آریل شارون از زندگی حیوانی تا حیات نباتی

آریل شارون از زندگی حیوانی تا حیات نباتی

آریل شارون وزیر جنگ و نخست‌وزیر پیشین رژیم اسرائیل که پس از هشت سال زندگی نباتی، در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴ مُرد از جمله دست‌پرورده‌های صهیونیسم بود که کلکسیونی از جنایات به شیوه‌های مختلف را در پرونده افتخارات خود داشت. شارون طی حیات ننگین ۸۵ ساله خود از هیچ جنایت و عمل ضد‌بشری علیه ساکنان سرزمین غصب شده‌ی فلسطین کوتاهی نکرد و افتخار قتل نوزاد چند روزه تا زنان و مردان کهنسال را از آنِ خود کرد!
 .
شروع کشتار فلسطینیان از ۱۳ سالگی
 .
آریل ساموئل مردخای شاینرمن معروف به آریل شارون، در سال ۱۹۲۸ در خانواده‌ای یهودی و لهستانی‌الاصل به‌دنیا آمد. پس از مهاجرت از لیتوانی به فلسطین، در همان سنین نوجوانی روحیه‌ی قساوت و جنایت به‌خوبی در شارون به چشم آمد. در سن ۱۳ سالگی وی به گروهی موسوم به «هاگانا» پیوست. وظیفه‌ی این گروه از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ در منطقه تحت تسلط انگلستان، بیرون کردن فلسطینیان از خانه‌ها و زمین‌هایشان با هدف تصرف مناطق فلسطینی‌نشین بود. شارون در این گروه و از همان سنین ۱۳ – ۱۴ سالگی، با آدم‌کشی آشنا شد. در روند غصب زمین‌های فلسطینیان، شارون فلسطینی‌هایی که مقاومت می‌کردند را به قتل می‌رساند.
 .
 شبه‌نظامیان هاگانا هسته اصلی ارتش غاصب اسرائیل مأمور تخریب و تصرف خانه‌ها و زمین‌های فلسطینیان بودند.
 .
هاگانا گروه‌هایی از مهاجران یهودی بودند که با مسلّح شدن توسط نیروهای انگلیسی حاضر در فلسطین، به‌تدریج تا زمان اعلام رسمی تشکیل دولت غاصب اسرائیل، وظیفه‌ی غصب اراضی فلسطینیان را برعهده داشتند و بعدها پس از تشکیل این رژیم، بنیان ارتش اسرائیل، همین شبه‌نظامیان هاگانا بودند. پیش از هاگانا نیز از سال ۱۹۰۷، گروه‌هایی تحت عنوان «هاشومیر» و «برگیورا» برنامه‌ریزی و اشغال تدریجی فلسطین را کلید زده بودند.
 .
به‌جز عملیات اشغال اراضی فلسطینیان، هاگانا وظیفه‌ی قاچاق انسان و ورود غیرمجاز یهودیان به فلسطین را نیز بر عهده داشت.
 .
آریل شارون در لباس هاگانا
آریل شارون در لباس شبه نظامیان هاگانا
.
آریل شارون تا سن ۱۹ سالگی در هاگانا عملیات تجاوز، غارت و غصب املاک ساکنان فلسطین را به‌خوبی انجام داد تا در سال ۱۹۴۷ و در سن ۱۹ سالگی به عضویت نیروهای امنیتی شهرک‌های یهودی‌نشین در آمد.
.
در جنگ ۱۹۴۷ شارون فرمانده گروهان پیاده‌نظام اسرائیل در اسکندریه بود و در جریان این جنگ نیز مجروح شد اما جان سالم به در برد.
.
وی پله‌های ترقی در ارتش اسرائیل را به‌سرعت طی کرد و در سال ۱۹۵۲ به فرماندهی اطلاعات مرکزی ارتش این رژیم منصوب شد.
 .
آریل شارون با تشکیل گردانی به نام گردان ۱۰۱، متشکل از زندانیان یهودی خطرناک و عمدتاً محکوم به مرگ، حمله به روستاهای فلسطینی و پاکسازی نژادی را آغاز کرد. در حمله به روستای القبیه، ۴۱ خانه را همراه با ساکنان آن منفجر کردند. در جریان این حمله ۷۰ فلسطینی کشته شدند. شارون بعدها مدعی شد گمان می‌کرده که این خانه‌ها خالی از سکنه هستند.
.
روستای القبیه در شمال‌شرقی بیت‌المقدس و در ۴۴ کیلومتری غرب رام‌الله واقع است. در ساعت ۷ بعدازظهر ۱۴ اکتبر ۱۹۵۳ مورد حمله شبه‌نظامیان هاگانا قرار گرفت. در این هجوم، صهیونیست‌ها با لباس مبدّل و به‌رهبری آریل شارون، ۷۰ زن و مرد و کودک فلسطینی را قتل‌عام کردند.
.
.
خود زنی برای فرار از پاسخ‌گویی
.
در سال ۱۹۷۳ و در جریان جنگ موسوم به یوم کیپور میان مصر و اسرائیل که به اشغال صحرای سینا و بحران کانال سوئز منجر شد، شارون و گردان‌های تحت امرش بارها از دستورات رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در آن زمان سرپیچی کردند و بارها بدون اجازه از فرماندهان، به مواضع نیروهای مصری حمله کردند که منجر به کشته شدن ده‌ها نظامی اسرائیلی شد. اعمال خودسرانه آریل شارون تا سال‌ها موجی از انتقاد علیه وی را به‌همراه داشت. وی پس از شکست اولیه از نیروهای مصری، برای تحت تاثیر قراردادن فرماندهان مافوق خود، وانمود کرد که در جریان درگیری مجروح شده است.
.
شارون در جریان جنگ‌ها و عملیات‌های نافرجام، برای فرار از پاسخ‌گویی وانمود می‌کرد که مجروح شده است!
.
آریل شارون پیش از این در جریان حمله‌ی نافرجام به بیت‌المقدس برای اشغال آن که از سوی نیروهای نظامی اردنی عقب رانده شده بود، شایعه‌ی مجروحیت شدید خود را مطرح کرد که باز هم نادرستی آن مشخص شد.
.
شارون در تمام عملیات‌هایی که با شکست همراه بوده، برای فرار از بازخواست و کاستن از انتقادات، زخمی می شد!
.
.
در زمان مناخیم بگین، شارون به وزارت شهرک‌سازی و کشاورزی منصوب شد. وی در سخنرانی خود و اعلام سیاست‌های اسکان خود خطاب به یهودیان گفته بود: “همه باید بروند و هرچه می‌توانند زمین‌ها و ارتفاعات (فلسطین) را تصاحب کنند تا بر وسعت سرزمین یهود افزوده شود. هر آن‌چه امروز تصاحب کردید برای شما خواهد بود و اگر تصرف نکنید سرزمین آن‌ها (فلسطینیان) باقی خواهد ماند.
.
مناخیم بگین در سال ۱۹۸۱، وی را به سمت وزارت جنگ این رژیم برگزید تا سکوی پرتابی باشد برای جنایت‌های هولناک بعدی شارون. (بیشتر بدانیم: تروریست‌هایی که نخست‌وزیر اسرائیل شدند)
.
کلکسیون جنایات آریل شارون
.
گفتیم كه آریل شارون به‌طور رسمی قتل و کشتار را از ۱۳ سالگی آغاز کرد. در همان زمان عضویت در هاگانا كه فلسطینیان بسیاری را در جریان تصرف زمین‌هایشان به قتل رساند. منفجر کردن ۴۱ خانه و قتل‌عام ۷۰ فلسطینی از اولین قتل‌عام‌های شارون محسوب می‌شود. اما این ننگ بشریت در ادامه‌ی حیات سیاسی خود در سمت‌های وزیر شهرک‌سازی و وزیر جنگ و در نهایت نخست‌وزیری، جنایاتی را در تاریخ ثبت کرد که دیگر کشتارهای وی در زمان عضویت در ارتش و فرماندهی‌ عملیات‌های متعدد نظامی چندان به چشم نمی‌آید!
.
کشتار دیر یاسین؛ جنایتی دیگر از شارون و هاگانا
.
دیر یاسین نام دهی کوچک در نزدیکی بیت‌المقدس است. تعداد ساکنان این ده در سال ۱۹۴۸ نزدیک به ۷۰۰ نفر بود. در روز ۱۰ آوریل این سال، این دِه شاهد هجوم ۳ گروه مسلح به نام ایرگون به سرکردگی مناخیم بگین، گروه اشترن (لحی) به سرکردگی اسحاق شامیر و گروه هاگانا به سرکردگی دیوید بن گوریون بود.
.
در این یورش که با مقاومت ساکنان ده همراه بود ۲۵۰ نفر که بیشتر آنها را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌داد کشته شدند. همچنین در این حمله فجایع دیگری از جمله تجاوز جنسی، مثله کردن، پاره کردن شکم زنان باردار و منفجر کردن منازل نیز رخ داد.
.
کشتار دیر یاسین
.
شارون در سال ۱۹۵۶ فرمانده تیپ زرهی ارتش اسرائیل شد و به درجه ژنرالی ارتقاء یافت. پس از جنگ شش روزه، با پیوستن به حزب لیکود، وارد عرصه سیاست شد و به عضویت کنیست (پارلمان) این رژیم در آمد. در زمان نخست‌وزیری اسحاق رابین، شارون به لطف سابقه‌ی درخشانِ کشتار و اشغال، مشاور نظامی وی شد.
.
کشتار صبرا و شتیلا ننگی ابدی برای شارون و اسرائیل
.
حادثه هولناک کشتار صبرا و شتیلا که عنوان «قصاب صبرا و شتیلا» را نیز برای شارون به همراه داشت، از تکان‌دهنده‌ترین جنایات وی است.
.
پس از ناکامی تلاش صهیونیست‌ها برای واداشتن لبنان به صلح و خروج اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اسرائیل بیروت را به خاک و خون کشید و بشیر جُمَیِّل، رهبر فالانژیست‌ها (مسیحیان مارونی لبنان) را به‌عنوان رئیس‌جمهور لبنان منصوب کردند. اما کمتر از ۳ هفته، در انفجار دفتر حزب فالانژ، وی و بسیاری از مقامات این حزب کشته شدند.
.
پس از این انفجار، نیروهای رژیم صهیونیستی اردوگاه آورگان فلسطینی در جنوب بیروت که بیش از ۳۰ هزار فلسطینی و لبنانی در آن سکونت داشتند را به محاصره‌ی خود در آورند.
.
نظامیان صهیونیست به فرماندهی آریل شارون به همراه شبه‌نظامیان مسیحی فالانژ، با محاصره این اردوگاه، سعی داشتند نیروهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین را که دستاوردهای بسیاری را کسب کرده و تهدیدی برای اسرائیل بودند، متلاشی کنند و لبنان را به منطقه امن اسرائیل تبدیل کنند.
.
کشتار صبرا و شتیلا
.
حمله به اردوگاه روز ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۲ / ۲۵ شهریور ۱۳۶۱ آغاز شد. حمله‌ای که ظرف ۳۸ ساعت فاجعه‌ای باور نکردنی رقم زد. ۳۳۰۰ آواره فلسطینی و لبنانی به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به قتل رسیدند.
.
آغاز عملیات با ورود شبه‌نظامیان فالانژ به اردوگاه و حمایت نظامیان صهیونیست کلید خورد. سپس با ورود صهیونیست‌ها کشتارها به اوج خود رسید.
.
گفته‌های بازماندگان فاجعه صبرا و شتیلا بیانگر اوج خوی درندگی صهیونیست‌هاست. به‌گفته برخی از این بازماندگان، ابتدا کشتارها با سلاح‌های سرد نظیر چاقو و تبر به فجیع‌ترین شکل ممکن آغاز شد. صهیونیست‌ها و فالانژیست‌ها با ورود به خانه‌های آوارگان، به‌طرزی وحشیانه با بریدن سر و اعضای بدن فلسطینیان آن‌ها را به قتل می‌رساندند. به زنان و دختران پیش از کشتن آن‌ها بارها تجاوز می‌کردند و سپس آن‌ها را به قتل می‌رساندند.
.
کشتن زنان باردار و دریدن شکم‌های آن‌ها، زنده زنده سوزاندن کودکان و ذبح آن‌ها از جمله خاطرات تلخ بازماندگان این واقعه است.
.
دیوید هرست، نویسنده کتاب «تفنگ و شاخه زیتون؛ ریشه‌های ناآرامی‌ها در خاورمیانه» که به‌عنوان خبرنگار در زمان نسل‌کشی صبرا و شتیلا در بیروت حضور داشت، مشاهداتش را این‌گونه در کتاب خود آورده است:
.

کتاب تفنگ و شاخه زیتون نوشته دیوید هرست

اولین واحد شامل ۱۵۰ شبه نظامی فالانژیست از در اردوگاه شتیلا وارد شدند که گروهی از آن‌ها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل‌عام به‌مدت ۳۸ ساعت شروع شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه‌ی اردوگاه توسط اسرائیلی‌ها ادامه داشت: آن‌ها به زور وارد خانه‌های مردم شده و فلسطینی‌های در خواب را به رگبار مسلسل بستند. فالانژها بعضاً قبل از کشتن آنان را شکنجه می‌دادند. چشم‌هایشان را درمی‌آوردند، زنده زنده پوستشان را می‌کندند، شکم‌ها را می‌دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از ۶ بار تجاوز می‌کردند و بعد سینه‌هایشان را می‌بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی‌آوردند. بچه‌‌ها را از وسط دو شقه می‌کردند و مغزشان را به دیوار می‌کوبیدند. در حمله به بیمارستان عکا تمام بیماران را بر روی تخت خود کشتند. دست بعضی را به ماشین می‌بستند و در خیابان‌ها می‌کشیدند، دست‌های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد. اجساد مردم تا چند روز بر زمین مانده بود و گربه‌ها از گوشت آن‌ها می‌خوردند و آنقدر وحشی شده بودند که به مردم زنده نیز حمله می‌کردند، زیرا به خوردن گوشت انسان عادت کرده بودند.
.
مقامات ارتش اسرائیل، از جمله ژنرال آموس یارون فرمانده این نیروها در لبنان، بر بالای بام ساختمانی ۷ طبقه در ۲۰۰ متری اردوگاه مستقر شده بودند و از نزدیک بر این فاجعه نظارت می کردند. با وجود اعلام خبر قتل‌عامل به ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، وی دستور داد کشتار تا ساعت ۸ صبح روز بعد نیز ادامه پیدا کند.
.
جنایت صبرا و شتیلا
.
پس از ورود نظامیان به اردوگاه، تانک‌ها و بلدوزرها نیز وارد اردوگاه شده و مناطقی را که نظامیان ترک کرده بودند به گلوله بسته و سپس با بولدوزر صاف می‌کردند. با نزدیک شدن به ساعات پایانی عملیات، بولدوزرها با حفر گورهای دسته‌جمعی، بسیاری از قربانیان را به‌همراه بسیاری دیگر که هنوز زنده بودند دفن کردند. به همین دلیل نمی‌توان تعداد دقیق کشته‌ها را تخمین زد.
.
پس از حضور صلیب سرخ در اردوگاه، هیچ‌یک از کشته‌ها به‌عنوان اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین شناسایی نشدند و همگی غیرنظامیان و آوارگانی بودند که در آنجا پناه گرفته بودند.
.
شارون پس از این نسل‌کشی، به‌عنوان مسئول غیرمستقیم در کشتار معرفی شد و مدتی بعد از وزارت جنگ اسرائیل استعفا داد. اما وی با رسیدن به پست نخست‌وزیری، به جنایات خود علیه فلسطینیان ادامه داد.
.
شارون پس از رسیدن به نخست وزیری، با رفتن به مسجدالاقصی و تحریک فلسطینیان، درگیری‌های خونینی را میان نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان باعث شد که بعدها سرآغاز انتفاضه مسجدالاقصی شد.
.
کشتار پناهندگان در روستای قانا
.
روستای قانا در جنوب لبنان در سال ۱۹۹۶ و در جریان جنگ لبنان مقر نیروهای سازمان ملل بود. با حمله‌ی جنگنده‌های اسرائیلی به جنوب لبنان، بسیاری از زنان و کودکان برای در امان ماندن از این حملات به مقر نیروهای سازمان ملل در این روستا پناه بردند. اما نیروهای رژیم صهیونیستی با زیرپا گذاشتن تمام مقررات و حقوق بین‌المللی و انسانی، این منطقه و ساختمان مورد نظر را زیر آتش سنگین توپخانه ویران کردند. در جریان این عملیات که موسوم به «خوشه‌های خشم» بود، بیش از ۱۰۰ نفر که ۳۳ نفر از آن‌ها کودکان زیر ده سال بودند، به شهادت رسیدند.
.
کشتار قانا
.
قتل مستقیم دو کودک فلسطینی
.
جورج سلوزر کارگردان هلندی درباره جنایت صبرا و شتیلا گفته است: هنگام حمله نظامی اسرائیل به بیروت، پایتخت لبنان، در سال ۱۹۸۲، شارون را مشاهده کرده که با کلت کمری خود دو کودک فلسطینی را در اردوگاه صبرا و شتیلا به قتل رسانده است.
.
اسلویتزر در مصاحبه با روزنامه فولکس کرانت چاپ هلند گفت: در حالی‌که کنار وزیر جنگ وقت اسرائیل ایستاده بود مشاهده کرد که وی با کلت کمری خود دو کودک فلسطینی را در فاصله‌ی تقریباً ۱۰ متری در بخش ورودی اردوگاه صبرا و شتیلا به قتل رساند.
.
قتل عام اسرای مصری
.
در جریان بحران کانال سوئز در سال ۱۹۵۶، نیروهای تحت امر شارون، نزدیک به ۳۰۰ زندانی غیر مسلّح مصری را قتل‌عام کرده و در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند. روزنامه دیلی تلگراف انگلیس پس از ۴۰ سال از این جنایت شاورن و نیروهای تحت امرش پرده برداشت که در آن زمان تنش‌های بسیاری در روابط مصر و اسرائیل ایجاد کرد.
.
ترور رهبران فلسطینی
.
در زمان نخست‌وزیری شارون تروریسم دولتی اسرائیل پُررنگ‌تر شد و ترور رهبران فلسطینی جدی‌تر در دستور کار این رژیم قرار گرفت. وی با راه‌اندازی جوخه‌های مرگ، سیاست حذف رهبران مقاومت را کلید زد. شارون پس از کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری نیز فعالیت در این جوخه‌ها را ادامه داد.
.
شهیدان شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز الرنتیسی از رهبران مقاومت فلسطین
.
ترور شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین، از جمله بارزترین عملیات ترور در زمان نخست‌وزیری شارون بوده است.
.
شارون که مدت‌ها به‌عنون نماد توسعه‌طلبی در اسرائیل و اسطوره یهودیان نامیده می‌شد، به‌دلیل جنگ لبنان و سیاست‌های غلط بعدی در زمان وزارت شهرک‌سازی و وزارت جنگ، اکنون به یکی از متهمان اصلی در تضعیف اسرائیل و قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان تبدیل شده است.
.
وی در زمان پیوستن به حزب لیکود و برای جلب آراء در راه رسیدن به مقام نخست‌وزیری قول داده بود که در صورت انتخاب شدن به‌عنوان نخست‌وزیر، ظرف ۱۰۰ روز کار فلسطین و فلسطینیان را یکسره کند و موقعیت اسرائیل را تثبیت نماید.
.
ترور اسحاق رابین
.
قساوت شارون تنها محدود به غیریهودیان نبوده و این ننگ بشریت به دوستان خود نیز رحم نکرده است. بسیاری در اسرائیل شارون را به‌دلیل نفرت از اسحاق رابین، عامل ترور وی معرفی می‌کنند.
.
آریل شارون، اسحاق رابین را به‌علت امضای پیمان صلح با یاسر عرفات، خائن می‌دانست.
.
فساد مالی و زمین‌خواری
.
در برابر کشتارهایی نظیر صبرا و شتیلا و دیگر قتل‌عام‌های شارون، سخن گفتن از فساد مالی شاید به طنز بیشتر شباهت داشته باشد. اما شارون در زندگی خود به جنایت علیه بشریت اکتفا نکرد و مجموعه‌ای از جنایت، نسل‌کشی، قتل‌عام، فساد مالی، رشوه، سوءاستفاده از قدرت، فساد مالی فرزندان، دو بار ازدواج و دو بار طلاق، و… را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.
.
عمری شارون، فرزند ارشد شارون، در سال ۲۰۰۸ از سوی دادگاه عالی اسرائیل به جرم تقلب و رشوه در جریان انتخابات حزب لیکود به ۹ ماه حبس محکوم و راهی زندان شد. وی به‌همراه پدرش با سوءاستفاده از نفوذ و قدرت سیاسی، شرکت‌هایی پوششی تاسیس کردند تا به کاندیداتوری آریل شارون برای رهبری حزب لیکود و نخست‌وزیری کمک مالی کنند.
.
.
خود آریل شارون نیز پس از ورود به کنیست اسرائیل، زمین‌های بسیاری را در اراضی اشغالی تصاحب کرده و به نام خود زده بود. با تصویب قانون امکان خرید و فروش سرزمین‌های اشغالی، شارون و دستیارانش وارد عمل شده و بسیاری از اراضی اشغالی را تحت عناوین مختلف به تصرف خود در آوردند.
.
افسانه های یهودیان درمورد مرگ شارون
.
پت رابرتسون از مسیحیان اوانجلیست اسرائیل، در مصاحبه‌ای، مرگ شارون را عذاب خداوند برای وی دانسته است. رابرتسون معتقد است شارون به‌دلیل سیاست‌های غلطی که منجر به تاخیر در شکل‌گیری سرزمین یکپارچه یهودی شد، از سوی خداوند مجازات شد. این صهیونیست تندرو به سایر نخست‌وزیران اسرائیل هشدار داد در صورتی که راه شارون را پیش بگیرند، سرنوشتی به مانند او در انتظار آن‌ها خواهد بود. شارون در اواخر عمرِ سراسر جنایت خود به‌دلیل عقب‌نشینی از غزه و شکست از مقاومت فلسطین، مورد انتقاد صهیونیست‌ها قرار گرفته بود.
.
.
نفرین «تازیانه‌های آتش»، آموزه‌ی کابالیست‌ها
.
شایعه‌ی دیگری که در مورد مرگ شارون مطرح است، گرفتار شدن وی به نفرین یهودیان کابالیست و نفرین معروف «پولسا دنورا» به‌معنای «تازیانه‌های آتش» است.
.
براساس آموزه‌های کابالیستی، با انجام این مراسم فرشته‌های آسمانی تمام نفرین‌ها و صفات بد ذکر شده در کتاب مقدس را برای فرد مورد نفرین فرود می‌آورند تا به‌خاطر گناهانی که انجام داده مجازات شود.
.
در میان یهودیان این شایعه مطرح است که پیش از ترور اسحاق رابین، این مراسم برای وی برگزار شده و وی به این نفرین گرفتار شده است.
.
همین مطلب در مورد آریل شارون نیز معروف است که پیش از سکته مغزی وی، مراسم مشابهی برای نفرین شارون برگزار شده است.
.
براساس گفته‌های آویگدور اسکیم از حاخام‌های اعظم هیکل امونیم، شش ماه قبل از حملات مغزی شارون، مراسم نفرین او برگزار شده و در آن مراسم از فرشته مرگ خواسته شده تا نخست‌وزیر اسرائیل را به‌دلیل عقب‌نشینی از غزه بکشد و روح او را در عذاب نگه دارد.
منابع و مآخذ:
https://www.israelsite.net/achievements-of-israel-and-famous-israelis/israeli-leaders-famous-people-of-israel-ariel-sharon
https://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/i-saw-ariel-sharon-murder-2-palestinian-toddlers-in-lebanon-1.325540
https://judaism.about.com/od/politics/p/bio_arielsharon.htm
https://famous-relationships.topsynergy.com/Ariel_Sharon
https://www.wsws.org/articles/2002/feb2002/sab-f22.shtml
https://www.voicesofpalestine.org/ArielSharon.asp
https://www.larouchepub.com/pr/site_packages/2002/sharon/020430sharon_crime_hist.html
https://www.ariel-sharon-life-story.com
https://www.haaretz.com/opinion/the-height-of-ariel-sharon-s-folly-1.434336
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/sharon.html
https://www.nytimes.com/2011/10/21/world/middleeast/6-years-after-stroke-ariel-sharon-still-responsive-son-says.html?pagewanted=all
https://aftabnews.ir/vdcjmaeuq8eit.html
https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/haganah.html
https://www.hagana.co.il/show_item.asp?itemId=54&levelId=60321&itemType=0
https://www.nytimes.com/2006/08/06/weekinreview/06bronner.html?_r=1&ref=arielsharon
https://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/s/ariel_sharon/index.html
https://www.nydailynews.com/news/world/ariel-sharon-son-starting-jail-term-election-fraud-article-1.312338
https://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719463.stm
https://www.niu.edu/phil/~kapitan/pdf/SabraandShatillaMassacre.pdf
Hirst, David The Gun and the Olive Branch, 2nd edition (London: Faber and Faber, 1984)
https://www.theage.com.au/world/sharon-will-never-recover-doctors-20100105-ls9c.html
https://fa.alalam.ir/node/89521
https://www.haaretz.com/news/white-house-criticizes-u-s-evangelist-remark-about-sharon-1.61899
https://www.pierretristam.com/Bobst/library/wf-265.htm
https://her0inchic.wordpress.com/2011/09/25/sabra-and-shatila-massacre-the-genocide-accelerated-by-brutality
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulsa_diNura
آریل شارون ، آریل شارون ، آریل شارون

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

مئیر عزری سفیری که سفیر نبود

مئیر عزری؛ سفیری که سفیر نبود!

شاه در سال ۱۹۵۷ با توجه به اهمیت همکاری اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + هفده =