افشاگری یهودیان در هالیوود

افشاگری یهودیان در هالیوود

فیلم‌های افشاگرانه هالیوود چه توجیهی دارد؟ افشاگری یهودیان

نویسنده: امیر اهوارکی

ساخت فیلم‌های افشاگرانه در سینمای هالیوود را چطور می‌توان ارزیابی کرد؟ فیلم‌هایی که علی‌الظاهر به انتقاد از وضع موجود می‌پردازند و از دولتمردان یا سیاست‌های نظام امریکایی انتقاد می‌کنند. آیا این فیلم‌ها انعکاس دهنده‌ی صدای حقیقت‌طلبان و مظلومان امریکا است یا همان صدای یهودیان است که به نحوی دیگر به گوش می‌رسد؟
پاسخ راقم این است که این فیلم‌ها را نمی‌توان در دسته‌ی‌ واحدی قرار داد و عوامل متعددی می‌توان برای ساخت آنها برشمرد که مهم‌ترین آنها به این قرارند:

۱. این قبیل فیلم‌ها فقط به فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان یهودی سپرده می‌شود تا آنها را با استفاده از بازی هنرپیشه‌های یهودی بسازند. به عبارت دیگر، فقط فیلمسازان یهودی اجازه دارند تا فیلم‌های افشاگرانه بسازند و به نظام سرمایه‌د‌اری که ساخته‌ی هم‌کیشان آنها است اعتراض کنند. به این ترتیب،‌ با ساخت این فیلم‌ها یهودیان خودشان را طرفدار آزادی بیان و منتقد وضع موجود معرفی می‌کنند و این‌که نسخه‌ی رهایی‌بخش نیز در دست خود آنها است.

۲. این قبیل فیلم‌ها انتقادی بنیادی به تمدن غرب و نظام سرمایه‌داری وارد نمی‌کنند، زیرا کلّیت وضع کنونی برای آنها مطلوب است.

۳. گاهی یک فیلم افشاگرانه ساخته می‌شود و بخشی از حقایق را علنی می‌کند تا ذهن مردم را از حقایق مهم‌تر در آن خصوص منحرف ‌کند. مثلاً وقتی نغمه‌هایی در خصوص جعلی بودن فرود سفینه آپولو ۱۱ بر ماه به گوش می‌رسید ساخت کاپریکورن ۱ در دستور قرار گرفت تا فرود فضانوردان امریکایی بر کره مریخ را جعلی نشان دهد. مردم وقتی این صداقت را می‌بینند به این نتیجه می‌رسند که فرود امریکایی‌ها بر ماه درست بوده است. مثال دوم، فیلم جِی.اف.کِی ساخته الیور استون (۱۹۹۱) است که در آن، لی هاروی آزوالد قاتل کندی مطابق قول مشهور را تبرئه کرده و برخی عوامل سازمان سیا را مقصر شمرده است. اما بعد از چند سال کتابی به نام قضاوت نهایی نوشته مایکل کالینز پایپر به چاپ می‌رسد و از نقش سازمان موساد در قتل کندی پرده برمی‌دارد. به این ترتیب دیده می‌شود که الیور استون یهودی عامدانه و آگاهانه برای ساخت این فیلم انتخاب شده است.

۴. گاهی دوران یک تفکر، فیلمساز یا نویسنده یهودی به سر آمده است. آنها برای کنار زدن او از یک یهودیِ دیگر استفاده می‌کنند تا علیه او افشاگری کند.
به عنوان یک نمونه مشابه، می‌توان به ماجرای دو روانشناس یهودی اشاره کرد. زیگموند فروید (۱۹۳۹-۱۸۵۶) را بنیان‌گذار روان‌کاوی می‌دانند اما عقاید او عملاً شبهِ علم بود و نوعی از خیالات واهی که او در ذهن می‌پروراند. وقتی دوره‌ی فروید به پایان رسید آنها الزام داشتند تا یک روانشناس یهودی دیگر را با انتقاد از فروید وارد میدان کنند. لذا اریک فروم (Erich Fromm) کتابی در سال ۱۹۵۹ نوشت و عقاید فروید را نقد کرد. (این کتاب با عنوان «رسالت زیگموند فروید» [۱] توسط فریده جواهرکلام ترجمه شده و در شرکت سهامی کتاب‌های جیبی در سال‌های قبل از انقلاب به چاپ رسیده است).

معرفی برخی فیلم‌های افشاگرانه هالیوود در دهه ۱۹۷۰

به نظر می‌رسد که در امریکا فیلم‌های افشاگرانه فقط به دست فیلمسازان و بازیگران یهودی ساخته می‌شود. ذیلاً ضمن مرورِ برخی فیلم‌های افشاگرانه هالیوود امکان ساخت این فیلم‌ها را بررسی می‌کنیم. در اینجا به عنوان نمونه پنج فیلم از دهه ی ۱۹۷۰ میلادی انتخاب شده است.

۱. همه مردان رئیس جمهور (۱۹۷۶) / All the President’s Men

 all the presidents men

موضوع: رسوایی واترگیت
محصول: کمپانی برادران وارنر
کارگردان: آلن جی. پاکولا
فیلمنامه‌نویس: ویلیام گلدمن (بر اساس کتابی به همین نام از کارل برنشتاین و باب وودوارد)
بازیگران: داستین هافمن (کارل برنشتاین)، رابرت ردفورد (باب وودوارد)، جیسون روباردز (بن برادلی)
خلاصه داستان: کارل و باب، دو خبرنگار روزنامه واشنگتن پست به تقلب نیکسون در انتخابات پی می‌برند و آن را تحت نظارت بن برادلی سردبیر روزنامه منتشر می‌کنند، ماجرایی که به رسوایی واترگیت معروف شد. واقعه در سال ۱۹۷۲ رخ داد و این نخستین فیلمی بود که به این ماجرا می‌پرداخت.
عوامل یهودی فیلم: برادران وارنر + کارگردان + نویسنده + بازیگرانی مانند: داستین هافمن و مارتین بالسام
نقد و نظر: این فیلم بر اساس حوادث واقعی ساخته شده است. ریچارد نیکسون از حزب جمهوری‌خواه سی و هفتمین رئیس جمهور امریکا بود که فقط یک سال و نیم از دور دوم ریاست جمهوری‌اش را سپری کرد و در اوت ۱۹۷۴ مجبور به استعفاء شد. کارل برنشتاین یک یهودی است و برای نقش او نیز یک بازیگر یهودی (داستین هافمن) انتخاب شده است. بن برادلی سردبیر روزنامه گرچه یهودی بوده لکن بازیگر نقش او غیریهود انتخاب شده (جیسون روباردز) شاید برای این‌که تعداد عوامل یهودی فیلم کم شود تا عموم مخاطبان در مقابل فیلم جبهه‌گیری نکنند. آلن جی. پاکولا کارگردان این فیلم، همچنین فیلم‌ افشاگرانه دیگری به نام پرونده پلیکان (۱۹۹۳) در کارنامه دارد و ایضاً یک فیلم کاملاً صهیونیستی به نام انتخاب سوفی (۱۹۸۲) درباره ی هولوکاست. ویلیام گلدمن نیز رمانی به نام دونده ی ماراتن (۱۹۷۴) در همین موضوع هولوکاست نوشت و خودش آن را به فیلمنامه‌ای تبدیل کرد و جان شلزینگر یهودی، در سال ۱۹۷۶ فیلمی به همین نام با بازی داستین هافمن از آن ساخت.

۲. شبکه (۱۹۷۶) / Network

the network 1976

موضوع: پشت پرده‌ی کانال تلویزیونی‌ UBS در امریکا
محصول: مترو گلدین مایر
کارگردان: سیدنی لومت
فیلمنامه‌نویس: پَدی چایِفسکی (Paddy Chayefsky)
بازیگران: پیتر فینچ (هوارد بیل)، فی داناوی (دیانا کریستنسن)، ویلیام هولدن (ماکس شوماخر)
خلاصه داستان: هوارد بیل مجری اخبار شبکه یو.بی.اس که آمار بینندگانش رو به کاهش است به طور ناگهانی اعلام می‌کند که فرداشب در همین برنامه خودکشی خواهد کرد. دیانا سردبیر خبر از این واقعه سوءاستفاده می‌کند و به او اجازه می‌دهد که در شب‌های بعد، حرف‌هایی غیرمتعارف بزند و به این ترتیب آمار مخاطبان شبکه افزایش می‌یابد. پس از مدتی هوارد بیل در امریکا به عنوان نماد آزادی‌خواهی مطرح می‌شود و نمایش‌‌‌هایی با حضور مردم برای او ترتیب داده می‌شود. در نهایت هوارد در یکی از این نمایشات توسط دو مرد ناشناس با رگبار مسلسل کشته می‌شود.
عوامل یهودی فیلم: کمپانی سازنده + کارگردان + نویسنده
نقد و نظر: در این فیلم ظاهراً پشت پرده‌ی سیاست‌های رسانه‌ای و تلویزیون‌های امریکا فاش می‌شود. اما در واقع آنچه فیلم از آن پرده برمی‌دارد عملاً تحت کنترل است و چیزی نیست که مردم امریکا از آن مطلع نباشند؛ مثلاً این‌که شبکه‌های تلویزیونی با هم رقابت می‌کنند و به دنبال جلب مخاطبان بیشتر هستند. عمده وقایع فیلم در شبکه UBS می‌گذرد. به نظر می‌رسد که این اسم از روی نام شبکه تلویزیونی PBS  که یک تلویزیون مستقل در امریکا است جعل شده تا آن شبکه را که در سال ۱۹۷۰ میلادی تأسیس گشته از میدان به در کند. شبکه PBS جزو معدود شبکه‌های تلویزیونی است که آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌کند. بازیگران اصلی فیلم شبکه، یهودی نیستند. زیرا همه آنها در فریب مردم، سهم دارند. و این نیز البته یک دروغ بزرگ است زیرا اغلب رسانه‌ها و تلویزیون‌ها در امریکا متعلق به سرمایه‌داران یهودی است.

۳. کاپریکورن یک (۱۹۷۷) / Capricorn One

Capricorn One

موضوع: پشت پرده‌ی صعود به مریخ
محصول: Incorporated Television Company
کارگردان و فیلمنامه‌نویس: پیتر هیامز
بازیگران: الیوت گُلد (رابرت کالفیلد)، جیمز برولین (چارلز بروبیکر)
خلاصه داستان: سه فضانورد ناسا به سوی مریخ صعود می‌کنند. اما قبل از آن‌که از جو زمین خارج شوند کپسول حاوی آنها از سفینه جدا شده و آنها با چتر فرود می‌آیند. این سه مطلع می‌شوند که ماجرای صعود جعلی است. لذا در یک استودیو در بیابان، ماجرای فرود به مریخ را بازی می‌کنند. وقتی کار تمام می‌شود آنها می‌فهمند که قرار است به زودی کشته شوند. لذا فرار می‌کنند. دو نفرشان در بیابان می‌میرند و فقط چارلز نجات می‌یابد. در این میان، یک خبرنگار به نام رابرت کالفیلد که به ماجرا مشکوک شده است با تحقیقاتی پی به حقیقت می‌برد و آن را فاش می‌کند.
عوامل یهودی فیلم: لئو گرِید (مالک کمپانی سازنده‌ی فیلم) + کارگردان (که فیلمنامه را نیز نوشته) + الیوت گُلد (در نقش خبرنگار)
نقد و نظر: از حدود دهه‌ی ۱۹۷۰ زمزمه‌هایی شروع شد که فرود فضانوردان ناسا بر روی کره ماه در سال ۱۹۶۹ را جعلی قلمداد می‌کرد. این فیلم شاید به این امید ساخته شد تا با بیان قسمتی از حقیقت، به این زمزمه‌ها خاتمه دهد. در اینجا نیز دیده می‌شود که یک بازیگر یهودی در نقش یک خبرنگاری که به دنبال حقیقت است به ماجرا پی می‌برد و آن را افشاء می‌کند.

۴. بدل (۱۹۷۶) / The Front

The Front

موضوع: لیست سیاه مک‌کارتی
محصول: کلمبیا پیکچرز
کارگردان: مارتین ریت
فیلمنامه‌نویس: والتر برنشتاین
بازیگران: وودی آلن (هاوارد پرینس)
خلاصه داستان: چند نفر از فیلمنامه‌نویسان هالیوود به دلیل گرایش به کمونیسم در فهرست سیاه مک‌کارتی قرار گرفته‌اند و حق کار کردن ندارند. آنها مردی به نام هاوارد پرینس را که در یک رستوران کار می‌کند به عنوان «بدل» خود انتخاب می‌کنند تا فیلمنامه‌هایشان را با نام او به تلویزیون بفروشند. هاوارد به یکی از کارکنان تلویزیون که نبوغ او را می‌ستاید علاقمند می‌شود. در نهایت ماجرا فاش می‌شود و فرصتی برای مظلوم‌نمایی پدید می‌آید.
عوامل یهودی فیلم: کمپانی سازنده + کارگردان + نویسنده فیلمنامه + وودی آلن
نقد و نظر: این داستان بر اساس واقعیت ساخته شده است. بسیاری از سیصد نفری که به علت عضویت در احزاب کمونیست در فهرست سیاه مک‌کارتی قرار گرفتند یهودی بودند، افرادی مانند:دالتون ترومبو، ژول داسن، مایکل گوردون، رابرت راسن، هربرت بیبرمان، ساموئل اُرنیتز، آبراهام پولونسکی، و همچنین زنانی مانند: لیلیان هلمن، دوروتی تری. این فیلم مسئله برخی از فیلمنامه‌نویسان یهودی که از کار ممنوع شده بودند را مطرح می‌کند. لذا وودی آلن یهودی، برای بازیگر نقش بدل آنها انتخاب شده است. آلن قبل از بازی در فیلم بدل، پنج فیلم ساخته بود و تا این زمان فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی که او کارگردانی کرده به ۴۵ عنوان رسیده است. اغلب فیلم‌های وودی آلن به مسئله یهود می‌پردازد. بسیاری از کمونیست‌هایی که حکومت اتحاد جماهیر شوروی را بنیان گذاشتند یهودی بودند. افرادی مانند: ولادیمیر لنین، لئون تروتسکی، گریگوری زینوویِف. [۲] مک‌کارتی دو دستیار یهودی داشت به نام‌های روی کوهن (Roy Cohn) و دیوید شاین [Dave Schine) [3). لذا به نظر می‌رسد که اصل ماجرای محاکمات مک‌کارتی از سوی یهودیان خداپرست که ننگ الحاد را برای سایر یهودیان نمی‌پسندیدند برنامه ریزی شده باشد. شرکت کلمبیا پیکچرز را دو برادر یهودی به نام‌های هری و جک کوهن در سال ۱۹۲۴ بنیان گذاشتند. این شرکت تاکنون بیش از ۲۹۰۰ فیلم تولید کرده است.

۵. و عدالت برای همه (۱۹۷۹) / And Justice for All…

And Justice for All

موضوع: قضات فاسد در دادگستری امریکا
محصول: کلمبیا پیکچرز
کارگردان: نورمن جویسون
فیلمنامه‌نویس: بری لوینسون
بازیگران: آل پاچینو (آرتور کرک‌لند)، جک واردن (قاضی ری‌فورد)، جان فورسایت (قاضی فلمینگ)، لی استراسبرگ (پدر بزرگ آرتور)
خلاصه داستان: در مورد قاضی فلمینگ که متهم به فساد گشته و آرتور (آل پاچینو) مجبور است به عنوان وکیل از او دفاع می‌کند. او خوشحال است که یک عکس در اتهام فلمینگ به دست آورده. لذا در جلسه دادگاه بر خلاف قانون وکالت، علیه قاضی شهادت می‌دهد.
عوامل یهودی فیلم: کمپانی سازنده + کارگردان + نویسنده فیلمنامه + جان فورسایت + لی استراسبرگ
نقد و نظر: فیلم در عین حال که فساد قاضی را با شک و تردید‌هایی مطرح می‌کند جرم بزرگ‌تر را متوجه آرتور می‌داند که قانون حفظ اسرار که جزو اصول اساسی وکالت است را نادیده گرفته است.

