هدف امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک

هدف امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک

امپراتوری رسانه‌ای روپرت مرداک به دنبال بی‌ثباتی و سقوط دولت‌ها

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نزدیک به دموکرات‌ها در گزارشی طولانی و مفصل درباره خانواده مرداک و کسب و کار آنان در عرصه رسانه به اهداف این خانواده پرداخته و می‌نویسد:

روپرت مرداک یک امپراتوری رسانه‌ای را تشکیل داده است که چندین شبکه تلویزیونی و یک سرویس خبری جهانی و یک استودیو فیلمسازی در هالیوود را شامل می‌شوند. روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی تحت رهبری او در تقویت شورش‌هایی که منجر به تغییر دولت‌ها و حکومت‌ها شده‌اند مؤثر بوده‌اند. نه تنها در ایالات متحده آمریکا بلکه در سرتاسر سیاره زمین!

روپرت مرداک و پسرش لاکلان

روپرت مرداک و پسرش لاکلان (نفر ساک به دست) ۲۰۱۶

شبکه خبری و نظرسنجی ۲۴ ساعته تحت مالکیت او یعنی فاکس نیوز تاکنون متحد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و هواداران سرسخت او بوده است. این موضوع سبب شده تا مرداک از قدرت بالایی برای نفوذ و تاثیرگذاری بر قدرتمندترین دموکراسی جهان برخوردار باشد. در لندن روزنامه سان تحت مالکیت مرداک است و اخیراً به شدت مشوّق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت بوده است و در استرالیا جایی که قدرت مرداک کمتر دیده می‌شود رسانه‌های نزدیک به او تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی را به سمتی سوق دهند که از لغو مالیات کربن حمایت شود. او مالک استودیوی فیلمسازی فاکس قرن بیست و یکم بوده که گفته می‌شود بر سر فروش آن به کمپانی دیزنی به قیمت ۵۲.۴ میلیارد دلار به توافق رسیده است.

روپرت مرداک و روزنامه نیویورک پست

روپرت مرداک و انتشار روزنامه نیویورک پست پس از اعتصاب ۵۷ روزه ۱۹۷۸

مرداک چهار فرزند دارد. بزرگ‌ترین فرزند او که ۶۱ ساله است و حاصل اولین ازدواج مرداک با پاتریشیا بوکر مدل استرالیایی (که بعداً در سال ۱۹۶۵ میلادی از او طلاق گرفت) در سیدنی و لندن زندگی می‌کند و خود را از کسب و کار خانوادگی دور نگه داشته است. با این حال، سه فرزند دیگر مرداک که حاصل ازدواج دوم او با آنا مان هستند (که آن ازدواج نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی به پایان رسید) بخشی از زندگی خود را به ادامه‌ی راه و کسب و کار پدر اختصاص داده‌اند: الیزابت ۵۰ ساله، لاکلان (لاچلان) ۴۷ ساله و جیمز ۴۶ ساله.

خانواده مرداک

خانواده مرداک، از چپ به راست: لاکلان، روپرت مرداک، الیزابت، آنا مان، جیمز؛ ۱۹۷۳

مرداک شخصاً لاکلان را از دیگر فرزندانش بیشتر دوست دارد و تمایلات آشکارش به او را نیز نشان داده است. با این حال، این جیمز بود که دهه‌ها به توسعه کمپانی قرن بیست‌ویکم در عصر دیجیتال کمک کرد و بازارهای تازه‌ای را در سرتاسر جهان برای آن شرکت پیدا کرد. برادر بزرگتر او اما در استرالیا پس از روابط تلخی که با پدرشان پیدا کرد کسب و کار خود را به‌طور مستقل ادامه می‌دهد. جیمز و لاکلان اما دو رویکرد متفاوت در شرکت داشتند. جیمز دیدی جهانی شده داشت و به‌دنبال معرفی برند پدر به‌عنوان شرکتی خبرساز و فعال در حوزه سرگرمی بود در حالی که لاکلان بیشتر دوست داشت از رسانه به‌عنوان ماشین تبلیغات سیاسی به‌خصوص برای جناح راست و ملی‌گرایان استفاده کند.

خانواده روپرت مرداک

خانواده مرداک، از چپ به راست: لاکلان، جیمز، آنا مان، روپرت مرداک؛ ۱۹۸۷

موج پوپولیسم راست‌گرایانه در چند سال اخیر به‌شدت رشد کرده است و نظم جهانی را مختل ساخته است. امپراتوری مرداک این موج را ایچاد نکرد اما بیش از هر نهاد رسانه‌ای دیگری آن را تقویت کرده، برایش تبلیغ کرده و از آن سود می‌برد. در سرتاسر جهانِ انگلیسی‌زبان رسانه‌های وابسته به خانواده مرداک تلاش کرده‌اند تا جریانات ملّی‌گرا را تقویت کنند. مأموریت اصلی این رسانه‌ها ایجاد بی‌ثباتی در دموکراسی‌ها در سرتاسر جهان بوده است.

اما مرداک و خاندان او واقعاً چه می‌خواهند؟ آیا صرفاً تمایل به انتقال ثروت و رعایت الزامات کسب و کار و تجارت را دارند؟ به نظر می‌رسد موضوع پیچیده‌تر است و امپراتوری مرداک به‌دنبال فتح سرزمینی و ارضی است. مرداک کارش را با یک روزنامه محلی کوچک در استرالیا که از پدرش به ارث برده بود آغاز کرد اما به‌سرعت کسب و کارش را در سطح ملی و سپس بین‌المللی گسترش داد. رویکرد مرداک به ایجاد امپراتوری در دوران ترامپ به اوج رسیده است. او در روابط نزدیک خود با ترامپ توانست از مزایای کاهش مالیات‌ها و صدور مجوز معاملات جهانی استفاده کند.

روپرت مرداک و دونالد ترامپ

روپرت مرداک و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷

تأسیس شبکه خبری فاکس نیوز از سوی مرداک، انقلابی در عرصه رسانه بود. شبکه‌ای متعلق به محافظه‌کاران که روز به روز و ساعت به ساعت میلیون‌ها آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در پژوهشی که مؤسسه نظرسنجی پیو در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام داده بود اکثریت آمریکایی‌هایی که خود را محافظه‌کار می‌دانستند از فاکس نیوز به‌عنوان تنها شبکه مورد اعتمادشان یاد کردند. این قدرت به‌حدی بود که دیوید فروم نویسنده سابق متن‌های سخنرانی جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفته بود: در ابتدا جمهوری‌خواهان فکر می‌کردند که فاکس نیوز برای آنان کار می‌کند، اما اکنون فهمیده‌ایم که این ما هستیم که برای فاکس نیوز کار می‌کنیم!

روپرت مرداک دونالد ترامپ جری هال

روپرت مرداک، دونالد ترامپ و جری هال (مانکن آمریکایی) در زمین گلف، اسکاتلند، ۲۰۱۶

نیویورک تایمز با اشاره به روابط عمیق مرداک و خانواده‌اش با خانواده ترامپ می‌نویسد: در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی بود که مرداک تماسی از جانب ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ دریافت کرد. ایوانکا او را به ضیافت شامی به‌همراه پدرش دعوت کرده بود. پس از آن، آنان در ساختمان فاکس نیوز در منهتن با یکدیگر دیدار داشتند. جرد کوشنر نیز در این دیدار حضور داشت. در آنجا بود که مرداک برای تبلیغ به نفع کارازر ترامپ و همکاری با او توافق کرد.

مرداک به ترامپ گفته بود: شما باید آماده‌ی رویارویی با شدیدترین انتقادها از سوی مخالفان باشید. مرداک عمیقاً با خانواده ترامپ در ارتباط است. روابط به‌قدری عمیق بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از طلاق مرداک این جرد کوشنر فعال در کسب و کار و املاک و  مستغلات بود که به او کمک کرد تا دکوراتوری برای آپارتمان جدید خود پیدا کند. ایوانکا یکی از قابل اعتمادترین افراد نزدیک به خانواده مرداک است و ۳۰۰ میلیون دلار سهام شرکت فاکس قرن بیست و یکم را خریداری کرده است.

جرد کوشنر ایوانکا ترامپ جیمز مرداک

از راست: جیمز مرداک، کاترین (همسر جیمز)، ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر

در جریان رأی‌گیری برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز روزنامه سان تحت مالکیت مرداک از برگزیت حمایت کرد. ایده‌ی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا همزمان با ظهور ملی‌گرایی مرتجع و بومی‌گرا در کشورهای دیگر بود. برای مثال، در انتخابات اتریش نامزد حزب آزادی پیشتاز بود، حزبی که افسران سابق نازی آن را تاسیس کرده بودند. در فیلیپین «رودریگو دوترته» انتخاب شد که علیه نخبگان اقتصادی و سیاسی حاکم در فیلیپین برخاسته بود و حامی قتل تبه‌کاران و معتادان بود. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان نیز در کشور خود از ایجاد یک دیوار مرزی و با سیم خاردار برای جلوگیری از ورود مهاجران حمایت کرده بود. در مورد برگزیت روزنامه سان از طرفدران ماندن در اتحادیه اروپا به عنوان «اروپایی‌های متکبر» یاد می‌کرد و معتقد بود که خروج از اتحادیه اروپا به نفع کارگران بریتانیایی و سطح دستمزدها در آن کشور خواهد بود.

روپرت مرداک ، روپرت مرداک ، روپرت مرداک

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

روپرت مرداک ، روپرت مرداک ، روپرت مرداک

همچنین ببینید

یهود و رسانه

یهود و رسانه

مقاله‌ی یهود و رسانه می‌گوید: یهودیان، رسانه‌های ملی اثرگذار را تحت مالکیت خود دارند و با کمک گروهی دیگر از یهودیان بانفوذ، خط‌مشی فاجعه‌آمیزی را به اجرا گذاشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =