راکفلر خوش آمدی

اینجا ایران است، سال ۱۳۶۱ ؛ راکفلر خوش آمدی!

گزارش ویژه «ایران؛ ایری؛ راکفلر» – قسمت دوم

در شماره قبل از این گزارش (اینجـا) کاملاً روشن شد که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری بنیاد خیریه راکفلر (۱) برای انجام پژوهش‌های بنیادی در برنج (۲) طی بیش از ۶ دهه گذشته در مؤسسه غیرانتفاعی ایری (۳) رقم خورده و تاکنون نیز استمرار دارد. در گزارش حاضر و نیز در شماره‌های بعد ارتباطات بنیاد راکفلر با ایران از کانال مؤسسه ایری و غیر از آن بررسی خواهد شد. آموزش متخصصان ژنتیک گیاهی و نفوذ دادن آنها به مشاغل سیاسی کشورها -از جمله ایران- برای پیگیری منویات این بنیاد متمول و امپریالیستی از بخش‌های جذاب این گزارش خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ ایری خود با انتشار یک کتابچه الکترونیکی (به اینجـا مراجعه کنید) درباره روابط این مؤسسه با ایران توضیحات درخور توجهی ارائه کرد. در این کتابچه درخصوص تحلیل کلی مصرف برنج توسط ایرانیان می‌خوانیم: «برنج یکی از غذاهای اصلی مصرفی (نیازهای اساسی) در ایران است… کشت این محصول در ایران از میزان نیم میلیون هکتار گذشته است؛ (۴) ایرانیان با سرانه مصرف ۳۰ کیلوگرم برنج دانه درشت و معطر، حدود ۲.۳ میلیون تن برنج تولید می‌کنند.» (۵)

نفوذ بنیاد راکفلر در کشاورزی و غذای ایران

این گزارش مهم، افشای سرنخ‌های نفوذ خزنده بنیاد راکفلر در کشاورزی و غذای مردم ایران از سال‌های ابتدایی انقلاب است؛ اسناد نشان می‌دهد شبکه گسترده‌ای ــ شامل حداقل ۱۵۴ فرد ایرانی ــ ذیل راکفلر دوره ژنتیک گیاهی دیده‌اند.

این گزارش در ادامه به آغاز همکاری ایران و ایری اشاره می‌کند؛ گرچه اظهار نظر این مؤسسه در خصوص زمان اولیه برقراری ارتباط بین ایران و ایری (در دوران پس از انقلاب) دچار اشکال است. به این دلیل که این مؤسسه در خصوص آغاز همکاری ایران و ایری می‌نویسد: «ارتباط ایران و ایری اولین بار (پیش از انقلاب) در سال ۱۹۷۶ با امضاء تفاهمنامه بین بخشی از دولت ایران و ایری آغاز شد. (پس از انقلاب) در سال ۱۹۹۰ یک برنامه همکاری یکساله برای همکاری علمی و فنی بین وزیر کشاورزی وقت (عیسی کلانتری) و ایری امضا شد.» (۶)

بنابراین این مؤسسه آغاز همکاری را ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ شمسی) و در زمان تصدی وزارت عیسی کلانتری می‌داند؛ اما اسناد واصله نشان می‌دهد جریان همراه با راکفلر لااقل در خلال سال‌های جنگ با این مؤسسه ارتباطات گسترده‌ای داشته‌اند. تفاهم‌نامه رسمی در زمان «ام. اس. سوامیناتان» (۷) -مدیرعامل ایری- در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) از آن جمله است.

ناخدا و قره‌یاضی دو دانش‌آموخته راکفلر

مراودات گسترده بین ایران و ایری در سه دهه گذشته همواره وجود داشته است؛ تصویر ناخدا و قره‌یاضی ــ دو دانش‌آموخته راکفلر ــ در UPLB BIOTECH، لوس‌بانوس، شهریور ۹۱

بررسی ورود جریان وابسته به راکفلر به ایران مجالی دیگر می‌طلبد که ان‌شاء‌الله در شماره‌های بعدی همین گزارش اختصاصاً به آن پرداخته خواهد شد؛ اما نکته جالب توجه این‌که عیسی کلانتری در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه ایالتی آیوا به ایران بازگشته (اینجـا) و مسلم است که برقراری ارتباطات با مؤسسه زیرمجموعه راکفلر پس از بازگشت او در دستور کار وزارت کشاورزی ایران قرار گرفته است.

بررسی نقش جریانی خاص در کشاورزی ایران از بخش‌های جذاب گزارش «ایران، ایری، راکفلر» خواهد بود. از جمله نقش این جریان در طرح‌های «نکاشت»، «کشت فراسرزمینی»، «تراریخت»، «ادغام جهاد با کشاورزی»، «چاه‌های عمیق حوزه دریاچه ارومیه و بودجه ۱۵۰۰۰ میلیاردی برای ترمیم آن»، «اعطای مدال‌های طلای کشاورزی ایران به افراد برجسته راکفلر»، «فعالیت‌های خاص برخی پژوهشکده‌ها، انجمن‌ها و مراکز خاص» قابل بررسی است.

سند ارتباط با مؤسسه راکفلر

بخشی از سند قدیمی‌تر برقراری ارتباط با مؤسسه وابسته به راکفلر در سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۱ شمسی) که بین مدیرعامل ایری و یکی از معاونان وقت وزیر کشاورزی ایران امضاء شد.

این گزارش تصریح می‌کند محققان ژنتیک گیاهی مؤسسه ایری، پروژه‌های موجود در ایران را مانیتور کرده‌اند و چندین برنامه‌ کاری نیز برای همکاری بیشتر و ظرفیت‌سازی مشترک به امضا رسیده است. (۸)

در آوریل سال ۲۰۱۰ طی سفری که جواد پورهمت -معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس وقت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی- به این مؤسسه داشت یک توافق با رابرت زیگلر (۹)، مدیرعامل ایری، امضا شد. مطابق این توافق مرکز منطقه‌ای ایری برای همکاری نزدیک با این مؤسسه برای آموزش و تحقیقات استراتژیک روی برنج در شهرستان رشت شکل گرفت. (۱۰)

این تاریخچه ادامه می‌دهد: «۵ ماه بعد در خلال ماه سپتامبر ۲۰۱۰، آخیم دوبرمن (۱۱)، مسئول ارشد پژوهش ایری، به همراه یک گروه از محققان این مرکز، جوهر علی (۱۲)، ملیسا فیتزجرالد (۱۳)، کازیانا وراکروز (۱۴)، و آرویند کومار (۱۵) از مؤسسه تحقیقات برنج ایران (RRII) برای تقویت همکاری‌های تحقیقاتی برنج و ترویج روابط و همکاری‌ها بازدید کردند.» (۱۶)
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰ مرکز تحقیقات برنج رشت یک مرکز آموزش‌های بین‌المللی به نام مرکز آموزش و تحقیقات منطقه‌ای برنج برای منطقه مرکز و غرب آسیا و نیز شمال آفریقا، با تأیید کامل از ایری و با حضور قهرمانی، استاندار وقت گیلان، افتتاح کرد. (۱۷)

به دنبال این افتتاحیه، یک کارگاه آموزشی برای تجاری‌سازی دانه برنج هیبرید تولیدی در ایران، به‌طور مشترک توسط مؤسسه ایری و مرکز تحقیقات برنج رشت برگزار شد. این کارگاه برای ۴۰ محقق، تولیدکننده بذر، مسئولان و سیاست‌گذاران بذر استان‌ها -که از نقاط مختلف ایران بودند- برگزار شده است. (۱۸)

این مؤسسه در این گزارش مباهات می‌کند که ایران با اهداء جوایزی ایری را مفتخر کرده است. اولین آنها در ماه اوت سال ۲۰۰۰ بود، که گوردیو خوش (۱۹) از اعضاء اصلی ایری، به دریافت لوح تقدیر و مدال طلای کشاورزی از سوی وزیر وقت کشاورزی ایران، عیسی کلانتری نائل شد. فوریه سال ۲۰۰۴ نیز محمد خاتمی رئیس جمهور ایران، جایزه بین‌المللی خوارزمی را به وی اعطا کرد. (۲۰)

جالب است بدانید تاریخچه‌ای که ایری درخصوص گوردیو خوش می‌نویسد حاکی از آن است که در سال ۲۰۰۰ همزمان با اعطای دومین مدال طلای کشاورزی ایران توسط کلانتری به خوش، جایزه برتر کشاورزی صهیونیست‌ها نیز توسط عزر وایزمن (۲۱) -رئیس جمهور وقت اسرائیل- به خوش اعطا شده است. (۲۲)

اعطای مدال طلای کشاورزی به گوردیو خوش

اعطای مدال طلای کشاورزی جشنواره بین‌المللی خوارزمی به گوردیو خوش، از اعضای برجسته ایری در سال ۲۰۰۴

