بازی ماهی مرکب لذت سادیسمی ایلومیناتی از نمایش ماتریکس به توده‌ها

«بازی ماهی مرکب»؛ لذت سادیسمی ایلومیناتی از نمایش ماتریکس به توده‌ها

این‌که گمان ببریم سیستم «الیت جهانی» اجازه می‌دهد که بدون هماهنگی و تأیید آن‌ها، سوپرکمپانی‌های سرگرمی‌ساز تولیدات عظیمی (بیگ پروداکشن) در راستای «افشاء» و تخطئه‌ی این حکومت جهانی یا همان «نظم نوین جهانی» بسازند، بسیار ساده‌اندیشی و خام‌فکری است، چرا که «هالیوود، بازوی الیت جهانی است». بازی ماهی مرکب

تصور این‌که آثاری چون «بازی ماهی مرکب» (Squid Game)، آثاری افشاگر و آزادی‌خواه در تقدیس بشریّت و ضربه‌زدن به حکومت جهانی زرسالاران است، یک «توهم» بزرگ است که از قضاء ایجاد همین توهم جزء اهداف اصلی ساخت چنین آثاری است.

بازی ماهی مرکب بازی مرکب

شاید تا به امروز، مهم‌ترین اثری که با ظاهری افشاگرانه درباره سیستم مخوف یکپارچه‌ساز جهانی (یا به نوعی همان «برادر بزرگ» رمان ۱۹۸۴ جرج اورول) ساخته شده و البته به لحاظ سینمایی یک شاهکار بی‌تردید محسوب می‌شود، سه‌گانه «ماتریکس» (Matrix) ساخته‌ی «برادران واچوفسکی» (در حال حاضر خواهران واچوفسکی!) است. ماتریکس، یک منظومه‌ی حماسی مدرن از نوع «ایلیاد و اودیسه» است که به‌صراحت از وجود یک ساختار بازنمایی‌شده جهانی حرف می‌زند که در آن نه خود حقیقی نوع بشر، بلکه بازنمایی کنترل‌شده‌ی او زیست می‌کند!

جهانی برنامه‌ریزی‌شده که هدف گردانندگان آن (ابرماشین‌های هوشمند) هر چه مطیع و منقادتر کردن بشر است. «ماتریکس» در واقع حجابی عمیق، ظلمانی و به‌شدت فریبنده بر روی حقیقت است که یک «الیت» (elite) پنهان آن را ساخته و کنترل می‌کند. نکته‌ی جالب و قابل‌تامل این‌که قسمت اول سه‌گانه ماتریکس در سال ۱۹۹۹ پخش شد و به‌نوعی نقطه‌ی عطفی را رقم زد که سینما را وارد قرن بیست‌ویکم کرد (کما این‌که ترمیناتور ۲ نقطه‌ی عطفی برای ورود سینما به دهه‌ی ۱۹۹۰ بود).

سه‌گانه ماتریکس واچوفسکی‌ها

اما ظاهراً این پروژه و محتوا و پیام آن به‌قدری اهمیت حیاتی داشت که می‌بایست پیش‌مقدمه‌ای برای آن تدارک می‌دیدند. «نمایش ترومن» (The Truman Show) ساخته‌ی پیتر ویر و محصول ۱۹۹۸، دقیقاً داستان یک «جهان بازنمایی‌شده» را روایت می‌کند که در آن «ترومن» (جیم کری) در واقع بازیگری برای یک شوی جهانی است که توسط یک «محفل پنهان» کارگردانی می‌شود. محفلی که خود را در جایگاهی «خداگونه» می‌بیند.

