اسپانسری راکفلر توسط جهاد کشاورزی ایران

اسپانسری راکفلر توسط جهاد کشاورزی ایران!

پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا» ؛ قسمت بیستم جهاد کشاورزی

شبکۀ کشاورزی بزرگِ متعلق به بنیاد راکفلر از ۱۹۶۷ در دولت‌های مختلف و به‌صورت مداوم در ایران مشغول به فعالیت و همکاری با وزارتخانۀ ماست؛ مهم و عجیب اینکه «اطلاعات پایۀ کشاورزی ایران» در اختیار آنان قرار گرفته است!

*****

دستگاه‌ها و نهادهای کشور ما، تا سطح وزارتخانه، از دیرباز آماج تأثیر شبکۀ جهانی غذا و کشاورزی قرار گرفته‌اند. پیش از این دیدیم که اولین معاهده‌نامۀ وزارت کشاورزی ایران در این زمینه لااقل به ۱۳۶۲ شمسی بین سوامیناتان (مدیر یکی از مؤسسات مهم و تأثیرگذار متعلق به راکفلر) و عیسی کلانتری (معاون وقت وزارت کشاورزی) مربوط می‌شود. در این زمینه مطابق اذعان منابع بنیاد راکفلر، لااقل ۲۶۴ نفر از متخصصان ایرانی ذیل مؤسسات متعلق به بنیاد راکفلر آموزش دیده و در مراکز حساس و تأثیرگذار کشاورزی کشور ما به‌کار گمارده شده‌اند.

طی سال‌های گذشته، تلاش کردیم پرده از نفوذ این جریان و لطمات سختی که به امنیت غذایی مردم ایران وارد شده، برداریم. مقابله با جریان تجارت بی‌ضابطۀ محصولات پرریسک تراریخته از جمله مواردی است که به آن پرداخته‌ایم.

پرونده‌های «ایران، ایری، راکفلر» و «جنگ جهانی غذا»، به‌روشنی نشان می‌دهد که نسبت این شبکۀ جهانی با خانوادۀ راکفلر تا چه‌اندازه وثیق و ارگانیک است.

یک نمونۀ دیگر از ارتباط وثیق وزارت جهاد کشاورزی ایران با “شبکۀ جهانی کشاورزی راکفلر”

شبکۀ جهانی سی‌جی‌آی‌ای‌آر (CGIAR)، و به‌خصوص زیرمجموعه‌های آن از جمله سیمیت، ایکاردا و ایری، در مجموعه‌های تحقیقات کشاورزی ایران نفوذ عمیقی دارند. این نفوذ، گاهی پنهانی بوده و بعضاً هم به‌صورت کاملاً آشکار و حتی در نشانی‌های رسمی سایت‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی قابل مشاهده است.

در مورد راه‌اندازی شبکۀ سی‌جی‌آی‌ای‌آر توسط راکفلر {اینجا} نوشتیم.

برای نمونه در ادامه تنها به یکی از این موارد اشاره خواهد شد، با تأکید بر اینکه این سطح از نفوذ تنها منحصر به این یک مورد نیست.

در بخش «دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی» از «سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» از زیرمجموعه‌های «وزارت جهاد کشاورزی» دبیرخانه منطقه‌ای مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) در ایران معرفی شده است:

دبیرخانه منطقه‌ای مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم در ایران

http://aria.areeo.ac.ir/HomePage.aspx?TabID=14699&Site=aria.areeo.ac&Lang=faـIR

بر اساس اذعان همین مطلب، دبیرخانۀ منطقه‌ای سیمیت، در این نشانی مشغول به فعالیت است: «کرج، خیابان ماهدشت، مؤسسۀ اصلاح و تهیۀ نهال و بذر، صندوق پستی ۴۱۱۹». در این مطلب، در معرفی این مرکز با کمال شگفتی می‌خوانیم:

هستۀ اولیۀ مرکز تحقیقات بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (International Maize and Wheat Improvement Center) که بیشتر با اختصار نام اسپانیایی آن یعنی Centro Internacional de Mejoramento de Maiz y Trigo = CIMMYT شناخته می‌شود در سال ۱۹۴۳ در پی اجرای پروژۀ مشترک بنیاد راکفلر و دولت مکزیک برای افزایش تولید گندم و ذرت در مکزیک پایه‌گذاری و در سال ۱۹۶۶ میلادی با نام مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) تأسیس شد. این مرکز یکی از ۱۵ مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی زیر پوشش حمایتی گروه مشاوران بین‌المللی تحقیقات کشاورزی (Consultative Group for International Agriculture Research = CGIAR) می‌باشد. در سال‌های ۶۷ــ۱۹۶۶ میلادی ارقام پرمحصول گندم مکزیکی از طریق این مرکز به هندوستان و پاکستان راه یافت و به‌دنبال آن افزایش چشمگیری در عملکرد گندم این کشورها حاصل و منجر به وقوع انقلاب سبز (Green Revolution) گردید. این موفقیت دریافت جایزۀ صلح نوبل را برای دکتر ارنست نورمن بورلاگ، مدیر برنامۀ گندم مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) در سال ۱۹۷۰ میلادی به ارمغان آورد.

در مورد کلیدواژه‌هایی که از آنها در پاراگراف بالا با افتخار یاد شده است، مطالب زیر را ببینید:

* واقعیت جنایت‌آمیز اقدامات ارنست بورلاگ:
+ صد سال با بورلاگ ؛ مأمور سرطان‌ساز راکفلر
* در مورد انقلاب سبز:
+ سرطان از چه زمانی و به چه دلیل فراگیر شد؟
* و در مورد برنامۀ کشاورزی راکفلرها طی ۱۲۰ سال گذشته:
+ چهار دوره کشاورزی جهان‌روا راکفلر

دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد:

مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی غیرانتفاعی است که به‌طور مستقیم با ۱۰۰ کشور در حال توسعه از طریق دفاتر این مرکز در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ارتباط و همکاری دارد.

همکاری‌های علمی و تحقیقاتی مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) با بخش تحقیقات غلات مؤسسۀ تحقیقات اصلاح و تهیۀ نهال و بذر در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی شروع [شد] و تاکنون ادامه دارد. اولین موافقت‌نامه و برنامۀ کار بین مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) و ایران در سال ۱۹۶۷ میلادی به امضا رسید.

در طول این سالیان یکصد و یازده نفر از محققین ایرانی در این مرکز آموزش دیده‌اند و هزاران ژرم‌پلاسم گندم نان، گندم دوروم، جو، تریتیکاله و ذرت در قالب صدها خزانۀ بین‌المللی دریافت [شده] و در مناطق مختلف کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند. حاصل این همکاری‌های علمی و تحقیقاتی معرفی ده‌ها رقم اصلاح‌شده گندم، جو و تریتیکاله بوده است که در ارتقای کمی و کیفی این محصولات به‌ویژه گندم نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

محمدرضا جلال کمالی و ارنست بورلاگ

بسیاری از پژوهشگران ایرانی عمداً یا سهواً دست در دست بورلاگ و تیم او داشته‌اند؛ تصویر فوق محمدرضا جلال کمالی عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر کرج و پایه‌گذار «سیمیت» در ایران است.

سایت مؤسسه ادامه می‌دهد:

به‌منظور تقویت و ارتقای سطح همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین ایران و مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) قرارداد تأسیس دفتر آن مرکز در ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ بین طرفین به امضا رسید و در آبان ۱۳۸۳ این دفتر با حضور جناب آقای دکتر ایواناگا (Dr. Masura Iwanaga) رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT)، جناب آقای دکتر علی آهون‌منش معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، جناب آقای مهندس عباس کشاورز رئیس مؤسسۀ تحقیقات اصلاح و تهیۀ نهال و بذر و تنی چند از مسئولان و محققان بین‌المللی و ایرانی افتتاح شد. دفتر مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) با انتخاب و انتصاب جناب آقای دکتر محمدرضا جلال کمالی به‌عنوان محقق ارشد گندم و نمایندۀ آن مرکز در ایران در شهریور ۱۳۸۶ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز نموده است.

مقر ایکاردا در سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی

مقر ایکاردا در سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی

متن مطلب سازمان تات، خود گویای همه‌چیز هست؛ تأکید بر پایه‌گذاری مرکز توسط بورلاگ، در ادامۀ برنامه‌های راکفلر، و توسط یکی از ۱۱۰ محقق ایرانی که در این شبکه آموزش دیده‌اند، و طرفه‌تر از همه، سازماندهی این شبکه ذیل دولت ایران، از نکات تأسف‌بار این متن است. ایری و ایکاردا، دو مورد از فعال‌ترین مراکز این شبکه در تهران هستند. همین نشانی برخی دیگر از دفاتر مرتبط را نشان می‌دهد.

مراکز مرتبط با سازمان تات و تصویر یادمان بهزاد قره‌یاضی

مراکز دیگر مرتبط با سازمان که بعضاً از اعضای همین شبکه‌اند. تصویر یادمان بهزاد قره‌یاضی (دانش‌آموختۀ معروف راکفلر) به‌عنوان مسئولان پیشین این سازمان درخور توجه است.

طرفه این‌که این همکاری‌ها، ضمن این‌که تنها به سیمیت محدود نیست، شامل کمک‌های بلاعوض ایران به برخی از دیگر نهادهای این شبکه نیز می‌شود. در برخی از این موارد، کمک‌های ایران به‌درخواست وزیر کشاورزی پیشین ما، «با ترک تشریفات» به حساب این سازمان‌ها واریز شده است. برای نمونه تصویر نامۀ محمود حجتی، وزیر پیشین جهاد کشاورزی در این خصوص ذیلاً آمده است.

امید است که وزیر آیندۀ جهاد کشاورزی به این ارتباطات تعجب‌برانگیز توجه ویژه داشته باشد.

نامۀ محمود حجتی دربارۀ سیمیت و ایکاردا

نامۀ محمود حجتی دربارۀ سیمیت و ایکاردا

قسمت قبلی این مقاله  ؛  قسمت بعدی این مقاله

جهاد کشاورزی ، جهاد کشاورزی

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

شبکه‌ مخوف کاسبان پاندمی

مدارک غیرقابل انکاری درباره شبکه وحشتناک کاسبان پاندمی وجود دارد که ده‌ها میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را صرف ساخت تسلیحات ژنتیک و بیولوژیک می‌کنند.

۲ نظر

  1. احمد شیرزادی

    سلام به شما عزیزان. بیست مقاله از سلسله مقالات مربوط به «پرونده ویژه , جنگ جهانی غذا» رو خوندم. از مصائبی که به سر مردم جهان علی الخصوص مردم ایران می‌آد . از فلاکت و بیسوادی و مزدوری مسئولین این کشور بسیاربسیار تاسف خوردم. خداوند به شما خیر بده مطلب بسیار جالب و مفید بود. با توجه به اینکه سایت شما کمی ناشناخته ایت و عموماٌ مردم ما به دلیل عدم علاقه به مطالعه مطالب خوب وقعی و وقتی نمی گذارند بنده به سهم خودم و با اجازه شما این مطالب رو در کانالهای تلگرامی بازنشر می کنم. بلکه آگاهی این مردم مفلوک کمی بیشتر بشه. یاحق

  2. احمد شیرزادی

    ضمناً منتظر ادامه این مقاله هستیم. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =