌گذارد. او خصوصیات آنها را چنین شرح می‌دهد:

اولی؛ به دلیل فلج اطفال، پاهایش کار نمی‌کند، بیماری فشار خون دارد، ضعیف و دچار مجموعه‌ای از بیماری‌های حاد است. حاضر است برای پیشبرد اهدافش دروغ بگوید و برای اتخاذ سیاست‌هایش با طالع‌بین‌ها مشورت کند، به همسرش خیانت می‌کند، همیشه سیگار می‌کشد و مدام مارتینی می‌خورد!

دومی؛ اضافه‌وزن دارد و در سه انتخابات شکست خورده، افسردگی داشته و دو بار سکته قلبی کرده، کار کردن با وی محال است و بی‌وقفه سیگار برگ می‌کشد و هر شب قبل از خواب، حجم زیادی از شامپاین به‌همراه کنیاک، شراب شیرین و ویسکی و دو تا قرص خواب می‌خورد!

کاندیدای سوم، یک قهرمان جنگی پرافتخار است. با خانم‌ها با احترام برخورد می‌کند، عاشق حیوانات است و هیچ‌وقت سیگار نمی‌کشد و فقط به‌ندرت یک لیوان آب‌جو می‌خورد.

اغلب دانش‌آموزان به سومی رأی می‌دهند و وقتی معلم، هویت سه کاندیدا را اعلام می‌کند، مشخص می‌شود اولی، فرانکلین روزولت (رئیس‌جمهور آمریکا در طیّ جنگ دوم جهانی)، دومی، وینستون چرچیل (نخست‌وزیر انگلیس در جنگ دوم و یکی از عوامل مهم پیروزی متفقین) و سومی، آدولف هیتلر (رهبر آلمان نازی) بوده‌اند!!

بیشتر بدانیم:
وینستون چرچیل در خدمت روچیلدها

فرانکلین دلانو روزولت

«فرانکلین دلانو روزولت» با شراب و سیگار!

فیلم تلاش دارد با قهرمان جلوه دادنِ دو شخصیت اول به‌خصوص وینستون چرچیل، نوعی سبک زندگی را به مخاطب حقنه کند و این‌گونه جلوه دهد که با سبک زندگی به شکل و شمایل امثال وینستون چرچیل یا روزولت یعنی بی بند و بار و مشروب‌خواره و زن‌باره و… به قهرمان‌های ملّی تبدیل خواهید شد. قهرمانی که بنا به ادعای مارتین، علاوه بر تألیف ۳۷ کتاب در ۵۸ جلد، بیش از ۵۰۰ نقاشی و دریافت جایزه نوبل ادبیات و پیروزی در جنگ جهانی دوم، عنوان یکی از بزرگترین فرماندهان دنیا را نیز در کارنامه‌اش داشته و می‌گوید این قهرمان، برخلاف تصور شما، اما یکی از قهّارترین مشروب‌خورهای تاریخ بوده است!

فیلم می‌خواهد القا کند که حاصل آدم‌های به‌لحاظ اخلاقی سالم‌تر، افرادی مانند هیتلر می‌شوند که بنا به روایت غربی‌ها دنیا را به آتش کشیدند! اما نمی‌گوید وینستون چرچیل در واقع کسی بود که انگلیس را علیرغم همه‌ی فرصت‌ها به ورطه‌ی آتش جنگ جهانی دوم کشانید و آن جنگ را شعله‌ورتر ساخت و باعث مرگ و جراحت و آوارگی ده‌ها میلیون انسان شد. فیلم از زبان مارتین نمی‌گوید که همین چرچیل در جنگ جهانی اول به‌عنوان فرمانده جنگی، میلیون‌ها سرباز انگلیسی را در نبرد گالیپولی (Gallipoli campaign) به باتلاق مرگ کشانید به‌طوری که از شدّت رسوایی آن، ناگزیر از استعفا شد.

وینستون چرچیل با سیگار و شراب

وینستون چرچیل با سیگار و شرامپاین

فیلم «یک دور دیگر»، این بخش‌های مهم از زندگی امثال چرچیل را سانسور می‌کند که اساساً برپایی جنگ‌های خانمان برانداز اول و دوم جهانی با حدود ۱۲۰ میلیون تلفات انسانی توسط امپراتوری صهیونی روچیلد و دست‌آموزان آن‌ها همچون وینستون چرچیل، برای تغییر نقشه‌ی دنیا و به‌وجود آوردن جهانی جدید با حضور اسرائیل تدارک دیده شد.

بیشتر بدانیم:
روچیلدها در جنگ جهانی اول
روچیلدها و تدارک جنگ دوم جهانی
حزب شیطان در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد

فیلم و فیلمساز و فیلمنامه نویسش نمی‌گویند که همین چرچیل به عنوان دست‌پرورده خاندان صهیونی روچیلد، اساساً بانی بسیاری از حکومت‌های دست‌نشانده و نقشه‌ی جدید غرب آسیا (خاورمیانه) در دوران پس از جنگ اول جهانی بود که تحت عنوان خاورمیانه جدید برای برپایی رژیم جعلی اسرائیل شکل گرفتند. غده‌ای سرطانی که در طی این حدود ۷۰ سال، باعث و بانی بسیاری از جنایات و نسل‌کُشی‌ها و خانمان‌براندازی‌ها بوده است.

بیشتر بدانیم:
نقش شبکه بانکداران بزرگ در جنگ‌ جهانی اول و تشکیل اسرائیل

امروزه براساس اسناد مکشوفه‌ی تاریخی، دیگر روشن شده که امثال هیتلر نیز توسط صهیونیست‌هایی مانند «ایگناس تربیش لینکلن» و انجمن‌های ماسونی همچون «انجمن تول» (به‌عنوان زیرمجموعه خاندان‌های صهیونی مانند روچلید و همچنین وابسته به اعوان و انصارشان مثل چرچیل) برکشیده شدند تا در آن فرآیند تاریخیِ ذکر شده، نقش خویش را بازی کنند.

بیشتر بدانیم:
رازهای پنهان صعود نازیسم

ایگناس تربیش لینکلن

ایگناس تربیش لینکلن

حالا فیلم «یک دور دیگر» با نمایش سفارشی «جادوی الکل و الکلی‌ها» قرار است به هر نحو که شده (با تحریف و سانسور واقعیات تاریخی و خرافه‌پراکنی)، فرمول سبک زندگی مورد نظر خود را به مخاطبش بقبولاند. آنچه آثار سینمای هالیوود در طی ده‌ها سال به تاثیرگذارترین وجه انجام دادند ولی وینتربرگ دانمارکی که گویا چندان ظرفیت سفارش‌پذیری ندارد، آن را به بدترین صورت و شعاری‌ترین شکل صورت داده است!

کمپانی یهودی «زنتروپا» سعی کرده از همان فرمول توماس وینتربرگ (فیلمساز) / توبیاس لیندهولم (فیلمنامه نویس) / مدس میکلسن (بازیگر) که در فیلم «شکار» (۲۰۱۲) جواب داده بود، در فیلم «یک دور دیگر» هم استفاده نماید. اما سفارشی‌بودن و در نتیجه شعاری‌شدنِ کار، این ظرفیت را از همان تیم سه نفره موفق در فیلم «شکار» گرفته است.

حالا در اینجا قرار است «میکلسن» نقش معلمی به‌نام «مارتین» را بازی کند که گویا زندگی یکنواخت و سرد و حوصله سر بری دارد ولی بازی غلوآمیز میکلسن و تأکیدات شعاری‌اش بر بی‌حوصلگی و یکنواختی و آن لب و لوچه آویزان نمایشی، فقط تماشاگر را در حیرت نگه می‌دارد، چرا که چنان حسّی را از آن چند تصویر و فضای فیلم دریافت نمی‌کند! حتی اشک ریختن تحمیلی مارتین بر سر میز غذای تولد همکارش نیز این حس را برنمی‌انگیزد!!

