مسیحیت صهیونیستی و رسانه

فعالیت چشم‌گیر مسیحیت صهیونیستی در عرصه رسانه

در این مقال به نفوذ صهیونیست‌های مسیحی در هالیوود، اشاره می‌شود. اینان که ادعا می‌کنند تا صد میلیون پیرو در «آمریکا» دارند، از قدرت رسانه‌ای بالایی برخوردار بوده و در دفاع از اسطوره‌های صهیونیستی گاهی از یهودیان هم تندتر عمل می‌کنند. مسیحیت صهیونیستی و رسانه

آرمان حاکمیت یهود در سرزمین موعود فلسطین و خراب کردن مسجدالاقصی و بنای معبد سلیمان به جای آن، از مهم‌ترین تبلیغات رسانه‌های صهیونیسم مسیحی است. این جماعت که با نام مسیحیان انجیلی و پروتستان‌های بنیادگرا و اوانجلیست‌ها هم معروفند، با ریاست جمهوری رونالد ریگان در «آمریکا» بر نفوذ خود در ارکان قدرت و فرهنگ در آمریکا افزودند و آرمان‌های مسیحایی و ادبیات آرماگدونی خویش را در حمایت از صهیونیست‌های غاصب «فلسطین» قوت بخشیدند. (۱)

شاید تی.بی.اِن (۲) مهم‌ترین مجموعه‌ی رسانه‌ای مسیحیت صهیونیستی باشد. بنیان‌گذاران این شبکه‌ی ۲۴ ساعته، پاول کراچ و جین کراچ هستند که در سال ۱۹۷۳م. آن را پایه‌گذاری کردند. شهر مسیحی «تثلیث» در «کاستامسای کالیفرنیا» (۳)، محل اداره‌ی مرکزی این شبکه با یازده کانال است و ۴۷ ماهواره در فرمت‌های دیجیتال و آنالوگ، آن را پخش می‌کنند. (۴)

سایت رسمی این شبکه در سال ۲۰۰۶ میلادی، تی‌.بی.اِن را پس از Fox. CBS, PAXTV, NBC, Tribune, Univision. هفتمین دارنده‌ی بزرگ‌ترین گروه پخش برنامه در ایالات متحّده شمرده شده است و آن را بزرگترین شبکه‌ی عقیدتی جهان می‌داند. (۵) برنامه‌های این شبکه در مرکز تولید بین‌المللی در «اورینگ تگزاس» به چندین زبان ترجمه می‌شود و شهر «موسیقی تثلیث» (۶) در «هندرسون ویل تنسی» با سالن کنفرانس دو هزار نفره‌ی کلیسای شهر موسیقی تثلیث، صدها هزار نفر را در طول سال پذیرایی می‌کند. به علاوه شبکه‌ی اصلی تی.بی.ان، کانال‌های کابلی و ماهواره‌ای دیگری را نیز در ایالات متحده دارد: انلیس ایالات متحده (۷)، کانال جوانان مسیحی (۸)، کانال کلیسا (۹)، کانال لبخند بچّه‌ها (۱۰)، تی.بی.ان اروپا (۱۱)، تی.بی.ان ایتالیایی (۱۲)، تی.بی.ان روسی (۱۳)، تی.بی.ان عربی (قناة الشفّاء) (۱۴)، تی.بی.ان آفریقای جنوبی (۱۵)، تی.بی.ان رسانه‌ی خانواده (۱۶)، تی.بی.ان آمریکای جنوبی (تی.بی.ان فراگیر به زبان اسپانیایی) (۱۷)، تی.بی.ان فیلیپین برای آسیا و کانال نجات برای فارسی زبانان. (۱۸)

TBN لوگو

تی.بی.ان پیشتازی فربه در تولید فیلم‌های سینمایی مسیحیت صهیونیستی است. برخی از آثار موفق شرکت فیلم‌سازی T.B.N بدین قرار است : انقلابی ۱ و ۲ (۱۹) براساس زندگی مسیح (ع)، فرستاده (۲۰) بر اساس زندگی پولس؛ رمز اُمگا ۱ و ۲ (۲۱) درباره‌ی آخرالزمان و اتفاقات جنگ آرماگدون براساس پیش‌گویی‌های «کتاب مقدس»، کارمن قهرمان (۲۲)، صرّاف زمان (۲۳)، شش: هدف؛ آتش! (۲۴) با بازی استفان بالدوین (۲۵) و دیوید وایت (۲۶) (۲۷).

تلویزیون C.B.N نیز از مهم‌ترین رسانه‌های پروتستان‌های بنیادگرای صهیونیست است. این شبکه‌ی پخش تلویزیونی را پت رابرتسون (۲۸) در حدود سال ۱۹۶۰م. به وجود آورد. این شبکه اوّلین ایستگاه مسیحی «آمریکا» بود که برای اوّلین بار در اوّل اکتبر ۱۹۶۱ م. از طریق شبکه‌ی MYAH-T.V (مأخوذ از اسم عبری خدا Yahweh) که تنها محدوده‌ی شهر «پورتثموث» را پوشش می‌داد، روی آنتن رفت. در ۱۹۶۶م. این شبکه برنامه‌ی کلوپ هفتصد (منتسب به عدد سهام‌داران آن) را تهیه کرد. این برنامه یک نقطه عطف جدی در عملکرد این شبکه بود. امروزه این برنامه، توسط پت رابرتسون، تری میوسن، گوردون رابرتسون، کریستی واتس و لی وب اجرا می‌شود. امروزه C.B.N یک سازمان انتفاعی چندجانبه است که از طریق سیستم‌های کابلی، تلویزیونی و ماهواره‌ای برای بیش از دویست کشور و ۷۱ زبان، برنامه‌سازی می‌کند. (۲۹)

تلویزیون خاورمیانه ام.ای.تی.وی (۳۰) که ایستگاهی تلویزیونی در جنوب «لبنان» است برای «خاورمیانه» برنامه پخش می‌کند. این تلویزیون در جولای ۲۰۰۱م. به Le SEA Broadcasting که یک سازمان هم فکر C.B.N بود، فروخته شد. به علاوه کل قاره‌ی «آمریکای شمالی و جنوبی»، «خاور دور» و «آفریقا» هم تحت پوشش برنامه‌های این شبکه هستند. این شبکه، دانشگاهی را هم تأسیس کرده است، تا نیروهای مورد نیاز خود را پرورش دهد! در ۱۴ جولای ۲۰۰۲م. جایزه‌ی دوستی با دولت اسرائیل از طرف شعبه‌ی سازمان صهیونیست «آمریکا» در «شیکاگو» به پَت رابرتسون اهدا شد و در پانزدهم فوریه‌ی ۲۰۰۴م. در کنوانسیون پخش‌کنندگان ملّی – مذهبی، جایزه‌ی افتخارآمیز سفرا (۳۱) توسط بنی الون، عضو کابینه و وزیر وقت جهانگردی اسرائیل نیز به او داده شد. (۳۲)

در دوم جولای ۱۹۷۸م. به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس اسرائیل، C.B.N پخش برنامه‌های خود را در سرزمین مقدس (اسرائیل) شروع کرد. شبکه‌ی C.B.N را پیشوای جهان انیمیشن بر مبنای کتاب مقدس نامیده‌اند. برخی از آثار مطرح آن عبارتند از: کُنام شیر که چهار جایزه‌ی تلی ادواردز (جایزه‌ی مشهور برنامه‌های تلویزیونی) را تصاحب کرد، نخستین کریسمس اسپانکی در کریسمس ۱۹۹۷م. و قسمت دوم آن ماجرای اردوی اسپانکی که در تابستان همان سال در تلویزیون آمریکا پخش شد، گنجینه‌های کریسمس میکا، وعده‌ی عید پاک و آواز آلباستور. (۳۳)

تا اینجا دو نمونه از فعال‌ترین مجموعه‌های رسانه‌ای مسیحیت صهیونیستی را اجمالاً مرور کردیم. در آمریکا بیش از ۵۰ ایستگاه تلویزیونی و حدود ۱۴۰۰ ایستگاه رادیویی، برنامه‌های مسیحیت انجیلی (اوانجلیک) را پخش می‌کنند (۳۴) و بی‌شک، برای ساختن این مقدار برنامه، به پول فراوان و نیروی انسانی هم‌فکر و حمایت سیاست‌مداران و حمایت‌کنندگان مالی اصلی و زرسالاران قدرتمند «آمریکا» نیاز است.

برخی دیگر از مهم‌ترین شبکه‌های مسیحیان صهیونیست که فقط اسم آنها را می‌آوریم، بدین قرارند:

.God T.V که توسط دری الک و وندی الک پایه‌گذاری شد و با پشتیبانی مالی بنیاد اوانجلیستی فرشته تأمین می‌شود؛

۳ABN یا شبکه‌ی سراسری سه فرشته که توسط دنی شلتون در آمریکا تأسیس شد و

Faith TV یا تلویزیون ایمان که توسط جیم وست در آمریکا تأسیس شد. (۳۵)

شاید بتوان پس از یهودیان صهیونیست، قدرتمندترین لابی‌ها و مراکز قدرت و فرهنگ‌سازی را، از آن مسیحیان صهیونیست (پروتستان‌های انجیلی) دانست که به سهم خود، تأثیر زیادی در روند فیلم‌سازی و اسطوره‌سازی برای محتوای فیلم‌ها و رمان‌ها و برنامه‌های هنری دارند.

علاوه بر اینها «پنتاگون» هم خصوصاً پس از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر، کنترل و نظارت زیادی بر هالیوود وارد و سرمایه‌گذاری زیادی برای تأمین اهداف سیاسی و نظامی خود توسط سینما می‌کند. (۳۶) پنتاگون که تابع سیاست‌مداران حاکم بر کاخ سفید است، با تأسیس دفتری در هالیوود به هیچ استودیوی فیلم‌سازی‌ای اجازه نمی‌دهد که صحنه‌ی کوتاهی از فیلم خود را در مخالفت با سیاست‌های کاخ سفید به نمایش بگذارد (۳۷) و با بودجه‌ی کلانی اقدام به استخدام تعدادی از فیلم‌سازان برای ساختن فیلم‌های مورد نظر دولت «آمریکا» کرده است.

پی‌نوشت‌ها:
۱. جورجی کنهان، «میراث اسطوره‌ها» (اصول‌گرایی مسیحی در نیم کره‌ی غربی)، ترجمه و چاپ موعود، نشر هلال، تهران، ۱۳۸۶، چ ۱، ص ۲۴۵.
۲. T.B.N NETWORKS
۳. Trinity Christian city .
۴. سایت رسمی شبکه: www.tbn.org.
۵. T.B.N مخفّف و حروف اوّل کلمات Trinity Broadcasting Network به معنای «شبکه‌ی سخن پراکنی تثلیث» است.
۶. Trinity Music city.
۷. Enlace USA.
۸. J.C.T.V.
۹. The Church Channel.
۱۰. Smile of a Child.
۱۱. T.B.N. Europe.
۱۲. T.B.N. Italy.
۱۳. T.B.N Russia.
۱۴. Kanat alshefaa.
۱۵. T.B.N. shouth Africa.
۱۶. T.B.N. Family media.
۱۷. T.B.N. Enlace.
۱۸. Nejat T.V.
۱۹. The Revolutionary.
۲۰. The Emissary.
۲۱. The Omega Code.
۲۲. Carman: The champion.
۲۳. Time Chanager.
۲۴. Sxi: The Mark; unleashed.
۲۵. Stephen Baldwin.
۲۶. David White.
۲۷. نک: «جزوه‌ی شناسایی شبکه‌های دینی God TV و T.B.N [از سایت‌های مرجع انگلیسی]»، مترجم: احمد شاکرنژاد، قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، واحد پژوهش خانه‌ی هنر و اندیشه.
۲۸. pat Robertson.
۲۹. «جزوه‌ی شناسایی شبکه‌های دینی»، همان
۳۰. M.E.T.V.
۳۱. honorary Ambassadors Award.
۳۲. جزوه‌ی شناسایی شبکه‌های دینی، همان.
۳۳. همان.
۳۴. جورجی کنعان، «میراث اسطوره‌ها»، ص ۱۶۲.
۳۵. برای مطالعه بیشتر راجع به این شبکه‌ها نک:
WWW.Faith.com
WWW.God.Tv
WWW.3ABN.ORG
۳۶. «پنتاگون و نظارت بر فیلم‌های هالیوود»، روزنامه کیهان، پنج‌شنبه ۱۳۸۲/۶/۱۳، ش ۱۷۷۵۳، ص ۱۲ (صفحه‌ی دریچه‌ای به جهان) به نقل از: روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز.
۳۷. همان؛ در این گزارش لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد:
بسیاری از مردم آمریکا نمی‌دانند پنتاگون در محتوای فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی آنها نفوذ دارد. به عنوان مثال در فیلمی، صحنه‌هایی که نگاه انتقادی به جنگ «ویتنام» داشت، حذف شدند و در فیلمی که در آن سربازان آمریکایی دندان‌های طلای سربازان ژاپنی را در جنگ جهانی دوم در می‌آوردند، حذف شده است؛ با اینکه از نظر تاریخی این مسئله صحّت داشت.

منبع: محمدحسین فرج‌نژاد ، اسطوره‌های صهیونیستی در سینما ، تهران: هلال، چاپ اول.

مسیحیت صهیونیستی و رسانه

مسیحیت صهیونیستی و رسانه

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

ماسون‌ها و روشنگری

ماسون‌ها و جریان روشنگری

چنان‌که از اسناد به جا مانده از ماسون‌گری برمی‌آید باور و اعتقاد به «معمار بزرگ کائنات» از سوی ماسون‌ها نیز پذیرفته شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.