فیلم نمایش ترومن

«بازی ماهی مرکب»، دقیقاً میراث‌دار و توالی همین فیلم‌های «افشاگر» اما «مدیریت‌شده» است که درباره‌ی یک «جهان بازنمایی‌شده» و یک «سیستم کنترل‌کننده» حرف می‌زند. نکته‌ی کانونی و در واقع کلید سریال «بازی ماهی مرکب» اشاره به مفهوم «توهم آزادی» است. الیت طراح و کنترل‌کننده‌ی بازی (که قطعاً آن پیرمرد تنها چهره‌ی جلویی آن بود) بارها روی این مسأله تاکید می‌کنند که کسی را به زور به محل بازی نیاوردند و کل بازی بر اساس یک «قرارداد» است که شرکت‌کنندگان در کمال اختیار و «آزادی» امضاء کرده‌اند و حتی هر وقت «اکثریت» بخواهد، بازی تمام می‌شود.

قطعاً نویسنده و خالق این سریال، به‌خوبی بر مفاهیم اندیشه سیاسی پشت سیستم لیبرال-سرمایه‌داری آشنا بوده که این‌چنین مفاهیم مقدس در قاموس دموکراسی لیبرال، یعنی «آزادی»، «قرارداد» و «اکثریت» را سوژه‌ی طنز سیاه خود قرار داده است. به این‌ها باید مفهوم «شرایط برابر برای رقابت» را هم افزود که آگاهان و علاقمندان به تاریخ اندیشه سیاسی می‌دانند، کلیدی‌ترین مؤلفه در مکتوبات «فریدریش فون هایک» و «میلتون فریدمن» (آباء فکری نولیبرالیسم) در دفاع از سیستم سرمایه‌داری جهانی بوده است.

توهم آزادی در فیلم بازی ماهی مرکب

هوانگ دونگ-هیوک (Hwang Dong-hyuk)، نویسنده و کارگردان اهل کره‌جنوبی، با سردی و بی‌رحمی، واقعیت «سیستم» (ماتریکس؟!) را به رخ می‌کشد، که بخش عمده‌ی کسانی که در دور اول بازی، رأی به پایان بازی مرگبار دادند، وقتی دوباره به دامن اجتماع برگشتند، شرایط «بیرون» را سخت‌تر و بی‌رحمانه‌تر از «بازی» یافتند و از این‌رو دوباره (با میل و اختیار) به بازی برگشتند. این دقیقاً همان «توهم آزادی» در نظام نولیبرالیستی جهانی است.

در واقع، بازیگران درمی‌یابند که آن «بیرون» یعنی «در جامعه» هم «برده‌ی سیستم» هستند، منتهی لعابی از «آزادی» و «حق انتخاب» روی زندگی جمعی و فردی کشیده‌اند که داغ و رنج بردگی را ظاهراً قابل‌تحمل‌تر کند، اما کارکرد این لعاب هم تا جایی است و برای «واپس‌زدگان»، «محرومان» و افراد «حاشیه‌ای» که هویّت اجتماعی و شأن انسانی خود را به‌دلیل شارژ نشدن کارت اعتباری از دست داده‌اند، زرق و برق آن لعاب هم از بین رفته است و بردگی عیان‌تر است.

در واقع، سیستم بازی مرکب، فشرده‌شده و متراکم‌شده‌ی همان اجتماع بیرونی است که پیرایه‌ها و تعارفات را کنار گذاشته و خشونت و سبعیت و تنازع بقا را به رخ می‌کشد و البته برای کسی که زودتر به «گرگ-انسان» (تعبیر معروف تامس هابز در کتاب لویاتان) تبدیل شود، پاداش بی‌واسطه‌تر و فوری‌تری در نظر گرفته است.