فیلم سینمایی یک دور دیگر

پس از این، قرار است به مخاطب حقنه شود که گویا این یکنواختی و کسالت، یقه‌ی سایر همکاران مارتین را هم چسبیده و تنها راه برطرف‌کردن آن، خوردن مشروبات الکلی و یا بنا به تئوری یک گیاه‌شناس آلمانی به‌نام «اسکار درود»، جبران کمبود ۰/۰۵ درصدی الکل در خون انسان است. گویا رسیدن این میزان الکل به بدن نه‌تنها کسالت را برطرف کرده و نشاط برای انسان به‌همراه می‌آورد، بلکه همه‌ی استعدادهای او را شکوفا نموده و دنیا را برایش گل و بلبل می‌گرداند!!

سازندگان فیلم برای اثبات حرفشان، در این میان مرتب هم از آدم‌های واقعی مایه گذاشته‌اند تا هرچه بیشتر بتوانند مخاطب را قانع کنند. مثلاً مدعی می‌شوند که ارنست همینگوی تا ساعت ۸ شب مشروبات الکلی می‌خورده و از همین‌رو، آن کتاب‌های معرکه را نوشته! ولی نمی‌گویند که وی اساساً به بیماری روانی دو قطبی مبتلا بود و از همین‌رو چندبار خودکشی کرد تا عاقبت مرگ را ملاقات کرد! همچنین بدون توجیه دراماتیک تصاویری از برخی شخصیت‌های سیاسی دنیا هنگام خوردن مشروبات الکلی یا مست بودن نمایش می‌دهند، مثلاً از لئونید برژنف، ریچارد نیکسون، بوریس یلتسین، نیکولا سارکوزی، بوریس جانسون، آنگلا مرکل و… تا مثلاً تأکید کنند که: ببینید! همه‌ی آدم‌های موفق دنیا الکلی و مست بوده‌اند!

ولی اگر واقعیات تاریخی را سانسور نکرده و می‌گفتند برژنف، در حدود ۲۰ سال رهبری اتحاد جماهیر شوروی، عامل قتل‌عام میلیون‌ها انسان به‌خصوص در افغانستان بود یا نیکسون، رئیس‌جمهور بدنام آمریکا، جنگ ویتنام را به یک فاجعه‌ی بشری تبدیل کرد و عاقبت به‌دلیل رسوایی در انتخابات ناگزیر از استعفا شد یا یلتسین، اولین رئیس‌جمهور روسیه، عامل اصلی نفوذ سرویس‌های جاسوسی غرب در روسیه به‌شمار می‌رفت و همچنین سارکوزی، نخست‌وزیر سابق فرانسه به‌دلیل فساد به زندان محکوم شد، در این‌صورت همه‌ی تاثیر شعارهای فیلم «یک دور دیگر» برعکس شده و این‌گونه اثبات می‌شد که همه‌ی جانیان و مفسدین تاریخ معاصر از مشروب‌خواران قهّار و بدمست‌ها بوده‌اند!

نقد فیلم یک دور دیگر

وینتربرگ و لیندهولم برای اثبات شعار سفارشی خود، هر حرف و تصویر و شعار خرافاتی که به‌قول معروف در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود را به فیلم تحمیل کرده‌اند.

مثلاً این‌که الکل باعث بهبود شیوه‌ی تدریس معلم‌ها شده به‌طوری که کلاس درس آنها، از یک ساعتِ زجرآور به اوقاتی مفرّح و آموزنده تبدیل می‌گردد و حتی خنگ‌ترین دانش‌آموزان، دارای استعداد درخشان شده که نه‌تنها تاریخ را از بَر می‌شوند و سرود خواندنشان همچون ترانه‌های رمانتیک تاثیرگذار می‌گردد و ناگهان بی‌رمق‌ترین‌شان، سلطان گل در بازی‌های کودکانه می‌شود، از همه مضحک‌تر، دانش‌آموز کودنی که حتی نام «کی‌یر کگور» را نمی‌داند چگونه بنویسد، با خوردن چند جرعه الکل، مثل بلبل درباره فلسفه‌اش تئوری‌پردازی می‌کند!!

گویی به یک‌باره سر و کله‌ی آن جادوگر مهربان کارتون «سیندرلا» پیدا شده و با آن چوب جادویی و گفتن ورد جادویی «بیبیدی بابیدی بو»، مغز آدم‌ها را از این رو به آن رو گردانده یا آن ماده‌ی جادویی «پروفسور نابغه» به کمک آمده و یا با دنیای هری پاتر روبه‌رو هستیم و جهان جادو و تبدیل آدم‌ها به جانور و برعکس!

نقد فیلم سینمایی یک دور دیگر

انگار وینتربرگ و لیندهولم از هالیوود، تنها همین ظواهر را یاد گرفته‌اند، بی خیال آن‌که در هالیوود برای نمایش و حکایت هرکدام از آن جادوگری‌ها، کلی زمینه‌چینی و فضاسازی می‌شود!!

البته فیلمسازان «یک دور دیگر» سَری هم به آسیب‌های الکل زده و آن را در خراب‌کردن زندگی و گند زدن به اتاق و خیابان و مدرسه و اضمحلال عقل و منطق و شعور هم تصویر کرده‌اند، آنجا که مارتین مثل حیوان خماری، فروپاشیده و زخمی و درمانده در کنار آشغالدانی‌ها افتاده و یا نیکولا در مقابل بچه‌هایش، ناخودآگاه تختخوابش را با دستشویی اشتباه گرفته و یا تامی که مانند پیرمرد قصه‌ی «پیرمرد و دریا» به دریا می‌زند ولی همچون او بازنگشته و به خودویرانگری دست می‌زند.

اما سازندگان اثر، همه‌ی این افتضاحات و فجایع اخلاقی و اجتماعی را در واقع به نوعی پِرتی بدمستی و الکلی بودن محسوب کرده و ظاهراً بنا بر همان سفارش‌ها، می‌بایست این آسیب‌ها را ولو به قیمت زیرپاگذاردن اصل سینما و منطق ساختاری و به‌وجود آمدن تناقض‌های روایتی، در کنار شعارهای قبلی و خرافاتی که تا آنجا بافته بودند، قرار می‌دادند تا حاصلش بشود آن سرخوشی سبکسرانه و ابلهانه‌ی اول و آخر فیلم و آب‌جوخوری افسارگسیخته برای دانش‌آموزانی که با همان جادوی وینتربرگ / لیندهولم علیرغم همه‌ی خنگی و کودنی، برای تحصیل در رشته‌هایی مثل پزشکی با نمرات بالا از دبیرستان فارغ شده بودند!!

ترویج الکل و بدمستی در فیلم یک دور دیگر

اینجاست که فیلم «یک دور دیگر» بنا به تمایلات ایدئولوژیک فصل جوایز و مراسم اسکار و سایر اذنابش، در لیست اغلب برگزیدگان و نامزدهای این فصل به چشم می‌آید.

نویسنده: سعید مستغاثی
ویرایش: اندیشکده مطالعات یهود

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین و با کارگردانی پیتر جکسون ازجمله فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است که توانست مخاطبین دین‌دار را نیز جذب خود کند.

یک نظر

  1. همه ی فیلم های هالیوود اینجوری اند که شخصیت محبوب قهرمان داستان الکلی و دخترباز هست
    و همجنین دقیقا قبل از انجام عملیات و جنگ آنها چند پیک شراب میزنند تا این تصور را در ذهن مخاطب تداعی کنند که الکل زدن نه تنها باعث آز دست دادن عقل و شکست در جنگ میشود بلگه عامل پیروزی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 10 =