تبارشناسی کریستف کلمب

تبارشناسی کریستف کلمب

دایرةالمعارف یهود، از اسحاق آبرابانل، لویی سانتانگل و گابریل سانچز به عنوان سرمایه‌گذاران سفر کریستف کلمب نام می‌برد و می‌افزاید کلمب گزارش معروف سفر خود را خطاب به سانتانگل و سانچز نوشت که بلافاصله چاپ و در سراسر اروپا توزیع شد. این امر نشان می‌دهد که این دو متولیان سفر او بودند. سفر او به کمک نقشه‌هایی صورت گرفت که این دو یهودی فراهم آورده بودند. (۱) تبارشناسی کریستف کلمب

اسکناس کریستف کلمب 1

توصیف ویل دورانت “شاعرانه” ولی گویاست و روشن می‌کند که سرمایه‌گذاران و حامیان سفر کلمب چه کسانی بودند: (۲)

«در این لحظه مهم و قاطع، یک یهودی تعمید یافته چرخ تاریخ را به گردش افکند. لویی دوسانتانگل (وزیر مالیه فردیناند)، ایزابل را به نداشتن قوه تخیل و جرأت مبادرت به کارهای خطیر ملامت کرد، وی را با نوید مسیحی کردن مردم آسیا برانگیخت؛ و پیشنهاد کرد که خود به یاری عده‌ای از دوستان، هزینه مالی سفر را تأمین کند. چند تن یهودی دیگر، چون دن اسحاق آبرابانل، خوان کابررو و آبراهام سنئور از نظر وی پشتیبانی کردند. ایزابل برانگیخته شد و جواهرات خود را برای تدارکات پول لازم عرضه داشت، سانتانگل احتیاجی بدان ندید. از انجمن برادری که خود خزانه دارش بود، ۱۴۰۰۰۰۰ مَراودی [سکه دینار طلای سلسله مرابطین مراکش و اندلس، برابر با ۳۴/۱ ریال اسپانیای مسیحی] وام گرفت، از جیب خود مبلغ ۳۵۰۰۰۰ مراودی برآن افزود؛ کریستف کلمب این مبلغ را به اضافه ۲۵۰۰۰۰ مراودی دیگر دریافت داشت. شاه در هفدهم آوریل سال ۱۴۹۲ اوراق لازم را امضا کرد.» (۳)

آنچه در روایت ویل دورانت جالب است دو چیز است: نخست علاقه شدید سانتانگل به “مسیحی کردن مردم آسیا” و دوم “انجمن برادری” که وی خزانه‌دار آن بوده است. حال این سؤالات در ذهن هر انسان حقیقت‌جویی جولان می‌یابد که چرا نقش یهودیان در سفر کریستف کلمب و برداشتن موانع پیش روی وی تا این‌قدر پررنگ است؟!

اسکناس کریستف کلمب 2

برای پاسخ به سؤال مطرح شده بایستی به بیان اختلاف نظرات در تبارشناسی کریستف کلمب بپردازیم.
هرچند که در تاریخ مشهور و فیلم‌ها و کتاب‌های متعددی که درباره کریستف کلمب ساخته و نوشته شده، او را به عنوان یک میسیونر مسیحی و مبلّغ دین مسیح معرفی نموده‌اند، ولی برخی از محققین او را از زمره “یهودیان مخفی” می‌دانند.
دیوید م. ایچورن نویسنده یهودی در این‌باره می‌گوید:

«نه نام حقیقی او کلمب (Colombus) و نه یک ایتالیایی متولد ژنو بوده؛ بلکه نام حقیقی او جان کولن (Jan colon) بود که در نزدیکی‌های شهر پانته‌ودرا (Pantevedra) در اسپانیا به دنیا آمده بود و او در واقع یک یهودی اسپانیایی بوده است.» (۴)

اسکناس کریستف کلمب 3

بخش‌هایی از مقاله‌ای که با عنوان «آیا کریستف کلمب حقیقتاً یک یهودی بود؟» به قلم دالیا سایاه (Dalia Sayah) که در روزنامه «شالوم»، ارگان یهودیان ترکیه، در این رابطه بیان شده، بسیار قابل ملاحظه است:

«نکته مهم این است که در گوشه سمت چپ بالای کلیه نامه‌هایی که کلمب برای خانواده خود ارسال می‌داشت، مونوگرامی به چشم می‌خورد که مفهوم آن پنجاه سال قبل توسط موریس دیوید (Maurice David) کشف شد. این مونوگرام از دو حرف تشکیل شده است، که هر یهودیی آن را در بالای تمامی نوشته‌های خود می‌نوشت. این دو حرف عبارت بودند از دو کلمه Beth و ha که امروزه معلوم شده که بر عبارت «مقدس است خداوند یهود» دلالت دارد. (۵)
نكته ديگري كه ثابت مي‏‌كند، او يك يهودي مخفی بوده نحوه نگه‌داشتن دست چپ خود (به صورت پنجه باز بر روي قفسه سينه سمت راست) در تصاوير و تابلوهای اوست. اين عمل اقدام رمزآلودی بود كه مارانوها جهت شناسايي يكديگر به كار مي‏‌بردند…
حالا ديگر زمان آن فرا رسيده كه هويت حقيقي اين كاشف بزرگ اعلام گردد: كریستف كلمب سفاراد. ديگر می‌توانيم او را معرفی نماييم او پسرعموی بزرگ ما در آمريكاست.» (۶)

Christopher Columbus

نکته دیگری که بدین نظریه قوت می‌بخشد، نامه‌ای است که از سوی راهب هرناندود تالاورا (Hernando de Talavera) چند روز قبل از آغاز سفر کلمب برای ملکه ایزابل نوشته شده است:

«…اگر روح‌القدس خواستار بازشدن پای فرزندان خود به دریاهای ناشناخته بود، جهت انجام این کار منتظر فردی مجهول‌الهویه و خارجی نمی‌شد…. چگونه ممکن است در نتیجه سفر نفرت‌انگیز کلمب سرزمین‌های مقدس به دست یهودیان بیفتد؟…» (۷)

اسکناس کریستف کلمب 4

پی‌نوشت‌ها:
۱- شهبازی، عبدالله (۱۳۷۷)، زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، ج۲- ص۴۳
۲- همان، ج۲- ص۴۳و۴۴
۳- دورانت، ویل (۱۳۶۵)، تاریخ تمدن، آرام، احمد و… ، تهران: آموزش انقلاب اسلامی، ج۱، ص۳۱۶
۴- صاحب خلق، نصیر (۱۳۸۴)، تاریخ ناگفته و پنهان آمریکا، تهران، هلال، ص۲۰
۵- همان، ص۲۰ و ۲۱
۶- ۹/۳/۱۹۸۸: Salom
۷- صاحب خلق، نصیر (۱۳۸۴)، تاریخ ناگفته و پنهان آمریکا، تهران، هلال، ص۲۱ و ۲۲

….

واریز كمک نقدی برای حمایت از اندیشكده

تبارشناسی کریستف کلمب

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

مئیر عزری سفیری که سفیر نبود

مئیر عزری؛ سفیری که سفیر نبود!

شاه در سال ۱۹۵۷ با توجه به اهمیت همکاری اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 4 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.