علی واعظ و گروه بین‌المللی بحران

شعبده‌ی یهود در برجام ؛ از علی واعظ تا گروه بین‌المللی بحران

آیا آمریکا متن برجام را به ایران دیکته کرد؟ علی واعظ

اخیراً از سوی آقای سیدیاسر جبرائیلی سندی از طرف «گروه بین‌المللی بحران» با عنوان «ایران و ۱+۵: حلّ مکعب روبیک هسته‌ای» (۹ می ۲۰۱۴) ارایه گردید که به ادعای وی تقریباً عین همان پیشنهادات به‌صورت متن توافق هسته‌ای از جانب تیم هسته‌ای ما پذیرفته شد!

نقش «گروه بین‌المللی بحران» در روند مذاکرات هسته‌ای، چه بوده است؟

گروه بین‌المللی بحران (International Crisis Group)، یک سازمان ظاهراً غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۵ با هدف فعالیت در زمینه‌ی مطالعه مناقشات خشونت‌بار و تدوین راه حل برای آن‌ها تشکیل شد. با این حال، افراد حاضر در هیات امناء این سازمان که همه از سیاستمداران و سرمایه‌داران و چهره‌های آکادمیک متنفذ هستند، نفوذ بسیار عمیق و محکم آن در ساختار حکومتی ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، دسترسی‌های گسترده آن به حلقه‌های تاثیرگذار سیاست و اقتصاد و منابع مالی تامین‌کننده فعالیت آن، نشان می‌دهد که این سازمان که مقر اصلی آن در بروکسل بلژیک است، در همکاری تنگاتنگ با دولت ایالات متحده و متحدان غربی آن کار می‌کند.

چهره‌ی اصلی و تامین‌کننده مالی اصلی این سازمان هم کسی نیست جز کسی که نام او با فتنه ۸۸ برای ایرانی‌ها هم به نامی آشنا تبدیل شد: جرج سوروس یهودی

جورج سوروس پدر انقلاب‌های رنگی

جرج سوروس، سرمایه‌دار یهودی صهیونیست، با اصالت مجارستانی، در دنیا به «پدر انقلاب‌های رنگی» معروف است، چرا که وقتی اولین بار در ۲۰۰۴ در اوکراین ماجرای «انقلاب نارنجی» پیش آمد و ویکتور یوشچنکو، مهره طرفدار آمریکا به واسطه آن اعتراضات خیابانی روی کار آمد، معلوم شد که پول و فرماندهی این سرمایه‌دار صهیونیست، از طریق بنیاد زیر نظر او «بنیاد جامعه باز» هدایت‌کننده ماجرا بوده، و او همین روند را در سایر انقلاب‌های رنگی در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی ادامه داد.

جورج سوروس، ناتو و ماشین انقلاب رنگی آمریکا پشت ناآرامی‌ها در مقدونیه
«بنیاد جامعه باز» جورج سوروس و نقش آن در انقلاب‌های رنگی
جوروج سوروس؛ دست پشت پرده انقلاب‌های رنگی

نام سوروس در فتنه ۸۸ هم به میان آمد و بسیاری از تحلیل‌گران داخلی و تحلیل‌گران رسانه‌های آلترناتیو غربی درباره حضور سوروس به عنوان یکی از نقش‌آفرینان آن غائله قلم زدند.

حتی رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) مورخ ۲۰ اردیبهشت ۹۶، بدون نام بردن از سوروس، نقش او را در فتنه ۸۸ متذکر شدند:

اگر کسی علیه امنیّت این کشور بخواهد قیام بکند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد؛ این را بدانند. آن صهیونیستِ پول‌دارِ آمریکاییِ خبیث که گفت من گرجستان را با ده میلیون دلار توانستم زیرورو کنم، در سال ۸۸ به فکر افتاد که جمهوری اسلامی را هم این‌جوری [کند]. ببینید این خطای در تطبیق و این حماقت در شناخت به کجا می‌رسد که جمهوری اسلامیِ با این عظمت را، ملّت ایرانِ با این عظمت را مقایسه کنند با کشورهای دستِ چندم دنیا و بخواهند اثر بگذارند و کار بکنند.

هم اکنون هم در فهرست «هیات امنای» گروه بین‌المللی بحران، هم نام جرج سوروس و هم نام پسر او الکساندر، دیده می‌شود:

به عنوان نمونه، در ژانویه ۲۰۱۷، الکساندر سوروس نیم میلیون دلار برای ایجاد دوره «اقتصاد مناقشه» به گروه بین‌المللی بحران کمک کرد:

اما همان طور که سیدیاسر جبرائیلی در برنامه ثریا اشاره کرد، در تاریخ ۹ می ۲۰۱۴ (۱۹ اردیبهشت ۹۴) وب‌سایت گروه بحران متن «حلّ مکعب روبیک هسته‌ای» را منتشر کرد که شباهت اساسی به چیزی داشت که به‌عنوان توافق نهایی هسته ای در ۲۳ تیر۹۴ به امضای ایران و ۶ قدرت جهانی رسید.

جالب این که در ۱۷ خرداد سال جاری، سایت شبکه العالم یادداشتی را از حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده (سفیر فعلی ایران در لندن) منتشر کرد که در آن چنین می‌خوانیم:

با حصول تفاهم ژنو و آغاز مذاکرات هسته‌ای برجام، بسیاری از مؤسسات تخصصی بین‌المللی که پیرامون مسائل هسته‌ای و یا حوزه‌های امنیت بین‌المللی و سیاست بین‌الملل کار می‌کنند، کار بر روی ارائه پیشنهاداتی برای پیشبرد توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک را آغاز کردند.

از جمله این موسسات «گروه بین‌المللی بحران» بود که با تمرکز جدی بر روی مباحث هسته‌ای ایران و ایجاد زیرگروه‌های تخصصی تلاش داشت پیشنهاداتِ به زعم خود سازنده و مبتکرانه‌ای برای حل و فصل مباحث مورد اختلاف میان ایران و دیگر اعضا ارائه نماید. این گروه نتیجه‌ی بررسی‌های خود را در ۹ ماه مه ۲۰۱۴ یعنی چند ماه پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای وین منتشر نمود.

این مجموعه حاوی سه صفحه و نیم پیشنهادهای مشخصی از سوی گروه بود و دیگر قسمت‌های گزارش به توضیح همین توصیه‌ها می‌پرداخت. توصیه‌های گروه بین‌المللی بحران برگرفته از مذاکرات و نگرش‌های اظهار شده در طول مذاکرات از سوی ایران و طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده بود که در مواضع علنی آنها وجود داشت یا در مباحث انجام شده در اندیشکده‌های مطالعاتی بیان شده بود.

مطالعه‌ی این مجموعه پیشنهادات از نظر تاریخ زنده‌ی مذاکرات برجام حائز اهمیت می‌باشد و می‌تواند ارزش‌های برخی از محورهای مهم توافق شده در برجام را روشن نماید.

اما وبسایت ICG، در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵، حدود دو ماه بعد از امضای توافق هسته‌ای، در گزارشی تفصیلی از نقش این گروه، و نقش دست‌کم دو تن از اعضای ارشد آن در روندهای منتهی به امضای توافق نهایی در روزهای پایانی پرده برمی‌داشت. این دو تن عبارت بودند از: رابرت مالی (Robert malley) یهودی، رییس گروه بین‌المللی بحران و علی واعظ تحلیل‌گر ارشد این گروه.

در این میان نقش علی واعظ -طبق این گزارش- بسیار پررنگ بود، و او کسی بود که در هفته‌های منتهی به روز امضای توافق، به مشاور ارشد تیم‌های مذاکره‌کننده به‌ویژه تیم ایرانی، تبدیل شده بود.

علی واعظ یک تحلیل‌گر جوان ایرانی-آمریکایی است که با وجود سن نسبتاً کم، خیلی زود رشد کرد و به طور مشخص از حمایت عمیق و جدی محافل سیاسی و اطلاعاتی آمریکایی برخوردار است. او که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه «جانز هاپکینز» امریکا و دکترای خود را از دانشگاه ژنو سوییس گرفته، و پیش از ملحق شدن به گروه بین‌المللی بحران، عضو «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» در واشینگتن دی‌سی بود، از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ دوره پست دکتری خود را در مدرسه علوم سیاسی کندی در دانشگاه هاروارد گذرانده است. اهل فن می‌دانند که دانشگاه هاروارد و به‌ویژه مدرسه کندی آن، از دهه‌ها قبل، مهم‌ترین منبع جذب نیروی نخبه دانشگاهی برای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بوده است و تقریباً بخش عمده دانشجویان با اصالت آسیایی که پای به این دوره می‌گذارند، در تور استخدام سیا قرار می‌گیرند (البته قطعاً این به این معنی نیست که همه‌ی آن‌ها که با پیشنهاد همکاری سیا مواجه می‌شوند، آن را می‌پذیرند یا لاجرم به عامل اطلاعاتی این کشور تبدیل می‌شوند).

اما آن‌چه که احتمال وابستگی علی واعظ به سیا را بالا می‌برد، جدای از تحصیل او در دوره پست دکتری دانشگاه  هاروارد، سابقه همکاری او با سیا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ است. او در این بازه زمانی، خبرنگار «رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی» در سوییس بود. رادیو آزاد اروپا در زمان جنگ سرد آمریکا با شوروی توسط سیا راه‌اندازی شد و بودجه آن تا سال ۱۹۷۲ اختصاصاً و البته مخفیانه توسط سیا تامین می‌شد. در آن سال، با انتشار گزارش‌هایی درباره وابستگی این رادیو به سیا، سیا ظاهراً بودجه مستقیم این رادیو را قطع کرد، و بودجه آن زیر نظر کنگره امریکا قرار گرفت، ولی تقریباً همه‌ی کارشناسان سیاسی و امنیتی می‌دانند که این رادیو هم‌اکنون هم توسط سیا هدایت و تامین مالی می‌شود. گفتنی است که شبکه رادیویی ضدانقلاب «رادیو فردا»، شاخه فارسی زبان رادیو آزاد اروپاست.

از طرف دیگر، آن‌طور که در متن گزارش ICG آمده، نقش‌آفرینی کلیدی این تحلیل‌گر جوان در جریان مذاکرات، دسترسی او به تیم‌های مذاکره‌کننده، ارتباط تنگاتنگ او با دولت‌های غربی، همه حیرت‌انگیز است و حکایت از آن دارد که علی واعظ یک مهره‌ی عادی نبود.

نکته قابل تامل دیگر این‌که، این مهره‌ی مشکوک به همراه عضو دیگر ICG به ایران هم سفر کرد و در ۲۷ اسفند سال ۹۲، به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رفت!!

علی واعظ ، علی واعظ

علی واعظ ، علی واعظ ، علی واعظ

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

پشت پرده راز بمب اتم چه کسی ایستاده است؟

پشت پرده راز بمب اتم چه کسی ایستاده است؟

برنارد باروخ معتقد بود راز بمب اتم به‌عنوان سرمایه‌ی قومی و ملی، وسیله‌ای است که باید به‌واسطه‌ی آن قدرت فراملیتی قوم یهود را در سرتاسر عالم برقرار کرد.

۳ نظر

  1. عخیب اینکه دستگاه های امنیتی ما چه می کردند

  2. این ملت از دست این جماعت وطن فروش بر سر آرمانها و امالشان چه ها که وارد نشده …

  3. و الله خیر الماکرین.

    به امید پایان ریاست یهودی ها و جاسوس ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =