کوروش در تورات

کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟

متداول است که مفتخرانه گفته می‌شود در تورات (سِفر اشعیاء، باب ۴۵، بند نخست) از کوروش با عنوان مسیح خداوند یاد شده است. گاه نیز چنین صفت و انتسابی را تعمیم می‌دهند و چهره‌ای پیامبرگونه برای کورش می‌تراشند. کوروش در تورات

اما در اینجا چند پرسش پیش می‌آید که کمتر بدان‌ها پرداخته شده و کوشش می‌کنیم تا با اتکای به نص تورات پاسخ آنها را بیابیم:

۱- آیا در تورات از کورش با عنوان «مسیح خداوند» یاد شده است؟

در ابتدا لازم به توجه است که تورات یک متن یگانه و بلااختلاف نیست، چنان‌که دین یهود نیز مذهبی یگانه و بدون انشعاب نیست. نسخ متعدد و متعارض تورات که مورد استناد شاخه‌هایی از یهودیان قرار می‌گیرد (همچون یهودیان صدوقی، فاریمی، مازوتی، اشکنازی، فریسیان و یهودیان ارتدوکس) تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. بجز این، نسخه اصلی و کهن تورات نیز ساختار و زبان واحدی ندارد و از جمله به زبان‌ عبری و زبان آرامی (معروف به «ترجم») و زبان یونانی (معروف به «سبعینیه») نوشته شده‌اند. هر یک از این نسخ می‌توانسته به عنوان نسخه اساس انتخاب شده باشد.

نگارنده برای آنکه عبارت «مسیح خداوند» را در تورات بیابد، به نسخه‌های گوناگونی به زبان‌های مختلف رجوع کرد و بجز در یک ترجمه فارسی از تورات (کتاب مقدس، چاپ لندن، ۱۹۷۰)، در هیچ‌یک از متون بررسی شده فارسی و غیرفارسی چنین مفهومی را نیافت.

نام کورش در مجموع در ۱۹ بند تورات (با کم‌ و زیادهایی در نسخ مختلف) آمده که در هیچ‌کدام آنها (تا جایی که دیده شد) عبارتی معادل «مسیح خداوند» به‌کار نرفته است. در نُسَخ مختلف سِفر اشعیاء (باب ۴۵، بند نخست) که گفته می‌شود این عبارت در آنجا آمده، از کوروش با عناوینی همچون «منصوب (appointed) خداوند» و «تعمید شده / روغن‌مالی شده (anointed) خداوند» یاد گردیده است. البته در تورات از کورش با صفت «عادل» نیز یاد شده است (اشعیاء، باب ۱، بند ۱۳).

۲- منظور از «مسیح» چیست؟

اما در هر حال و با توجه به تفاوت نُسَخ، شاید بتوان مفهوم «روغن‌مالی شده خداوند» (که نوعی مراسم مذهبی است) را به «مسح کردن» تعمیم داد و «مسیح» را تصریفی لغوی از «مسح شده» گرفت. اما نمی‌توان مفهوم «مسیح» را (چنان‌که برخی بر آن پافشاری می‌کنند تا از کورش شبه‌پیامبری ترتیب دهند) به‌عنوان اسم خاص یا مفهوم خاص (معادل با «عیسی مسیح» یا «نجات‌بخش») از آن بیرون کشید. چرا که در نسخه‌های بررسی شده، واژه‌‌های عبرانی «המשיח»، «ישו»، «ישוע» یا واژه‌های عربی «المسیح»، «یسوع» یا واژه‌های انگلیسی «Messiah»، «Christ»، «Jesus» نیامده و البته که نباید هم آمده باشد.

اما در هر صورت و با توجه به شباهت‌های موجود بین نُسَخ می‌توان بدون تردید پذیرفت که کوروش از نظر یهودیان پادشاهی محبوب و منصوب خداوند بوده که برای انجام وظیفه‌ای بزرگ برگزیده شده است.

۳- این «مسیح یا منصوب خداوند» مشخصاً قرار است چه اعمالی را از انجام بدهد؟

پرسش مهم‌تر این است که کوروشی که عادل است، منصوب خداوند است، خداوند دست راست او را گرفته (اشعیاء، باب ۴۵، بند ۱)، به‌دست همو تعمید شده و احیاناً مسیح او است (البته از نظر آن قوم)، فارغ از هر اسم و صفتی، چه کاری باید انجام بدهد و مشخصه‌ی عادل بودن و مسیح بودن او چیست؟ وظیفه‌ای که به‌موجب تورات بر دوش کوروش نهاده شده و او قرار است آن را به انجام برساند، عبارت است از:

«اجرای وعده‌های پیشین خداوند که ارمیای نبی بیان کرده بود» (عزرا، باب ۱، بند ۱)

«مغلوب کردن‌ها ملت‌ها و شکستن درها» (اشعیاء، باب ۴۵، بندهای ۱ و ۲)

«آزاد کردن یهودیان از اسارت» (اشعیاء، باب ۴۵، بند ۱۳؛ عزرا، باب ۲، بند ۱)

«اعطای ظروف قیمتی به رئیس یهودیان» (عزرا، باب ۱، بند ۸)

«ساختن خانه‌ای برای خدا در اورشلیم» (تواریخ ایام، باب ۳۶، بند ۲۲ و ۲۳)

«ساختن قربانگاه» (عزرا، باب ۶، بند ۳)

«وا داشتن همسایگان یهودیان به دادن طلا و نقره و اموال به آنها و نیز دادن هدایایی برای خانه خدای آنان» (عزرا، باب ۱، بند ۴ و ۶)

«مجازات پادشاه و مردم بابل بخاطر گناهانشان» (ارمیا، باب ۲۵، بند ۱۲)

«نابود کردن بابل، ریشه‌کن کردن نسل بابلیان، تبدیل کردن بابل به باتلاق و لانه جغدها، جارو کردن بابل با جاروی هلاکت» (اشعیاء، باب ۱۴، بندهای ۲۲ و ۲۳).

این‌است اعمال مقرر شده برای مسیح یا منصوب عادل خداوند!!

۴- کورش در ازای انجام این اعمال چه چیز دریافت می‌کند؟

«پادشاهی همه کشورهای جهان» (عزرا، باب ۱، بند ۲)

«تصرف گنجینه‌ها و خزائن» (اشعیاء، باب ۴۵، بند ۳)

«درآمد کشور مصر و حبشه، و مالکیت مردمانی بسته در زنجیر از سبا» (اشعیاء، باب ۴۵، بند ۱۴).

۵- آیا آن اعمال انجام شده است یا نه؟

نصّ تورات و رویدادنامه‌های بابلی و منشور کوروش و متون تاریخی، کم‌وبیش دلالت بر اجرای اوامر خدای یهودیان (و در واقع خود یهودیان) دارد. کوروش شهر و کشور بابل را تصرف می‌کند و به عمر کشور و تمدن بابل برای همیشه پایان می‌دهد. گنجینه‌های بابل را تصرف می‌کند و به دستاوردهای موجود علمی و اجتماعی بابل پایان می‌بخشد. در حالی‌که چیزی از مظاهر تمدن نیز بر جای نمی‌گذارد که یادمان و خاطره‌ای از سلطه او و جانشینانش بر بابل باشد.

اما با این حال، یهودیان را آزاد می‌کند و به «عدالت» حکم می‌کند که آنان «به خرج همسایگان خود» به اورشلیم بازگردند و به «خرج همان‌ها» معبدی برای خدای خود بسازند!!!

۶- آیا آن اعمال جای افتخار دارد؟

افتخار کردن و بالیدن امری مطلق نیست و بسته به دریافت و چگونگی نگرش و جامعه‌نگری و روحیات انسانی هر شخص و مکتبی با یکدیگر متفاوت است. اما آنچه مسلّم است این است که برای افتخار کردن می‌باید «کلّ» روایت را در نظر داشت و نه فقط تکه‌ای دل‌خواه از آن را.

اگر روایت تورات به تمامی درست و مبتنی بر واقعیت باشد (که بعید است)، کوروش به یهودیان خدمتی بزرگ کرد؛ خدمتی که با ظلم به دیگران توأم بود.

او در تورات دستِ دهنده به یهودیان و دستِ گیرنده از غیریهودیان دارد. اما از سوی دیگر، کوروش بابل را به باد فنا داد.

حال هر کس می‌تواند به کوروشی که نامش در تورات آمده، ببالد یا بتازد. ولی تاریخ برای بالیدن و تازیدن نیست، برای تجربه آموختن است.

نویسنده: رضا مرادی غیاث‌آبادی

کوروش در تورات ، کوروش در تورات

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

کانال اصلی ما در ایتا / پیام‌رسان بله / پیام‌رسان سروش / پیام‌رسان گپ

کوروش در تورات ، کوروش در تورات

همچنین ببینید

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

بانکداران یهودی، شامل بانک اگیبی و پسران و بانک مورشو و پسران در طول فعالیت خود، تمام قدرت پولی منطقه را در دوران پادشاهی هخامنشیان در اختیار داشتند.

۱۱ نظر

  1. خیلی جالب بود نمیدونستم کوروش در بین یهودیان همچین تعریفی دارد

  2. خیلی پادشاه تو کل جهان اومد به نظر شما چرا کوروش فقط اسمش موند کتیبش موند حتما یه چیزی بوده….

    • دوست عزیز، پادشاهان بسیاری از سراسر جهان، قبل و بعد از کوروش، نام و و نشان و الواح و کتیبه‌هایشان به‌جا مانده است. بیایید همگی بیشتر مطالعه کنیم و کمتر تعصب بی‌دلیل بورزیم.

  3. ببین عزیزم هرچی باشه هیچ امام یا پیامبری نیومده که منشور حقوق بشریت رو تدوین کنه…اگرم کوروش پیامبر نباشه بی شک از مقربان خداونده… رجوع به کتیبه حقوق بشری که بیست و پنج قرن پیش تدوین شد نمایانگر بزرگی و ارجمندی کوروش در میان دگر مردم است.

    • شما اگر بجای وبگردی کمی وقت بذاری و ترجمه معتبر اون منشور رو مطالعه کنی متوجه میشی که تنها چیزی که توی اون منشور حرفی ازش نیست حقوق بشره!!!

    • بنده ای از بندگان خدا

      سلام
      اگه همین احادیثی که در باب جامعه و حق و حقوق مردم اومده رو بدون اینکه ذکر کنن فلان امام یا پیامبر گفته به شما بگن یقینا میگی که تو منشور حقوق بشر بوده یا مال قانون اساسی یکی از همین کشور های اروپاییه
      ولی افسوس که ما باید حتما پشت به جمله حکیمانه ای بگیم که فلان فیلسوف غربی گفته تا شاید به به چه چه‌مان بلند شود
      در ضمن چه کسی منشور کوروش رو ترجمه کرده؟ همین کسانی که میخان بگن اره کوروش خیلی مقتدر و مردم دار بوده
      مگرنه منم میتونم یه خط باستانی رو به روش خودم کدگذاری و همون منشور رو جوری ترجمه کنم که شما حتی از نام کوروش هم متنفر بشین

  4. سید علاءالدین موسوی

    سلام. یهود شدیدترین اقوام و ادیان علیه اسلام است.از بزرگترین سیاست های یهود (( تحریف )) است. از حربه تحریف و فریب و تغییر موضع تاریخی ( به علت کم دانشی بشریت) یهود بیشترین فتنه ها را ایجاد کرده و می کند. یهود از قدرت اسلام علیه اسلام و از قدرت مسیحیت علیه مسیحیت استفاده می کند. خدای اصلی یهود (( پول و سرمایه )) است. و هیچ خدا و قدرتی را قبول ندارد. از دیگر فتنه های یهود به هم زدن نظم و فساد و جنگ و دشمنی ها است. یهود دقیقاً همه برنامه های خود را بر اساس پروتکل یهود جلو می برد. یک از رفتار های یهود که مربوط به ریشه های قومی در طول تاریخ است. فحشاء است. یهود به طور جنون آمیزی شیوع فحشاء را دوست دارد. و دیگری قمار و برد و باخت است. این است که یهود روی سرمایه و سکس و قمار بیشترین سرمایه گذاری را کرده است. به دلیل کسب حرام و درآمد حرام و صرف حرام ، یهود در واقع به جای دین و ایمان ، دارای سازمان و تشکیلات است. و این تشکیلات با هدف عمده ضد بشریت! اداره می شود. لذا اکنون می توان گفت یهود( سازمان صهیونیست) ضد بشریت است.

  5. در قرآن از آزادکننده یهودیان در بابل بنام ذوالقرنین بعنوان بنده ی برگزیده خدا یاد شده و اگر کوروش آن پادشاه آزادکننده یهودیان بوده پس تائید برگزیده بودن او آیات قرآن است حالا چرا شما میخواهید آو را نفر و خراب کنید

    • سلام خانم مهدیه… این مطلبی که فرمودید در کدام جلد از قرآن آمده؟!!!!! احتمالا در جلد دوم قرآن و سوره‌های ۱۱۵ به بعد!!! ولی متاسفانه قرآن ما یک جلد دارد و ۱۱۴ سوره و چنین مطلبی در آن نیست. لااقل یک بار قرآن بخوانید بعد چرندیات باستان‌گرایان را تکرار کنید!!!

  6. ازآدم بیماری مثل نویسنده توقعی بیش ازاین نیست.تونمی توانی نام کورش راخراب کنی .خودفروش.

    • مکرر در ذیل مقالات سایت این سؤال را مطرح کرده‌ایم و باز هم مطرح می‌کنیم که:
      چرا غالب کوروش‌پرستان و باستان‌گرایان بی‌تربیت هستند و از ادب و منطق لازم برای بحث برخوردار نیستند؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.