آل سعود یا آل یهود

آل سعود یا آل یهود ؟

نسب آل سعود آل یهود

کتاب «تاریخ البلاد العربیة السعودیة»، الجزء الأول، الدولة السعودیة الاولی، القسم الأول، سیرة محمد بن عبدالوهاب و دعوته و سیرة محمد بن سعود و حروبه، نوشته‌ی «الاستاذ الدکتور منیر العَجَلانی» از کتب بسیار معتبر است و خود وهابی‌ها وقتی مطلبی می‌نویسند به این کتاب استدلال می‌کنند. در صفحه‌ی ۶۷ که نسب آل سعود را بیان می‌کند، می‌نویسد:

محمد بن سعود بن محمد بن مقرن بن مرخان بن ابراهیم بن موسی بن ربیعة بن مانع … ولکن المؤلفین یجمعون علی أن «مانع» یتحدر من ربیعة بن نزار بن معد بن عدنان.

یعنی: تمام مؤلفین وهابی اجماع دارند بر این که نسل «محمد بن سعود» در نهایت به «ربیعة بن نزار بن معد بن عدنان» می‌رسد که ما هم همین را می‌خواهیم ثابت کنیم.

کتاب تاریخ البلاد العربیة السعودیة و نسب آل سعود آل یهود

(برای مشاهده‌ی عکس‌ها در اندازه‌ی بزرگ‌تر، آن‌ها را در صفحه‌ای دیگر باز کرده و یا ذخیره کنید.)

در صفحه‌ی ۷۱ همین کتاب می‌نویسد:

جاء فی «لسان العرب»: عنزة قبیلة من العرب ینسب إلیها، فیقال: العنزی و القبیلة اسمها «عنزة». و عنزة أبو حی من ربیعة، و هو: «عنزة بن أسد بن ربیعة بن نزار بن معد بن عدنان».

بحث ما در باره‌ی همین «عنزة» است که «محمد بن سعود» از همین «قبیله عنزة» است.

کتاب تاریخ البلاد العربیه السعودیه و نسب آل سعود و آل یهود

باز در همین صفحه از قائلین به این که «آل سعود» به «عنزة بن أسد» می‌رسد صحبت می‌کند:

و من القائلین بنسبة آل سعود الی عنزة بن أسد:
(ا) حمد بن ابراهیم الحقیل، مؤلف کتاب «زهر الآداب فی معرفة الأنساب و مفاخر العرب» الذی یقول:
«و من ربیعة: الهازم: و هم عنزة بن أسد بن ربیعة …
و من عنزة: بعض العشائر المحتضرة أهمها الأبطال المجالدون و الأئمة المجاهدون الملوک العظام و السادة الکرام: آل سعود …»

جزء قبیله عنزة بعض از عشائری که مهمترین آن‌ها، مجاهدین آن‌ها و بزرگان آن‌ها آل سعود هستند.

در این‌جا تصریح می‌کند که آل سعود از قبیله‌ی عنزة بن أسد بن ربیعة است و این مطلب خیلی مهم است.

(ب) أمین سعید الذی یقول، فی کتابه «تاریخ الدولة السعودیة»: یعد الشیخ مانع المریدی العنیزی، المؤسس الأول للبیت السعودی، و هو فی الأصل من شیوخ قبیلة عنزة بن أسد.

«امین سعید» نویسنده‌ی کتاب «تاریخ دولت سعودی» از وهابی‌ها است. ایشان هم تصریح می‌کند که شیخ مانع المریدی العنیزی مؤسس خاندان سعود از بزرگان قبیله‌ی عنزة بن أسد می‌باشد.

(ج) مؤلف «تاریخ الإحساء» الذی یقول: إن نسب آل سعود یتصل إلی عنزة بن أسد.

مؤلف کتاب «تاریخ احساء» هم می‌گوید که نسب آل سعود به عنزة بن أسد می‌رسد.

جالب است که در ادامه از انگلیسی‌ها هم نقل می‌کند که آن‌ها هم می‌گفتند که شما از قبیله‌ی عنزة هستید و ما شما را دوست داریم. انگلیسی‌ها در کتاب‌های خود تصریح دارند که آل سعود از نسل عنزة است.

کتاب تاریخ البلاد العربیة السعودیة و نسب آل سعود آل یهود به عنزة بن أسد

باز در صفحه‌ی ۷۸ مطلب جالبی را می‌گوید:

و کثیر من أمراء آل سعود، إذا سألتهم عن نسبهم القبلی، أجابوک أنهم من عنزة. و ربما ذکروا لک کلمة حفظوها عن مؤسس المملکة العربیة السعودیة الحدیثة، المغفور له الملک عبدالعزیز، تؤکد هذه النسبة!

بسیاری از بزرگان آل سعود اگر از آن‌ها سؤال شود که نسب شما از چه قبیله‌ای است، جواب می‌دهند که از قبیله‌ی عنزة هستیم. چه بسا آن‌ها همان سخنی را حفظ کرده‌اند که مؤسس دولت عربستان سعودی آقای ملک عبدالعزیز می‌گفته و ایشان تأکید می‌کرده که ما از قبیله‌ی عنزة هستیم.

بعد از آن سخن أمین الریحانی را از کتاب «ملوک العرب» نقل می‌کند:

أما العمارات و الرولا، فهما فخذان من أفخاذ عنزة، و کانوا یسکنون نجداً، خصوصاً القصیم، و مشایخهم بنو الهذال و بنو الشعلان. و بنو الشعلان: هم أبناء عم آل سعود و من رعایاهم… کثیراً ما سمعت السلطان یقول: هم رعایا آبائنا و أجدادنا، بل هم أبناء عمنا.

عمارات و رولا دو طائفه از قبیله‌ی عنزه هستند که در نجد زندگی می‌کنند و خصوصاً در قصیم می‌نشینند و بزرگان آن‌ها بنی‌هذال و بنی‌شعلان هستند. این بنی‌شعلان پسرعموهای آل سعود و از رعایای آن‌ها می‌باشند. ما از ملک عبدالعزیز می‌شنیدیم که این بنی‌شعلان پسرعموهای ما هستند.

کتاب تاریخ البلاد العربیة السعودیة و نسب آل سعود آل یهود به قبیله عنزة

اما دلیل این‌که اصرار دارند که ما از «عنزة» هستیم، چیست؟

به‌خاطر این‌که بسیاری از علمای اهل سنت تلاش می‌کردند که ثابت کنند که آل سعود از قبیله‌ی بنی‌حنیفة هستند، یعنی قبیله‌ی مسیلمه کذّاب. و تلاش می‌کردند ثابت کنند که این‌ها از سرزمین مسیلمه کذّاب ظهور کردند و از نسل مسیلمه کذّاب هستند و می‌خواهند اسلام را از بین ببرند. آل سعود برای ردّ کردن این قضیه، اعتراف کردند که ما از آن قبیله نیستیم بلکه از قبیله‌ی عنزة هستیم!

در کتاب «ملوک العرب»، نوشته‌ی «امین الریحانی»، چاپ دار الجیل بیروت که یک کتاب تاریخی بسیار معتبر در تاریخ عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس می‌باشد، این مطلب ذکر شده است.

کتاب «عنوان المجد فی تاریخ نجد»، یکی از کتاب‌های تاریخی است که خود وهابی‌ها نوشته‌اند و از معتبرترین کتاب‌های آن‌ها است. نویسنده‌ی این کتاب «شیخ عثمان بن عبدالله بن بشر»، و محقق آن «عبدالرحمن بن عبداللطیف بن عبدالله آل الشیخ» که از نوادگان «محمد بن عبدالوهاب» است. در جلد اول این کتاب، صفحه‌ی ۹۹ که پیرامون وفات محمد بن سعود صحبت می‌کند، در پاورقی این صفحه می‌خوانیم:

هو الامام محمد بن سعود بن محمد بن مقرن ابن مرخان بن ابراهیم بن موسی بن ربیعة بن مانع بن ربیعة بن مرید من رؤساء قبیلة عنزة بن أسد بن ربیعة بن نزار بن معد بن عدنان.

نویسنده با این مطلب فاتحه‌ی آن‌ها را می‌خواند. کسی که خودش از نوادگان محمد بن عبدالوهاب است می‌گوید این‌ها از قبیله‌ی عنزة بن أسد بن ربیعة از قبیله‌ی نزار هستند که در عدنان به نسل پیامبر متصل می‌شود.

کتاب عنوان المجد فی تاریخ نجد و نسب آل سعود آل یهود به قبیله عنزة

باز در کتاب «تاریخ نجد»، نوشته آقای «سید محمود شکری الآلوسی» پسر این آلوسی معروف، تصریح می‌کند که آل سعود از قبیله‌ی عنزة هستند. در قسمت شرح حال آقای عبدالله بن فیصل بن ترکی صفحه‌ی ۹۰ و ۹۱ می‌نویسد:

عبدالله بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن سعود بن عبدالعزیز ابن محمد بن سعود بن مقرن بن مرخان بن ابراهیم بن موسی بن ربیعة بن مانع المریدی العنیزی، و هو من مشایخ عنیزة.

کتاب تاریخ نجد و نسب آل سعود آل یهود به قبیله عنزة

کتاب «تاریخ الملک سعود: الوثیقة و الحقیقة»، الجزء الاول هم که به بحث ملک سعود می‌رسد، می‌گوید که این‌ها از قبیله‌ی عنزة هستند.

پس تا این‌جا ثابت شد که آل سعود به قبیله‌ی عنزة بن أسد می‌رسند.

قبیله‌ی عنزة بن أسد چه قبیله‌ای است؟

کتاب «المختصر فی اخبار البشر» معروف به «تاریخ أبی الفداء»، از مشهورترین کتاب‌های تاریخی اهل سنت است، نویسنده «عمادالدین اسماعیل ابن علی» معروف به أبی الفداء، در جلد اول، چاپ دار المعارف، صفحه‌ی ۱۳۴ و ۱۳۵ می‌نویسد:

و اما عنزة بن أسد بن ربیعة المذکور، فمنه بنو عنزة، و هم أهل خیبر.

عنزة بن أسد بن ربیعة که ذکر کردیم فرزندان عنزة هستند و آن‌ها همان یهود خیبر هستند.

یعنی همان‌ها که امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) با شمشیر خود آن‌ها را از پا درآورد.

کتاب المختصر فی اخبار البشر تاریخ أبی الفدا قبیله عنزة یهود خیبر و آل یهود

مدرک بعدی که ثابت می‌کند بنی‌عنزة همان یهودیان خیبر هستند، کتاب «صبح الأعشی فی صناعة الإنشاء»، الجزء الرابع، است که در صفحه‌ی ۲۹۰ که در مورد خیبر بحث می‌کند و توضیح می‌دهد که در کجا است و فاصله‌ی آن تا مدینه چقدر است، می‌گوید که ساکنان خیبر چه کسانی بودند:

و هی بلدة بنی عنزة من الیهود.

و این شهر بنی عنزة از قبایل یهودیان است.

کتاب صبح الأعشی فی صناعة الإنشاء قبیله عنزة یهودیان خیبر و آل یهود

در کتاب «عمدة القاری فی شرح صحیح بخاری»، نوشته‌ی «الإمام العلامة بدرالدین أبی محمد محمود بن احمد العینی»، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت، جلد ۱۱، صفحه ۳۳۰ می‌خوانیم:

قوله: «بخیبر»، و هو بلدة عنزة فی جهة الشمال و الشروق عن المدینة علی نحو ست مراحل، و خیبر بلغة الیهود حصن.

یعنی: خیبر همان شهر بنی‌عنزة است. سپس موقعیت جغرافیایی آن را بیان می‌کند و می‌گوید: خیبر قلعه‌ی یهودیان بود.

کتاب عمدة القاری فی شرح صحیح بخاری قبیله عنزة یهودیان قلعه خیبر و آل یهود

مدارک زیاد است ولی ما تا این‌جا ثابت کردیم که آل سعود همان آل یهود هستند.

چون این‌ها نسل اندر نسل به یهودیان ساکن خیبر می‌رسند که با پیامبر در جنگ‌های مختلف شدیداً دشمنی کردند و بالاخره این قلعه توسط امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) فتح شد. اگر این‌ها تا این اندازه با امیرالمؤمنین (ع) دشمنی و جسارت می‌کنند، دلیلش همان است که قلعه خیبر به‌دست آن حضرت فتح شد و این‌ها ناراحت هستند و کینه‌ی ایشان را به دل دارند.

به‌کوشش: اندیشکده مطالعات یهود (برگرفته از مباحث حجةالاسلام سیدمحمد یزدانی در شبکه ولایت).

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده می‌شود.

آل یهود ، آل یهود ، آل یهود ، آل یهود ، آل یهود

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

۲ نظر

  1. بسیار عالی

  2. اجرکم عندالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 7 =