نقد و بررسی فیلم مورتال کامبت

نام فیلم: مورتال کامبت Mortal Kombat 2021
کارگردان: سایمون مک‌کوید Simon McQuoid
توزیع‌کننده: برادران وارنر Warner Bros. Pictures
کشور: ایالات متحده آمریکا
انتشار: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱

فیلم مورتال کامبت Mortal Kombat 2021

خلاصه‌ی داستان

فیلم با حمله‌ی بی هان [۱] به خانواده‌ی هانزو هاساشی [۲] شروع می‌شود، مادر خانواده دخترش را برای این‌که به‌دست بی هان کشته نشود در سبدی می‌گذارد و او را پنهان می‌کند!

حمله بی هان به خانواده هانزو هاساشی در فیلم مورتال کامبت

مبارزه بی هان و هانزو هاساشی در فیلم مورتال کامبت

نبرد بی هان و هانزو هاساشی در فیلم مورتال کامبت

قتل هانزو هاساشی توسط بی هان در فیلم مورتال کامبت

چندصد سال بعد کول یانگ [۳] از نسل این دختر به‌دنیا می‌آید و برگزیده می‌شود که در تورنمنت مورتال کامبت [۴] شرکت کند. بنا بر قانون مسابقات، اگر جهانی ده بار در تورنمت شکست بخورد، دیگر جهان‌ها می‌توانند به آن حمله کنند و آن را تحت سیطره‌ی خود در بیاروند.

کول یانگ در فیلم مورتال کامبت

حال کول باید قدرت خاص خود را به‌دست بیاورد و به‌وسیله‌ی آن شنگ سونگ [۵] را شکست دهد، وی پس از فراز و نشیب‌های فراوان، قدرت خود را به‌دست می‌آورد و موفق می‌شود که بی هان و شنگ سونگ را شکست دهد.

تحلیل برخی نکات فیلم

۱) اسطوره‌ی مادر

اولین نکته این است که «مادر» در «یهودیت» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است [۶] و نژاد یهود از طریق مادر انتقال پیدا می‌کند [۷] و این دقیقاً چیزی است که در فیلم به نمایش درمی‌آید. کول شخصی است که نژاد و انتخاب شدنش در فیلم را از دختر خانواده‌ی هاساشی به‌دست آورده است.

۲) کودکی در سبد

حضرت موسی (ع) مهم‌ترین پیامبر یهودیان است و به همین دلیل فیلم‌ها و پویانمایی‌های فراوانی بر اساس زندگی این پیامبر الهی ساخته شده و یا از برخی فرازهای زندگی ایشان الهام گرفته‌اند. یکی از این فیلم‌ها، همین فیلم مورتال کامبت است.

در قرآن کریم می‌خوانیم که خداوند برای نجات حضرت موسی (ع) به مادرش وحی کرد که او را در صندوقی [در تورات: سبدی مخصوص] بگذارد و سپس او را در دریا رها کند و نگران جان فرزندش نباشد. [۸] حال همین صحنه در فیلم به نمایش درمی‌آید و مادر خانواده‌ی هاسوشی، دختری را که قرار است منجی از نسل او به‌دنیا بیاید از ترس کشته‌شدن در سبدی قرار می‌دهد و آن دختر نجات پیدا می‌کند. به منجی بودن کول، در چند جای فیلم تأکید می‌شود.

کودک در سبد در فیلم مورتال کامبت

۳) منجی و آخرالزمان

مسأله‌ی ظهور منجی در آخرالزمان، تقریباً در تمام ادیان پذیرفته شده است. در یهودیت نیز اعتقاد به وجود منجی وجود دارد و در همین راستا، چندین دهه است که هالیوود روی به ساخت فیلم‌های آخرالزمانی آورده است.

در فیلم مورتال کامبت بنابر پیش‌گویی‌ها وقتی که زمین ۹ بار در تورنمنت شکست می‌خورد و در آستانه‌ی حمله از طرف دیگر قلمروها قرار می‌گیرد، گروهی جدید از قهرمانان با قیام یکی از نوادگان هانزو هاسوشی زمین را از تصرف شدن توسط دیگر قلمروها نجات می‌دهند.

حال این نواده کیست؟ شخصی است به اسم «کول» که حتی خودش، خودش را به‌عنوان «منجی» قبول ندارد و پس از چندین شکست از تورنمنت کناره‌گیری می‌کند، اما به‌طور تصادفی قدرت خاص خود را به‌دست می‌آورد و پس از آن به تورنمنت بازمی‌گردد و در نهایت زمین را از حمله‌ی دیگر قلمروها حفظ می‌کند.

