مئیر کاهان

مئیر کاهان آمیزه‌ای از خشونت و نژادپرستی

مئیر کاهان (۱۹۳۲ – ۱۹۹۰) (عبری: הרב מאיר דוד כהנא‌) یک حاخام راستگرای افراطی اسرائیلی – آمریکایی بود. نوشته‌ها و عقاید او پایه اصلی گروه‌های تندروی یهودی امروزی است. او یک خاخام ارتدوکس بود و در کنست (پارلمان اسرائیل) مدتی عضو بود. مئیر کاهان

او ابتدا یک فعال یهودی بود و برای حقوق یهودیان در شوروی سابق و در محله‌های یهودی تلاش می‌کرد. او یکی از طرفداران مهاجرت یهودیان آمریکا به اسرائیل بود و آنها را از هولوکاست دوم می‌ترساند. او طرفدار جایگزینی دولت اسرائیل با حکومت مذهبی بود و طرفدار ایجاد اسرائیل بزرگ بود.

او معتقد بود که جمعیت عرب‌های اسرائیلی برای اسرائیل خطری بزرگ است و پیشنهاد می‌کرد که به عرب‌ها پول داده شود تا اسرائیل را ترک کنند و اموال آنهایی که حاضر به ترک اسرائیل نیستند به زور گرفته شود.

کاهان گروه لیگ دفاع یهودی را در آمریکا و حزب کاخ را در اسرائیل ایجاد کرد. اف‌بی‌آی در ۲۰۰۱ لیگ دفاع یهودی را یک گروه تروریستی دست راستی طبقه‌بندی کرد. بنا بر نظر اف.بی.آی این سازمان در طراحی و انجام اقدامات تروریستی در ایالات متحده نقش داشته است. او در زمانی که حزب کاخ در کنست صندلی به دست آورد عضو کنست شد. کاهان در سال ۱۹۹۰ در نیویورک بعد از یک سخنرانی در مورد مهاجرت یهودیان آمریکا به اسرائیل به دست یک فرد عرب مسلح کشته شد.

زندگینامه

مئیر کاهان در بروکلین نیویورک در سال ۱۹۳۲ در یک خانواده یهودی ارتدوکس به دنیا آمد. پدر او خاخام یچزکل (چارلز) کاهان نام داشت و در جنبش صهیونیسم فعال بود و از دوستان زیو ژابوتینسکی بود.

حاخام مئیر کاهان

او در تظاهرات بر ضد ارنست بوین که مامور دولت بریتانیا برای کنترل مهاجرت یهودیان بود شرکت می‌کرد. در سال ۱۹۴۷ کاهان به دلیل پرتاب تخم مرغ و گوجه فرنگی به بوین دستگیر شد. کاهان به مدرسه یشیوای فلتبوش و دبیرستان آکادمی تلمودیک بروکلین رفت. او خاخامی خود را از میریشیوا در بروکلین دریافت کرد و به کالج بروکلین رفت و در رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی گرفت. او به تلمود و تنخ مسلط بود. او سپس مدرک وکالت خود را از دانشگاه نیویوک گرفت.

اتحادیه دفاع یهودی

مئیر کاهان در سال ۱۹۶۸ کاهان اتحادیه دفاع یهودی را در نیویورک ایجاد کرد. هدف اعلام شده این سازمان دفاع از یهودیان در برابر یهودستیزی بود. بر اساس نظر «اتحادیه ضد افترا» کاهان یک فرم از ملی‌گرایی یهودی افراطی را به همراه خشونت، نژادپرستی و فعالیت سیاسی افراطی تشویق می‌کرد.

بعضی از افراد لیگ دفاع یهودی از جمله کاهان به عنوان تروریست‌های داخلی توسط دولت آمریکا دستگیر شدند. در سال ۱۹۷۵ کاهان به دلیل حمله به پلیس بیرون هیئت شوروی در سازمان ملل دستگیر شد. در همان سال کاهان به دلیل تلاش برای دزدیدن دیپلمات شوروی، بمب گذاری در سفارت عراق و ارسال اسلحه به اسرائیل دستگیر شد. در این زمان آزادی موقت او به خاطر بمب‌گذاری در سال ۱۹۷۱ لغو شد و یک سال را در زندان سپری کرد. او همچنین اعلام کرد که قصد دارد یک ارتش ۱۵۰۰۰۰ نفری از یهودیان آمریکا را برای اسرائیل بفرستد با این‌که دولت اسرائیل این امر را تایید نکرده بود. در سال ۱۹۸۴ او گفت که در بمب‌گذاری علیه منافع شوروی در نیویورک دست داشته‌است.

در اسرائیل

مئیر کاهان در سال ۱۹۷۱ به اسرائیل مهاجرت کرد. او ابتدا اعلام کرد که قصد دارد فقط به تربیت یهودیان بپردازد ولیکن به زودی فعال سیاسی شد و درخواست اخراج عرب‌ها را از اسرائیل می‌داد. او چندین بار دستگیر شد. در سال ۱۹۸۰ کاهان برای بار ۶۲ ام دستگیر شد و به مدت شش ماه زندانی گشت زیرا قصد داشت که حمله مسلحانه به فلسطینیان به عنوان انتقام کشتن یهودیان انجام دهد. کاهان در زندان کتابی به عنوان «آنها باید بروند» نوشت.

مئیر کاهان و عرب ستیزی

مرگ

مئیر کاهان در نوامبر سال ۱۹۹۰ بعد از یک سخنرانی در بروکلین او کشته شد. فرد مهاجم سعید نصیر نام داشت که یک آمریکایی مصری تبار بود. او محکوم شد و به حبس ابد انتقال یافت. کاهان در هار هامنوشوت در اورشلیم دفن شد. مراسم ختم او دارای بیشترین حضار در تاریخ اسرائیل بود به طوری که ۱۵۰۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند.

دیدگاه‌ها

مئیر کاهان اعتقاد داشت که سرنوشت یهودیان منحصربه‌فرد است و از طریق پیروی از تورات کامل می‌شود. او گفته بود که دموکراسی و یهودیت یک چیز نیستند. او همچنین اعتقاد داشت که دموکراسی یهودی با وجود داشتن اقلیت غیریهودی امکان‌پذیر نیست زیرا این اقلیت ممکن است در زمانی اکثریت شوند و رای به غیریهودی شدن حکومت دهند. او گفته بود که فرض کنید عرب‌ها در بین ما زندگی کنند و هشت فرزند داشته باشند و اکثریت شوند. آیا ما باید نظر اکثریت عرب را قبول کنیم؟ همچنین او گفته بود که دموکراسی غربی به درد اسرائیل نمی‌خورد زیرا پیش‌فرض آن قبول برابری همه بدون توجه به مسائل نژادی و مذهبی است.

کاهان پیشنهاد می‌کرد که تمامی اعراب به زور از اسرائیل اخراج شوند. او پیشنهاد کرد که به هریک از این اعراب ۴۰۰۰۰ دلار داده شود و آنها که مایل به خروج نیستند به زور اخراج شوند.

کاهان معتقد بود که اسرائیل باید گسترش یافته و کشور اسرائیل بزرگ را تشکیل دهد. او معتقد بود مرزهای اسرائیل بزرگ باید بر اساس تورات باشد. بر این اساس اسرائیل شامل لبنان، سوریه و عراق تا رود فرات می‌شود. وقتی منتقدین او می‌گفتند که این کار باعث جنگ دائمی بین اعراب و یهودیان می‌شود او می‌گفت که جنگ دائمی وجود خواهد داشت با یا بدون کاهان.

مئیر کاهان راست میگفت

تاثیر امروزی

بعد از مرگ مئیر کاهان فرد دیگری نتوانست جای او را در بین یهودیان پیدا کند. در سال ۱۹۹۴ بعد از کشتار مسلمانان در غار ابراهیمی توسط دکتر باروخ گلدشتاین که در آن ۲۹ مسلمان فلسطینی در حین نماز کشته شدند، دولت اسرائیل حزب‌های کاهانی را تروریست اعلام کرد. دولت آمریکا نیز حزب‌های کاهانی را به لیست گروه‌های تروریستی اضافه نمود.

در سال ۲۰۰۰ و در زمان انتفاضه الاقصی طرفداران کاهان با رنگ بر روی بسیاری دیوارها پیامی کوتاه به مضمون “کاهان درست می‌گفت” نوشتند.

 

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌های ایرانی:

کانال اصلی ما در ایتا / پیام‌رسان بله / پیام‌رسان سروش / پیام‌رسان گپ

همچنین ببینید

مئیر عزری سفیری که سفیر نبود

مئیر عزری؛ سفیری که سفیر نبود!

شاه در سال ۱۹۵۷ با توجه به اهمیت همکاری اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =