چالش‌های فراروی راه‌حل بحران فلسطین

چالش‌های فراروی راه‌حل بحران فلسطین

مفهوم‌شناسی نابودی اسرائیل – قسمت دوم بحران فلسطین

در این یادداشت چالش‌های فراروی دموکراسی واقعی و فراگیر در فلسطین را مرور می‌کنیم. این چالش‌ها ناظر به نابسامانی‌های گسترده داخلی رژیم اشغالگر قدس است. رژیم صهیونیستی از ابتدای تشکیل با معضلات و چالش‌هایی مانند: ادغام یهودیان خاورمیانه در جامعه اسرائیل، اقلیت عرب در اسرائیل، معضل یهودیان حریدی، دموکراسی اسرائیل در دوران گذار و مشروعیت‌های در حال تغییر حکومت، مواجه بوده است (۱) که هر کدام مانعی در راستای همگرایی ملی و ایجاد دموکراسی فراگیر به‌معنای مشارکت همه‌ی گروه‌های سیاسی و اجتماعی در روابط قدرت است.

صهیونیسم

مبنای فلسفی و فکری شکل‌گیری اسرائیل، صهیونیسم است که رویه و روحیه‌ی انحصارطلبی و ظلم و ستم را در بین یهودیان ایجاد کرده است.

صهیونیسم تضاد وحشتناکی ایجاد می‌کند که روح و وجدان مردم یهود را از بین می‌برد. مشکل این است که شما نمی‌توانید یک کشور دموکراتیک فقط برای یک عده داشته باشید در حالی که دیگران را از آن محروم می‌کنید. مفهوم دموکراسی از آرمان‌های جهانی مبتنی بر حقوق جهانی بشر است و نمی‌تواند در جایی که نابرابری سیستماتیک وجود دارد، معنا داشته باشد. صهیونیسم دیگران را کنار می‌گذارد و با انحصارطلبی، ظلم خود به دیگران را توجیه می‌کند.

جول کاول كه قبلاً روان‌پزشک بوده و هم‌اكنون استاد جامعه‌شناسي است، در کتاب «غلبه بر صهیونیسم: ایجاد یک کشور واحد دموکراتیک در اسرائیل/فلسطین» (۲)، بينش بی‌نظیری از روان صهیونیستی و نقش آن در اسرائیل معاصر به دست می‌دهد: صهیونیسم یک ایدئولوژی ارتجاعی است كه جهانیان را رد می‌كند و استثنای اسرائیل را با استناد به قوانین قبایل بدوی، مشروعیت می‌بخشد! او نشان می‌دهد چگونه جنبش صهیونیستی از هولوکاست برای تحقق اهداف خود سوءاستفاده كرده است. به اعتقاد او وجدان بسیاری از شهروندان یهودی در اسرائیل و سراسر جهان از خشونت و ابعاد غیرانسانی به‌کار رفته در راستای چشم‌انداز صهیونیستی خسته شده‌است. اسرائیل، با پیگیری بی‌امان چشم‌انداز صهیونیستی، به یک کشور آپارتاید غیرانسانی تبدیل شده است.

جول کاول و کتاب غلبه بر صهیونیسم، ایجاد یک کشور واحد دموکراتیک در اسرائیل فلسطین

جول کاول و کتاب «غلبه بر صهیونیسم: ایجاد یک کشور واحد دموکراتیک در اسرائیل/فلسطین»

نویسنده پیش‌بینی می‌کند تا زمانی که صهیونیسم بر رفتار حاکمان اسرائیل مسلط است، همچنان چرخه‌ی خشونت و نفرت ادامه خواهد داشت تا در نهایت به ضرر اسرائیل و قربانیان بی‌شمارش باشد. نویسنده به‌طور واضح ادعا می‌كند: اسرائیل هیچ‌گونه حق وجود به شكل فعلی را ندارد، و باید به‌عنوان یک دولت مساوات كه حق مشترک همه شهروندان خود را به رسمیت می‌شناسد، مجدداً بازسازی شود.

این کتاب بهترین بررسی از صهیونیسم، ریشه و نتایج آن است و نشان می‌دهد چرا یکی از مخرّب‌ترین ایدئولوژی‌های امروز برای یهودیان، فلسطینی‌ها و حتی سایر جهان است. ویژگی ممتاز کتاب این است که جنبه‌های روانی، جامعه‌شناختی، مذهبی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی صهیونیسم را بررسی می‌کند. نویسنده همچنین به وضعیت اسرائیل و چگونگی همگرایی و پشتیبانی صهیونیسم در تعامل با همه نهادهای دولت و جامعه سخن می‌گوید که پناهگاهی برای تعصبات مذهبی یهود، ستیزه‌جویی، خشونت و نژادپرستی ایجاد کرده است.

مشروعیت پروژه صهیونیسم برای تاسیس یک وطن یهودی در فلسطین، از ابتدا زیر سوال بوده است. در سال‌های اخیر، فریادهایی که مشروعیت حکومت اسرائیل را به چالش می‌کشند، حتی بیشتر شده است. امروز، دو استدلال آکادمیک مورد احترام برای بی‌عدالتی صهیونیسم وجود دارد. یک استدلال این است که خودِ بازگشت یهودیان به فلسطین ناعادلانه است. استدلال دوم این است که صهیونیسم یک ناسیونالیسم انحصارطلب است که بر خلاف دیدگاه‌های فعلی درباره ملیّت چندفرهنگی است. لذا بسیاری ادعا می‌کنند که صهیونیسم در اصل یک فلسفه سیاسی ناعادلانه است. (۳)

جان اسپریتزلر در کتاب «طبقه حاکم ظاهر شده اسرائیلی: آنها به یهودیان معمولی و فلسطینی‌ها ستم می‌کنند» (۴) نشان می‌دهد میلیاردرها و ژنرال‌ها و سیاستمداران حاكم اسرائیل و رهبران پیشین جنبش برای ایجاد كشور یهودی در فلسطین، از هولوكاست و تحقیر یهودیان عادی سوءاستفاده کردند.

جان اسپریتزلر و کتاب طبقه حاکم ظاهر شده اسرائیلی، آنها به یهودیان معمولی و فلسطینی‌ها ستم می‌کنند

جان اسپریتزلر و کتاب «طبقه حاکم ظاهر شده اسرائیلی: آنها به یهودیان معمولی و فلسطینی‌ها ستم می‌کنند»

طبقه‌ی حاکم اسرائیل به یهودیان عادی در اسرائیل ظلم می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد بیشتر مردم عادی در فلسطین (از جمله بخشی که اسرائیل نامیده می‌شود) بر خلاف آنچه طبقه حاکم اعلام می‌کند در معرض تبعیض بین یهودی و غیریهودی هستند. آنها می‌خواهند جامعه‌ی مبتنی بر برابری و کمک‌های متقابل داشته باشند، نه تسلط نخبگان ممتاز و قدرتمند که مردم را تحت کنترل خود در می‌آورند و آنها را در مقابل یکدیگر در امتداد خطوط مذهبی یا قومی کنترل می‌کنند.

این کتاب که طبقه‌ی حاکم اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد، حاوی اطلاعات مهم و قابل تأیید و استدلال‌های بسیار منطقی و انسانی است.

از همان ابتدا، انتقال (اخراج)، بخشی جدایی‌ناپذیر از صهیونیسم بود. هدف این بود که افرادی که در فلسطین زندگی می‌کردند را از سرزمینی که صهیونیست‌ها به دنبال آن بودند، پاکسازی کنند. آنها می‌خواستند با غیرقابل تحمل کردن زندگی برای فلسطینی‌ها، آنها به مهاجرت بپردازند. بهانه این بود که این می‌تواند یک انتقال داوطلبانه فلسطینی‌ها به کشورهای دیگر باشد.

اسرائیل خود را به‌عنوان کشور قوم یهود (یعنی یهودیان سراسر جهان) تعریف می‌کند، نه به‌عنوان کشوری برای همه‌ی شهروندان خود (اعم از یهودی و غیریهودی).

نور ماسالا و کتاب سرزمینی بدون مردم، اسرائیل، نقل و انتقالات و فلسطینیان

نور ماسالا و کتاب «سرزمینی بدون مردم: اسرائیل، نقل و انتقالات و فلسطینیان ۱۹۴۹-۹۶»

نور ماسالا (نورالدين مصالحة) در کتاب «سرزمینی بدون مردم: اسرائیل، نقل و انتقالات و فلسطینیان ۱۹۴۹-۹۶» (۵) این رویه‌ی غالب در صهیونیسم را بر اساس مطالب و نشریات اسرائیلی بررسی کرده است.

ادامه دارد…

نویسنده: حجةالاسلام دکتر محسن محمدی

قسمت قبلی این مقاله ؛  قسمت بعدی این مقاله [بزودی]

پی‌نوشت‌ها:
۱. برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب «اسرائیل: حکومت و جامعه: از ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۸» مراجعه کنید:

Israel: State and Society: 1948-1988, Peter Y. Medding (Editor), Oxford University Press, 1989.

۲. Overcoming Zionism: Creating a Single Democratic State in Israel/Palestine, Joel Kovel, Pluto Press, 2007.

۳. برای مطالعه بیشتر در این مورد به کتاب «یک صهیونیسم عادل: درباره اخلاق حکومت یهودی» مراجعه کنید:

A Just Zionism: On the Morality of the Jewish State, Chaim Gans, Oxford University Press, 2008.

۴. The Israeli Ruling Class Exposed: It Oppresses Ordinary Jews As Well As Palestinians, John Spritzler, Independently published, 2017.

۵. A Land without a People: Israel, Transfer and the Palestinians, 1949-96, Nur Masalha, Faber & Faber, 1997.

بحران فلسطین ، بحران فلسطین

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

بحران فلسطین ، بحران فلسطین

همچنین ببینید

مقاله‌ی یک صهیونیست درباره‌ی دولت یهود

مقاله‌ی یک صهیونیست درباره‌ی دولت یهود

لیدرهای صهیونی همیشه اظهار می‌داشتند که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند دولت یهود را تشکیل دهند، ولی آنها دروغ می‌گفتند و می‌خواستند اعراب را گمراه کنند.

یک نظر

  1. ایجاد یک کشور واحد دموکراتیک در اسرائیل/فلسطین امکان ندارد اب و روغن هیچوقت قاطی نمیشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =