همسران کوروش

همه‌ی همسران کوروش

سیری در کتاب «کوروش بزرگ» (قسمت اول) همسران کوروش

اخیراً مطالبی به فراوانی و با عنوان‌هایی شبیه به: «کورش پادشاهی که تنها یک زن داشت» در اینترنت منتشر می‌شود. برای آگاهی از صحت و سقم این مطلب نگاهی داریم به یکی از کتب تاریخی.

مشخصات کتاب‌شناختی نسخه‌ی مورد ارجاع چنین است:
کوروش بزرگ، ژرار ایسرائل [Gerard Israel]، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، تهران: ققنوس، چاپ دوازدهم۱۳۹۱

ژرار ایسرائل در کتاب کوروش بزرگ روایتی کاملاً همدلانه با کوروش ارائه می‌دهد. علاقه‌ی او به این منجی قوم یهود و پادشاه برانگیخته شده از جانب یهوه ، در سرتاسر کتاب و بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی هویداست.

ایسرائل در فصل ششم کتاب اشاراتی گذرا در باب همسران کوروش دارد. او ابتدا به وجود دو همسر برای کوروش تصریح می‌کند که یکی از این‌دو خاله کورش است! عبارت ایسرائل چنین است:

وقتی کوروش پس از شکست آستیاگ با دختر او آمی‌تیس (۱) (خاله خودش) ازدواج کرد، در واقع حرکتی قدرتمندانه انجام داد که معنای سیاسی خاصی نداشت. در عوض، از سر عشق و میل با یک شاهدخت هخامنشی به نام کاساندان دختر فارناسپ (۲) ازدواج کرد که سه دختر و دو پسر برای او به دنیا آورد: کمبوجیه که جانشین او شد و اسمردیس (۳) [بردیا] که حکومت ساتراپی‌های شرقی امپراتوری را به او سپرد. (۴)

اندکی بعد از این سطور، و هنگامی که ایسرائل تلاش دارد خواننده را با علت وجود روحیه‌ی انتقام‌جویانه‌ی کمبوجیه نسبت به سرزمین مصر آگاه کند، به وجود همسر دیگری برای کوروش اذعان می‌کند. او از قول هرودوت می‌نویسد:

می‌گویند یکی از بانوان پارسی به اندرون شاهی رفته بود و از دیدن زیبایی و هوش فرزندان کاساندان به او تبریک گفت. کاساندان پاسخ داد: با وجود فرزندان برومندی که دارم، باز کوروش نسبت به من بی‌اعتناست و تمام توجهش معطوف به زنی است که از مصر آورده‌اند. (۵)

اما ظاهراً کوروش به این سه همسر قانع نبوده، و از زن دیگری نیز خواستگاری کرده است. اما این خواستگاری پایان خوشی برای کوروش نداشته و او نهایتاً بر سر این هوس جان باخته است. روایت ایسرائل چنین است:

شاه ماساگت‌ها – که مملکت او میان دریای خزر، دریاچه آرال و میان رودهای سیحون و جیحون قرار داشت – تازه مرده بود … بنا به رسم مردم چادرنشین قفقاز، همسر شاه، ملکه تومیریس (۶) جانشین او شد. کوروش که تصور می‌کرد موقعیت مساعد است، به ملکه جدید ماساگت‌ها پیشنهاد اتحاد داد و حتی از او خواستگاری کرد. تومیریس که شامه‌اش خطری را بوییده و از آن بیم داشت که مبادا کشورش سرانجام در دست شاهی که تمام منطقه را تسخیر کرده بود تحلیل رود، پیشنهاد کوروش را رد کرد. (۷)

با توجه به این‌که در این کتاب تصریحی نسبت به وجود همسر دیگری برای کوروش موجود نیست، ما نیز به همین مقدار اکتفا می‌کنیم. و الا وجود همسران دیگری برای کوروش کماکان محتمل است. چنان‌چه نویسنده‌ی کتاب در جای دیگری به مناسبت ذکر محبت‌های فرعون مصر به کوروش، از جمله می‌نویسد:

فرعون آماسیس (۸) از هر فرصتی برای جلب نظر کوروش استفاده کرده و چندین شاهدخت مصری را به دربار شاه بزرگ [کوروش] فرستاده بود. (۹)

محقق: حجةالاسلام کیوان عزتی

مقاله مرتبط:
از خدمتکاران جنسی تا همسران کوروش

پی‌نوشت‌ها:
(۱) Amytis
(۲) Pharnaspe
(۳) Smerdis
(۴) ژرار ایسرائل، کوروش بزرگ، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، ص۲۴۷
(۵) ژرار ایسرائل، کوروش بزرگ، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، ص۲۴۹
(۶) Tomyris
(۷) ژرار ایسرائل، کوروش بزرگ، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، ص۲۵۰
(۸) Amasis
(۹) ژرار ایسرائل، کوروش بزرگ، ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر، ص۲۴۹

 …..

بیشتر بدانیم:

کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟

کوروش هخامنشی در منابع کهن ایرانی

آیا کوروش فقط یک زن داشت؟

کوروش هخامنشی و مصادره اسناد تاریخی

محبوبیت مردمی: کوروش یا نبونید؟

کوروش کبیر و نابودی شهر اُپيس

از مقبره مادر سلیمان تا آرامگاه کوروش

بررسی ستایش کوروش در تورات

کوروش از نگاه طبری و بلعمی

خیانت در ترجمه منشور کوروش

کوروش هخامنشی و پرستش مردوک

مقایسه کوروش با چنگیزخان

….

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

بانکداران یهودی، شامل بانک اگیبی و پسران و بانک مورشو و پسران در طول فعالیت خود، تمام قدرت پولی منطقه را در دوران پادشاهی هخامنشیان در اختیار داشتند.

۱۷ نظر

  1. جالبه که وقتی میای با سند و مدرک حقیقتی تاریخی که سالیان سال باهاش ملت رو برخلاف اون ناسیونالیست افراطی بار اوردن بررسی میکنید دیگه جای هیچ حرفی نمیمونه

  2. این مزخرفات در مورد کورش که توسط مرتضی ثافب فر معلوم الحال منتشر مبشود فقط از روی نادانی و غرض ورزی است .این فرد بیگانه پرست همیشه دشمنی خود با ایران را ثابت کرده است .یک دروغگوی معاند است که مرتکب جعل تاریخ میشود

    • یکی از نشانه‌های بی‌سوادی کوروش‌پرستان همین کامنت است! «مرتضی‌ثاقب‌فر» صرفاً مترجم کتاب است و نقشی در مطالب آن ندارد! کتاب نوشته‌ی «ژرار ایسرائل» است که اتفاقاً یک غربی موافق و همدل با کوروش است!

  3. بسیار چرت وخزعبل…متاسفم برای نویسنده وناشر نادانش!!!!چرا تاریخ رو‌واقعیاتش رو قربانی عقاید ودیدگاه بسیار غلط خود میکنید..تاریخ رو با خوب وبدش تحریف نکنید که بسیار تنفرانگیز تر خواهید شد!

    • اتفاقاً ما این مطالب را با سند و مدرک منتشر می‌کنیم تا جلوی تحریف تاریخ توسط افرادی بی‌سواد و در عین حال بی‌ادب مانند شما را بگیریم. و برای هزارمین بار این سؤال همیشگی را تکرار می‌کنیم که: چرا باستان‌گرایان و کوروش‌پرستان عموماً بی‌تربیت و فحاش هستند؟!

  4. به نظرم این مورد زیاد چیز عجیبی اون دوران نبوده که روش مانور میدی
    خب یهو بگو کوروش کلا بده دیگه رفیق:)

    • ما هم نگفتیم چیز عجیبی بوده. در مورد خوبی و بدی تعدد زوجات کوروش هم نظری ندادیم. فقط پاسخ کسانی را دادیم که به دروغ ادعا می‌کنند کوروش تنها یک زن داشته!

  5. چرا چرت و پرت میگی؟؟؟؟
    ما وطن پرستیم و کوروش کبیر پدر وطن ماست…
    کاش از اونجایی که کوروش بزرگ گفت محبوب همه باش معشوق یکی… مِهرت را به همه بده و عشقت را به یکی… کاش از ایناهم میزاشتی. فقط بلدن چرت و پرت بگن

    • کوروش کجا این جملات رو گفته دختر خانوم؟!!! حالا بعداً اگه وقت کردی یه کم هم بشین مطالعه کن. بد نیست.

      • اگه حرفای کوروش به دخترشو میخوندی انقدر نمیومدی حرف اضافی بزنی

        • این کاربر نمونه‌ای است از نوجوانان کشور ما که دروغ‌های فضای مجازی را بدون درخواست هیچ سند و مدرکی باور می‌کنند!! جملات زیادی در فضای مجازی به کوروش و پروفسور حسابی و حسین پناهی و چارلی چاپلین و دیگرانی نسبت داده شده که این افراد روحشان هم از این جملات خبر ندارد 🙂 تنها راه مبارزه با این جعلیات، روشنگری و درخواست سند و مدرک از این افراد است. بنده به‌عنوان ادمین سایت از این کاربر محترم درخواست می‌کنم سند و مدرک «معتبر» جملاتی که از کوروش نقل کرده را اعلام کند تا برای خوانندگان منتشر کنیم. و اگر «سند معتبر» ندارد، لطفاً وقت خود و ما را تلف نکند.

          • منم وقت اینو ندارم که بیام و بخواهم عقاید پوسیده ی تو رو تغییر بدم…

          • هدف ما هم همین بود که خوانندگان ببینند هیچ سند و مدرکی برای سخنانت نداری.

          • اساساً کسی که اهل تحقیق و مطالعه باشد و با منابع معتبر سر و کار داشته باشد، باستان‌گرا و کوروش‌پرست نخواهد شد.

  6. کوروش کبیر فرمودند:محبوب همه باش و معشوق یکی
    مِهرت به همه دِه و عِشقَت به یکی چرا اینا رو نمیگید

    • کوروش کجا این شعرها رو گفته؟ چقدر شما بی‌سوادید؟ چرا هر حرفی رو بدون سند و مدرک قبول می‌کنید؟ اگر سندی داری بگو!!!

    • سلام دوست عزیز. این سخنان جعلی است و در هیچ سند تاریخی و هیچ کتاب معتبری چنین جملاتی از کوروش نقل نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.