دندان شیرین شبیه‌سازی فضای کرونایی با ژن برتر

«دندان شیرین»؛ شبیه‌سازی فضای کرونایی با ژن برتر

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تا فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون و جدیدی در دنیا ساخته شود که مضمون و فضایی مشابه دنیای کرونایی اکنون ما دارد. البته قبل‌تر نیز آثار زیادی با تم ویروس در دنیا ساخته شده است که معروف‌ترین آن «شیوع» ساخته “استیون سودربرگ” است اما سریال SWEET TOOTH (دندان شیرین یا شیرینی‌خور) با تمام آن‌ها تفاوت دارد.

SWEET TOOTH که آن را به «دندان شیرین» یا «ذائقه شیرین» ترجمه کرده‌اند، براساس کمیکی به همین نام ساخته شده که البته فضا و شخصیت‌های آن با سریال محصول نتفلیکس تفاوت‌هایی دارد. سریال درباره‌ی روزگاری نه‌چندان دور است که دو ویروس به‌طور هم‌زمان در جهان شیوع پیدا کرده‌اند. یکی ویروسی است که انسان‌ها را دچار بیماری می‌کند، که مانند بیماری‌های عفونی مطرح دنیا، انسان را گرفتار عوارضی مانند تب، درد و تن لرزه می‌کند. بیماری واگیردار است و هرکس که به آن مبتلا شود را باید در منزلش سوزاند!

کمیک بوک دندان شیرین

نمایی از کمیک بوک دندان شیرین

فضای سریال کاملاً شبیه دوران حاضر ساخته شده است؛ همه ماسک می‌زنند و همه جا را ضدعفونی می‌کنند. مشخصاً فضای سریال این‌گونه انتخاب شده است تا مخاطب بتواند با آن ارتباط بهتری برقرار کند و با ایجاد حس وحشت و ترس، به تماشای سریال برای دیدن سرنوشت بشریت ترغیب شود.

سریال سوئیت توث یا دندان شیرین Sweet Tooth کمپانی نتفلیکس

پوستر رسمی سریال دندان شیرین

اما ویروس دوم ماجرای عجیب دیگری دارد. کودکانی دورگه که نیمی انسان و نیمی حیوان هستند، در حال تولّدند و موجب ترس مردم شده‌اند. هرکس که صاحب فرزند می‌شود این ترس را دارد که نکند فرزندش نیمه‌حیوان باشد. (گویا دستگاه‌های پزشکی قادر به تشخیص این موضوع تا قبل از تولد نیستند) البته سریال سیر شکل‌گیری این ایده که دورگه‌ها ویروسی و بیمار هستند را نشان نمی‌دهد، زیرا با فلش‌بک‌‌ها زمانی را نشان می‌دهد که مردم از دورگه‌ها ترسی ندارند، اما با برگشت به زمان حال حاضر نشان می‌دهد که مردم جهان، دیگر از آنان ترس و واهمه دارند و ضمن فراری بودن از ویروس‌ اولی (مانند کرونا) از دورگه‌ها بیشتر گریزان‌اند.

سریال دندان شیرین سریال شیرینی خور

البته آن‌گونه که در متن سریال گفته می‌شود، در این‌که مورد دوم ویروس باشد، تردید وجود دارد، اما در هر حال فضای غالب میان مردم این است که این مورد نیز ویروس است و از آن باید فراری بود. اما به‌طور مشخص دورگه‌ها، بچه‌هایی معصوم و دوست‌داشتنی‌اند که در این دنیا حق زندگی دارند و مخاطب سریال آنان را دوست دارد.

در کنار این ماجرا عده‌ای به‌نام «آخرین مردان» که در واقع شکارچیان دورگه‌ها هستند، دنبال پیدا کردن آنها هستند. مردانی نظامی با هیبت و ظاهری که به روس‌ها بیشتر شبیه‌اند و در حال حاضر قدرتمندان جدید دنیا در دوران پساآخرالزمانی هستند.

بچه‌های دورگه در سریال دندان شیرین

بچه‌های دورگه که توسط شکارچیان زندانی شده‌اند با هم یک تیم تشکیل می‌دهند!

داستان درباره پسری دورگه انسان-گوزن به‌نام «گاس» است که با پدرش در گوشه‌ای در جنگل زندگی می‌کند و بعد از مرگ پدرش که از او در مقابل شکارچیان مراقبت می‌کند، به‌دنبال مادرش به کلرادو می‌رود و در این مسیر با فردی به‌نام «مرد گنده» همراه می‌شود که بازیکن قدیمی فوتبال آمریکایی است. در تمام مدت زندگی در جنگل، پدر او را از آنچه که بیرون از حصار می‌گذرد دور نگه داشته تا گاس از آنچه که در بیرون در حال رخ دادن است بی‌اطلاع باشد، زیرا جان او در خطر است.

گاس در سریال دندان شیرین

«گاس»، برای پیدا کردن مادرش راهی کلرادو می‌شود.

اما حقیقت این است که گاس فرزند دورگه‌ی والدین فرضی‌اش نیست، بلکه محصول لقاح مصنوعی است که یک دانشمند بیولوژیست به‌نام «بردی» بر اساس نمونه‌های استخراج شده در قطب شمال آن را تولید کرده است و حالا بعد از تولّد اولین نمونه، به‌شکلی نامعلوم، دیگر انسان‌ها نیز دچار این تغییر شده‌اند و حالا از میان هر چند زوج یک زوج دارای فرزند دورگه می‌شوند.

اما بردی، دانشمندی که با او در دو قسمت آخر آشنا می‌شویم، از حقیقتی باخبر است. او این نکته را دریافته که ویروس شایع شده با دورگه‌ها دو روی یک سکه‌اند و با هم ارتباط محکمی دارند. اما این تنها «بردی» نیست که از این موضوع باخبر است؛ رهبر شکارچیان به‌نام ژنرال «آبوت» نیز از این موضوع باخبر است. او می‌داند که در وجود دورگه‌ها چیزی است که ثروت و عامل برتری و قدرت او در جهان می‌شود. چیزی که احتمال دارد همان واکسن باشد.

فرمانده شبه داعشی سریال دندان شیرین یا شیرینی خور

ژنرال آبوت، شروری که می‌خواهد از دورگه‌ها نردبانی برای قدرتش بسازد!

بنابراین سریال اشاره‌ای غیرمستقیم به این موضوع دارد که راه چاره و برون‌رفت جهان و بشریت از این ویروس کشنده در «موجودات دورگه» موجود است.

SWEET TOOTH ما را با ایده‌ی «ژن برتر» روبه‌رو می‌کند. ژنی که نیمی انسان است و نیمی چیز دیگر. اما این تنها سریال دندان شیرین نیست که موضوع ژن برتر را مطرح می‌کند بلکه سریال‌هایی مانند: «The Nevers» و «Carnival Row» نیز دورگه‌های دیگری را از جنس انسان-پری و یا انسان‌هایی با قدرت‌های خارق‌العاده و خاص نشان می‌دهند که اتفاقاً این دو سریال، این نژادهای برتر را در انگلستان و در دوره‌های تاریخی و قدیمی مانند عصر ویکتوریا ترسیم می‌کند. نمی‌توان گفت که انتخاب فضا و زمان نزدیک به هم با پشتوانه‌ی فکری و دلیل خاصی باشد، اما فرضیه‌ی توجه به ژن برتر و خاص و البته دورگه، بدون شک دیده می‌شود و چه‌بسا آن را باید در طبقه خاصی جست‌وجو کرد.

در سریال Nevers گروه ویژه‌ای در جامعه حضور دارند که مردم آنان را «TOUCHED» یعنی: «لمس شده» می‌نامند. در ادبیات دینی مسیحی این کلمه بار معنایی ویژه و قدسی دارد. هرکس که توسط شخصیت‌های مذهبی مسیحی مانند حضرت عیسی یا حضرت مریم «لمس» شده باشد، حالت و نیروی خاصی می‌گیرد یا شفا پیدا می‌کند و در جرگه‌ی مسیحیان حقیقی وارد می‌شود. حواریون نیز همگی توسط حضرت مسیح (ع) لمس شده‌اند. حالا در سریال مورد اشاره، این گروه همگی لمس‌شده‌اند که تماشاگر را تلویحاً به یاد حواریون و عنایت‌شدگان عیسی مسیح می‌اندازد که از قضا نیروی خارق‌العاده نیز دارند.

سریال The Nevers

اما آیا ژن‌های دورگه‌ای وجود دارند که در آزمایشگاه‌ها در حال تولید‌ند و قرار است انسان‌ها را از بیماری و امراض نجات دهند؟ شاید در وهله‌ی اول گفته شود که این‌ها بیشتر فرضیه و گمان است. اما تحقیقات علمی در همین یک دهه قبل و زمانی که خبر از سریال دندان شیرین نبود به ما می‌گوید که در انگلستان خبرهایی در مورد ترکیب دو ژن انسان و حیوان و ایجاد دورگه‌هایی برای علاج بیماری‌های خاص در آینده بوده است.

در سال ۲۰۱۱ روزنامه دیلی میل در گزارشی به قلم دانیل مارتین (Daniel Martin) و سایمون کالدول (Simon Caldwell)، می‌نویسد: جنین‌های دورگه انسان-حیوان به‌منظور استفاده برای علاج بیماری‌های درمان‌ناپذیر تولید شده‌اند. این موضوع منجر به نگرانی‌هایی توسط اخلاق‌مداران و البته سیاست‌مداران شده بود اما پروفسور رابین لاول باج (Robin Lovell-Badge)، نویسنده اصلی این گزارش از مؤسسه ملی شورای تحقیقات پزشکی گفته بود که دلیل انجام چنین آزمایش‌هایی، شناخت بیشتر رشد انسان‌های اولیه بوده است.

او گفته بود: دلیل انجام چنین آزمایش‌هایی شناخت بیشتر رشد انسان‌های اولیه و یافتن راه‌هایی برای درمان بیماری‌های جدی است و من، در مقام یک دانشمند، احساس می‌کنم که توجیهی اخلاقی برای دنبال کردن این تحقیقات است. تا وقتی که نظارت کامل بر این موضوع داشته باشیم -همان‌طور که تا به حال در این جا داشته‌ایم- باید بابت این تحقیقات به خودمان ببالیم.

تولید موجودات دورگه

بنابراین اگرچه که حتی در ظواهر امر و طبق این خبر، گویا ماجرای دورگه‌ها و کشف راه حلی برای علاج بیماری‌ها و یا شاید جاودانگی، موضوعی جدّی است اما آنچه که در پس سریال و داستان اولیه‌ی آن در کنار سریال‌ها و آثار دیگر دیده می‌شود، القای ایده‌ی وجود نسل برتر و ژن برتری است که راه حل مشکلات و معضلات انسان در دنیا است. به همین دلیل، امکان دارد دندان شیرین و دیگر آثار سرگرم‌کننده که همواره ابزاری برای القای مفاهیم، مضامین و پیام‌هایی از سوی نظام سرمایه‌داری است، بهانه‌ای باشد برای زمینه‌سازی ذهنی مردم دنیا نسبت به ظهور ژنی برتر و نسلی خاص!

نظام سلطه از این کارکرد هالیوود همواره برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف نظامی، سیاسی و کلان خود بهره جسته است. نمونه‌ی برجسته آن حمله به عراق و افغانستان است که زمینه‌ی ذهنی آن را به‌وسیله فیلم‌های هالیوودی نمادین با دشمنانی بیگانه آماده کرده بود.

اما این طبقه خاص که اندک‌اند چه کسانی هستند و در کجا زندگی می‌کنند؟ به‌نظر می‌رسد که محتمل‌ترین گزینه‌ی نسل برتر و ژن خاص و ناجی، به‌جای آن‌که انسان‌هایی با سرِ فیل و پرِ عقاب و دمِ شیر باشند، «انسان‌هایی خاص» باشند که خون آن‌ها با خون عامه‌ی مردم تفاوت دارد. در میان فیلم‌های هالیوود یکی از آثاری که به نسلی خاص در جهان اشاره می‌کند، رمز داوینچی است.

فیلم رمز داوینچی

در پایان رمز داوینچی ما شاهد نسل مقدسی از انسان‌ها هستیم که می‌فهمیم خون مسیح در رگ‌های آنان است. انسان‌هایی که به‌صورت مخفی زندگی می‌کنند و کسی از آنان باخبر نیست. آنان تحت حفاظت و حمایت نیروها و افراد خاصی هستند که نمی‌شناسیم‌شان اما در میان ما هستند.

باتوجه به عقاید مسیحی در آخرالزمان و این‌که عده‌ای قلیل (که در دین اسلام نیز به آن قائلیم) وارثان زمین خواهند بود، به‌نظر می‌رسد نزدیک‌ترین گزینه‌ی نسل برتر و ژن خاص که طبقه‌ی خاص و مقدسی هستند و خون عیسی مسیح در رگ‌های آنان است، قاعدتاً باید وارثان و سروران زمین باشند. مفهومی نزدیک به آنچه که درباره سریال NEVERS نیز گفته شد.

حال باید به این فکر کرد که تمام آنچه که در این قبیل فیلم‌ها و سریال‌ها می‌خواهند بیان کنند، توجه دادن مخاطب به کدام «نژاد برتر» و ژن خاصِ مقدس است که می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد؟! آیا دندان شیرین استعاره‌ای از این موضوع است یا صرفاً داستانی خیالی و بی‌اساس است که می‌خواهد ما را سرگرم کند و در کنار آن ما را از کرونا بترساند و بیشتر به در خانه ماندن دعوت کند؟!

نویسنده: محمدباقر صنیعی‌منش

بیشتر بدانیم:

کرونا در سینمای استراتژیک

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین و با کارگردانی پیتر جکسون ازجمله فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است که توانست مخاطبین دین‌دار را نیز جذب خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.