نتیجه‌گیری

در این گفتار برای نمونه، پنج فیلم افشاگرانه از دهه‌ی ۱۹۷۰ مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که سازندگان این فیلم‌ها یهودیانی هستند که با ساخت فیلم‌های افشاگرانه اولاً خود را طرفدار آزادی بیان نشان می‌دهند و ثانیاً موضع اصلاح‌طلبانه می‌گیرند و البته با ساخت فیلم‌هایی با این موضوعات جنجالی، سود سرشاری نصیب خود می‌کنند.
ادعای کمپانی‌های هالیوودی زمانی صحیح خواهد بود که آنها به سینماگران غیریهودی نیز اجازه بدهند تا در فیلم‌هایشان به انتقاد از تمدن غرب (به طور کلی یا جزئی) بپردازند.

نام برخی فیلم‌های افشاگرانه دیگر

در ذیل، نام تعدادی دیگر از فیلم‌های افشاگرانه ارائه شده است. خوانندگان محترم می‌توانند صحت نظریه‌ی فوق را در این فیلم‌ها نیز بررسی کنند.

۱. افشای فساد دولت‌مردان امریکا
نیکسون (۱۹۹۵)، شهرداری (۱۹۹۶)، سگ را بجنبان (۱۹۹۷)، قدرت مطلق (۱۹۹۷)، رنگ‌های اصلی(۱۹۹۸)، بول‌وُرث (۱۹۹۸)

۲. فساد قضایی در امریکا
سرپیکو (۱۹۷۳)، بروبیکر (۱۹۸۰)، اتاق ستاره (۱۹۸۳)، جی. اف. کی. (۱۹۹۱)،  گزارش پلیکان(۱۹۹۳)

۳. افشای فساد در شبکه‌های رادیویی و تلویزیون
توتسی (۱۹۸۲)، چیز بجا (۱۹۸۳)، پخش خبر (۱۹۸۷)

۴. افشای سیاست‌های نظامی دولت امریکا
اولین خون (۱۹۸۲)،‌ جوخه (۱۹۸۶)، غلاف تمام فلزی (۱۹۸۷)، نردبان یعقوب (۱۹۹۰)، سقوط شاهین سیاه (۲۰۰۱)، در دره ایله (۲۰۰۷)

۵. افشای سیاست‌های امنیتی دولت امریکا
دشمن ملت (۱۹۹۸)، جاسوس بازی (۲۰۰۱)، حقیقت محض (۲۰۰۸)، بخوان و بسوزان (۲۰۰۸)، شبکه جهانی/ توطئه اشلون (۲۰۰۹)، بازی منصفانه (۲۰۱۰)

۶. سایر افشاگری‌ها در زمینه هنر، تجارت، اقلیت‌های قومی و مذهبی
سیلک وود (۱۹۸۳)، رقص با گرگ‌ها (۱۹۹۱)، مالکوم ایکس (۱۹۹۲)، نفوذی (۱۹۹۹)، ملکوت آسمان (۲۰۰۵)، از سیگار کشیدنتان متشکرم (۲۰۰۵)

…و فیلم‌های بسیار دیگر.

منابع و مآخذ:

[۱] Erich Fromm (1959), Sigmund Freud’s mission; an analysis of his personality and influence
[۲] https://www.jewwatch.com/jew-communists.html#anchor4458
[۳] https://www.jewwatch.com/jew-communists-joe-mccarthy-and-the-jews.html

توضیح: مرجع این مقاله در خصوص یهودی شمردن افراد، سایت ویکی پدیا بوده است.

افشاگری یهودیان ، افشاگری یهودیان

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

افشاگری یهودیان ، افشاگری یهودیان ، افشاگری یهودیان ، افشاگری یهودیان

همچنین ببینید

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

«جی. آر. آر. تالکین» در «ارباب حلقه‌ها» از یک الگوی تثلیثی در «منجی‌گرایی» استفاده کرده است. در واقع «آراگورن»، «گندالف» و «فرودو» مجموعاً نقش منجی را بازی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.