انسان گرگ انسان در بازی ماهی مرکب

از قضاء، قماربازی و شرط‌بندی که «سئونگ گی-هون» (شخصت اصلی سریال) به آن اعتیاد دارد، در سایه‌ی حکومت جهانی لیبرال-سرمایه‌داری، تبدیل به یک فرهنگ فراگیر در بین اقشار وابسته به طبقه‌ی متوسط در اقصی نقاط جهان شده است، چرا که این هم بخشی از همان «توهم» فراگیر القاء شده توسط سیستم است که عقب‌افتادگی در آن رقابت «عادلانه» و با «شرایط برابر» را می‌توان با قمار و شرط‌بندی جبران کرد! و هویّت لگدمال‌شده را با «پول کلان» حاصل از قمار و شرط‌بندی، احیا نمود، در صورتی‌که تقریباً هر اهل فنی می‌داند که سیستم‌های قمار و شرط‌بندی اصولاً برای خالی کردن جیب طبقه متوسط ابداع شده و در واقع امر، هیچ‌کسی را جز گردانندگان پولدارتر نمی‌کند!

مظهر این گردانندگان تا همین چندی پیش، شلدون ادلسون، یهودی ابلیس‌روی و ابلیس‌صفت بود که یکی از اعضای شاخص همان «الیت جهانی» محسوب می‌شد. او فقط بابت مجموعه کازینوهای خود در لاس‌وگاس، ۷۰۰ میلیون دلار معافیت مالیاتی از ترامپ هدیه گرفته بود.

شلدون ادلسون یهودی ابلیس روی

به واقع، این ماتریکس ظالمانه جهانی، که از قضاء در کشورهای پیشرو لیبرال سرمایه‌داری چون آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی سویه‌های به‌شدت تاریک خود را زیر لعاب و زرق و برق تکنولوژیک پنهان کرده است، درست مانند بازی ماهی مرکب، انسان‌ها را به یک شماره فرو می‌کاهد (شاید شماره‌ی کارت اعتباری و فردا شاید شماره کارت واکسن دیجیتال و…) و آن‌ها را وارد یک جدال بی‌پایان برای «برنده شدن» می‌کند و آتش طمع آن‌ها را با اسلحه بُرّنده‌ای به‌نام تبلیغات پیوسته روشن می‌دارد، آن‌ها را در غل و زنجیر بدهی‌های بانکی اسیر می‌کند و آن‌گاه «گردانندگان» این ماتریکس، در جزیره‌های اختصاصی، در دژهای نفوذناپذیر خود که در سایه و خارج از دید بنا کرده‌اند، به ریش آدمیان و تنازع بقای آن‌ها می‌خندند.

نگارنده تردیدی ندارد که اتفاقاً بامزه‌ترین بخش این سرگرمی «الیت جهانی» در مشاهده مشقّت و جان‌کندن نوع بشر، تماشای موفقیت سیستم‌های ادراک‌سازی و کنترل ذهنی و تبلیغات است که محتوای فکری عامه اهل زمین را دستکاری می‌کند و دروغ‌های شاخدار درباره‌ی عالم را به حقایقی تردیدناپذیر در ذهن آنان بدل می‌سازد!

ایده انسان گرگ انسان در بازی ماهی مرکب

خود «نتفلیکس» (Netflix) بزرگ‌ترین کارخانه‌ی ادراک‌سازی و القاء است و ماهیت ظاهراً «افشاگرانه»ی آثاری چون «بازی ماهی مرکب» هم دقیقاً «مدیریت‌شده» و «آگاهانه» است.

«الیت جهانی» با ساخت و ارائه‌ی آثار هنری چون «نمایش ترومن»، «ماتریکس»، «رزیدنت اویل» و «بازی ماهی مرکب»، و قرار دادن کدها و قراین آشکار از نحوه‌ی عمل خود در این آثار، قوام و قدرت سیستم «کنترل ذهنی» خود را محک می‌زنند. به این معنا که باز اکثریت قاطع مردم دنیا، وجود یک «حکومت مخفی جهانی» را که از تاریک‌ترین و سیاه‌ترین و البته هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای به بردگی کشیدن نوع بشر بهره می‌برند، تنها یک «توهم توطئه» می‌دانند، چرا که این «اکثریت» قویاً در چنبره‌ی «توهم آزادی» قرار دارند.

وی آی پی در بازی ماهی مرکب

«الیت جهانی» با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود (روزی کروسیس [Rosae Crucis]، فراماسونری، اشرافیت سیاه، کابال و…) که یکی از آن عناوین «ایلومیناتی» (روشنی‌یافته – اشراقیون – روشن‌ضمیران) است. آن‌ها خود را فراتر از قاطبه‌ی نوع بشر می‌دانند و به هوش و نبوغ خود برای «برگزیده» بودن بسیار می‌بالند. از این رو، یکی از سرگرمی‌های آنان، تمسخر انسان‌های عادی و کم‌هوشی و استضعاف فکری آن‌هاست. ایلومیناتی عاشق این است که هر از چندی آینه‌ای چون سریال «بازی ماهی مرکب» به روی مردم جهان بگیرد تا وضعیت محنت‌بار و ترحم‌انگیز خود را ببینند، اما خود را در این آینه به‌جا نیاورند و بعد به کم‌هوشی نوع بشر و موفقیت دستگاه تبلیغاتی خود در نادان نگاه داشتن عامه مردم، بخندد. «وَ مِنْهُمْ أُمِّیونَ لَا یعْلَمُونَ الْکتَابَ إِلَّا أَمَانِی وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یظُنُّونَ» (بقره، ۷۸)

از این‌رو، به باور نگارنده، حتی تبلیغات بسیار سنگین حول سریال بازی مرکب و تبدیل آن به پربازدیدترین سریال این ابرپلتفرم اینترنتی، دقیقاً در راستای همان اهداف است. چه بسا، الیت جهانی (که مدیران نتفلیکس هم عضو آن هستند) مانند مهمانان وی‌آی‌پی در خود سریال، در «بهشت»های اختصاصی خود گرد هم می‌آیند و در حالی که ویسکی و اسکاچ می‌خورند و سیگار برگ دود می‌کنند، از هجوم چندده میلیونی توده‌های مردم برای دیدن خود در آینه‌ی «بازی ماهی مرکب»، تفریح می‌کنند.

چندان به جمله‌ی حماسی گی-هون در پایان فصل اول خطاب به گردانندگان بازی با این مضمون که «ما اسب نیستیم»، نباید توجه کرد، چرا که این‌ها تعارفات و میخ‌های پرده نازک تظاهر است که کارگردان روی اثر خود کشیده است. واقعیت سریال، همان صورتک‌هایی است که وی‌آی‌پی‌ها در هنگام تماشای بازی تنازع بقاء شرکت‌کنندگان به صورت زده‌اند که نماد گذشتن از احساسات و عواطف «انسانی» است.

نقاب‌های وی آی پی در بازی ماهی مرکب

انتخاب قطعات معروف موسیقی کلاسیک همچون کنسرتو ترومپت اثر فرانتس یوزف هایدن، «دانوب زیبای آبی» اثر یوهان اشتراوس پسر کاملاً هدفمند است، چرا که موسیقی کلاسیک در قرون هجدهم و نوزدهم کاملاً در انحصار طبقه‌ی «اشراف» بوده، و این بازی، یعنی «بازی ماهی مرکب» نیز «بازی اشراف» است، «اشراف سیاه».

به یاد بیاورید سکانس‌هایی را که مهمانان وی‌آی‌پی، در فضایی غریب، لم داده‌اند و بازی را تماشا می‌کنند. شماری از خدمتکاران پوششی شبیه پوست مار بر تن کرده‌اند (مار یا serpent نمادی بسیار مهم در فرقه‌های ماسونی است و مظهر ابلیس و دانش الحادی است) و آن فضای وی‌آی‌پی قرار است القاءکننده‌ی بهشت زمینی باشد که الیت جهانی یا اشرافیت سیاه برای خود ساخته‌اند و بازی محنت‌بار انسان‌های «عادی» را به نظاره نشسته‌اند.

