شوالیه‌های معبد و کابالیست‌ها

شوالیه‌های معبد و کابالیست‌ها ناجی نوع بشر

تحلیل بازی Hellgate: London شوالیه‌های معبد و کابالیست‌ها

شیاطین و نیروهای جهنمی در بیشتر بازی‌های رایانه‌ای به عنوان دشمنان اصلی و یا قدرت‌های مخرّب معرفی می‌شوند که همیشه در مقابل شخصیت‌های اصلی بازی قرار می‌گیرند و سعی دارند تا دنیای آنها را از بین ببرند. شیاطین در این بازی‌ها معمولاً به شکل هیولاهایی عجیب‌الخلقه ظاهر می‌شوند که به کمک جادو سعی می‌کنند تا قهرمانان بازی را از پیش‌رو بردارند. علاوه بر این، در این بازی‌ها، کاربران به کمک روش‌های خود شیاطین به مبارزه با آنها می‌پردازند و تنها راه نابودی این موجودات، استفاده از نیروهای تاریک خودشان است.

یکی از بازی‌هایی که در این سبک طراحی شده است، بازی هل گیت یا دورازه جهنم می‌باشد که اولین بار با نام هل گیت: لندن / Hellgate: London به بازار عرضه شد. داستان بازی به باز شدن دروازه‌های جهنم در نقاط مختلف دنیا می‌پردازد که بزرگ‌ترین این دروازه‌ها در شهر لندن باز می‌شود و شیاطین به سرعت شهر را به تصرف خودشان در می‌آورند. انسان‌ها برای بازپس‌گیری شهر و خانه‌هایشان، گروه‌های مبارزه تشکیل می‌دهند اما از آنجا که سلاح‌هایشان در برابر شیاطین کاربردی ندارد به سختی شکست می‌خورند.

Hellgate London

انسان‌ها در مبارزات متعدد به شدت شکست می‌خورند تا این‌که دو گروه به دفاع از انسانیت برمی‌خیزند و این دو گروه در بازی تمپلار ها / Templar و کابالیست ها / Kabbalist معرفی می‌شوند. این دو گروه در واقع معرف گروه‌های واقعی در جهان هستند و همان دیدگاه‌ها و افکار را دارند. تمپلارها یا همان شوالیه‌های معبد که در دوران جنگ‌های صلیبی تشکیل شدند به کمک سلاح‌ها و وسایل جادویی که از گذشته و در دوران جنگ‌های صلیبی به دست آورده بودند به مبارزه با شیاطین می‌پردازند و در بازی این‌طور تصویرسازی می‌شود که این وسایل جادویی به خاطر مقدس بودن، توانایی آن را دارند که موجودات جهنمی را از بین ببرند و این مسئله باعث شد تا تمپلارها به عنوان اولین جنگجو‌ها در خط مقدم شهرت یابند.

hellgate game

گروه دوم کابالیست‌ها هستند که پیرو مکتب کابالا یهودی می‌باشند. در مکتب کابالا / Kabbalah نیز، استفاده از جادو و ارتباط با دنیای فرابشری امری عادی برای پیروان معرفی می‌شود و در واقع این مکتب بر پایه‌ی جادو شکل گرفته است. پیروان این مکتب در بازی با استفاده از جادو توانسته‌اند تا کنترل برخی از شیاطین را به دست گیرند و با گرفتن اطلاعات از آنها توانسته‌اند، مخفیگاه‌ها و نحوه مبارزه با شیاطین را یاد بگیرند. در این بازی کابالیست‌ها به خاطر قدرت‌های جادویی که در اختیار دارند به راحتی توانستند تا از انسان‌ها در مقابل حملات پی‌درپی شیاطین دفاع کنند و توانایی‌هایشان در کنترل شیاطین و نابودی کامل آنها باعث شد تا آنها به عنوان فرماندهان اصلی مبارزه با شیاطین انتخاب شوند و رهبری جوامع انسانی را به دست گیرند.

کتاب کلید حیرام

کتابی با عنوان کلید حیرام / The Hiram Key نوشته دو ماسون به نام‌های کریستوفر نایت / Christopher Knight و رابرت لوماس / Robert Lomas حقایق مهمی از ریشه‌های فراماسونری را آشکار می‌کند. به نوشته‌ی این دو، فراماسونری استمرار شوالیه‌های معبد می‌باشد. به علاوه، این نویسندگان سرچشمه‌های نظام معبد را نیز بررسی کرده‌اند.

شوالیه‌های معبد در طول دوران استقرار در اورشلیم / Jerusalem (بیت‌المقدس)، دستخوش تغییرات بسیاری شدند و همراه با مسیحیت، عقاید دیگری را اتخاذ نمودند. گفته می‌شود که ایشان در معبد سلیمان رازی را کشف کرده‌اند. نویسندگان، اعضای نظام معبد را محافظان زائران مسیحی فلسطین می‌دانند که تظاهر به این عمل می‌نمودند و هدف حقیقی‌شان کاملاً متفاوت بود. این دو نویسنده می‌گویند طولی نکشید که مدارک مهمی در ارتباط با اجرای حفاری‌های وسیع در زیر خرابه‌های معبد یافتیم.

hellgate london action

نویسندگان کتاب کلید حیرام حفاری‌های شوالیه‌های معبد را بی‌نتیجه نمی‌دانند و چنین استدلال می‌کنند که این گروه آثاری در اورشلیم کشف کردند که دیدشان را نسبت به جهان تغییر داده است. به علاوه بسیاری از دیگر محققان همین عقیده را دارند. حتما دلیلی وجود داشته که شوالیه‌های معبد را با وجود مسیحی بودن از سرزمین‌های مسیحی عالم به اورشلیم و به پذیرش عقاید و فلسفه کاملاً متفاوت و اجرای مراسم بدعت‌آمیز و اجرای تشریفات جادوی سیاه هدایت نموده است.

مطابق دیدگاه مشترک بسیاری از محققان این دلیل، کابالا می‌باشد. معنای لغوی کابالا سنت شفاهی است. دایرةالمعارف و لغت‌نامه‌ها آن را شاخه‌ای مبهم و سرّی از یهودیت تعریف می‌کنند. بر اساس این تعریف، کابالا به موشکافی معانی پنهان تورات و دیگر نوشته‌های یهودی می‌پردازد اما با بررسی دقیق‌تر موضوع به حقایق دیگری پی‌می‌بریم، نظیر این‌که کابالا مکتبی است که در بت‌پرستی ریشه داشته، قبل از تورات موجود بوده و بعد از آشکار شدن تورات در یهودیت گسترش یافته است. (اين مطلب در سلسله مقالات آیت‌الله رضوی در سايت اندیشکده مطالعات یهود به خوبی تشریح شده است. به عنوان نمونه این مقاله را مطالعه كنید.)

Hamsa hand

به روشنی نمی‌دانیم کابالا از کجا آمد یا چگونه گسترش یافته است. این اسم، نامی عمومی برای فلسفه‌ای سرّی، باطنی، منحصر به فرد و آمیخته با علوم ماوراء الطبیعه است که مشخصاً ‌با یهودیت درآمیخته است. کابالا به عنوان عرفان یهودی شناخته شده اما بعضی اجزای آن نشان می‌دهد بسیار پیش‌تر از تورات بوجود آمده است.

سالومون ریناچ / Salomon Reinach کابالا را «نمونه‌ای از بدترین انحرافات ذهن انسان» تعریف می‌کند. دلیل این سخن وی این است که تعالیم کابالا به طور گسترده با جادوگری مرتبط می‌باشد. کابالا در طول هزاران سال سنگ‌بنای انواع تشریفات جادوگری به شمار می‌رفته است. این اعتقاد وجود دارد که حاخام‌هایی که کابالا را مطالعه می‌کنند از توان جادوگری بزرگی برخوردارند.

بازی هل گیت: لندن در سبک نقش‌آفرینی اکشن روایت می‌شود و کاربران در بازی می‌توانند کاراکتر مورد نظرشان را بسازند و با آن به بازی بپردازند. کاربران می‌توانند، رسته مورد نظرشان را نیز برای کاراکترشان انتخاب کنند و در نقش یک تمپلار یا کابالیست به بازی بپردازند. تمپلارها در بازی جنگجویانی مقدس معرفی می‌شوند که توانایی جان بخشی به دیگر کاربران را دارند و از نیروهای مقدس برای نابودی شیاطین استفاده می‌کنند. اما کابالیست‌ها به کمک نیروهای جادویی که به کمک مکتب کابالا به دست آورده‌اند به مبارزه با شیاطین می‌پردازند و آنها را از بین می‌برند.

hellgate london game

کاربران در روند بازی با شخصیت‌های جانبی مختلفی روبرو می‌شوند که تمامی آنها یا تمپلار یا کابالیست هستند و هرکدام سعی دارند تا به کمک توانایی‌هایشان شیاطین را از بین ببرند و ناجی نوع بشر شوند. بازیکنان در نقش یکی از سربازان ارتش مبارزه با شیاطین قرار می‌گیرند که فرماندهی این ارتش را کابالیست‌ها بر عهده دارند.

بازی با استفاده از نمادهای فراماسونری و کابالا سعی دارد تا به تبلیغ تفکرات این فرقه‌ها بپردازد. برای نمونه، واحد پول در بازی پالادیوم / Palladium نام دارد که نماد فراماسونری بر آن حک شده است. پس از پیروزی شیاطین و به تصرف درآمدن بیشتر شهرهای جهان به دست شیاطین، واحدهای پولی قدیمی از بین می‌روند و انسان‌ها مجبور می‌شوند تا واحد پولی جدیدی به وجود آورند. انسان‌ها با توجه به این که شوالیه‌های معبد نقش اساسی در زنده کردن اقتصاد و پیشرفت تکنولوژی داشته‌اند، نماد فراماسونری را برای واحد پولی جدید انتخاب می‌کنند تا از خدمات شوالیه‌های معبد قدردانی کرده باشند. همچنین در دموی ابتدایی بازی راوی با استفاده از کتاب مکاشفه یوحنا / Book of Revelation بیان می‌کند که انسان‌ها همیشه در تاریکی حضور داشتند و فقط تعداد اندکی از آنها با استفاده از آموزه‌های کتاب به حقایق دنیا آگاه شدند و همین این افراد هستند که انسان‌ها را به رستگاری هدایت خواهند کرد. در بازی کابالیست‌ها یا همان پیروان کابالا افرادی باهوش به تصویر کشیده می‌شوند که با دلسوزی سعی دارند دانش خودشان را در اختیار تمام انسان‌ها بگذارند و به آنها کمک کنند تا آینده‌ای پیشرفته برای خودشان بدست آورند.

hellgate

در بازی هل گیت نیروهای شیاطین به فرماندهی سیدونیس / Sidonis قصد دارند تا به کمک باز کردن دروازه‌های متعدد در سرتاسر جهان، دنیای انسان‌ها را فتح کنند و برای خودشان فرمانروایی جدیدی تاسیس کنند. در این میان انسان‌ها با اتکا به نیروهای خودشان به مبارزه با شیاطین پرداخته‌اند و با استفاده از جادوهای تاریک و سلاح‌های باستانی شیاطین را از بین می‌برند. انسان‌ها به حال خود رها شده‌اند و هیچ نیرویی به غیر از خودشان از آنها حمایت نمی‌کند. در روند بازی، بازیکن با این احساس که انسان‌ها فقط با اراده خودشان زنده می‌مانند و می‌توانند در برابر شیاطین خود را محافظت کنند، هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. در کنار چنین رویکردی، بازی به طور نامحسوس، کابالا را از فرقه‌های معتبر و بازگوکننده حقیقت معرفی می‌کند و این‌طور می‌نمایاند که سران این فرقه‌ها با این‌که از جادوی سیاه استفاده می‌کنند اما نیت‌شان خیر است و سعی دارند تا انسان‌ها را هدایت کنند و در این راه حتی حاضرند، خودشان را نیز قربانی کنند. افکار و نمادهای این فرقه در روند بازی بارها نمایش داده می‌شود و بسیاری از زره‌هایی که کاربران برای کاراکتر خودشان انتخاب می‌کنند دارای نماد این فرقه است و توضیحاتی که درباره این زره‌ها در بخش توضیحات آنها داده می‌شود تمامی معرف افکار این فرقه است. در نهایت بازی هل گیت یکی از بازی‌های نقش‌آفرینی است که به شدت سعی دارد در قالب بازی مفاهیم خاص مورد نظر سازندگانش را به کاربران انتقال دهد.

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

فرانسیس بیکن و انجمن سلطنتی

فرانسیس بیکن و انجمن سلطنتی

فرانسیس بیکن مؤلف رساله‌های فراوانی است که تمامی آنها را با هدف جلب توجه حکمرانان وقت، الیزابت و جیمز، و کسب مقامات و مشاغل حکومتی نگاشته است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 17 =