نقشه درخت حیات در اسارت مسلمانان و ایرانیان

نقشه درخت حیات در اسارت مسلمانان!

نگاهی به فیلم سینمایی دولیتل درخت حیات

مقام معظم رهبری ابزارهای رسانه‌ای را عامل تسلط بر فرهنگ یک کشور معرفی می‌کنند [۱]، این بدان معناست که شاهراه نفوذ فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی «رسانه» است و «سینما» یکی از پرنفوذترین رسانه‌هاست.

«هالیوود» به‌عنوان مرکز سینمای جهان، سالانه فیلم‌های زیادی را روانه‌ی بازار سینمایی جهان می‌کند که اِلِمان‌های صهیونیستی متعددی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

یکی از فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۰ به نمایش در آمد و موضوع این یادداشت است، فیلم دولیتل (Dolittle) ساخته‌ی استیون گیگان [۲] است.

پوستر فیلم دولیتل 2020

خلاصه داستان فیلم

دولیتل، دکتری است که قدرت صحبت با حیوانات را دارد و همین ویژگی باعث شده که وی تبدیل به دکتری حاذق شود. داستان از جایی شروع می‌شود که همسر دولیتل در سفری برای پیدا کردن درخت عدن (درخت بهشتی) [۳] کشته شده و پس از آن دولیتل به‌دلیل غم از دست دادن همسرش دیگر از قلعه‌ی خود خارج نمی‌شود.

پس از مدتی ملکه انگلیس (ملکه ویکتوریا) [۴] به‌شدت مریض می‌شود و به‌دنبال دولیتل می‌فرستد، دولیتل با اکراه می‌پذیرد که برای درمان ملکه به کاخ باکینگهام برود. دولیتل در آن‌جا متوجه می‌شود که ملکه مسموم شده و برای درمان ملکه باید از میوه درخت عدن استفاده کرد، چون این میوه هر بیماری را شفا داده و زندگی جاویدان می‌بخشد! میوه‌ی درختی که هرگز دیده نشده! در جزیره‌ای که هرگز پیدا نشده!

ملکه الیزابت در بستر بیماری در فیلم دولیتل

دولیتل طیّ سفری پر فراز و نشیب، جزیره‌ی مرموزی که این درخت در آن قرار دارد را پیدا کرده و میوه‌ی آن را برای ملکه آورده و بیماری مهلک ملکه را درمان می‌کند.

ملکه الیزابت در حال خوردن میوه درخت بهشتی

ملکه ویکتوریا در حال خوردن میوه درخت بهشتی

چند نکته از فیلم

۱. باغ عدن و درخت‌های علم و حیات

بنا بر آیات تورات تحریف شده، در زمان خلقت انسان در باغ عدن دو درخت خاص وجود داشت؛ یکی درخت علم و دانش و به‌عبارت دیگر درخت «معرفت نیک و بد» و دیگری درخت حیات و جاودانگی.

آدم برای به‌دست آوردن صفات «معرفت» و «جاودانگی»، باید از میوه‌ی این دو درخت می‌خورد، و دقیقاً همین دو ویژگی بود که خداوند را از انسان متمایز می‌کرد، به‌طوری‌که اگر آدم و حوا از این دو درخت می‌خوردند، کاملاً به سان خداوند می‌شدند!

درخت حیات Tree of Life

به قسمت‌هایی از این داستان که در کتاب مقدس آمده توجه کنید:

خداوند باغی در عدن که در طرف مشرق است درست کرد و آدم را که ساخته بود در آن‌جا گذاشت. خداوند همه نوع درختان زیبا و میوه‌دار در آن باغ رویانید و «درخت حیات» و همچنین «درخت شناخت خوب و بد» را در وسط باغ قرار داد… سپس خداوند آدم را در باغ عدن گذاشت تا در آن زراعت کند و آن را نگهداری نماید. خداوند به آدم فرمود: اجازه داری از میوه‌ی تمام درختان باغ بخوری. اما هرگز از میوه‌ی درخت شناخت خوب و بد نخور، زیرا اگر از آن بخوری در همان روز خواهی مُرد… آدم و زنش هر دو برهنه بودند و این را شرم‌آور نمی‌دانستند. «مار» که از تمام حیواناتی که خداوند ساخته بود حیله‌گرتر بود، از زن پرسید: آیا واقعاً خدا به شما گفته است که از هیچ‌یک از میوه‌های درخت‌های باغ نخورید؟ زن جواب داد: ما اجازه داریم از میوه‌ی تمام درخت‌های باغ بخوریم، غیر از میوه‌ی درختی که در وسط باغ است. خدا به ما گفته است که از میوه‌ی آن درخت نخورید و حتی آن را لمس نکنید مبادا بمیرید. مار جواب داد: این درست نیست. شما نخواهید مُرد. خدا این را گفت زیرا می‌داند وقتی از آن بخورید شما هم مثل او خواهید شد و خواهید دانست چه چیز خوب و چه چیز بد است. زن نگاه کرد و دید آن درخت بسیار زیبا و میوه‌ی آن برای خوردن خوب است. همچنین فکر کرد چقدر خوب است که دانا بشود. بنابراین از میوه‌ی آن درخت کند و خورد. همچنین به شوهر خود نیز داد و او هم خورد. همین که آن را خوردند، به آن‌ها دانشی داده شد و فهمیدند که برهنه هستند. پس برگ‌های درخت انجیر را به هم دوخته خود را با آن پوشانیدند… پس خداوند فرمود: حال آدم مثل ما شده و می‌داند چه چیز خوب و چه چیز بد است. مبادا از درخت حیات نیز بخورد و برای همیشه زنده بماند. بنابراین خداوند او را از باغ عدن بیرون کرد تا در روی زمین که از آن به وجود آمده بود به کار زراعت مشغول شود. خداوند، آدم را از باغ عدن بیرون کرد و فرشتگان نگهبانی در طرف شرق باغ عدن گذاشت و شمشیر آتشینی که به هر طرف می‌چرخید در آن‌جا قرار داد تا کسی نتواند به درخت زندگانی نزدیک شود. [۵]

همین درخت است که در عرفان یهودی (کابالا) نقش به‌سزایی ایفا می‌کند و در تعداد زیادی از فیلم‌های هالیوودی به نمایش در آمده است.

بیشتر بدانیم:
معناشناسی درخت در عرفان کابالا
درخت روح‌ها در فیلم آواتار

حال می‌بینیم که در این فیلم نیز دولیتل به‌دنبال همین درخت است تا میوه‌ی آن را پیدا و به ملکه ویکتوریا بخوراند تا او صفت جاودانگی پیدا کند.

جزیره درخت بهشتی در فیلم دولیتل

جزیره‌ی درخت بهشتی در فیلم دولیتل

درخت بهشتی و درخت عدن در فیلم دولیتل

درخت بهشتی (درخت عدن) در فیلم دولیتل

میوه درخت بهشتی و درخت عدن در فیلم دولیتل

میوه بهشتی درخت عدن در فیلم دولیتل

میوه درخت بهشتی (درخت عدن) در فیلم دولیتل

۲. منطق الطیر

از بین پیامبران خداوند، حضرت سلیمان (ع) می‌توانست با حیوانات سخن بگوید و این مسأله در قرآن به صراحت بیان شده است. [۶]

نویسنده برای خلق شخصیت دولیتل از شخصیت حضرت سلیمان (ع) استفاده کرده است، و جالب این‌که از میان حیوانات مختلف، آنان که به دولیتل برای بازکردن در و ورود به قصر کمک می‌کنند، «مورچه‌ها» هستند!

مورچه‌ها در فیلم دولیتل

مورچه‌ها در فیلم سینمایی دولیتل

ویژگی سخن‌کفتن با حیوانات، در قرآن خاص پیامبری و یک فضیلت است، اما در فیلم دولیتل، این ویژگی یک استعداد است و تا جایی تنزّل پیدا می‌کند که حتی نوجوانی به‌نام تامی، به‌عنوان شاگرد دکتر دولیتل، می‌تواند زبان حیوانات را یاد بگیرد.

گویا معجزات انبیاء، اعطایی نبوده و اموری قابل فراگیری هستند! با این بیان، اساساً مهم‌ترین تفاوت «معجزه» با «سحر و جادو» و «نبوغ نوابغ» نفی می‌شود! [۷]

علاوه بر این، شخصیت دولیتل در فیلم شخصیتی است نا امید، بی‌قرار، کثیف (او حمام نمی‌کند تا جایی که چند سال است در ریش او یک موش زندگی می‌کند!) و گاهی هم ترسو! که با توجه به شباهتی که بین او و حضرت سلیمان (ع) در فیلم ایجاد شده، به‌نوعی تحقیر و توهین به شخصیت این پیامبر الهی است.

موشی که در ریش دولیتل زندگی می‌کند

در ریش دولیتل یک موش زندگی می‌کند!

۳. جزیره‌ای مرموز

در فیلم جزیره‌ای وجود دارد به‌نام مونته‌وردی [۸] که جزیره‌ی راهزنان و دزدان است. معماری اسلامی و محیط جزیره بسیار قابل تأمل است! پادشاه بدنام جزیره نیز فردی است به‌نام «شاه رسولی»! [۹] که دفترچه‌ی دخترش لیلی (همسر دولیتل) در اختیار اوست و دولیتل برای رسیدن به مقصد نیازمند این دفترچه است.

جزیره مونته وردی در فیلم دولیتل

جزیره مونته‌وردی

مردم جزیره مونته وردی در فیلم دولیتل

میمون‌های جزیره مونته وردی در فیلم دولیتل

آیا انتخاب این اسم برای پادشاه جزیره اتفاقی است؟ چرا باید نامی عربی برای پادشاه جزیره انتخاب شود؟ آن‌هم نامی برگرفته از واژه‌ی «رسول»! که اتفاقاً دختری هم دارد که در جوانی کشته می‌شود! پادشاهی که همانند مسلمانان ریش دارد و انگشتر عقیق در دست!

شاه رسولی در فیلم دولیتل

سربازان این پادشاه نیز عموماً افرادی ریشو بوده و عمامه‌هایی همانند مسلمانان و اعراب بر سر دارند. مردمی خشن، خونریز، قاتل و راهزن که از هیچ ظلمی فروگذار نمی‌کنند!

سربازهای ریشو و عمامه به سر شاه رسولی در فیلم دولیتل

مجلس شاه رسولی در فیلم دولیتل

 چهره‌هایی عربی و اسلامی در مهمانی شاه رسولی

«شاه رسولی»، ببرهایی برای مجازات و پاره‌پاره کردن دشمنان خود دارد، که با تحقیقی کوتاه می‌توان دریافت که این ببرها، از نژاد ببرهای ایرانی [۱۰] هستند!

ببر ایرانی در فیلم دولیتل

گویا نقشه‌ی درخت «حیات» و «جاودانگی» در اسارت مسلمانان و ایرانیان است و آنان «مانع حیات» و «مزاحم جاودانگی» انسان‌ها هستند! مگر این‌که دست از افکار و عقاید خود بردارند و به یاری اصحاب ملکه ویکتوریا بشتابند! همان ملکه‌ای که لیاقت خوردن از میوه‌ی درخت بهشتی را دارد!!

شاه رسولی و سربازانش در فیلم دولیتل

آری! هجمه‌های رسانه‌ای غرب بر علیه اسلام و ایران، «توهم توطئه» نیست؛ واقعیتی است که سال‌هاست توسط غربیان در حال اجراست.

نویسنده: سید محمد عجمی
منبع: اندیشکده مطالعات یهود

پی‌نوشت‌ها:

[۱] «استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی – ایرانی انتخاب بکنیم… سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل می‌شود. تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار می‌کند؛ همین مسأله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، این‌ها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمی‌خواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، این‌ها ابزارهایی هستند که می‌توانند مفید واقع بشوند، امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمی‌توانید شما برای این‌که مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، این‌ها را نمی‌شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است». بیانات در مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، ۹۵/۰۳/۱۴.

[۲] Stephen Gaghan
[۳] Eden Tree
[۴] Queen Victoria (24 May 1819 – ۲۲ January 1901)

[۵] کتاب مقدس، سِفر پیدایش، فصل‌های ۲ و ۳.
[۶] «وَ وَرِثَ سُلَیمَانُ دَاوُودَ وَ قَالَ یا أَیهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّیرِ وَأُوتِینَا مِنْ کلِّ شَیءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ * و سلیمان وارث داوود شد، و گفت: ای مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده، و از هر چیز به ما عطا گردیده؛ این فضیلت آشکاری است»، سوره نمل، آیه ۱۶.
[۷] در تفاوت «معجزه» با «سحر و جادو» گفته‌اند:
«معجزه قابل تعلیم و تعلّم نیست، بلکه عنایتى الهى و به اذن خداست. امّا سحر قابل تعلیم و تعلّم است. یعنى انسان مى‌‏تواند نزد استاد، سحر را فراگیرد و به دیگران بیاموزد».
در تفاوت «معجزه» با «نبوغ نوابغ» نیز گفته شده:
«معجزه کارى است که اساساً از قدرت هر انسانى بیرون است؛ در حالى‌که ممکن است در مقابل هر نابغه‌اى فردى همانند او پیدا شود و مقابله به مثل کند. ضمناً نوابغ معمولاً با تعلیم و تربیت، استعدادهاى درونى خود را شکوفا مى‌سازند و بدون تحصیل علم و تمرین مستمر، قادر بر انجام کارى نیستند؛ ولى این مسأله در مورد انبیاء صادق نیست».

[۸] Monteverde
[۹] King Rassouli
[۱۰] Caspian tiger

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ نارنجی در تیترهای فرعی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

درخت حیات ، درخت حیات ، درخت حیات

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین و با کارگردانی پیتر جکسون ازجمله فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است که توانست مخاطبین دین‌دار را نیز جذب خود کند.

۲ نظر

  1. باسلام ودرودخدمت ادمین ومخاطبین محترم.لازم دونستم خدمت نویسنده گرامی این مطلب عرض کنم که داستان این فیلم دراصل بصورت مجموعه کتابهای داستانی برای مخاطب کودک ونوجوان نوشته شده ودرایران هم منتشرشده وبعضی ازقسمت هاهم مربوط به داستانهای انبیا ع میشه.

  2. بتول سادات هاشمی

    ممنون از شما و تحلیل خوبتان. اتفاقا چند وقت پیش این فیلم در شبکه امید پخش شد و بنده برای فرزندانم همه این نکته ها را گفتم. ولی تا کی ما باید مصرف کننده محصولات فرهنگی اونها باشیم .
    اونها برای جامعه ما نقشه بکشند و ما در خواب!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.