منجی آبزی؛ نقد و بررسی فیلم شکل آب

منجی آبزی؛ نقد و بررسی فیلم شکل آب

فیلم «شکل آب» (The Shape of Water)، اثر «گیرمو دل تورو» (Guillermo del Toro) است.

«شکل آب» با بودجه‌ی حدود بیست میلیون دلار، توانست حدود دویست میلیون دلار فروش کند. این فیلم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و جوایز متعددی را برنده شد. در ادامه به بررسی این فیلم خواهیم پرداخت.

پوستر رسمی فیلم شکل آب اثر گیرمو دل تورو

پوستر رسمی فیلم شکل آب

۱. سبک زندگی غربی، اغراق شده‌تر از قبل

در فیلم «شکل آب»، همجنس‌گرایی مرد مسن با یک پسر جوان تصویر می‌شود. از طرفی خودارضایی و گناهان جنسی دیگر در این فیلم، عادی‌سازی می‌شود. گویا غرب با تمام توان سعی دارد اخلاق را نابود کند و هوا و هوس را بر زندگی انسان‌ها حاکم سازد.

دوستی انسان با موجودات عجیب و غریب در فیلم شکل آب

دوستی انسان با موجودات عجیب و غریب!

سبک زندگی غربی، در آیین‌های شیطان‌پرستانه ریشه دارد. تا جایی که بنیانگذار شیطان‌پرستی نوین در آثارش، همجنس‌بازی را ترویج کرده و خود نیز گرایش‌های همجنس‌بازانه داشته است. این معنا با بررسی باطن مشرکانه‌ی فیلم نیز عیان‌تر می‌شود.

دیالوگ‌هایی در خدا بودن این موجود و مشرکانه بودن فیلم شکل آب

دیالوگ‌هایی در خدا بودنِ این موجود و مشرکانه بودنِ فیلم!

۲. انسان‌های شیطان‌صفت، موجودات عجیب مهربان

مضمونِ «شیاطین انسانی» و «ناجیان غیرانسانی»، در آثار دیگر گیرمو دل تورو همچون «پسر جهنمی» نیز تکرار شده است. در «شکل آب» نیز می‌بینیم که مأمور دولت فردی سنگدل، بی‌رحم و البته مسیحی است. اما شخصیت اصلی فیلم، زنی مظلوم، بی‌دین و مورد حمایت موجود عجیب داستان است.

انسانها در فیلم شکل آب هیولا هستند

انسان یک هیولای مزاحم است، اما آن موجود عجیب منجی می‌شود!

این مضمون با هدف ایجاد حسّ مثبت نسبت به موجودات غیبی و خدایان باستانی مطرح می‌شود. زیرا فضای آزمایشگاه-زندان در فیلم، کاملاً مسیحی است. اما در مقابل، این خدای باستانیِ در بند مسیحیان سنگدل، سعی بر نجات زن مظلومی که عاشقش شده است، دارد. یعنی یک موجود غیبی عشق را درک می‌کند، اما یک انسان، خیر!

شرک و چندخدایی در فیلم شکل آب

شرک و چندخدایی در فیلم شکل آب!

تا جایی که در پایان فیلم، با استعاره‌ای مسیحی، این موجود عجیب و غریب کُشته می‌شود و دوباره به زندگی بازمی‌گردد. همانند منجی مسیحیان که رستاخیز پس از مرگ را، طبق این اسطوره‌ی مسیحی، تجربه می‌کند. [علاوه بر این‌که در فیلم می‌بینیم که این موجود مُرده زنده می‌کند و شفا می‌بخشد!]

حتی در دیالوگ‌ها نیز گفته می‌شود که این موجودِ شبه انسان-شبه آبزی، یک خداست! یعنی هدف فیلم واضح گفته می‌شود. فیلم ساخته شده است تا اثبات کند انسان‌های قدرتمند موجوداتی سنگدل هستند و ما برای یافتن منجی، بایستی به موجودات جهان موازی پناه ببریم!

ترویج پرستش موجودات باستانی و جن‌پرستی در فیلم شکل آب

ترویج پرستش موجودات باستانی و جن‌پرستی در فیلم شکل آب!

این نگاه دقیقاً برخلاف واقعیت است. چرا که از اساس انسان، برتر از موجودات دیگر است. کمک‌گرفتن از موجوداتِ پست جنّی، نه فایده‌ای برای انسان دارد و نه می‌تواند ما را نجات دهد. تنها باعث می‌شود این شیاطین وارد زندگی انسان‌ها شوند و با آزار و اذیت‌های خود، آرامش را از زندگی ما بگیرند.

متأسفانه آثار گیرمو دل تورو کاملاً نگاه شیطان‌گرایانه داشته است و سعی دارد جنّ و پری را برای ما الگو و منجی قرار دهد. ما نیز به‌عنوان مخاطبین هوشیار، باید در انتخاب رژیم رسانه‌ای خود، دقت به خرج دهیم تا در دام شیطان‌گرایانی همچوون دل تورو، نیافتیم.

بیشتر بدانیم:
جریان‌شناسی آثار گیرمو دل تورو
افسر وفادار یهود در جنگ نرم

««« پایان »»»

رنگ‌های به‌کار رفته در یادداشت فوق:

رنگ آبی ⇐ کلمات کلیدی.
رنگ بنفش ⇐ تیترهای اصلی.
رنگ قرمز ⇐ لینک به خارج.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

تلماسه تخریب منجی ادیان در جهانی اساطیری

تلماسه، تخریب منجی ادیان در جهانی اساطیری

هرچند فرانک هربرت در تلماسه از اسامی دینی همچون مهدی، جهاد، منجی، ظهور و... استفاده کرده اما مسمّا و واقعیت جهان را مشرکانه، اساطیری و فرقه‌ای ترسیم می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 14 =