نقش عقلانیت غربی یهودی در شهادت سردار سلیمانی

نقش عقلانیت غربی یهودی در شهادت سردار سلیمانی

خبرنگاری از دکتر عبدالوهاب محمد المسیری (متولد ١٩٣٨م و متوفای ٢٠٠٨م در مصر)، دکترای ادبیات تطبیقی از «دانشگاه راتگرز ایالات متحده» (Rutgers University) و نویسنده‌ی آثار ارزشمند ضد صهیونیستی می‌پرسد: از چه زمانی مطالعه و پژوهش را درباره‌ی پدیده‌ی صهیونیسم آغاز کردید؟ سردار سلیمانی

المسیری می‌گوید:

سال ١٩۶٣م، در ایالات متحده، به لیبرالیسم و گفت‌وگو معتقد بودم و به این مسأله، از این زاویه می‌نگریستم که باید به ابزار عقل پناه بریم تا وضعیت خود را برای غرب شرح دهیم.

می‌گوییم:

تفاوت انسان با حیوان در عقل است و البته تفاوت انسان با انسان هم در عقل است. عقل هر اندازه که رشدیافته‌تر باشد به همان اندازه راه نشان می‌دهد. برخلاف حیوان که فقط یک راه پیش پای او وجود دارد. حیوان یا مهاجم است یا مدافع. یا حمله می‌کند تا بِدَرَد و بخورد و یا دفاع می‌کند تا دریده و خورده نشود. به‌قول فوتبالی‌ها حیوانات Play Maker و بازی‌ساز ندارند.

المسیری می‌گوید:

اما ناگهان دریافتم که جز ما کسی به عقل ایمان ندارد. آن‌ها همواره ما را به پذیرش واقعیات اندرز می‌دادند؛ چرا؟ برای این‌که صهیونیست‌ها ما را در صحنه‌ی جنگ شکست داده بودند. آن‌گاه دریافتم که مسأله‌ی عقل در میان نیست. مسأله‌ی قدرت در میان است و ما در برابر «تمدن دکارتی» نیستیم، بلکه مواجهه با «تمدن داروینی» داریم که به تنازع بقا و بقای طرفِ قدرتمند معتقد است!

می‌گوییم:

در نگاه آقای المسیری غرب فقط به تنازع بقا اعتقاد ندارد، آن نکته‌ی خطرناک، اعتقادِ غرب به بقای طرفِ قدرتمند است، فارغ از مسأله‌ی حق. غرب نمی‌گوید: ملاکِ بقاء، حق است. می‌گوید: ملاکِ بقاء، قدرت است. حال منشأ این قدرت، حق است یا ناحق، برایش علی‌السویه است! در میان گرگ‌های پیر که قدرت شکار را از دست داده‌اند رسمی وجود دارد، آن‌ها دائره‌وار دور هم می‌نشینند و در هر کدام آثار خستگی نمایان شد، گرگ‌های دیگر به او حمله می‌کنند و این هم‌چنان ادامه دارد. گرگ‌ها یا از طریق غریزه و یا از طریق تجربه به اینجا رسیدند که آنچه در تنازع بقاء به کار آنان می‌آید عقل نیست، قدرت است!

المسیری می‌گوید:

در این اوضاع، برخی از مفاهیمی که پیش‌ترها در ذهنیّت من شکل گرفته بود، از پایه سُست شد. پس از آن، به مطالعه و پژوهش درباره‌ی پدیده‌ی صهیونیسم (به‌عنوان بخشی از ساختار تمدن غربی) روی آوردم و در درونِ من، ایمان به الگوی لیبرالیسم (که با اقبال جهانِ غرب به صهیونیسم سازگار نمی‌آمد) فروریخت.

می‌گوییم:

از نشانه‌های عقل سلیم دوری از جزم‌گرایی است. عقل سلیم علاوه بر این‌که صاحبش را از ایستایی بازمی‌دارد، بر فرهنگ، روش و منشِ «بدانم و بمیرم بهتر است تا این‌که ندانم و بمانم»، پای‌فشاری دارد. حقیقت‌طلبی تا آخرین لحظه‌ی عمر جزء لاینفک عقل سلیم است. آقای المسیری دُگم و متوقف نیست، آنچه پیش از سفر به آمریکا در رابطه با غرب و تمدن آن آموخته است را غیر قابل خدشه نمی‌داند. همین‌که مفاهیم ذهنی‌اش را با واقعیت‌های ملموس در تضاد می‌بیند، به نقد و اصلاح یافته‌های ذهنی اقدام می‌کند.

بعد از این پاسخ، خبرنگار می‌پرسد: آیا می‌توان چنین برداشت کرد که شما کاملاً از لیبرالیسم دست شُسته‌اید و حتی به‌عنوان چارچوب گفت‌وگو نیز به آن اعتقادی ندارید؟

المسیری می‌گوید:

به لیبرالیسم به‌عنوان راهکار و مقررات گفت‌وگو (و نه به‌عنوان عقیده‌ای سیاسی، یا اقتصادی یا اجتماعی) ایمان دارم؛ زیرا اختلاف بین بشر، حقیقتی اسلامی است. شما به‌عنوان یک مسلمان اعتقاد دارید که اسلام دین حق است و هم‌چنین می‌دانید که دیگران چه‌بسا به آنچه شما ایمان دارید، ایمان ندارند. از این‌رو برای حل‌وفصلِ این نزاع، به گفت‌وگو پناه می‌برید. من به این ابزارها ایمان دارم: «برخورد برهان با برهان» و «تمسک به عقل در فهم دیگری».

می‌گوییم:

خدای متعال در آیه ١٣ سوره حجرات خطاب به آحاد مردم می‌فرماید:
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ.

ما شما را از زن و مردی بیافریدیم. و شما را در قالب ملت‌ها و قبیله‌ها درآوردیم تا یکدیگر را بشناسید. این‌که یکی در آفریقا به‌دنیا آمده و دیگری در آسیا، یکی اهل کاناداست و دیگری اهل موگادیشو، یکی در ایرلند زندگی می‌کند و دیگری در یمن، یکی چشم آبی است و دیگری چشمانی به رنگ دیگر دارد، یکی سفید است و یکی سیاه، یکی عرب است و دیگری عجم، همه‌ی اینها برای این است که یکدیگر را بشناسیم، نظم و انضباط در جامعه مستقر شود، ازدواج، رفت و آمد و داد و ستد سامان گیرد.

هیچ‌یک از «شُعُوباً وَ قَبائِلَ» که در آیه آمده و دیگر چیزها، سبب برتری نیست. و می‌دانید که تمام ظلم‌ها، جنگ‌ها، نزاع‌ها، حق‌کُشی‌ها، غارتگری‌ها، کشتارها، استثمارها و استحمارها ریشه در برتری‌طلبی و اعتقاد به این‌که من یا ما دارای ژن خوب هستیم، دارد. چه این کلمه را بر زبان بیاورند یا در دل نگه‌دارند.

آنچه سبب کرامت و ارتفاع رتبه‌ی انسان نزد خدا می‌شود، این است که تا چه اندازه – به‌فرموده قرآن حکیم- پای‌بندی به تقوای الهی دارید. و اگر به قرآن اعتقاد ندارید، بگویید تا کجا اصول انسانی را مراعات می‌کنید.

المسیری می‌گوید:

غربِ معرفتی، به ارزش‌های قدرت و بقا مستند است. غرب غارتِمان کرد، ولی با ما جنگ نکرد، لذا فهم غرب جز از راه تجربه‌ی امپریالیسم (یعنی گفت‌وگو با جهان با زبان تفنگ) برای ما ممکن نیست.

می‌گوییم:

در نگاه جناب المسیری غربِ معرفتی و امپریالیسم هر دو سَر می‌بُرند، یکی با شمشیر یکی با گوشواره. او به گفت‌وگو می‌نشیند تا به‌اصطلاح با پنبه سر ببرد. دیگری بدون گفت‌وگو بمب می‌اندازد، خانه خراب می‌کند، راکت و گلوله می‌زند.

سردار سلیمانی و امام خامنه‌ای

المسیری می‌گوید:

از این رو ایمان من به عقلانیت غربی از هم پاشید و این، زمانی بود که دریافتم غربی‌ها مروّجان و مبلّغان خشونت صهیونیستی هستند؛ نه از آن‌رو که صهیونیسم را عقیده‌ای عقلانی و خیرآور برای بشر می‌دانند، بلکه تنها برای آن‌که به مدد صهیونیسم بر ما چیره می‌شوند. متأسفانه با صراحت باید بگویم که این کارِ بوزینگان است.

می‌گوییم:

جناب المسیری بنا به دلائلی از به خدمت گرفتن کلمه‌ی یهود پرهیز دارد و به‌جای آن لفظ صهیونیسم به‌کار می‌برد.

امروز چه بپذیرید و چه نپذیرید «غربِ مسیحی» و «غربِ معرفتی» به طُفیلی یهود ارتزاق می‌کند. این سنگدلیِ مستمر که بی‌محابا در گوشه گوشه‌ی دنیا از فرزندان رشید اسلام و غیراسلام قربانی می‌گیرد، ریشه‌اش در یهود و شاخه و برگش را «مسیحیتِ یهودی‌شده» تزیین می‌کند: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة. [بقره ٧۴]

و این تکبّر، زبان‌درازی و عدم نزاکت در زبان از آنِ یهود است که غربِ مسیحی بوزینه‌وار آن را تقلید می‌کند: لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَق. [آل‌عمران ١٨١]

و این حرص بی‌حد در دنیاطلبی که بعید است حالا حالاها دست از سر غربِ به‌اصطلاح مسیحی بردارد و ما همچنان باید نظاره‌گر چپاول و غارت سرزمین‌های اسلامی و مردم بینوا باشیم، پیش و بیش از آن‌که ریشه در مسیحیت داشته باشد، ریشه در یهودیت دارد: وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياة. [بقره ٩٢]

و اگر کدخدا و نوچه‌های اروپایی‌اش با پا گذاشتن بر تقوی و پرهیزگاری «نقض عهد» می‌کنند و برجام‌زدگانِ مفلوک را در خماری رها می‌سازند به این جهت است که سر در توبره‌ی یهود دارند: الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُون. [انفال ۵٩]

و اکنون در پایان این نوشته‌ی مختصر توجه و عنایت مسئولینی که تصمیم دارند از دشمن عنود به‌واسطه به شهادت رساندن سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی انتقام سخت بگیرند را به آیه ١۴ سوره حشر جلب می‌کنم که می‌فرماید:
لا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاَّ فِي قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُون.

یقین داشته باشید که یهودیان ضعیف‌تر و ترسوتر از آنند که با شما بجنگند. امروز نه از «قُرىً مُحَصَّنَةٍ» خبری هست و نه از «وَراءِ جُدُرٍ»! مطمئن باشید آنها جرأت مقابله و مقاتله‌ی جمعی با شما نخواهند داشت. آنها نمایش وحدت می‌دهند و این در حالی‌است که عداوت و دشمنی همه‌ی وجودشان را در بر گرفته است.

و اما نکته آخر، عقلانیت غربی است که جناب دکتر عبدالوهاب المسیری پانزده قرن بعد از نزول قرآن بر جان رسول خدا (ص) ایمانش را به آن از دست داده است، همچون موارد دیگر ریشه در تبعیت و سرسپردگی به قومی دارد که قرآن از آنان به‌عنوان «قَوْمٌ لا يَعْقِلُون» نام می‌برد،

اولاً: سالبه به انتفاع موضوع است، عقلی وجود ندارد!
ثانیاً: آنچه در یهود و در غربِ یهودی‌زده وجود دارد عقلی که شمای انسان شرقی و شمای مسلمان به‌دنبال آن هستی، نیست:
تلْكَ النَّكْرَاءُ، تِلْكَ الشَّيْطَنَةُ، وَ هِيَ‏ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ.
(شخصى از امام صادق علیه‌السلام پرسيد: عقل چيست‌؟ فرمودند: چيزى است كه به‌وسيله آن خدا را بپرستند و بهشت را به‌دست آورند. راوى گويد: گفتم: آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمودند: نيرنگ و شيطنت بود، آن مانند عقل است ولى عقل نيست.)

نویسنده: علی خلیل اسماعیل
منبع: اندیشکده مطالعات یهود

سردار سلیمانی ، سردار سلیمانی

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

سردار سلیمانی ، سردار سلیمانی

همچنین ببینید

پرونده عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام

پرونده عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام

شهادت رسول الله (ص)، زمان به بار نشستن تمامی زمینه‌چینی‌های جریان نفوذ بود. در این پرونده برخی از مهم‌ترین عوامل نفوذی یهود را معرفی می‌کنیم.

۲ نظر

  1. خدا رحمت کنه این شهید بزرگوار رو ?
    دلمون خیلی تنگ شده تقریبا یکسال و دو هفته از اون روز میگذره ?

  2. اونوقت میگن هیتلر هولوکاست رو انجام داد!! اولاً هولوکاست دروغه، دوما اگه کرده دمش گرم!!
    یهودیان موجب مرگ انسان‌های بزرگی مثل عیسی مسیح، حضرت محمد (ص) و سردار سپهبد سلیمانی شدند. شاید الان مزدوران زاکربرگ و امثال نفتالی بنت این جمله‌ی منو رصد کنند اما: [….]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 11 =