نماد فروهر و خدایان دروغین باستانی

نماد فروهر و خدایان دروغین باستانی

چکیده مطلب: (فروهر)

آنچه در ادامه می‌آید، متن یک مناظره پیرامون نمادِ فرَوَهر است. نمادی که جدیداً به‌صورتِ نگین انگشتر، گردن‌بند، طرح روی تی‌شرت و فرش و… استفاده می‌شود. بین برخی از مردم این طور القاء شده که این نماد، نماد کوروش هخامنشی است. برخی هم می‌گویند که این نماد، نمادِ زرتشت است.

اما واقعیت این است که این نماد، نه آرمِ کوروش است و نه علامتِ زرتشت. حتی اسم واقعی‌اش فروهر هم نیست. بلکه نماد خدایان دروغین باستانی است که به‌تدریج، در عصر باستان وارد ایران شد و طبق اسنادِ روشن، در عصر نوین توسط فراماسون‌ها به‌عنوان نماد هویت ایرانی (!) به بخشی از بدنه‌ی جامعه ایرانی تزریق شد. این نماد، یک نماد شیطانی است که دارای انرژی منفی بالایی است که برخی از جوانان ایرانی، نادانسته از آن استفاده می‌کنند. از همین روی، وظیفه هر انسان دلسوز است که نسبت به اطلاع‌رسانی و افشای ابعاد این مسئله اقدام کند تا مردم نسبت به این موضوع آگاه شوند.

متن مناظره:

درود بر شما، شنیدم که گفتید نماد فروهر، ربطی به کوروش کبیر ندارد. بلکه نماد خدایان شیطانیِ جهان باستان است. این حرف شما توهین به هویت ما است. چرا بی‌سند حرف می‌زنید؟ این نماد در تخت جمشید هم استفاده شده است. پس نماد ایرانی است. نماد کوروش کبیر است.

سلام بر شما، خدا به قلب شما برکت بدهد (آمین). اما درباره نمادی که به اشتباه فروهر نامیده می‌شود؛ بله این نماد در تخت جمشید (یا همان پارسه / پرسپولیس) وجود دارد. همان‌طور که در این تصویر می‌بینیم:

نماد فروهر در تخت جمشید

در کتیبه داریوش هخامنشی در بیستون (بهیستون) کرمانشاه هم این نماد وجود دارد. همان‌طور که در تصویر می‌بینیم:

فروهر در کتیبه داریوش در بیستون

اما باید توجه کنیم که این نمادها ربطی به کوروش هخامنشی ندارند. چون هم تخت جمشید و هم کتیبه بیستون پس از دوران کورش بنا شدند. نه در زمان کوروش کبیر!

خوب به هر حال، همین که این نماد در آثار هخامنشی به کار رفته، یعنی نماد هویت ایرانی است. پس این که می‌گویید نماد خدایان دروغین باستانی است، اشتباه است.

بسیار خوب، ببینید هر تصویری که در آثار هخامنشی و کتیبه‌ها حکاکی شده، دلیل نمی‌شود که نماد هویت ایرانی باشد، در کتیبه‌های هخامنشی، از نقش برجسته‌ی گاو و اسب گرفته، تا خنجر و نیزه و غل و زنجیر هم فراوان است. آیا می‌توان این‌ها را نماد هویت ایرانی خواند؟! خیر. ثانیاً هخامنشیان این نماد (که به اشتباه فروهر خوانده می‌شود و نام واقعی‌اش «گوی بالدار خورشیدی» یا «مرد بالدار» است) را از تمدن‌های دیگر گرفته‌اند. اجازه دهید برایتان تصاویر و اسنادی را ارائه کنم.

برای مثال، در تمدن اورارتو (Urartu) که مردمانی بت‌پرست بودند و در شمال بین‌النهرین و شمال‌غرب فلات ایران زندگی می‌کردند، این نماد، نماد خدایان و موجودات ماوراء الطبیعی شمرده می‌شد. به چند نمونه از آثار باستانی اورارتویی توجه کنید:

آثار باستانی اورارتویی

همچنین در تمدن سومر باستان (Sumerian) این نماد مورد استفاده بود و به‌عنوان ارباب اجنه (شاید همان شیطان) خوانده می‌شد:

فروهر در تمدن سومر باستان

(سند: Relief Depicting Gilgamesh Between Two Bull-Men Supporting a Winged Sun Disk, Fr.Tell-Halaf, Syria)

همچنین به این تصویر هم توجه کنید که باز هم مربوط به تمدن سومر باستان و دیگر تمدن‌های باستانی بین‌النهرین است:

فروهر در تمدن‌های باستانی بین‌النهرین

در تمدن‌ آشور نیز این نماد استفاده می‌شد و گاهی به عنوان شَمَش (Shamash) و گاهی به عنوان یک موجود پرنده کماندار با کالبدی “شِبه انسانی” شمرده می‌شد:

فروهر و شمش در تمدن‌ آشور

جالب‌تر این‌که این نماد در مصر باستان نیز استفاده می‌شد و حتی بر روی تابوت مومیایی فراعنه هم دیده می‌شود:

نماد فروهر در مصر باستان

فروهر در مصر باستان

نماد فروهر در مصر

فروهر در مصر

هخامنشیان این نمادها (که در بین‌النهرین و مصر باستان وجود داشته) را گرفته و با نماد بت مردوک ترکیب کردند. بت مردوک، در اصل یک “گوساله” بود که بعدها در کالبد انسان (یا شِبه انسان) ترسیم شد. این “مردوک” همان است که کوروش، در منشور خود از آن به عنوان خدایِ خود و خدای آسمان‌ها و زمین یاد می‌کند (درباره‌ی این‌که مردوک، به معنی گوساله است و کوروش از بت مردوک به‌عنوان خدای خود یاد می‌کند، بنگرید به: اینجا و اینجا ).

ترکیب فروهر با نماد بت مردوک

همان‌طور که به عرض رسید، هخامنشیان، نمادِ گوی بالدار خورشیدی (The Winged Solar Disk) را با نماد بت مردوک ترکیب کردند و آن را به همین شکلی که امروز “به اشتباه” فروهر نامیده می‌شود درآوردند و از آن نماد در برخی کاخ‌های خود استفاده کردند. به‌عبارت روشن‌تر، نمادی که امروز فروهر نامیده می‌شود، ترکیبی از دو نماد است. یکی نماد «گوی بالدار خورشیدی» و دیگری نمادِ «بت مردوک» که هر دو نماد، اصالت غیر آریایی دارند. سِر پرسی سايكس (Sir Percy Sykes) ايران‌شناسِ انگلیسی در تأیید این گفتار می‌گوید: «صورت اين خدا كه به فروهر تعبير شده عيناً مأخوذ است از خداى آسوريان و بالاخره از مصر گرفته شده است.»[۱] که این خود مؤیدی هست بر این‌که این نماد، ریشه در تمدن‌های بت‌پرست و خرافه‌گرای بین‌النهرینی و مصر باستان دارد.

ولی زرتشتی‌ها از این نماد استفاده می‌کنند. این یعنی نماد فروهر اصالت ایرانی دارد. چرا شما نمی‌خواهید قبول کنید که این نماد، ایرانی هست؟ در اَوِستا هم کلمه فروهر آمده و این یعنی این نماد اصالت زرتشتی دارد.

ببینید برای قبول یک ادعا، باید اسناد و مدارک وجود داشته باشد. خوب، همه‌ی اسناد دلالت می‌کنند که این نماد، بیگانه هست و از هر طرف ریشه در خرافات و آیین‌های شرک‌آلود دارد. این نماد ربطی به زرتشت و دین زرتشتی هم ندارد. در سراسر عصر ساسانيان كه حكومت و جامعه، پیرو آيين زرتشتی بود، در هيچ كتيبه و نقش‌نگاره‌ای از اين نماد استفاده نمی‌شد. یعنی زرتشتيان در طول تاريخ از اين نماد استفاده نكردند.

هيچ سند تاريخی پيش از قرن ۲۰ ميلادی وجود ندارد كه اين نماد را به آيين زرتشتی ربط داده باشد. اما در سال ۱۹۲۵ ميلادی، يك زرتشتی ايرانی‌الاصل ساكن هندوستان، به نام جی اونوالا در مجموعه مقالاتی مدعی شد كه نماد مرد بالدار كه در تخت جمشيد و… وجود دارد، همان فروهر است!‌ اما همان زمان، يك دانشمند زرتشتی ايرانی الاصل ديگر به نام ايرج تاراپوروالا گفت كه اين نماد هيچ ربطی به اهورامزدا و فروهر ندارد. [۲]

دقت کنید که در اوستا، کلمه فرَوَهَر یا فرَوَشی (Fravahar / Fravashi) آمده که به معنی «ذره‌ای از روشنایی اهورامزدا» هست. [۳] اما این فروهر (یا فرَوَشی) قابل دیدن نیست و نماد دیداری یا تمثیلی هم برایش معنا نداشت. [۴] همان‌طور که گفتیم، در سال ۱۹۲۵ میلادی یک زرتشتی بدون سند و بدون دلیل ادعا کرد که این نماد، فروهر نام دارد (در حالی‌که پیش از آن، این نماد به‌عنوان فروهر خوانده نمی‌شد). حتی برخی از موبدان زرتشتی در قرن معاصر، برای اين نماد، تفاسيری ذكر کردند (که مثلاً حلقه به آن معنی و بال‌ها به فلان مفهوم و…) در حالی‌که این تفاسیر، همگی جعلی و ناشی از بافته‌های ذهنی موبدان بوده و اصالت تاریخی و دینی ندارد.

خب خود شما هم بدون دلیل حرف می‌زنید. ادعا کردید که این نماد، انرژی منفی دارد ولی حرفتان فاقد سند هست.

ما برای این سخن، که این نماد، انرژی منفی دارد و رفته رفته باعث سقوط معنوی انسان می‌شود، دلیل داریم. این‌طور نیست که بدون سند و دلیل حرف بزنیم. یک دلیل همین که این نماد، از لحاظ تاریخی اصالتاً مربوط به خدایان دروغین و آیین‌های شرک‌آلود است. از سویی برآمده از نماد بت مردوک است. و عرض شد که مردوک هم در اصل به صورت گوساله بود (یعنی ما بیاییم نمادِ شرک آلودِ آیین سراسر خرافه‌ی گوساله‌پرستان را به خودمان ببیندیم) طبیعتاً این انرژی منفی بسیاری دارد. از طرفی دیگر، این نماد (که به اشتباه فروهر خوانده می‌شود) امروزه توسط فراماسون‌ها و شیطان‌پرستان هم به عنوان نمادِ هویت استفاده می‌شود. برای نمونه به چند مورد توجه کنید:

فروهر در جشنواره راک و متال

فروهر در شاهدان یهوه

فروهر و فراماسونری

فروهر و مدونا

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. سرپرسى سايكس، تاريخ ايران‏ ترجمه سيد محمدتقى فخر داعى گيلانى‏، تهران: نشر افسون‏، ‏‏ج ‏۱، ص ۱۴۰.
[۲]. فروهر نگاره بالدار زرتشتيان، مجله رشد آموزش، شماره ۲۰، پاييز ۱۳۸۴، ص ۲۲.
[۳]. اردشیر آذرگشسب، مراسم و آداب زرتشتیان، تهران: انتشارات فرَوَهر، ۱۳۷۲، ص ۱۹۷-۲۰۳، رستم شهزادی، زرتشت و آموزش‌های او، تهران: سازمان انتشارات فروهر، ۱۳۷۱، ص ۱۰۴-۱۰۵، بهرام فره‌وشی، جهان فروری، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۸۸، ص ۱۱۳
[۴]. بنگرید به: Encyclopædia Iranica, FRAVAŠI, by Mary Boyce, Originally Published: December 15, 2000, Last Updated: January 31, 2012, Vol. X, Fasc. 2, pp. 195-199
متن عبارت: There is no certain plastic representation of the fravašis.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

بانکداران یهودی، شامل بانک اگیبی و پسران و بانک مورشو و پسران در طول فعالیت خود، تمام قدرت پولی منطقه را در دوران پادشاهی هخامنشیان در اختیار داشتند.

۴۷ نظر

  1. به کوری چشم بعضیا یه آریایی به تمام معنا

    مثلا ما دیدگاه بزاریم شما هم عادلی و فهیم که منتشر کنی یا واست مهمه شما از کوه خدایان سومر بیا پایین اون دزدهای اعتقادی خودتونو توجیه کن بقیش پیش کش از چیزیم که سر در نمیاری بالا نرو
    . به وقتش یه سری مقاله میزنم تو برجکتون واسه تراوشات ذهنیتون و کپی برداری های اجمالی بابلی فقط خوب دم تکون بده واسه اربابات

    • باز هم همان سؤال همیشگی ما:

      به‌راستی چرا كوروش‌پرستان و باستان‌گرایان و مدعیان نژاد برتر آریایی! تا این حد بی‌منطق، فحّاش و فاقد تربیت صحیح هستند؟!

    • داداش نظرام رو تأیید کن دیگه.

      • داداش شما یک بار توی عمرت ده دقیقه وقت بذار لااقل ترجمه‌ی منشور کوروش رو بخون که به اون «شرم نامه» نگی «سند حقوق بشر»!!! بعد در مورد بقیه مسائل با هم بحث می‌کنیم.

  2. این نماد “فَرَوَهَر” نیست بلکه “فرّ کیانی” است.

  3. درباره نمادهای فراماسونری صداوسیما هم بگو

  4. انسان آزاده

    به راستی که خیلی دور از خرد و اندیشه هستی،فقط یک پند به تو که به خط و زبان پارسیان مینویسی و میگوی! مقدار اطلاعات خودتو بیشتر کن جوانک ،این مطلبی را که گذاشتی شاید به عقل ناقص اربابانت جور در بیاد اما بسیار دورازواقعیت و چیزی تو مایه شوخی است،خوش بختانه اینقدر جوانان ایران زمین بااطلاع و شعور درک بالا هستند که با گذاشتن اینگونه مطالب از طرف بی خردانی چون شما،بر تمدن و فرهنگ والا خود بیش از پیش افتخار خواهند کرد،جاوید باد اندیشه نیک و خجول باد نویسندگانی همچون شما

    • باشد، قبول! ما دور از خرد و اندیشه! جنابعالی که دور از خرد و اندیشه نیستید چرا نتوانستید به جای توهین و تحقیر، یک دلیل در رد مطالب مطرح شده در مقاله بیاورید؟!! اصلاً شما که این‌قدر اهل افتخار کردن هستی، چرا نمی‌توانی دو خط به زبان فارسی بدون غلط بنویسی؟!!! این چه ادبیات مغلوط و مغشوشی است؟ شما از کجا خط گرفته‌ای؟! شما کجای عالَم زندگی می‌کنی که زبان فارسی را درست نمی‌دانی؟! شما مأمور کجایی «جوانک»؟!!!

  5. با سلام.ضمن تشکر از مناظره خوبتان خواستم عرض کنم خدمت شما که بنا بر عوامل تاریخی اثبات شده که بنظر شخص حقیر صحت این ادعا را نشان میدهد معهذا ایرانیان و پارسیان فعلی در سرزمین فعلی پارس و در این تاریخ از انقلاب اسلامی برای نشان دادن بنیه و ریشه ی کهن و زیبای خود سعی در اتحاد و همبستگی با نمادی زیبا بین یکدیگر دارند فلذا با تامل و تفکر و تحقیق پی میبریم تایید این مقاله دور از عقل نیست.
    باتشکر از شما

  6. سلام ایران=اریانا.ایرانویج ایران امروز=پرشیا.پارسه.پارسیا

  7. درود من دیدگاه شمارا مطالعه و برسی کردم راستش من اونقد سن ندارم ک بخوام تفسیر کنم نوشته های وی معلوم نیست درست باشد یا غلط پس لطفا بیهوده مردم رو گمراه نکنید زیرا سرزمین تمام ما ایرانیان یکیست این سخن شما بسیار زیبا بود و ادمی را شیفته خویش میکرد ولی… باور بعض کلمات سخت هست مثل تشخیص حق از باطل امیدوارم من و شما هم به جوابی درست و مطمئن برسیم با سپاس

  8. بله حرف شما درست است این نماد نماد فروهر نیست ولی نمادی غیر ایرانی هم نیست چون این نماد هم در اتشکده های زرتشتی هم دیده میشه و برخی از مورخان بر این باور هستند که این نماد فر کیانی برای پادشاهان ایرانی به کار میرفته است.

  9. همیشه احمقانی هستند که حقانیت و درستی رو در نژاد پرستی میدونن و کل عدالت و ظلم رو کنار میزارند و به بحثای پایین برره و بالا برره افتخار میکنن.. جالب اینجاست تا ۴ نسل قبلش معلوم نیست مغله یا ترکه یا عرب یا پرتغالی و روس…
    این احمقها و برره ای ها در همه اقوام هستند..

  10. سلام.همه دیدگاه ها رو مطالعه کردم. مخالفین گرامی بحث علمی رو جواب علمی می بایست می دادید. نه ناسزا و تهمت و … این نوع سخن گفتن آیا از اعتقادات گفتار نیک است یا پندار نیک یا کردار نیک ؛ در تعجب هستم چقدر عمق شان کم است که با ۲ خط نگارش می توان به سر وجودشان پی برد

  11. عزیز دل ، حضرت مقدس ادمین علی مقام ، تمام عکس هایی که از سومر و مصر گذاشتی هیچ شباهتی به فروهر نداشتن….

  12. در مورد مردوک کوروش درست گفته مردوک از انوناکی ها بوده که انسان امروزی را افریده و تحت کنترل دارد و کوروش با انها ارتباط داشته به نماد فروهر دقت کنید انسانی را درون شی ای پرنده نشان می دهد که پایه فرود هم دارد و بال هم نشان توانایی پرواز کردن دارد و انسان درون ان جسمی دایره ای شکل نماد کنترل وسیله در دست دارد و همچنین کوروش ان انسان درون شی پرنده را مردوک می نامد و خدای خود میداند و اینها حقایق تاریخ هستند ما افریده تمدنی پیشرفته تر هستیم تمام اثار تاریخی بیانگر حضور تمدنی بیگانه است

  13. اگر زرتشیان اصراری بر انطباق فروهر با این نمادهای بت پرستی داشته باشند نتیجه یعنی دین زرتشت دین بت پرستان هست و لا غیر (البته به نظرم دین زرتشتی یک دین غیرالهی است که چون ایرانیان قدیم زرتشتی بودند بخاطر حس ناسیونالیستی مان نخواستیم اعتراف کنیم ایرانیها بت میپرستیدن)

  14. چه توقعی دارید از کسایی که خداوند چندین پیامبر با معجزات بسیار زیادی براشون فرستاد اما تا چشم پیامبرشون رو دور دیدن گوساله پرست شدن ، کسایی که جز فساد در زمین نکردن و‌جز قتل و غارت و کودک کشی فکر دیگه ای ندارن

  15. یک کلـام !!
    زنده باد بسیج و امام خامنه ای !!!!!

  16. …ماهم بزرگترین دغدغه مون شده یه آرم
    این علامت فر کیانیییی که میگید الان اندازه سیب گاز زده اپل ارزش نداره
    بعدشم فر وشکوهی که به یک علامت خیالی که اصلا مصداق آن در دنیا وجود ندارد به چه دردی میخورد
    اگه این نشان خدا باشه که اینو بگم هممون یه بال کم داریم تا خدایی
    یک چیز خرافیه واقعا در قرن ۲۱ اعتقاد داشتن به یه ارم الکی که چند جا وجود داره دیگه خیلی زشته
    دنیای نامردیه
    ذاکر نایک ۵۰۰۰ معجزه علمی از قرآنو ثابت می‌کنه بیشتر کشورا ممنوع الورودش کردن بعد به یه سری بیسواد خرافه‌پرست که فقط بلدن بگن ما اصیلیم کورش پیامبره و..‌. اقامت افتخاری میدن…
    اگر قرا باشه بدون اطلاعات و با تعصبی کور کورانه برگردیم به گذشته در اصل که همه ی کشورا و قومیت ها… نه آرم فروهر داشتن و نه لباس نه شعور نه علم نه آگاهی کلا حیوون بودن در اون صورت باید همه لخت شیم بریزیم بیرون غارت کنیم
    قضاوت کنید خودتون

    • شما گفته های ذاکر نایک رو قبول دارید!! ایشون به وضوح وهابی هستن و با شیعیان مخالفت میکنند . حتی از نام بردن کلمه شیعه در کنفرانس های خودشون دوری میکنند و به اصول عقاید شیعه حمله میکنند و برای ما آرزوی هدایت دارن. در ضمن یکی از ۵۰۰۰ معجزه ای که دکتر ذاکرنایک به اون اشاره کرده شفا بخشی ادرار شتر هست که توییت اون در توییتر خود این شخص موجوده!!

  17. امیدوارم اهورا مزدا خودش کاری کنه که این سایت های دروغین فیلتر بشن

  18. جزاک الله خیرا عالیه سایتون نمیدونم کوروش بت پرست دفاع کردن داره این مقلدان فحاشی تا این حد ازش دفاع میکنن اکثر این افراد معتقد به ازادی بیان نقد ادیان هستن میگن همه قابل نقد هستن ولی تا به کوروش اعیاد باستان میرسن شعارهای پوچشون یادشون میره انگار معیار های دوگانه ای دارن فحاشی شروع میشه. کوروش و باستان مقدس جلوه میدن درحالی که خودشان مخالف مقدس سازی نشون میدن این همه پارادوکس دارن ادعای خرد هم میکنن
    اینگونه رفتار ها نشان میده عقلی درستی ندارن
    حالا یه مجوسی بیاد از باستان دفاع کنه یه چیزی توی بی دین یا اتیست با چه روی از ایران باستان دفاع میکنی؟ یاده مناظره ای افتادم که یه اتیست نیمتونه دم از احترام به ایران باستان بزنه همزمان اتیست باشه
    بر هرکسی پوشیده نیست تاریخ باستان با زردشت ودین زردشت امیخته شده از طرفی اتیست ها و بی دین ها ادعا میکنن خدای وجود نداره پیامبران ادمای شیاد بودن و به دروغ ادعای ارتباط با خدارو میکردن کتاب های اسمانی همش خرافات چرت و پرت
    هرکسی هم به دروغ ادعای پیامبری کنه قطعا از بزرگترین شیادان خواهد بود
    خودش و دینش لایق احترام نیست
    نتیجه گیری که میشه اینه از نظر یه اتیست زردشت یک فرد دروغگو شیاد بوده کتابش اوستا هم خرافات هست خب الان این شخص چطوری دم از احترام به باستانی میزنه که زردشت و دینش نقش اساسی تو اون داشتن
    در مناطره شخش ملحد به هر دری زد اخرشم با ادعای عجیب که زردشت ادعای پیامبری نکرد فرارکرد عملا به همه زردشتی ها توهین کرد
    اینارو گفتم این متوهمین نژادپرست بشناسید برای رد اسلام حتی اصول خودشون هم زیرپامیزارن

  19. شاید این نماد، نماد خدای باستان سومری ها باشد ولی نمادی از گوساله پرستی نیست
    من ب شخصه حرف جنابعالی در مورد نماد گرفته شده از خدایان سومری را قبول دارم زیرا کوروش کبیر در منشور خود از ارادت خود نسبت به خدایان بابلی ها خیلی سخن به میان آورده است ولی در مورد اعتقاد به گوساله یا گوساله پرستی چیری وجود ندارد.

  20. یک شیطان شناس

    این نماد به اشتباه به نام نمادی ایرانی شهرت پیدا کرد، در صورتی که این آرم در سراسر جهان با شکل های مشابهی وجود دارد و اصلا مختص به ایران نیست.
    این نماد به خدای خورشید مربوط میشه که در خیلی تمدن های باستانی حضور داشته. وی در تمدن های میان رودان با نام های آشور و شمش و رهبر igigi یا همون موجودات آسمانی (اجنه) هست که علیه خدایان اعظم یا همون Anunnaki قیام کردند و رانده شدند. این داستان براتون آشنا نیست؟ در کتاب مقدس لوسیفر یا همون ابلیس به همراه دیگر فرشتگان سقوط کرده(اجنه) از میان دیگر فرشتگان مقرب طرد می شوند.در ضمن shamash با نام هایی همچون babbar, ashur , samas, semjaza ,shamgaz ,utu, samyaza, shemyaza, zazel و azazel یاهمون عزازیل(نام ابلیس قبل از رانده شدنش) هم شناخته میشه.
    در مصر باستان خدای خورشید با نام رع ra شناخته می شد که در طول روز سوار بر قایق خورشیدی (یا همون ارابه آتشین) در آسمان می چرخید و هنگام شب به جهان زیرین بازمی گشت و هیبت قوچ مانندی به خود می گرفت (این موجود بز مانند و شاخدار بعدها با نام بافومت توسط شوالیه های معبد یا همون تمپلارها که تعلیمات جادوگری یهودی را در معبد سلیمان فرا می گرفتند پرستش شد و اکنون به شکل مجسمه ای در کلیسای شیطان هست) همچنین در یونان باستان با نام هلیوس helios پرستش می شد که سوار بر ارابه پرنده در طول روز در آسمان گشت می زد، در میان قوم سلت با نام بلنوس belenus شناخته می شد و در میان ۷۲ دیوی که حضرت سلیمان به بند کشید با نام بلیال belial و سوار بر ارابه آتش ظاهر می شد. متاسفانه خیلی ها نمی دانند که این آرم لوسیفر یا همون ابلیس هستش که سوار بر ارابه پرنده هست.
    نماد های باستانی شیطان : مار (حتی دور تاج خورشید خدای رع در مصر باستان نیز قابل رویت هست)- بز یا قوچ یا موجودات شاخدار البته به غیر از گوزن- ارابه پرنده- آتش و خورشید یا هرگونه نور حرارتی- چشم رع eye of ra یا همون چشم جهان بین- ستون هرمی ابلیکس (پدر سوخته های شیطان پرست از بخش رمی جمرات مکه ورش داشتن و به عوض دهن کجی به خدا برج ساعت رو جلوی کعبه ساختن که در راسش نماد شاخ شیطان هستش.)

  21. بحث های که میشه به دلیل عدم شناخت از علم و آگاهی ایرانیان باستان و دیگر اقوام باستانی فقط از روی تفسیر و اکتفا کردن به حدس و گمان پیش رفته
    درسته در تمامی ادیان باستانی نماد های وجود داره که هم شکل و گاها نزدیک به هم با تناسب دقیق رسم شدن نماد ایرانیان تماما و بجا با علمی دقیق و صحیح حکاکی شدن. و برای نسل های بعدی به ارمغان آورده شدن
    این ها نه یک نماد بلکه یک علم دقیق با یک شعور کامل در دوران خودشون به ظهور رسیدن دقیقا مثل اهرام مصر ایرانیان باستان هم به این علم آگاهی و تسلط کامل داشتن برای همین هم در تمام آثار و نقوش بجا مانده از سنبل های انسان در قاب حیوان بکار رفته که گفتن این حقایق برای همگان نبوده و نخواهد بود واین علم منشأ خیر و برکت مردمان زمان باستان بوده
    که به طور دقیق و علمی قابل اثبات هستش
    هیچ کدوم از این کتیبه ها نه نماد خدایان بوده نه بت پرستی آیینی بزرگ از شکوفای علمی زیبا که نماد بخشندگی سخاوت وبرکت بوده و همچنان هست

  22. موبد کوروش نیکنام: به هر روی، زرتشتیان نیز این نماد را در سده گذشته برای درک بیشتر باورهای فرهنگی خویش برگزیده اند و در بخش های گوناگون زندگی از آن بهره می گیرند ولی بیشتر از همه این فرتور، نمادِ ملی ایرانیان است و پشتوانه دینی کمتری در بینش زرتشت دارد.

  23. به همان دلیلی که امکان نام گذاری کوروش و داریوش و پادشاهان و اسامی هخامنشی رو از ایرانیان گرفتید و سازمان ثبت اسناد شناسنامه و کارت ملی ثبت نمیکنه برای این اسامی …..

    • همین مقدار از این نظر را تایید کردیم تا به شما کاربران عزیز نشان بدهیم که این باستان‌گرایان تا چه حد متوهم هستند و در عوالم خیالی زندگی می‌کنند!!! در حالی که هرکسی در این کشور به راحتی می‌تواند نام فرزندش را کوروش و داریوش بگذارد، این متوهم می‌گوید چنین امکانی وجود ندارد!!! البته شاید هم این کامنت‌گذار از منافقین آلبانی‌نشین باشد یا از لشکر سایبری عربستان که تا این حد از مسائل داخل کشور عزیز ما بی‌اطلاع است!! ادامه‌ی کامنت این فرد نیز به علت فحاشی حذف شد. سایت اندیشکده محل حضور اهل اندیشه است نه فحاشان متوهم.

  24. درود خدمت شما نگارنده محترم
    دوست عزیز شما یک فرضیه پردازه ایران ستیز هستید؟
    تمام اسناد و فکتهای به استلاح علمی که آوردین همگی پوچ و سازماندهی شده هستند، و ریشه در افکاره ضد ایرانی دارد، منابعی همچون استاربو، کاتیاس، گزنفون و امثال اینها همگی به قلم مقلوبان ایران نگاشته شده و اصولا فاقد اعتبار…

    • سلام به شما
      همین چند خطی هم که در تاریخ درباره‌ی کوروش آمده همین‌ها که نام برده‌اید و امثال این‌ها نوشته‌اند!! اگر این‌ها را هم قبول ندارید، از کوروش شما هیچ نمی‌ماند جز تخیلات کوروش‌پرستان!!!!!
      راستی شما فارس هستید یا…؟ در چند سطر، چند غلط املایی و ادبی دارید!!!

  25. …شمام یه وطن فروش به تمام عیار هستین خیلی خوبه بدونین نماد مقدددس فروهر تیکه ای از وجود خدا هست درون انسان که بعد مرگ پاک و دست نخورده باقی میمونه ب خدا بر میگرده و با روح و روان هم متفاوته ای کاش یه مقدار مطالعه کنین رو هوا صحبت نکنین….

    • عجب! چطور ممکنه یک انسان به چنین اراجیفی باور داشته باشه؟! اثر تماشای زیاد فیلم‌های تخیلیه؟! یا مخلوط کردن سنتی و صنعتی؟! یا خرید جنس از موتوری؟!!

  26. واقعا مقاله ی مفیدی بود
    خود من قبلا فک میکردم این نماد نماده زرتشته
    و حتی تو بازی ای مثل crusader kings 3 هم نماد زرتشت همینه
    ولی یه سوال
    نماد زرتشت چیه ؟
    مثل مسیحیا که نمادشون صلیبه
    یا ما مسلمونا که ما رو با ماه و ستاره میشناسن
    نماد زرتشتی‌هاا چی بوده ؟

  27. به نام اهورا مزدا .
    دوست عزیز تحقیقاتت خیلی پایین تویه بنده نا چیز میخای با سلسله هخامنشی در بیوفتی . هنوز در دنیا همه به هخامنشیان احترام میزارن بعد تو میگی این نماد شیطان پرستی …

    • کدوم «دنیا» منظورته دوست عزیز؟!!! تو کشور خودمون خیلیا نمی‌دونن هخامنشیان خوردنیه یا پوشیدنی!! اونوقت تمام دنیا به هخامنشیان احترام می‌ذارن؟!! چی مصرف می‌کنید که اینقدر توهماتتون قویه؟!!!

  28. ما اگ نخايم تو امثال تو مارو راهنمايى كنه و بذاره تو جهلو خرافات بمونيم خداى دروغين بپرستيم چكار بايد كنيم؟!

  29. با سلام
    واقعا جا داره یک خسته نباشید خدمتتون عرض کنم…
    واضحه که دقیقا زدید وسط هدف …
    فقط یک سوال ، علت حمله ی گسترده ی اینا چیه ؟ دقیقا نگران چی هستن که این طوری دست به کار شدن؟

  30. بسیار عالی بود، من هم با توجه به مطالعات وسیعی که طی سالها انجام دادم متوجه شده بودم که این بزرگنمایی در مورد کوروش و داریوش و هخامنشی طی چند دهه گذشته بی غرض نبوده و به دنبال علاقه یهودی ها به وجود آمده و پررنگ شده و میشه.
    چون در زمانی هستیم که دولت های در سایه و جوامع مخفی می خواهند دنیا را یک دست به زمان فراعنه ببرند و تقریبا ۵۰ الی ۶۰ سال است که به صورت آشکار در فیلم ها ، موسیقی و هنر و ادبیات و … شاهد ستایش اجنه به عناوین مختلفی مثل آدم فضایی ها ، انونکی ها و خدایان … هستیم که تماما می خواهند به انسان القا کنند که از قدیم خدایانی بوده اند و زندگی انسانها را اداره کرده و مردم در آن روزگاران خوش و خرم بوده و هیچ بیماری ، محدودیتی نداشته و دائم جشن و پایکوبی و …. وجود داشته و نعوذبالله اسلام و خدا و پیامبر خرافات هستند و انسان را به دردسر و زحمت انداختند و از خوشی و لذت آنها جلوگیری کردند، حتی برای محکم کاری وجود شیطان را هم توهم می دانند .
    که البته باید توجه کرد تاریخ قدیم را چه کسانی نوشتند ؟ الان چه کسانی می نویسند؟ اصولا طبق تحقیقات من قوم یهود از این نظر برتر بوده و همیشه در حال جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری بوده ، حالا چه با تحریف چه بی تحریف . معمولا آنچه پراکنده شده و به دست ما مردم رسیده و می رسد تحریف شده و با هدف نوشته شده و به عبارتی سفارشی نوشته شده و آنچه از تاریخ حقیقی وجود دارد متاسفانه از دسترس ما پنهان کرده اند چون به ضرر این جماعت منفعت طلب بوده است .
    دوستان من خودم زمانی از طرفداران سفت و سخت هخامنشی و به قول شما این علامت فروهر دروغین بودم و استفاده می کردم ولی به مرور با مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم تمام این بزرگنمایی ها برای گمراه کردن ما از واقعیت ها و دور کردن ما از وظیفه اصلی ما در برابر خداست حالا به هر دین و مذهبی که هستیم.
    به عقیده من ایران را ایرانی در هر زمانی می تواند به اوج ببرد و کاری کند که ایران قابل ستایش سایر اقوام و ملل دنیا باشد به شرط تلاش و مطالعه درست و دقیق ، نه با چنگ انداختن به تاریخ پوسیده و دروغینی که از آن چیزی نمانده و آنچه هم مانده به درد دنیا و آخرت من و شما نمی خورد .مثلا همین منشور کوروش، محتوای متن آن را می دانید؟ در آن کوروش از خدایان تشکر کرده و اصلا ارتباطی به حقوق بشر ندارد!
    بله متاسفانه حتی بزرگان دین ما مثل برخی علامه ها و حتی آقای رائفی پور هم گول خورده و کوروش را ذوالقرنین می دانند و این همان چیزی است که یهود دنبالش بود ، انحراف در عقاید ما وتطبیق مطالب قرآن با جعلیات یهود .
    یهود با همین ترفند به مرور تورات و انجیل را هم منحرف کرد و اکنون پیروان آنها هرکدام روش خود را دارند و کاری به حدود الهی ندارند همان اتفاقی که طی سالها و به خصوص ۳۰ سال گذشته به سر ما شیعیان آمده و هرکس فقط باید دلش پاک باشد و استغفرالله کتاب خدا فقط زینت خانه نو و مراسم عزا شده ، حتی یکبار آن را نخواندیم که ببینیم چه گفته؟
    من از این سایت و مطالب روشنگرش واقعا سپاسگزارم . به جای حمله به واقعیت ها کمی اهل تحقیق و مطالعه باشیم و به جای پیروی گوسفند وار از آنچه می شنویم یا در شبکه های اجتماعی ردو بدل می شود ، خودمان صاحب نظر شویم و ما آنها را به دنبال خویش بکشیم تا دنیا را آباد کنیم و اجازه ندهیم دشمن روزگار ما را سیاه و تلخ کند، زود دیر می شود . ای ایرانی به خود بیا.

  31. فروهر نماد خدای آنو در پانتئون سومری و اکدی و هوری و آرامی است. ارتباطی به آئین زرتشت نداره. یک نماده.

  32. راستش من خیلی راجب شیطان پرستی و اسلام مطالعه کردم [……] و خب من باز عقاید خودم و دارم و این مطلب و قبول دارم من خودم تورکم به شخصه و کوروش یا این چیزا رو اصلا باور ندارم و ب چشم دارم می‌بینم که دنیا داره ب کجا می‌ره و من راهم و جدا کردم و از خدا میخوام چش همتون و باز کنه وگرنه همه دارن میرن سمت سیاهی و لجن و از ادمین تشکر میکنم بخاطر مطالب خوبششش

  33. سلام وقت همه بخیر
    ببخشید این بنده خدا برای اثبات حرفهاش کلی مطلب و عکس وسند آورده اگر کسی مخالف هست توهین و فحاشی نداره خیلی منطقی وبا سند ومدرک ردش کنید و چیزی که براش ارزش قائل هستین را اثبات کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.