امروزه نرمافزارهای مختلفی با قابلیتهای متفاوت برای تسهیل رفتوآمد شهروندان در شهرهای پرجمعیت وجود دارد که به راحتی میتوان آنها را بر روی گوشیهای هوشمند خود نصب کرد و با مشخص کردن مبدأ و مقصد حرکت خود از بسیاری از اطلاعات مسیر ازجمله میزان مسافت، نزدیکترین مسیر به مقصد و… آگاهی یافت؛ ازجمله این نرمافزارهای مسیریابی پرکاربرد میتوان نقشه گوگل، Sygic و Maps.Me نام برد؛ با این حال در ماههای اخیر با شروع به کار شرکتهای درخواست تاکسی آنلاین استفاده از برنامه مسیریابی ویز (waze) در سطح شهر تهران گسترش روزافزونی یافته چرا که این شرکتها برای جابهجایی مسافرهای خود در سطح شهر به رانندگان خود توصیه کردهاند که از این نرمافزار استفاده کنند، براین اساس با گسترش کار این نوع شرکتها استفاده از این نرمافزار جهتیابی نیز افزایش یافته است.
وِیز چیست؟
ویز (Waze) یک برنامه جهتیابی جغرافیایی بر مبنای GPS است که برای گوشیهای هوشمند طراحی شده و رانندگان برای مسریابی بهتر از آن استفاده میکنند.
از جمله ویژگیهای این برنامه موبایلی این است که تنها در صورتی خدمات مسیریابی ارائه میشود که شمار کاربران در منطقه استفاده، قابل توجه باشند و ارائه اطلاعات مسیریابی آن به گونهای است که نشان میدهد این برنامه نقشه تمام خیابانها و مکانهای شهرهای مختلف یک کشور با جزئیات در اختیار دارد، البته ویژگی این نرم افزار ایناست که بسیاری از اطلاعات ترافیکی خود را از مشترکان میگیرد.
تلآویو محل تولد ویز
در معرفی کلی برنامه مسیریابی وِیز اینگونه آمده که برنامه موبایلی وِیز را در سال ۲۰۰۶ سه شهروند رژیم اشغالگر قدس ایهود شبتای (Ehud Shabtai)، امیر شنعار (Amir Shinar) و یوری لوین (Uri Levine) طرحریزی کردند که برای توسعه بیشتر آن از سوی دو شرکت سرمایهگذاری بزرگ اسرائیلی ماگما Magma و ورتکس Vertex و یک شرکت آمریکایی نوپای بلورون وِنچِرز Bluerun Ventures حمایت مالی شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار توسط شرکت گوگل خریداری شد.
ایهود شبتای طراح اصلی این برنامه درسال ۲۰۰۶ یک پروژه با پوششی به نام «FreeMap Israel» راهاندازی کرد.
در سال ۲۰۰۹ ایهود شبتای مالک اصلی این پروژه تصمیم به ایجاد یک شرکت با پوشش جدید و با اهداف ظاهراً تجاری میکند و در وبسایت خود اعلام میکند از حالا نام و نشانی مجازی ما به ویز (WAZE) تغییر مییابد که در همین سال ۲۰۰۹ این شرکت با نام شرکت موبایلی ویز Waze Mobile Ltd شروع به کار میکند.
در دسامبر سال ۲۰۱۱ این شرکت ۸۰ کارمند متشکل از ۷۰ نفر اسرائیلی در شهرک رعانا Raanaa و ۱۰ نفر در شهر پائولو PALO ALTO آلتو ایالت کالیفرنیا استخدام میکند.
WAZE یکی از افتخارات یگان مخفی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل
در سال ۲۰۰۹ کتابی با عنوان ملت نوپا (Start-up Nation) که به بررسی ساختار اقتصادی رژیم صهیونیستی در ۶۰ ساله گذشته میپردازد، پرده از یکی از مخوفترین یگانهای ارتش رژیم صهیونیستی به نام «یگان ۸۲۰۰» برداشت که نقش چشمگیری در ارائه نرمافزارهای رژیم صهیونیستی و جهان دارد که یکی از این نرمافزاها، نرم افزار مسیریابی وِیز waze است.
گادی مایزر Gadi Mazor یکی از افسران ارشد این یگان فنآوری، یگان ۸۲۰۰ را «کارآفرینان هاروارد» مینامد.
یگان ۸۲۰۰ که هماکنون یکی از مهمترین بخشهای ارتش رژیم صهیونیستی است در سال ۱۹۵۲ در ارتش این رژیم تشکیل شده و هماکنون جایگاه ویژهای در ساختار وزارت جنگ این کشور دارد؛ یگان ۸۲۰۰ از دو بخش امنیتی-اطلاعاتی و بخش تولید فنآوری تشکیل شدهاست؛ وظیفه اصلی این یگان مدیریت سیگنالهای اطلاعاتی ارتش است، به این معنی که حجمی از دادهها را از منابع مختلفی از قبیل تلفنهای همراه، ایمیلها، مایکروویوها، و ماهوارهها دریافت و سپس تجزیه و تحلیل میکند.
وارد شدن به این بخش از ارتش رژیم صهیونیستی بسیار سخت و پیچیده است.
ساخت برنامه مسیریابی waze و استفاده روزافزون آن در کشورهای هدف یکی از برنامههای این واحد امنیتی و مقامات رژیم صهیونیستی است به طوریکه پس از اتمام پروژه waze و فروش نسخه تجاری آن به شرکت گوگل در سال ۲۰۱۳ و افزایش کاربران آن بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی به طراحان این برنامه تبریک گفت.
انجمن صهیونیستی سابان و برنامه جهتیابی waze
نوآم باردین Noam Bardin مدیر اجرایی شرکت موبایلی وِیز در سال ۲۰۱۵ یکی از مهمانان ویژه در گردهمایی سالانه انجمن سابان با عنوان «اسرائیل و آمریکا : دیروز، امروز و فردا» بود.
نشستی که سخنرانان اصلی آن موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، جان کری وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی و هیلاری کلینتون وزیر اسبق امور خارجه آمریکا و نامزد دموکراتها در انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بودند.
نشست سابان که هر سال در موسسه بروکینگز آمریکا برگزار میشود، بخش اعظمی از آن به اظهارات مقامات بلندپایه آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران اختصاص دارد.
امکان بالای جاسوسی از استفاده کنندگان ویز
وبسایت هکرید (hackread) در گزارشی با نام «آسیپپذیری برنامه مسیریابی وِیز؛ امکان جاسوسی از کاربران» درباره خطرهای احتمالی کاربرد این برنامه مینویسد: تازهترین پژوهشهای دانشگاه کالیفرنیا «سانتا باربارا» درباره برنامه waze نشان میدهد که وابستگی زیاد کاربران برای جهتیابی مسیرها در سطح شهرها موجب میشود که به راحتی توسط افراد دیگر ردیابی شوند.
پروفسور بِن زئو استاد دانشگاه سانتا باربارا و سرپرست این پژوهش دراین باره میافزاید آزمایشهای عملی ما در خصوص برنامه وِیز نشان میدهد با توجه به ساختار نرمافزاری این برنامه به راحتی میتوان کارکرد معمولی این برنامه را مختل کرد و اطلاعات اشتباهی به رانندگان درباره میزان ترافیک شهری ارائه داد.
«بِن زئو» با استفاده از اصطلاح «اشباح راننده» (ghost drivers) توضیح میدهد که از آنجایی که سرورهای waze از طریق برنامه کاربردی ویز بر روی گوشیهای هوشمند با هم در ارتباط هستند ما با به سادگی توانستیم با نفوذ به این برنامه حجم زیادی از رانندهها (یا کاربران) مجازی و غیرواقعی ایجاد کنیم که از طریق آن یک ترافیک جعلی ایجاد شد که به همه کاربران پیغام ارسال شد که در نقطه خاصی ترافیک سنگینی وجود دارد درحالی که در واقعیت چنین نبود.
وی میافزاید که کاربرد این برنامه همچنین حریم خصوصی افراد را نیز در معرض خطر قرار میدهد چرا که برنامه ویز برنامهای اجتماعی و شبکهای است که مکانیابیها توسط رانندگان مشخص میشود، بنابراین خود رانندهها نیز تحت نظارت قرار میگیرند و مسیر حرکت آنها نیز به صورت دقیق رصد میشود.
انتقاد رسانههای آمریکایی از آسیبپذیری و ناایمن بودن نرمافزار ویز
پس از فروش نسخه تجاری برنامه waze به شرکت آمریکایی گوگل در سال ۲۰۱۳ که هیچگاه جزئیات این قرارداد منتشر نشد، رسانههای آمریکایی برخی از خطرات استفاده این برنامه را گزارش دادند و خواستار برخورد هرچه سریعتر دولت با این برنامه مسیریابی شدند.
استفاده جنایتکاران و تبهکاران از ویز برای ردیابی محل استقرار نیروهای نظامی و امنیتی
وبگاه «yourmiddleeast.com» در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۶ در گزارشی درباره آسیبپذیری و خطرات امنیتی استفاده از برنامه ویز مینویسد: در ژانویه سال ۲۰۱۵ چارلی بِک Charlie Beck رئیسپلیس شهر لسآنجلس با ارسال نامهای اعتراضی به شرکت گوگل مالک کنونی برنامه waze هشدار داد که استفاده از این برنامه به جنایتکاران و افراد شرور کمک میکند تا هنگام ارتکاب جنایت و تبهکاری به راحتی به همدستان خود محل استقرار نیروهای نظامی را گزارش دهند که این مسئله موجب میشود که امنیت نیروهای انتظامی و همچنین مردم در معرض خطر جدی قرارگیرد.
همدستی ویز در قتل دو افسر پلیس
پایگاه خبری «یوسنیوز» نیز در گزارشی ضمن اعلام اینکه مقامات دولتی آمریکا قصد دارند که برنامه مسیریابی ویز را مسدود کنند نوشت: smaaiyl Brinsley در ماه مارس ۲۰۱۴ که در اقدامی تلافیجویانه دو افسر پلیس را کشته بود از برنامه ویز برای قتل این دو نفر استفاده کرده بود چرا که یکی از کاراییهای این برنامه این است که میتوانند حضور پلیس در نقاط مختلف را به دیگر کاربران اطلاع دهند؛ پس از این حادثه پلیس لسانجلس از شرکت گوگل خواست که این ویژگی برنامه را غیرفعال کند اما شرکت گوگل مدعی است که آگاهی از حضور افسران پلیس موجب ارتقای ایمنی رانندگان میشود.
در اکتبر ۲۰۱۵ رسانههای جهان گزارش دادند که استفاده از برنامه waze برای مسیریابی بهتر موجب شده که یکی زن برزیلی در مقابل چشمان شوهرش به ضرب گلوله کشته شود؛ اعتماد بیش از حد این زوج جوان به اطلاعات مسیریابی این برنامه و معرفی میانبر برای کوتاهتر کردن مسیر آنها را به سمت محله تبهکاران و جنایتکاران کشانده بود.
واز سویی دیگر شمار زیادی از حامیان ایمنی و امنیت در جادهها از افزایش روزافزون استفاده از این برنامه توسط رانندگان در جادهها ابراز نگرانی کردهاند و استدلال میکنند که استفاده از این برنامه در هنگام رانندگی و تکیه بیش از حد به اطلاعات آن موجب بیتوجهی رانندگان به علائم هشدار دهنده جادهای میشود که این امر آنها را در معرض خطر تصادف و مرگ قرار میدهد.
جایگاه اصلی مدیریت و برنامهریزی نرمافزار ویز در سرزمینهای اشغالی است و این مکانیاب آنلاین توسط یکی از سرّیترین واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی ساخته و پرداخته شده است.
رژیم صهیونیستی کینه و دشمنی عمیقی نسبت به مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی دارد و قطعاً از هر موقعیتی برای ضربهزدن به آن استفاده کامل را خواهد برد، نمونه آن را در به شهادت رساندن دانشمندان هستهای کشور و حملههای سایبری گسترده به زیرساختهای کشور شاهد بودهایم.
از اینرو گسترش و استفاده بدون محدودیت از نرمافزار مکانیابی که در ساختمانهای مخفی و سرّی سرویس اطلاعاتی اسرائیل ساخته شده است میتواند آسیبهای جدیای برای كشورمان ایجاد کند.
انتظار میرود مسئولان ذیربط تصمیمات درخوری در این مورد اتخاذ نمایند و با حمایت از نرمافزارهای بومی، ملی و دانشمندان کشورمان راه را برای ساخت چنین برنامههایی هموار کنند تا مردم نیز بتوانند برای حل مشکلات ترافیکیشان از این نرمافزارهای امن بهره ببرند.
….
تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم: