حجةالاسلام شیخ احمد کافی منبری ضد یهود و صهیونیسم

حجةالاسلام شیخ احمد کافی منبری ضد یهود و صهیونیسم

حوزه علمیه خطبای مشهور و توانمند فراوانی داشته و دارد، اما «شیخ احمد ضیافتی کافی یزدی»، معروف به «کافی» یکی از نام‌آشناترین منبری‌های چند دهه‌ی اخیر است. حجةالاسلام شیخ احمد کافی

حجةالاسلام شیخ احمد کافی از مصادیق وعّاظ و خطبایی بود که خط قرمزهای ابلاغ‌شده ساواک را درنوردیده بود. دائم از اقدامات ضد دینی و غیراسلامی رژیم در منبر سخن می‌راند. از شاه به بهانه‌ها و اشکال مختلف انتقاد می‌کرد و بر او می‌تاخت و دائماً علیه یهود و صهیونیسم نیز با صراحت تمام موضع‌گیری می‌کرد.

گرچه عده‌ای بر این عقیده بودند که او یک روحانی غیرسیاسی است، ولی اسناد ساواک این برداشت را تأیید نمی‌کند. برای اطلاع بیشتر در این‌باره می‌توانید به کتاب‌های «واعظ شهیر؛ حجةالاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک» چاپ «مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات» و «کافی واعظ شهیر» چاپ «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» مراجعه کنید. [برخی از این اسناد را اینجـا و اینجـا ببینید.]

واعظ شهیر حجةالاسلام شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک

مبارزات ضدیهود و ضدصهیونیسم

حجةالاسلام شیخ احمد کافی عمق و ورود ویژه‌ای به مسأله یهود در ایران و صهیونیسم در جهان اسلام داشت و گویی اخبار تحولات حوزه‌ی فلسطین را موبه‌مو و روزبه‌روز رصد کرده و در مقابل آن یک موضع قاطع اتخاذ می‌کرد؛ در حالی‌که برخی خطبا و وعّاظ مدعی، با وجود انتظار جامعه از آن‌ها در این مورد، کاملاً منفعل، بی‌اطلاع و بعضاً ساکت بودند.

روشنگری کافی در این حوزه با توجه به حساسیت و در ادامه منع رژیم پهلوی و خفقان حاکم، به طرق مختلف صورت می‌گرفت. بسیاری از اوقات با روایت داستان بنی‌اسرائیل و انبیاء مبعوث‌شده در میان آن‌ها، حرف خود را می‌زد.

از داستان گاو بنی‌اسرائیل تا ماجراهای حضرت موسی (ع) و حضرت یحیی (ع) و خشنودی بنی‌اسرائیل از شهادت او. و این‌که خداوند از طریق بخت‌النصر در زمان ارمیاء نبی سزای این خشنودی را با اشغال اورشلیم و اسارت آن‌ها در بابل داد.

یا از داستان قارون و ثروت او می‌گفت و در خلال این داستان‌ها به ویژگی‌های قوم یهود می‌پرداخت.

علاوه بر این‌ها، گریزهای کافی به نقش و عملکرد یهود در تاریخ اسلام و نسبت آن‌ها با مسلمانان، فراز مهمی از اظهارات او در مورد یهود و صهیونیسم را تشکیل می‌داد.

به نقل از پیامبر اسلام (ص) بیان می‌کرد که هیچ‌کس به‌قدر یهود وجود مقدس ایشان را اذیت نکرده است. و یا داستان آزار یک یهودی با خالی کردن شکمبه شتر بر سر مبارک پیامبر (ص)! و همین‌طور داستان فتح خیبر و…

کافی در هر فرازی از تاریخ اسلام، خط به خط دنبال یهود و عملکرد ناصواب آن مقابل اسلام، ائمه و پیامبر است و حتی از کوچکترین مورد آن نیز دریغ ندارد. به‌عنوان مثال شاید یکی از گیراترین روضه‌های ایشان در مورد ائمه، مربوط به امام موسی کاظم (ع) و نقش افرادی همچون سندی بن شاهک زندان‌بان یهودی و عامل شهادت حضرت باشد که با جزئیات برای مخاطب بیان می‌شود.

حجةالاسلام شیخ احمد کافی واعظ شهیر

در واقع، کافی با بیان تاریخ، به مصادیق عملکرد یهود و اوضاع فعلی فلسطین می‌پردازد و آدرس امروزی از آموزه دیرینه آن‌ها علیه دین و بشریت را ارائه می‌کند.

کافی علاوه بر مطرح کردن علت این معضل در جهان اسلام و بشریت امروز، راه‌حل را نیز ارائه می‌کند. او بدون داشتن امکانات و ابزار کافی برای مقابله با صهیونیسم، تحریم کالاها و همکاری با یهودیان و بهائیان (که هم‌اکنون در یک کالبد مشغول ضربه‌زدن به اسلام و مسلمین هستند) را به‌عنوان راه چاره، مطرح و مکرر بر آن تأکید می‌کند. از جمله:

«ای مردم! این گوشت یخ‌زده حرام است آن را نخورید. مرغ منجمد که می‌گویند از آلمان آورده‌اند دروغ است، آن‌ها را از اسرائیل آورده‌اند و حرام است. ای مسلمانان نخورید…
کارخانه جنرال استیل محصولاتش مال کلیمی‌هاست، نخرید مسلمان‌ها جنس خودتان را بخرید و بفروشید…
آدامس خروس‌نشان که این‌قدر بچه‌ها می‌خرند مال یهودی‌هاست. ای آن‌هایی که می‌فروشید، کمک به یهودی‌ها می‌کنید. ای آن‌هایی که می‌خرید، کمک به آن‌ها می‌کنید.» [درباره آدامس خروس‌نشان نگاه کنید به اینجـا]

کافی در کنار تحریم کالاهای اسرائیلی و یهودی، از مسلمین می‌خواهد که با هم متحد باشند و به کمک مبارزان ضداسرائیلی بشتابند. از جمله در خلال جنگ ۱۹۶۷م می‌گوید:

«مردم مسلمان وظیفه شما است که اتحاد داشته و از قرآن حمایت کنید. در این جهت با برادران اعراب هم‌آهنگ و هم‌صدا باشید و یهودیان نفرین‌شده پیغمبر هستند و باید از بین بروند.»

وی در جایی دیگر، با ابراز تأسف از انفعال دولت در قبال مسأله فلسطین می‌گوید:

«اگر دولت ایران پشتیبانی فوری خود را از برادران عرب ما اعلام نکند، ما مسلمانان ایران سرشکسته خواهیم بود. من از روی این منبر با صدای بلند به دولت و مسئولین مملکت اعلام می‌نمایم که هرچه زودتر به کمک برادران مسلمان ما بشتابند و شرّ مردم یهود را از سر آنان کوتاه کنند.»

کافی همچنین در منابر خود به حامیان یهود و صهیونیسم هم می‌تاخت و بیان می‌کرد که اگر حمایت آن‌ها نباشد، چه‌بسا صهیونیسم زودتر مضمحل شود. وی در قالب دعا به این مهم پرداخته و می‌گوید:

«دیشب در روزنامه نوشته شده بود که در آمریکا یهودیان مبلغ پنج میلیون دلار جمع‌آوری و برای اسرائیل فرستاده‌اند و یهودیان تهران نیز جمع شدند و برای اسرائیل دعا کردند. می‌دانید یعنی چه؟ برای از بین رفتن قرآن و اسلام.
ملت یهود سه روز است که روزه می‌گیرند تا در مقابل قرآن پیروز شوند. آن‌ها برای نابودی قرآن می‌جنگند.
مهدی جان به فریاد ما برس. کار ما به جایی کشیده که مسیحی‌ها، بهائی‌ها و یهودی‌ها آزادند و هر بلایی که می‌خواهند به سر ما مسلمانان می‌آورند.
خدایا دین اسلام را نصرت بده، آن‌هایی که به دین کمک می‌کنند یاری کن. آن دست‌هایی که یهود و اسرائیل را کمک می‌کنند از سر ملت شیعه کوتاه فرما.»

حجةالاسلام شیخ احمد کافی

کافی در خلال این دعاها به‌صورت غیرمستقیم حکومت پهلوی را مشمول این حمایت‌ها از اسرائیل دانسته و می‌گوید:

«خدایا به حق امام زمان تو را قَسَمَت می‌دهیم که هرکس از یهودیان علنی و یا در خفا حمایت می‌کند، ذلیل گردان.»

و جالب این‌جاست که ساواک نیز در نظریه‌ی خود بر این دعا می‌نویسد:

«نظریه شنبه: تعدادی که از مردم پای منبر او بودند عقیده داشتند که ایران در خفا از اسرائیل حمایت می‌کند و نیز نام‌برده در وعظ خود همیشه اشاره و کنایه‌هایی دارد که مورد تفسیر مردم است.»

کافی در فرصت‌های دیگر این رویه‌ی خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد:

«پروردگارا آن کس را که به‌وسیله پول، سرباز، اسلحه و… به یهودیان اسرائیل کمک می‌کند، دودمانش را ریشه‌کن کن.
خدایا به جان امام زمان هرکس ظاهراً یا باطناً، جلوی مردم یا زیرزیرکی، کمک به یهودی‌ها می‌کند، به حق امام زمان ذلیلش کن.
خدایا به آبروی امام زمان هرکس به یهودی‌ها کمک می‌کند، تو کمکش نکن.
خدایا هرکه یهودی‌ها را تقویت می‌کند و کمکشان می‌کند، بر هر عنوانی، به حق زهرا ذلیلش کن.»

در یک گزارش ساواک پیرامون عملکرد یهود در فلسطین به نقل از کافی می‌خوانیم:

«مسجدی در اطراف بیت‌المقدس را تخریب و به فاحشه‌خانه تبدیل نموده‌اند. و [در ادامه] به کشورهای اسلامی و نابود شدن یهودیان دعا کرد.»

کافی در باب این شیوه‌ی رفتار یهود علیه مساجد مسلمانان در جای دیگری می‌گوید:

«روزنامه‌ها نوشته بودند که یهودیان اسرائیل از یازده مسجد سه باب آن را خراب کرده و در آن‌جا مشروب‌فروشی باز کرده‌اند. البته این کارها را برای آزار روحی مسلمانان می‌کنند. خدا نکند یهودی‌ها بر مسلمانان مسلّط شوند، دمار از روزگار آن‌ها درمی‌آورند. الان که نزدیک افطار است، یک مشت از جوان‌های مسلمان با زبان روزه در حال جنگ با یهودیان می‌باشند و وظیفه ماست که برای آن‌ها دعا کنیم. خدایا ریشه یهود را بکن و هرکس به آن‌ها کمک می‌کند نابودش کن.»

موضع کافی در قبال یهود، اسرائیل و صهیونیسم آن‌قدر صریح، شفاف و قاطع بود که در نهایت با واکنش «یوسف کهن» نماینده‌ی یهودیان در مجلس مواجه شد. او یکی از نوارهای کافی که به صراحت، موضع کافی در آن بیان شده بود را به ساواک تحویل داده و طیّ آن درخواستی مبنی بر برخورد با کافی مطرح کرده بود.

یوسف کهن نماینده کلیمیان در مجلس

یوسف کهن که خود از منابع رسمی و کُددار ساواک بود، در انجمن کلیمیان ایران نیز عضویت داشت. وی عضو حزب ایران نوین بوده و به‌عنوان فراماسون در کلوپ روتاری هم عضویت داشت. کهن در انتخابات دوره‌ی ۲۴ مجلس با تخلف و تقلب به نمایندگی از اقلیت یهودی به مجلس راه یافته بود.

با تلاش‌های یوسف کهن، حجةالاسلام شیخ احمد کافی برای سه سال محکوم به تبعید شد. گرچه بعد از گذراندن یک سال از این مدت، کافی با نامه‌نگاری و تحرک خاص خود از تبعید بازگشت و کارهای خود را بر منوال گذشته تا زمان شهادت ادامه داد.

منبع: علیرضا سلطانشاهی، اسرائیلیات تاریخی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، چاپ اول، ۱۳۹۸، صفحات ۲۵۰-۲۵۷

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده می‌شود.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده می‌شود.

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

امیرتوکل کامبوزیا

امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (۱)

امیرتوکل کامبوزیا یکی از پیشگامان مبارزه با یهود در ایران است. این مرد بزرگ توسط عوامل رژیم پهلوی به دلیل فعالیت‌ها و مبارزات ضد یهودی و ضد استبدادی‌اش به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.