میکائیل زهری گیاه‌شناس یهودی در ایران

گیاه‌شناس یهودی در ایران چه می‌کرد؟

پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا» ؛ قسمت هشتم میکائیل زهری

اشاره

در قسمت‌های قبلی، تغییرات در آرایش قدرت با محوریت کمپانی‌های آمریکایی بررسی شد. سپس چند شماره به معرفی اصلی‌ترین کنش‌گران «کشاورزی صنعتی» یعنی راکفلرها اختصاص داده شد.

از مهمترین راهبردهای ابرکمپانی‌های آمریکایی برای تسلط بر کشورهای دنیا طی ۱۲۰ سال اخیر، «تسلط بر دانش و علوم نوین» بوده، و همچنین فعالیت‌های دانشی در عرصه علوم بین‌رشته‌ای نیز از ابتدای «قرن بیستم» در دستور کار آنها قرار داشته است. چه این‌که تسلط بر «حیات گیاهی» سرزمین‌های مختلف، مستلزم تسلط بر ابعاد گوناگون حیات بود که به‌وسیله‌ی دانش «ژنتیک گیاهی» محقق می‌شد.

گزارش جالبِ پیشِ‌رو، پیشینه‌ی یکصدساله‌ی اقدامات صهیونیست‌ها برای شناسایی ابعاد «حیات» در «فلات ایران» را روشن می‌کند.

میکائیل زهری

بیایید داستان دست‌بردن در کشاورزی و گیاه‌شناسی دنیا را از اقدامات «میکائیل زُهَری» (۱) آغاز کنیم. (۲) وی یهودی مارک‌داری است که در سال ۱۸۹۸ در روستایی در مرز لهستان و اوکراین فعلی چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۲۰ از طرف بریتانیا به سرزمین فلسطین تحت قیمومتِ انگلستان (۳) فرستاده شد.

میکائیل زهری

میکائیل زهری در فلسطین گنجینه‌های ژنتیکی گیاهی کل غرب آسیا [خاورمیانه] – با محوریت فلات ایران – را جمع‌آوری و شناسایی کرد و دانشنامه بسیار مهم «پایه‌های جغرافیای گیاه‌شناسی خاورمیانه» (۴) را منتشر نمود.

وی همچنین در سال ۱۹۳۱، به اتفاق الکساندر ایگ (۵) و نائومی فینبرن داثان (۶) «باغ ملی گیاه‌شناسی اسرائیل» (۷) را در کوه اسکوپوس، تأسیس کرد.

متعاقب تشکیل اسرائیل، زهری در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۵۰، در رشته گیاه‌شناسی در دانشگاه عبری اورشلیم به تدریس پرداخت؛ در ادامه جایزه اسرائیل (۸) در علوم مرتبط با حیات (۹) در سال ۱۹۵۴ به او اعطا شد.

وی در سال ۱۹۶۳، اولین دانشنامه جامع درباره گیاه‌شناسی سرزمین ایران را با نام «درباره ساختار جغرافیای گیاه‌شناسی ایران» (۱۰) منتشر کرد!

درباره ساختار ژئوبتانیکی ایران

دانشنامه گیاهان کتاب مقدس (۱۱) آخرین کار علمی میکائیل زهری است که کمی پیش از مرگش در سال ۱۹۸۳ منتشر شد.

پس از میکائیل، فرزندش دانیل زهری (۱۲) نیز راه پدر را ادامه داد و به یک گیاه‌شناس برجسته و «متخصص پرورش گیاهان ماقبل تاریخ» تبدیل شد. از آثار دانیل می‌توان به سری کتاب‌های ارزشمند «تقسیمات گیاهان ماقبل تاریخ» (۱۳) اشاره کرد.

تقسیمات گیاهان ماقبل تاریخ

بنابراین روشن است که صهیونیست‌ها، تمرکز جدی و راهبردی بر شناسایی گونه‌های گیاهی را حداقل از ابتدای قرن بیستم به‌صورت نظام‌مند و جدی در دستور کار قرار داده‌اند.

در قسمت بعدی پرونده به‌صورت اجمالی ادوار تاریخی این برنامه، و روش‌شناسی اقدامات آنان طی ۱۲۰ سال گذشته معرفی خواهد شد.

قسمت قبلی این مقاله ؛ قسمت بعدی این مقاله

پی‌نوشت‌ها:

[۱] Michael Zohary (Hebrew: מיכאל זהרי‎) (born 9 April 1898 in Bóbrka, Galicia (Austria-Hungary); died 16 April 1983 in Israel)

[۲] سابقه این مطالعات، به پیش از ۱۹۲۰ باز می‌گردد، اما برای حفظ انسجام مطلب این بخش را از اقدامات میکائیل زهری آغاز کرده‌ایم.

[۳] Mandate Palestine, the British Mandate of Palestine and British Palestine.

فلسطین بعد از جنگ اول جهانی، از عثمانی جدا شد و قیمومت آن طی سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ میلادی در اختیار انگلستان قرار داشت تا این‌که در سال ۱۹۴۸، سازمان ملل تشکیل اسرائیل را در این سرزمین به رسمیت شناخت و انگلستان از حاکمیت خود بر این سرزمین کوتاه آمد؛ طرفه اینکه زمینه‌سازِ به رسمیت شناخته شدن اسرائیل، خود انگلستان بود.

[۴] Geobotanical Foundations of the Middle East
[۵] Alexander Eig (1894- 30 July 1938)

گیاه‌شناس برجسته اسرائیلی که پیش از تشکیل اسرائیل از دنیا رفت!

[۶] Naomi Feinbrun-Dothan (17 April 1900 – ۸ March 1995)
[۷] National Botanic Garden of Israel – Mount Scopus 1931
[۸] Israel Prize
[۹] life sciences
[۱۰] On the geobotanical structure of Iran
[۱۱] Plants of the Bible
[۱۲] Daniel Zohary (1926, Israel – December 16, 2016)
[۱۳] “Domestication of Plants in the Old World: The origin and spread of domesticated plants in Southwest Asia, Europe, and the Mediterranean Basin” & “Domestication of Plants in the Old World: The Origin and Spread of Cultivated Plants in West Asia, Europe, and the Nile Valley”

میکائیل زهری

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

مدارک غیرقابل انکاری درباره شبکه وحشتناک کاسبان پاندمی وجود دارد که ده‌ها میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را صرف ساخت تسلیحات ژنتیک و بیولوژیک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 6 =