شبکه افراد دانش‌آموخته راکفلر بسیار گسترده است. این گزارش در بخش «ظرفیت‌سازی» (۲۳) یادآور می‌شود:
در مجموع ۱۵۴ محقق ایرانی در این مؤسسه آموزش دیده‌اند؛ شامل ۵۳ نفری که مدارج ارشد و دکتری خود را در این مؤسسه طی کرده‌اند و همچنین ۱۰۱ نفری را که به‌عنوان کارآموز و بدون اخذ درجه رسمی در «ایری» آموزش دیده‌اند. (۲۴)

طرفه این‌که ایران تاکنون مبلغی حدود ۳ میلیون دلار به‌صورت رسمی به این تحقیقات مؤسسه راکفلر کمک کرده است. ایری در این زمینه می‌نویسد: «از ۱۹۷۶ تاکنون ایران حدود ۲.۸ میلیون دلار آمریکا برای حمایت از تحقیقات بین‌المللی کشاورزی، از جمله پژوهش‌های IRRI به CGIAR کمک (۲۵) کرده است.» (۲۶)

CGIAR

CGIAR به‌عنوان سازمان مادر «ایری»

انتهای این گزارش به پروژه‌های مشترک متعدد بین ایران و ایری اشاره می‌کند. از جمله ایجاد تغییراتی در گونه‌های برنج ایرانی، خصوصاً در نوع «صدری» و نیز «شناسایی تنوع ژنتیکی و صفات برنج ایران برای راکفلر» از آن جمله است. (۲۷)

کنت کویین و قره‌یاضی

ارتباط کنت کویین (عضو شورای امنیت ملی آمریکا) با قره‌یاضی (دانش‌آموخته راکفلر) ۱۳۹۳

این موارد گرچه نفوذ عمیق ساختاری در کنترل غذای ایرانیان را نمایش می‌دهد اما روشن است که کار هرگز به این موارد ختم نمی‌شود. انبوه اسناد واصله نشان می‌دهد جریان دانش‌آموختگان راکفلر طی سه دهه گذشته رفت و آمدهای گسترده و برقراری ارتباطات رسمی و غیررسمی فراملی و نیز نهادسازی در کشاورزی ایران در ساختار پژوهشکده‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌ها، تا رده‌های بالای سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. تاریخچه ایری در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۰۱ می‌نویسد: «ایری میزبان کارگاه آموزشی بیوانفورماتیک با حضور ۷۰ همکار از چین، هند، اندونزی، ویتنام، تایلند، فیلیپین، کره، ژاپن، و ایران بوده است.» (۲۸) همچنین ذیل وقایع ۸ نوامبر ۲۰۱۲ می‌خوانیم: «اولین کنفرانس دانشمندان جوان ایری (IYSC)، برای حفظ برتری در پژوهش برنج، در ستاد ایری برگزار شد. بیش از ۳۰۰ پرسنل و محقق ایری از کشورهای دیگر (استرالیا، بنگلادش، بنین، بوتان، هند، ایران، و تانزانیا) حضور داشتند.» (۲۹) این کارگاه‌ها هرگز به این موارد محدود نشد؛ حضور همکاران راکفلر در ایران در سال‌های اخیر قابل توجه است.

کنگره‌ای با حضور برنده جایزه جهانی راکفلر

کنگره‌ای در رشت؛ شهریور ۹۵ ــ حضور محقق برجسته و برنده جایزه جهانی راکفلر قابل توجه است

اسناد مفصل این جریان به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شده و در حال بررسی است. بخشی از اسناد به مرور برای اطلاع مردم ایران، رسانه‌ای خواهد شد.

این گزارش ادامه دارد…

قسمت قبلی این گزارش ؛ قسمت بعدی این گزارش

منبع: تسنيم

پی‌نوشت‌ها:

۱. The Rockefeller Foundation

۲. research on all phases of rice production

۳. International Rice Research Institute (IRRI) / Non-profit organization

۴. مقدار درست، حدود ۶۵۰ هزار هکتار است.

۵. Rice is one of the main foods consumed in Iran, along with wheat, sugar and honey, and fruits, and is grown on about half a million hectares. The average Iranian consumes about 30 kg of rice annually, and most consumers prefer rice that has high grain quality and is aromatic. In 2010, Iran produced about 2.3 million tons of rice with rice farms producing an average of 4 t/ha.

۶. Iran and IRRI’s collaboration started in 1976 with a memorandum of agreement between the Iranian government’s Research Organization of Agriculture and Natural Resources, Ministry of Agriculture and Natural Resources, and IRRI. In 1990, a one-year work plan was signed for scientific and technical cooperation between the Iranian government, through this organization of the Ministry of Agriculture, and IRRI.

۷. M.S. Swaminathan (او از اول آوریل ۱۹۸۲ مدیرعامل ایری بوده است)

۸. IRRI scientists have since visited Iran to monitor existing projects in the country and several work plans have also been signed to support these collaborations and capacity-building partnerships.

۹. Robert Zeigler

۱۰. In a visit to IRRI in April 2010, Deputy Minister of the Jihad-e-Agriculture of Iran and head of the Agricultural Research, Education and Extension Organization, Dr. J. Pourhemmat, made an agreement with IRRI Director General Robert Zeigler to open the regional hub at RRII in Rasht, in close cooperation with IRRI in strategic rice research and training.

۱۱. Achim Dobermann

۱۲. Jauhar Ali

۱۳. Melissa Fitzgerald

۱۴. Casiana Vera Cruz

۱۵. Arvind Kumar

۱۶. In September 2010, IRRI’s head of research, Dr. Achim Dobermann, and a team of IRRI scientists (Dr. Jauhar Ali, Dr. Melissa Fitzgerald, Dr. Casiana Vera Cruz, and Dr. Arvind Kumar) visited the Rice Research Institute of Iran (RRII) to strengthen rice research cooperation and promote collaborative ties with Iran.

۱۷. RRII established an international training center called the Regional Rice Research and Training Hub for the Central and West Asia and North Africa region, with full endorsement from IRRI and Guilan Province Governor General R. Ghahramani, who cut the ribbon in the inaugural ceremony on 18 September 2010.

۱۸. Following that, a training workshop on commercialization of hybrid rice seed production in Iran, jointly organized by IRRI and RRII, was held and attended by 40 researchers, seed growers, seed certification officers, and policymakers from provincial agricultural organizations from different parts of Iran.

۱۹. Gurdev Khush

۲۰. IRRI has also been honored by awards given by Iran. The first was in August 2000, when Dr. Gurdev Khush, IRRI’s principal plant breeder, received a Plaque of Appreciation and Gold Medal from Dr. Issa Kalantari, who was then Iran’s minister of agriculture. In February 2004, Iranian President Mohammad Khatami gave Dr. Khush the Khwarzimi International Award for Agriculture.

۲۱. Izar Weizman, President of Israel

۲۲. ۲۸ January 2000 , Gurdev Khush, IRRI principal scientists, is named the winner of the 2000 Wolf Prize in Agriculture for his extraordinary contribution to theoretical research in plant genetics, evolution, and breeding. He received the award from Izar Weizman, President of Israel .

۲۳. built capacity

۲۴. A total of 53 Iranian scholars pursuing doctorate and master’s degrees, as well as interns and fellows have been trained at IRRI, as well as 101 nondegree trainees in short training courses.

۲۵. Consultative Group for International Agricultural Research: مجموعه مادر ایری

۲۶. Since 1976, Iran has contributed around US$2.8 million to CGIAR to support international agricultural research, including the research of IRRI.

۲۷. Developing better varieties : IRRI and Iran are developing molecular markers to enable selection against chalk in rice to improve rice quality. Existing projects also seek to produce salt tolerance to help the salt-affected rice areas in the country and help create resistance of rice to sheath blight disease, as well as develop high-yielding rice with “Sadri” quality.
Understanding rice: IRRI and Iran are embarking on understanding the genetic diversity and traits of Iranian rice.
Improving rice management: IRRI and Iran are developing site-specific management best practices for the irrigated rice system in northern Iran.

۲۸. IRRI hosts the very first Microarray and bioinformatics training workshop attended by 70 national NARES collaborators from China, India, Indonesia, Vietnam, Thailand, Philippines, Korea, Japan, and Iran.

۲۹. The first IRRI Young Scientists Conference (IYSC), Sustaining excellence in rice research, is held at IRRI Headquarters with more than 300 IRRI staff and researchers from other countries (Australia, Bangladesh, Benin, Bhutan, India, Iran, and Tanzania) attending.

…..

واریز كمک نقدی برای حمایت از اندیشكده

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

مدارک غیرقابل انکاری درباره شبکه وحشتناک کاسبان پاندمی وجود دارد که ده‌ها میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را صرف ساخت تسلیحات ژنتیک و بیولوژیک می‌کنند.

یک نظر

  1. یا خدا!ابن مردک خوک صفت چه قیافه وحشتناک بیخودی داره!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + بیست =