قدرت خاص کول یانگ در فیلم مورتال کامبت

کول یانگ در مورتال کامبت

مبارزه کول یانگ در مورتال کامبت

۴) زایون؛ کوه پر آفتاب

«زایون» [۹] در لغت به‌معنای «پُر آفتاب» است و هم‌چنین نام کوهی است در اورشلیم. در ادبیات سینمایی صحنه‌ی غروب خورشید، یا دریای بی‌پایان، نماد بازگشت «انسان آواره» به «سرزمین مادری» است.

در فیلم‌ها و انیمیشن‌های بسیاری چنین صحنه‌هایی را دیده‌ایم. مثلاً در پویانمایی لوک خوش‌شانس، وی پس از هر پیروزی، در غروبی زیبا به سمت خورشید (سرزمین موعود) می‌رود. [۱۰]

در فیلم مورتال کامبت نیز سکانسی با همین مضمون وجود دارد. آنجا که لیو کانگ [۱۱] در صحرای بی‌پایان از سمت خورشید به‌سوی کول می‌آید و او را به معبد راهنمایی می‌کند.

صحنه غروب خورشید در فیلم مورتال کامبت

معبد در اینجا نمادی است از «معبد سلیمان» که اتفاقاً توسط رِی‌دِن [۱۲] کاملاً ایمن و غیر قابل نفوذ شده، و مکانی که معبد در آن قرار دارد نیز، نمادی است از «اورشلیم».

معبد در فیلم مورتال کامبت

۵) خدای ضعیف، باورداشت دین یهود!

رِی‌دِن در فیلم، نقش خدای رعد و برق را دارد و او کسی است که آن دختر در سبد را نجات می‌دهد و هم‌چنین معبد را از ورود دشمنان زمین حفظ می‌کند.

ریدن در فیلم مورتال کامبت

رایدن در فیلم مورتال کامبت

ری‌دن در فیلم مورتال کامبت

اما همین خدا در سکانسی از فیلم می‌گوید:

«هیچ‌یک از خدایان حق ندارند در جنگ قلمروها دخالت کنند»!

خدای رعد و برق در فیلم مورتال کامبت

خدایی که قدرت دخالت در امور مخلوقات خود را ندارد! اما این عقیده در کدام دین آمده است؟
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:

«وَ قَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللهِ مَغْلُولَةٌ [۱۳] و یهود گفتند: دست خدا بسته است»!

یعنی حال که خداوند ما را خلق کرده، دیگر توان دخالت در کارهای ما را ندارد! و این تفکری است که رِی‌دِن نماینده‌ی آن شده است.

۶) آمریکا پناه منجی

در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی، «منجی» یا فردی آمریکایی است و یا اگر آمریکایی نیست، شخص یا اشخاصی آمریکایی به او کمک می‌کنند. در این فیلم نیز دو کاراکتر از ارتش آمریکا وجود دارند که به منجی کمک می‌کنند: «سونیا بلید» و «جکس» (جکسون بریگس).

سونیا بلید و جکس در مورتال کامبت

هژمونی آمریکا در حال حاضر رو به افول است، و ایالات متحده برای حفظ هیمنه‌ی خود در جهان نیاز به کارهای رسانه‌ای دارد تا بتواند قدرت خود را ولو در ظاهر حفظ کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که سالیان سال است که یهود از طریق هالیوود و رسانه‌ها «کنترل اذهان» مردم را به‌دست گرفته و به هر سو که می‌خواهد هدایت می‌کند. امید است با ظهور امام زمان (عج)، هم هیمنه‌ی پوشالین آمریکا و هم دست‌های پشت‌پرده‌ی یهود از هم بگسلد و مردم جهان طعم شیرین عدالت مهدوی را بچشند.

نویسنده: سید محمد عجمی
منبع: اندیشکده مطالعات یهود

پی‌نوشت‌ها:

[۱] Bi-Han / Sub-Zero
[۲] Hanzo Hasashi / Scorpion
[۳] Cole Young
[۴] Mortal kombat tournament
[۵] Shang Tsung

[۶] محمدحسین فرج‌نژاد، اسطوره‌های صهیونیستی سینما، ص۸۳.

[۷] https://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew

[۸] سوره‌ی طه، آیه‌ی ۳۹

[۹] Zion

[۱۰] محمدحسین فرج‌نژاد، اسطوره‌های صهیونیستی سینما، ص۸۰.

[۱۱] Liu Kang
[۱۲] Raiden

[۱۳] سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۶۴

توضیح مختصری درباره‌ی دنیای بازی مورتال کامبت که این فیلم بر پایه‌ی آن ساخته شده

در دنیای بازی Mortal Kombat، بُعد‌ها و قلمروهای متفاوتی وجود دارند. در این جهان خبری از دنیاهای موازی نیست و قلمروهایی که کاملاً از هم متفاوت هستند. زمین همان دنیای ما یعنی کره زمین است یا شاید هم دنیایی است که به اندازه‌ی کافی به دنیای ما شباهت دارد.
قلمرو دوم Edenia نام دارد، دنیایی از جادو و زیبایی به وجود آمده و شبیه به دنیاهای شاد داستان‌های دیو و پری است.
قلمرو سوم ولی تفاوت مهمی با دو قلمرو نخست دارد. قلمرویی با نام Outworld، جهانی وحشی که در آن خشونت بیداد می‌کند و هیولاهای فراوانی در آن زندگی می‌کنند.
قلمرو چهارم Netherrealm است که جهنم یونیورس مورتال کمبت محسوب می‌شود. این جهان که با نام Hell هم شناخته می‌شود از جهات زیادی به Outworld شباهت دارد و در آن ارواح و موجوداتی که مرتکب جنایت‌ها و خون‌ریزی‌های وحشتناک شده‌اند به شکنجه ابدی محکوم می‌شوند.
قلمرو پنجم Seido یا همان Orderrealm است. قلمرویی که از نامش پیداست، جهانی است منظم و البته فاشیستی که قوانین به‌شدت سفت و سختی دارد.
قلمرو ششم Chaosrealm نام دارد و ساختارش کاملاً برخلاف Seido است. قلمروی که در آن آنارشی و هرج و مرج بیداد می‌کند.
با این حال تعدادی قلمرو دیگر به‌جز دنیاهای اصلی نیز وجود دارند که در داستان‌های بازی به آن‌ها کمتر اشاره شده است: مانند قلمرو انسان‌های خزنده، قلمرو خون‌آشام‌ها، قلمرو حشره‌ها.
در بیشتر موارد خدایان و رب‌النوع‌ها از این قلمروها محافظت می‌کنند. این رب‌النوع‌ها انواع مختلفی دارند. رب‌النوع‌های عادی‌ که در امور انسان‌ها به‌صورت محدود دخالت می‌کنند و همچنین خدایان یا رب‌النوع‌های کهن که هرچند قدرتمند‌تر هستند، اما در نهایت کار زیادی انجام نمی‌دهند. آن‌ها به‌ندرت مداخله می‌کنند، حتی زمانی که واقعاً نیاز است که در مسائلی حضور پیدا کنند.
قلمروها قابلیت جذب و تسخیر یکدیگر را دارند که به‌نوعی باعث چشم‌انداز ناپسندی می‌شود که در نهایت نتیجه‌ی این اتفاق هرج و مرج و بی نظمی است. اما رب‌النوع های کهن یا همان Elder Gods برای جلوگیری از هرج و مرج دنیاها، یکسری قوانین وضع کردند.
بر این اساس، تنها راه چیره شدن بر یک قلمرو و جذب آن، از طریق مسابقات «مورتال کمبت» است. در این مسابقات رزمی و تن به تن قهرمانان قلمروهای مختلف با یکدیگر مبارزه می‌کنند. برنده‌ی هر تورنمنت تا دوره‌ی بعدی مسابقات پیر نخواهد شد و گذر زمان بر او تاثیر نخواهد داشت.
همچنین اگر مبارزان قلمرو متجاوز، ۱۰ تورنمنت پیاپی در مسابقه برنده شوند، این حق را خواهند داشت که قلمرو قهرمان شکست‌خورده را تسخیر کنند.

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ نارنجی در تیترهای فرعی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین و با کارگردانی پیتر جکسون ازجمله فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است که توانست مخاطبین دین‌دار را نیز جذب خود کند.

۲ نظر

  1. امیرحسین مهدوی

    خدا قوت، ادمین اگر ممکنه یکسری مباحث برای تئوری توطئه برید، هر چی به خلق الله میگیم هی میگن تئوری توطئه

  2. بسیار عالی
    اگه میشه کتاب دولت یهود رو تو کانال ایتا بذارین دانلود کنیم
    ممنون از زحمات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.