موساد و ساواک

موساد و همکاری اطلاعاتی با ساواک

پس از سازمان سیا، ساواک با موساد – سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی – بیشترین ارتباط و همکاری را داشت. چگونگی ارتباط ساواک و موساد قابل تأمل است، چرا که اراده‌ی آمریکا در این ارتباط به خوبی مشهود است. پس از دوره‌ی تأسیس و آموزش‌های اولیه‌ی اعضای ساواک که توسط کارشناسان آمریکایی صورت پذیرفت، آمریکا مساعدت‌های خود به ساواک را کاهش داد و پیشنهاد نزدیکی و همکاری ساواک با موساد را مطرح کرد تا ایران را به سمت موساد سوق دهد.

آمریکا تمایل داشت بسیاری از اهداف و برنامه‌های خود در غرب آسیا [خاورمیانه] را به دوستان و متحدان درجه یک خود مانند اسرائیل و ایران بسپارد و تلاش داشت آن دو را هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک سازد. شاه نیز که به آموزش‌ها و مساعدت‌های دستگاه اطلاعاتی قدرتمند اسرائیل احساس نیاز می‌کرد خود را به دامان صهیونیست‌ها انداخت.

اما اسرائیل دلایل بیشتری برای اتحاد سیاسی امنیتی و تبادل اطلاعاتی با ایران داشت. مهم‌تر از همه این‌که اسرائیل رژیمی تازه تأسیس و به سخن بهتر اشغال‌گر بود که بسیاری از کشورها موجودیّت آن را به رسمیّت نمی‌شناختند. این رژیم در منطقه‌ی غرب آسیا [خاورمیانه] و در میان کشورهای مسلمان و عرب محصور بوده و در انزوا به سر می‌برد. رابطه با کشورهای غیر عرب منطقه مانند ایران و ترکیه بر اساس دکترین محورهای پیرامونی از ارزش بالایی نزد مقامات اسرائیلی برخوردار بود.

همچنین رژیم اشغالگر، روابط اطلاعاتی و آموزشی را سرآغازی برای رابطه در سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… تلقی می‌کرد. اسرائیل با کمک‌های آموزشی و فنّی در صدد بسط روابط دیپلماتیک و شناسایی شدن توسط سایر کشورها بود.

مسئله‌ای که ساواک و موساد را هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌ساخت، استراتژی خصمانه‌ی آنها در قبال کشورهای عرب و مسلمان منطقه بود. در بین این کشورها مصر و عراق خصومت بیشتری با شاه داشته و این مسئله شاه ایران را هرچه بیشتر به دوستی با اسرائیل و همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی علیه آن کشورها سوق می‌داد. (۱)

بر این اساس، اسرائیل دارای سه پایگاه برون‌مرزی در خوزستان، ایلام و کردستان بود و با اعضای اصلی ساواک روابط صمیمانه داشت و از این سه پایگاه کلیه‌ی اطلاعات لازم از کشورهای عربی جمع‌آوری می‌شد. ساواک در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ تعداد زیادی از مأموران و افسران عالی‌رتبه را برای فراگیری شگردهای جاسوسی و اطلاعاتی به اسرائیل اعزام کرد. مأموران ساواک در حومه‌ی جنوبی تل‌آویو به فراگیری آموزش‌های اطلاعاتی مشغول بودند. (۲)

پی‌نوشت‌ها:
۱- مظفر شاهدی، ساواک: سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ۱۳۵۷-۱۳۳۵، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ۱۳۸۶، صص ۲۲۰-۲۲۵.
۲- علیرضا ازغندی، روابط خارجی ایران ۱۳۵۷-۱۳۲۰، چاپ ششم، تهران: نشر قومس، ۱۳۸۴، صص ۴۱۳-۴۱۴.

بیشتر بدانیم:
سندی از روابط اطلاعاتی رژیم پهلوی با رژیم صهیونیستی

……

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

والت ویتمن روستو یهودی طراح انقلاب سفید

والت ویتمن روستو یهودی؛ طراح انقلاب سفید

والت ویتمن روستو در زمان کندی یک سلسله رفورم‌های اقتصادی را پی ریخت. بررسی تئوری روستو می‌تواند ماهیت و اهداف «انقلاب سفید» را روشن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + دوازده =

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.