تبدیل بازیگران بازی پل شیشه‌ای به مهره‌های شطرنج در دستان «گردانندگان»، باز هم تاکیدی دیگر بر غرور و تبختر مشرکانه‌ی آنان نسبت به توده‌های بشری است که به زعم وی‌آی‌پی‌ها چیزی بیش از «بردگان ماتریکس» نیستند. یکی از وی‌آی‌پی‌ها خطاب به گردانندگان، با تفرعنی ملحدانه می‌گوید: «به این بدبخت‌ها کمی رحم کنیم» و امتیازی به آن‌ها داده می‌شود.

شطرنج وی آی پی در بازی ماهی مرکب

سکانسی که «گرداننده» (front man) به برادر پلیس خود تیر می‌زند و او به داخل اقیانوس پرت می‌شود، باز به‌شدت نمادین است و به کارگیری اسطوره هابیل و قابیل است. ماتریکس «رفاقت» و «برادری» نمی‌شناسد، چرا که سازندگان آن، خود را حاملان نشان قابیل (قائن یا کائن در کتاب مقدس) می‌دانند.

برادرکشی و هابیل و قابیل در بازی ماهی مرکب

راه انداختن بازی «تنازع بقا» بین بردگان، ابتکار و ابداع اشرافیت مدرن نیست، بلکه قدمت آن به رم باستان می‌رسد. بردگان در قالب «گلادیاتور» در میدان مبارزه، برای جان خود می‌جنگیدند و در این مسیر همه‌ی عواطف و احساسات انسانی قربانی می‌شد، چرا که رفیق با رفیق و برادر با برادر و پدر با پسر، بالاخره در این بازی بقاء رو در روی هم قرار می‌گرفتند و تنها یکی باید زنده بیرون می‌آمد. خاندان‌های اشرافی روم یا همان الیگارک‌ها از دیدن این صحنه‌ها لذت سادیستیک و اروتیک می‌بردند.

این بساط سبُعانه با ظهور مسیحیت و رسمی شدن این آیین توسط کنستانتین یکم جمع شد، لیکن فرقه‌های رازآمیز و نخبه‌گرا که خود را از خون همان اشراف باستان می‌دانستند، همواره در محافل و مناسک داخلی خود ادیان ابراهیمی را به‌خاطر تأکید بر فضایل انسانی و برابری گوهر وجودی انسان‌ها، به تمسخر گرفتند و اخلاقیات مسیحی را اخلاق بردگان خواندند.

فریدریش نیچه

فریدریش نیچه

در سریال «بازی ماهی مرکب» هم می‌بینیم که کاراکتری که به‌شدت معتقد است و با خدا راز و نیاز می‌کند، مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد و سرانجام با نامردی تمام کشته می‌شود. اشرافیت سیاه از ابراهیم (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع) و محمد (ص) و آموزه‌های حقیقی آنان نفرت دارند. اخلاقیات مورد پسند آن‌ها همان چیزی است که فرد مجنون و مخبطی به نام فریدریش نیچه (که سیفلیس قوای دماغی او را مختل کرده بود) تبلیغ می‌کرد: تقدیس اراده معطوف به قدرت، اخلاق الاشراف، تمسخر و تحقیر مردمان عادی، اخلاقیاتی «فراسوی نیک و بد»!

قطعاً اگر نیچه امروز زنده بود، از بازی ماهی مرکب عشق می‌کرد و برای «گردانندگان» آن که تجربه‌ی «هیجان‌انگیز» مبارزات گلادیاتوری را زنده کردند، یک کف مرتب می‌زد!

بازی ماهی مرکب یادآور کشتار گلادیاتورها

نویسنده: سهیل صفاری

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.
رنگ سبز برای آیات قرآن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

نقد و بررسی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

سه‌گانه ارباب حلقه‌ها بر اساس رمان جی. آر. آر. تالکین و با کارگردانی پیتر جکسون ازجمله فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود است که توانست مخاطبین دین‌دار را نیز جذب خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =