بازگشت یهودیان عراق

بازگشت یهودیان عراق

یهودیان عراق در راه بازگشت
ظلم صهیونیست‌ها به مهاجران یا نقشه جدید برای شمال عراق؟

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چندی پیش در گزارشی اختصاصی از قصد یهویان عراقی ساکن سرزمین‌های اشغالی و انگلیس جهت بازگشت به عراق خبر داد.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارش خود نوشته بود: شواهد حاکی از آن است که ده‌ها سال پس از مهاجرت یهودیان عراقی از کشور خود، آنها برای وطن اصلی خود دلتنگ شده و مصمم برای بازگشت به عراق می باشند.

هاآرتص در ادامه گزارش خود می نویسد: در پی شکست گروه تروریستی داعش در عراق و بهبود شرایط امنیتی در این کشور، یهودیان عراقی مشتاقانه به دنبال بازگشت به سرزمین مادری‌شان و در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به آن هستند.

یهودیان عراقی در سرزمین‌‌های اشغالی

یهودیان عراقی در سرزمین‌‌های اشغالی

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به این‌که برخی از یهودیان عراقی ساکن اسرائیل از تمدید گذرنامه عراقی خود سخن می‌گویند، ادامه می‌دهد: با اخباری که از بغداد، پایتخت عراق به گوش می‌رسد، برخی دیگر تلاش می‌کنند در سرزمین مادری خود املاکی خریداری کنند، اگرچه هنوز قضیه فرهود از ذهن یهودیان عراق پاک نشده است.

حادثه فرهود که در سال ۱۹۴۱ میلادی در بغداد رخ داد و اگرچه برخی از یهودیان علت این حادثه را ارتباط دولت وقت عراق به نخست‌وزیری «رشید عالی گیلانی» با رژیم نازی و نقشی که رادیو عربی برلین در تحریک یهودیان عراق ایفا کرد، می‌دانند، اما اغلب قریب به اتفاق یهودیان عراق تاکید می‌کنند، هدف این حادثه که اولین حادثه‌ی خشونت‌آمیز و خونین علیه یهودیان عراق شمرده می شد، واداشتن یهودیان این کشور به مهاجرت به فلسطین اشغالی و خروج از عراق بود. (مبحث مرتبط: پوگروم‌ها)

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ادامه گزارش خود، در حالی‌که آشکارا مشخص بود، از یک‌سو، قصد یادآوری روزهای تلخ آن حادثه را به یهودیان عراق دارد و از سوی دیگر لحنی را در نوشتار خود به کار می‌برد كه گویی نماینده این یهودیان است، می افزاید: یهودیان عراقی هنوز حوادث پرتاب بمب‌های دستی در محله‌های یهودی‌نشین بغداد را به یاد می‌آورند.

درگیری مسلمانان و یهودیان عراق در حادثه فرهود

درگیری مردم و یهودیان عراق در حادثه فرهود و خروج آنان از عراق

برخی از یهودیان معتقدند که این اقدامات حاصل هم‌دستی دولت عراق و سازمان‌ها و گروه‌های صهیونیستی و با هدف ایجاد رعب  و وحشت در میان این یهودیان صورت می‌گرفته است.

تصاویر قدیمی از یهودیان عراق

تصاویر قدیمی از یهودیان عراق

در این زمینه یهودیان عراق به تصمیم دولت وقت عراق در سال ۱۹۵۰ میلادی مبنی بر سلب تابعیت یهودیان این کشور و تسهیل سفر آنها به اسرائیل و صدور بیانیه‌هایی اشاره می‌کنند که آنها را به مهاجرت به اسرائیل دعوت می‌کرد.

خروج یهودیان عراق

خروج یهودیان عراق

هاآرتص می‌نویسد: اغلب یهودیان عراق که بخشی از قشر ثروتمند و سرمایه‌دار و تاجر جامعه وقت عراق را تشکیل می‌دادند، بعد از تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به شکل گروهی این کشور را ترک کردند، در حالی‌که اندک یهودیان باقی‌مانده در بغداد نیز پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق و براندازی رژیم بعث و صدام حسین در سال ۲۰۰۳ در این کشور وقتی با عملیات‌های آدم‌ربایی و ترور به‌دست گروه‌ها و افراد ناشناس مواجه شدند، از بیم جان و سرنوشت نامعلومی که انتظار آنها را می‌کشید، به امید یک زندگی جدید این کشور را ترک و به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی و بخشی از آنها به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند.

تمبر خروج یهودیان از عراق

تمبر خروج یهودیان از عراق

در این بین خبر شکست داعش در عراق تنها موجب شادی و خوشحالی در دل عراقی‌ها نشد، بلکه موج آن به خانه «ادوین شوکر»، یهودی عراقی الاصل ۶۲ ساله ساکن شهر لندن، در انگلیس هم رسید.

برای او این اتفاق گام دیگری در راه رسیدن به آرزویش جهت بازگشت به وطنش و زندگی در آن بود که ۴۵ سال پیش مجبور به مهاجرت از آن شده بود.

در این راستا و برای تحقق این آرزو، او دو سال پیش اقدام به خرید خانه جدیدی در شمال عراق کرده بود تا اولین یهودیی باشد که در این سال‌ها، در این کشور درگیر جنگ های خونین اقدام به خرید ملک می کند.

یک یهودی عراقی

یک یهودی عراقی

وی در این‌باره در گفت‌وگو با روزنامه هاآرتص تاکید می‌کند که یهودیانی را می‌شناسد که سال‌ها پیش عراق را ترک کرده بودند، اما در سال‌های اخیر به وطن خود بازگشته‌اند.

اگرچه خرید ملک در شمال عراق توسط یک یهودی را نمی‌توان اتفاقی عادی و معمول خواند، اما این اتفاق و صحبت‌های وی تاکید می‌کند، باید در انتظار وقوع  پدیده‌ای جدید میان یهودیان پراکنده در نقاط مختلف جهان از جمله فلسطین اشغالی باشیم، پدیده‌ای که هر روز دامنه آن وسیع‌تر از روز قبل می‌شود و آن ارتباط دوباره یهودیان عراق با وطن خویش علی‌رغم رانده شدن از آن است.

اما این پایان کار نیست، بلکه در این راستا، وبسایت خبری- تحلیلی المانیتور در گزارشی که افزایش حضور و فعالیت یهودیان طی سال‌های اخیر در شمال عراق و به‌طور مشخص منطقه کردستان می‌پردازد و سخنان یکی از این یهودیان به نام آراز شکری را نقل می‌کند: وجود یهودیان در عراق موضوع جدیدی نیست، بلکه قدمتی چندین هزار ساله دارد و در این بین خروج ما از عراق طی بیش از نیم قرن گذشته به‌دلایلی صورت گرفت که اکنون احساس می‌شود، آن دلایل یا از بین رفته‌اند یا در حال محو کامل هستند.

خروج یهودیان از عراق

در این بین آراز تاکید می کند که در اسرائیل شماری از خانواده‌های یهودی عراقی قصد بازگشت به وطن خود را دارند، چون درک می‌کنند که شرایط کنونی عراق با آنچه در سال‌های گذشته بر آن حاکم بوده، تغییر کرده است.

اما هاآرتص در بخشی از گزارشی که به بازگشت یهودیان عراقی به عراق منتشر کرده بود، تاکید می‌کند: این پدیده به شکلی خاص در میان یهودیان ساکن اسرائیل و انگلیس قابل ملاحظه است و اولین نشانه‌های آن در سال ۲۰۰۳ میلادی بعد از سقوط صدام حسین و رژیم بعث در عراق آشکار گردید و در طول تمام سال‌های گذشته کمابیش قابل ملاحظه بود تا سال گذشته، هنگامی‌که گزارش‌های امنیتی دولت عراق از کاهش حملات تروریستی و عملیات‌های انتحاری در این کشور و مشخصاً بغداد خبر می‌دادند تا این پدیده جانی دوباره بگیرد و فعالیت خود را از نو شروع کند.

تصویری از یهودیان عراق در سرزمین‌های اشغالی

تصویری از یهودیان عراقی در سرزمین‌های اشغالی

تا قبل از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی در فلسطین اشغالی حدود ۱۵۰ هزار یهودی در کشور عراق زندگی می کردند. اقامت این یهودیان در عراق حاصل دیروز و امروز نبود، بلکه پیشینه آن به ۲۵ قرن قبل باز می‌گشت، اما اقدامات خشونت‌آمیزی که بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۱ میلادی علیه آنها صورت گرفت، آنها را وادار کرد، ریشه‌های تاریخی خود را در این کشور نادیده بگیرند و از کشور و وطن خویش مهاجرت کرده، آواره سرزمین‌های دیگر شوند.

دو مقوله‌ی بسیار مهم

نکته‌ای که باید درباره دو گزارش هاآرتص و المانیتور به آن توجه بسیار داشت و حائز اهمیتِ بسیار می‌باشد، این است که طی سال‌های گذشته به‌خصوص با آغاز انقلاب‌های عربی در منطقه در سال ۲۰۱۱ میلادی هر از چند گاهی اخبار و گزارش‌هایی منتشر می‌شد که از چشم‌داشت‌ها و طمع جدید رژیم صهیونیستی در عراق و نفوذ به این کشور از منفذهای منطقه‌ی کردستان سخن می‌گفتند. از طرفی خرید خانه در مناطق شمالی عراق این شبهه را تقویت می‌کند که نقشه و طرح جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی در حال اجراست.

سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی بر روی اقلیم کردستان

سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی بر روی اقلیم کردستان

بالطبع آنچه در این گزارش به آن اشاره شده تمایلات قلبی و خودجوش طیفی از یهودیان است که هزاران سال در عراق زندگی می‌کردند و تا زمان تاسیس رژیم صهیونیستی و اعلام موجودیت این رژیم بر فلسطین اشغالی در کمال صلح و آرامش زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنار مسلمانان و دیگر اقلیت‌های دینی ساکن عراق سپری می‌کردند.

کم نیستند اسناد تاریخی که ثابت می‌کنند، بیرون‌راندن یهودیان عراقی از این کشور همانند یهودیان دیگر کشورهای مسلمان منطقه توطئه‌ای صهیونیستی با هدف جذب یهودیان به سرزمین‌های اشغالی و افزایش جمعیت آنها در برابر اعراب فلسطینی بوده است.

لذا دلتنگی قومی که در کشوری ریشه‌ای ۲۵۰۰ ساله دارد، امری کاملاً طبیعی است و با مشاهده‌ی آرام شدن اوضاع و از بین رفتن تهدیدات در محیط، عزم بازگشت به وطن را کند.

جولان صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان

جولان صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان

آنچه بر عزم این یهودیان می‌افزاید، ظلم و ستم و تبعیضِ روا داشته شده بر آنها در جامعه‌ی صهیونیستی است و این امری کاملاً اثبات شده و مبرهن است، به‌گونه‌ای که از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی تاکنون هر سال شماری از یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل همین تبعیض‌ها و ستم‌ها به کشورهای زادگاه خود باز می‌گردند.

یهودیان عراق نیز از جمله طیف‌هایی هستند که سال‌هاست، قربانی همین تبعیض‌ها و ستم‌های صهیونیستی هستند که پرداختن به آنها خارج از حوصله این گزارش است، اما اسناد آن تماماً در دسترس و قابل رؤیت است.

مبحث مرتبط: تبعیض رژیم صهیونیستی علیه یهودیان فالاشه

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

پشت پرده راز بمب اتم چه کسی ایستاده است؟

پشت پرده راز بمب اتم چه کسی ایستاده است؟

برنارد باروخ معتقد بود راز بمب اتم به‌عنوان سرمایه‌ی قومی و ملی، وسیله‌ای است که باید به‌واسطه‌ی آن قدرت فراملیتی قوم یهود را در سرتاسر عالم برقرار کرد.

یک نظر

  1. میشه راجب امنیت عراق و نقش رژیم صهیونیستی در تثبیت سفارت خانه آمریکا در عراق هم مطلب بگذارید؟
    من به عنوان یک ایرانی میخوام بدونم چرا یک بالگرد آمریکایی یا به عبارتی پهباد آمریکایی به راحتی میتونه وارد عراق بشه و سردار ما و همراهان عزیزشو شهید کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 2 =