خاندان نمازی بزرگ خاندان نفوذ و جاسوسی

خاندان نمازی ؛ بزرگ خاندان نفوذ و جاسوسی

به‌دست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و… یک روش جاسوسی است. کشورهای بیگانه معمولاً بنابر اهداف خودشان، امروزه همین کار را در خط سیر فعالیت‌های امنیتی، جاسوسی و حتی براندازانه، انجام می‌دهند.

پیش از این، این اقدامات در قالب شیوه‌های ابتدایی مانند آمارگیری و سرقت اطلاعات و… انجام می‌شد اما امروزه شیوه‌های بسیار مدرن‌تری به‌کار گرفته می‌شود؛ یکی از این شیوه‌ها، استفاده از پوشش مؤسسات بین‌المللی آموزشی و عام‌المنفعه با رنگ‌وبوی حمایت از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و کودکان و گاهی هم در قالب مشاوره‌های اقتصادی و حل معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی است.

غرب مدت‌هاست که از این پوشش استفاده کرده و اقدام به شناسایی، جذب و آموزش نیروهای نخبه و تأثیرگذار کشورهای هدف می‌کند، تا در آینده بتواند اهداف استراتژیک خود را در آن کشورها به سرانجام برساند.

خاندان نمازی بزرگ خاندان نفوذ و جاسوسی

مؤسسه همیاران غیر دولتی ایران (غدا) به مدیر عاملی محمدباقر نمازی یکی از مؤسساتی بود که در پوشش فعالیت‌های عام‌المنفعه و ارتباطات با نهادهای بین‌المللی، نقش موثری در پیاده‌سازی پروژه نفوذ در ایران بر عهده داشت.

بررسی سیر زندگی محمدباقر نمازی و پسرش سیامک، کمک شایانی به آشنایی با نحوه‌ی عملکرد سرویس‌های جاسوسی در پوشش سازمان‌های مردم نهاد برای نفوذ در ساختار جمهوری اسلامی‌ می‌کند. از همین‌رو بنا داریم تا با واکاوی زندگی نمازی‌ها، برخی ابعاد اقدامات دشمن در پروژه نفوذ را بررسی کنیم.

سال ۱۳۹۴ بود که خبر دستگیری سیامک و محمدباقر نمازی دو تن از سرشبکه‌های جاسوسی و نفوذ در کشور منتشر شد. این اقدام دستگاه اطلاعاتی آن‌قدر مهم بود که هجمه‌های سنگینی علیه کشورمان برای آزادی این دو نفر از سوی غربی‌ها شروع شد.

اما محمدباقر نمازی کیست و چگونه جذب این شبکه جاسوسی شده است؟

ارتباط دیرینه خاندان نمازی با انگلیس

محمدباقر نمازی در سال ۱۳۱۵ در شهر نجف اشرف به دنیا آمد. او ۶ ماهه است که خانواده‌اش نجف را به مقصد ایران ترک کرده و پس از آن مرتب بین ایران و هند در سفر بودند. سابقه خاندان نمازی در ایران به قرن ۱۴ هجری برمی‌گردد.

جد پدری باقر نمازی، ملا محمدجواد نمازی شیرازی معروف به شیخ الشریعه اصفهانی است. وی در سی سالگی به عراق مهاجرت کرده و به تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه نجف می‌پردازد تا به درجه‌ی اجتهاد می‌رسد. بر اساس سوابق موجود، خاندان نمازی‌های شیراز جزو خانواده‌های ثروتمند شیراز بوده و برخی از اعضای این خاندان در قرن نوزدهم در زمینه تجارت تریاک فعالیت می‌کرده‌اند.

این خاندان از همان ابتدا با یهودیان و کمپانی‌های انگلیسی به‌ویژه کمپانی هند شرقی همکاری‌هایی داشته است. در صفحه ۱۰۶ کتاب حقوق‌بگیران انگلیس نام شریعت اصفهانی به‌عنوان یکی از ۱۰ نفری آمده است که در نجف ماهانه ۵۰۰ روپیه از انگلیس دریافت می‌کرده است!!

همچنین برخی از اعضای این خانواده مانند محمد نمازی عضو لژ فراماسونری روشنایی، افرادی مثل مهدی نمازی عضو حزب ایران نوین و خود محمدباقر نمازی هم دارای مسئولیت‌های مهمی در رژیم پهلوی بوده‌اند.

حجت‌الاسلام محسن نمازی پدر محمدباقر نمازی هم در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی در نجف اشرف متولد شده و در سال ۱۳۴۴ در هندوستان از دنیا رفت. وی که علاقه‌ی زیادی به تحصیل دروس دینی داشت، توانست در دوران جوانی به درجه‌ی اجتهاد برسد. وی پس از آن به کلکته هند رفته و مدیر بخش عربی و فارسی رادیو کلکته می‌شود. آن‌طور که خود محمدباقر نمازی درباره پدرش می‌گوید: محسن نمازی در همان دوران، مسئولیت کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه کلکته را برعهده داشه و تا آخر عمر در این مسئولیت می‌ماند.

قبر محسن نمازی پدر محمدباقر نمازی

مزار محسن نمازی پدر محمدباقر نمازی

همچنین محسن نمازی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به مجله spotlight، که توسط فردی به نام جیلانی که اصالتی ایرانی داشت، از طریق تجار ایرانی کلکته کمک مالی می‌کرد. اما از آنجایی که این مجله مقالاتی در علیه کودتا می‌نوشت با پیگیری سفارت ایران در هند بسته شد.

محمدباقر نمازی دوران تحصیلاتش را در مدارس خصوصی و دانشگاه‌های انگلیسی گذرانده است و تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود رادر مدرسه انگلیسی- مسیحی کلکته گذرانده می‌گذراند. خود او در این‌باره می‌گوید: “اولین دوران تحصیلات ابتدایی در مدرسه  سنت جوزف کونل گذشت و از همان کودکی با زبان انگلیسی آشنا شدم.” باقر نمازی دوره کارشناسی را در رشته علوم اقتصاد در دانشگاه سنت خاویر می‌گذراند و پس از اخذ مدرک کارشناسی در دفتر اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار می‌شود.

نمازی برای طی دوران فوق لیسانس از دانشگاه واندر بیلت آمریکا بورسیه تحصیلی می‌گیرد اما برای خروج از کشور با مشکل خدمت سربازی مواجه می‌شود که این مشکل بعدها حل می‌شود. وی در دوران تحصیل در آمریکا با گروهی از دانشجویان از کشورهای مختلف آشنا می‌شود که ارتباط با آنها را در دوران فارغ‌التحصیلی هم ادامه می‌دهد و بعدها در زمان کار در بخش اوراسیای سازمان ملل از آنها استفاده می‌کند.

باقر نمازی پس از طی مقطع فوق لیسانس برای تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه اقتصاد لندن پذیرفته می‌شود اما به‌دلیل آنچه خود او به عنوان مشکلات مالی از آن یاد می‌کند، از تحصیل در دوره دکترا صرف نظر کرده و به ایران باز می‌گردد اما از همان زمان تا کنون با عنوان دکتر خطاب می‌شود.

مسئولیت‌های نمازی در رژیم پهلوی

نمازی پس از دوران تحصیل با سفارش‌نامه‌ای از پدرش خطاب به علی‌اصغر حکمت که سمت‌هایی همچون وزیر خارجه و سفیر ایران در هند را در کارنامه داشت به ایران باز می‌گردد و  پس از آن‌که برای اشتغال به ادارات مختلفی مراجعه می‌کند، اولین شغل جدید خود را در کیهان انگلیسی تجربه‌ می‌کند.

حکم انتصاب محمدباقر نمازی بعنوان معاون سازمان برنامه و بودجه

حکم انتصاب محمدباقر نمازی به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه

نمازی از طریق فردی به نام “آذر پورآذر” به سازمان برنامه معرفی می‌شود و در سال ۱۳۳۹ در دفتر اقتصادی سازمان برنامه مشغول به کار می‌شود و  پس از مدتی به سمت ریاست دفتر بودجه وزارت بهداری آن زمان منصوب می‌شود.

با استخدام نمازی در سازمان برنامه و بودجه، منتقد دیروز تبدیل به یکی از خدمتگزاران رژیم پهلوی می‌شود به‌طوری که به‌دلیل خدمات فراوان به رژیم، در سال ۵۴ نشان درجه ۳ همایونی را دریافت می‌کند!

محمدباقر نمازی مسئولیت‌های مختلفی را طی می‌کند تا جایی‌که از سال ۵۳ تا سال ۵۷، چهار مسئولیت را با حکم مستقیم محمدرضا پهلوی عهده‌دار می‌شود. این مسئولیت‌ها عبارتند از: عضویت در هیئت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، معاون امور سازمان‌های محلی و عدم تمرکز وزارت کشور، استاندار خوزستان و معاونت امور محلی و عمران شهری وزارت کشور.

احکام محمدرضا پهلوی برای محمدباقر نمازی

احکام محمدرضا پهلوی برای محمد باقر نمازی

از نکات قابل توجه دوران مسئولیتی نمازی، حادثه‌ی سینما رکس آبادان است که در دوران استانداری او بر خوزستان اتفاق افتاده است. نکته‌ی دیگر، تاریخ انتصاب نمازی به آخرین مسئولیتش است که تنها ۴ ماه پیش از پیروزی انقلاب صورت پذیرفته و به همین جهت برای دست‌بوسی به دیدار شاه رفته است.

محمدباقر نمازی در بازدید شاه از خوزستان

نمازی در بازدید شاه از استان خوزستان

یکی از مهم‌ترین افراد مرتبط با محمدباقر نمازی همسر اوست. “افتخارالسادات طباطبایی زواره” که خاندان نمازی او را با نام “افی نمازی” می‌شناسند، از دانشجویان ممتاز دانشگاه تهران در سال ۵۴ بود که به همین دلیل نشانی ویژه از شاه هم دریافت کرده بود. وی پس از ازدواج با نمازی به استخدام سازمان امور استخدامی کشور درآمد و به سرعت مراتب ترقی را طی کرد. افی نمازی در خلال انقلاب به‌همراه دو فرزند خود، سیامک و بابک، از ایران فرار می‌کند و در سال ۵۹ به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

محمدباقر نمازی و افی نمازی و فرح پهلوی

نمازی و همسرش در حال ارائه توضیحات به فرح پهلوی

محمدباقر نمازی پس از پیروزی انقلاب از آنجایی که پیش از انقلاب به مدت دوسال با یونیسف همکاری داشته، از سوی سازمان ملل دعوت به کار می‌شود و طبق ادعای خود به‌طور غیرقانونی و از مرز سیستان و بلوچستان از کشور خارج می‌شود.

طبق شواهد موجود، تا سال ۸۹ که دادسرای انقلاب درخواست قطع حقوق نامبرده را می‌کند، از جمهوری اسلامی حقوق دریافت می‌کرده است!! وی پس از خروج از ایران به پاکستان رفته و از آنجا به آمریکا و نزد خانواده خود می‌رود و با قبول تابعیت آمریکا در این کشور ساکن می‌شود تا این‌که در ابتدای دهه‌ی هفتاد دوباره به ایران باز می‌گردد.

محمدباقر نمازی پس از فرار از ایران، در اوایل دهه ۷۰ و در دوران دولت سازندگی به ایران باز می‌گردد. این مقطعِ زمانی، همزمان با پایان جنگ و آغاز راهبردهای جدید نظام آمریکا در مواجهه‌ی نرم با جمهوری اسلامی است.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات در ایران، بحث برقراری رابطه بین ایران و آمریکا قوت می‌گیرد. در سال ۷۶ سازمانی، تحت عنوان همیاران غیر دولتی ایران (غدا) با هدف آموزش، تربیت و ایجاد ارتباط بین سازمان‌های مردم نهاد با مشارکت NGOها، با همکاری برخی مسئولان داخلی و سازمان‌های بین‌المللی راه‌اندازی می‌شود. در همان ابتدا محمدباقر نمازی به‌عنوان مدیرعامل این سازمان انتخاب می‌شود.

از جمله مهمترین اقدامات این سازمان ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی مانند بنیاد برانداز اوراسیا و شورای جهانی جمعیت است. همچنین بررسی فعالیت‌های این سازمان نشان می‌دهد که سازمان همیاران غدا (غیر دولتی ایران)، یکی از مجریان پروژه‌ی کاهش نسل در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی در ایران از طریق ارتباط با کمیته جمعیت سازمان ملل بوده است.

باقر نمازی در دورانی که در خارج از ایران به سر می‌برده است، به‌عنوان نماینده‌ی سازمان ملل و یونیسف، در کشورهایی همچون مصر فعالیت می‌کرده است. از دیگر اقدامات نمازی در دوران اقامتش در خارج از ایران، راه‌اندازی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) با همکاری فرزندش سیامک نمازی و تریتا پارسی رئیس نایاک است.

دیدار سیامک نمازی و تریتا پارسی در همایش تعامل ایران و آمریکا در سال ۱۳۸۰ زمینه‌ساز تشکیل شورای ملی ایرانیان آمریکا با حمایت محمدباقر و سیامک نمازی می‌شود و از همان زمان تریتا پارسی دیدارهایی با برخی مقامات ایرانی به‌منظور گسترش نقش نهادهای اجتماعی مردم‌نهاد انجام می‌دهد. پس از آن در سال ۱۳۸۲ دیداری با محمدباقر نمازی در واشنگتن ترتیب می‌دهد و بر ظرفیت‌سازی برای ایجاد نهادهای غیردولتی در ایران توافق می‌کند.

نمازی‌ها و کرسنت

باقر نمازی با کمک پری نمازی (خواهرزاده) و همسر او بیژن خواجه‌پور مؤسسه آتیه بهار را با هدف ارائه خدمات حقوقی و اقتصادی به شرکت‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه‌ی حضور آنها در ایران تاسیس می‌کند. در سال ۷۴ آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران وضع می‌کند و در این زمان سیامک و بابک فرزند دیگر باقر نمازی به شرکت آتیه بهار می‌پیوندند.

از دیگر اقدامات پری نمازی و همسرش بیژن خواجه‌پور راه‌اندازی “بنیاد سیمرغ” در شهر وین با عضویت یکی از مدیران ارشد بیناد برانداز اوراسیا است. بنیاد سیمرغ که به‌واسطه حضور اعضای بنیاد اوراسیا در آن، ارتباطات گسترده‌ای با این بنیاد دارد، تحت پوشش عناوین جذابی همچون “برقراری تعامل فرهنگی بین مردم ایران و اروپا” برای نفوذ در ایران، فعالیت می‌کند.

مؤسسان بنیاد سیمرغ در اصل همان مؤسسان شرکت آتیه بهار هستند که در دوران تحریم ایران، به دلالی اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ خارجی و ایران می‌پرداختند و از این مسیر می‌خواستند در قراردادهای کلان اقتصادی نفوذ کنند.

سیامک نمازی

سیامک نمازی

اما با ورود سیامک نمازی به شرکت آتیه بهار در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶ او مدیریت این شرکت را برعهده می‌گیرد. از جمله مهمترین اقدامات وی در این زمان، ایفای نقش به‌عنوان دلال عقد قرارداد ایران با برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله کرسنت است. سیامک نمازی در پروژه کرسنت، مدیر پروژه‌های استراتژیک این شرکت بوده است.

سیامک نمازی در زمان همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانی کنفرانس کار آفرینی ۲۰۱۵ آی بریج آلمان هم بوده است. آن‌طور که از اسناد برمی‌آید سیامک نمازی در برگزاری کنفرانس آی بریج در حقیقت  به‌دنبال آن بوده تا با استفاده از فضای به‌وجود آمده در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی، از طریق راه‌اندازی استارت آپ‌های بین‌المللی، نخبگان کشور را شناسایی و با فریب آنها، شبکه‌‌ی نخبگان ضدایرانی را راه اندازی کند.

وی برای اجرا کردن این هدف با مؤسسه‌ای آمریکایی به نام “سایپ” هم همکاری می‌کرده است. این مؤسسه که در پوشش گسترش دموکراسی در جهان از طریق فعالیت بخش‌های خصوص فعالیت می‌کند، یکی از ۴ مرکز وابسته به “بنیاد ملی اعانه برای دموکراسی” است که برنامه‌های خود را از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت می‌کند. مؤسسه سایپ در ایران برنامه‌های فراوانی از جمله نفوذ در مدیریت میانی و کلان کشور را دارد.

سیامک نمازی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به مدت ۱۹ ماه و به صورت رسمی تحت عنوان عضو کمیته مشورتی خاورمیانه با مؤسسه سایپ همکاری داشته و برای این مدت ۱۹ هزار دلار حقوق دریافت کرده است.

وی در دوران اقامت خود در آمریکا با دانشگاه دفاع ملی آمریکا (NDU) که به‌نوعی ارگان علمی و اطلاعاتی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) محسوب می‌شود، همکاری داشته و در جلسات محرمانه این نهاد شرکت داشته‌‌ است. سیامک نمازی همچنین با مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS) که مقر آن در تل‌آویو است، همکاری داشته است. به‌عنوان مثال، وی در جلسه‌ای در ۲۲ فروردین ۹۲ و تنها دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، شرکت کرده و به بررسی میزان تغییرات در جمهوری اسلامی پرداخته است.

سیامک نمازی و محمدباقر نمازی

سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی

سرانجام در سال ۱۳۹۴ و پس از بازداشت سیامک نمازی در ایران، محمدباقر نمازی که  برای رسیدگی به پرونده‌ی پسرش به ایران آمده بود نیز دستگیر شده و به این ترتیب یکی از مهره‌های مهم شبکه نفوذ در ایران به تور دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌افتد.

این، تنها بخش از اقدامات صورت گرفته توسط خاندان نمازی در ایران برای پیاده‌سازی نفوذ و شبکه‌سازی در حوزه جاسوسی از کشور، است.

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

میرزا کریم خان رشتی چهرۀ مرموز تاریخ معاصر ایران

میرزا کریم خان رشتی چهرۀ مرموز تاریخ معاصر ایران (۲)

زمانی‌که نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان خطر جدی برای بریتانیا بود، شاهد پیدایش سازمانی سرّی هستیم به هدایت میرزا کریم خان رشتی بنام «کمیته ‌زرگنده».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شش =