مقدمه‌ای بر شناخت باشگاه جهانی لاینز

مقدمه‌ای بر شناخت باشگاه جهانی لاینز

شناخت مجامع مخفی (قسمت نهم) / لاینز

باشگاه جهانی لاینز (L.I.O.N.S)

پس از باشگاه جهانی روتاری، «باشگاه جهانی لاینز» یا «لاینز کلاب اینترنشنال» [Lions Clubs International (LCI)] در زمره‌ی شناخته‌شده‌ترین باشگاه‌های جهانی مرتبط با «مجامع مخفی ماسونی» است. نام لاينز حروف اوّل عبارت Liberty Intelligence Our Nation’s Safety به معنی: «آزادی و ذکاء ایمنی ما را تضمین می‌کند»، اخذ شده است. [۱]

اولین باشگاه لاینز در سال ۱۹۱۵م. در شهر «سنت انتونیو تگزاس آمریکا» [۲] توسط «ملوین جونز» [۳] بنیان گذاشته شد و در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۲۹۶ شمسی / ۷ ژوئن ۱۹۱۷ میلادی، اولین مجمع جهانی باشگاه لاینز در شهر «شیکاگو» یعنی موطن اصلی باشگاه‌های روتاری تشکیل شد… باشگاه‌های لاینز برخلاف روتاری، سخت‌گیری چندانی در عضویت چند نفر از مدیران و اشخاص برجسته‌ی یک شغل و صنف ندارند. از این‌رو در این نوع باشگاه‌ها، چه‌بسا ممکن است از یک صنف چند نفر عضویت پیدا کنند. [۴]

اولین مجمع جهانی باشگاه لاینز در شیکاگو 1917

اولین مجمع جهانی باشگاه لاینز در شیکاگو، ۱۹۱۷م.

هدف ظاهری باشگاه‌های لاینز نوع‌دوستی و حمایت از حقوق بشر و کمک به انسان‌های ستم‌کشیده و از این قبیل می‌باشد؛ ولی در خفا، اهداف‌شان همانند لژهای فراماسونری و کلوپ‌های روتاری است که آن هم برقراری جامعه‌ی جهانی و حکومت جهانی می‌باشد. [۵]

لوگو باشگاه جهانی لاینز

لوگوی باشگاه جهانی لاینز

در ردیابی ارتباط میان باشگاه‌های «لاینز» و «مجامع ماسونی»، الهامی سوسیال، نویسنده و روزنامه‌نگار ترک طیّ مصاحبه‌ای می‌گوید:

کلوپ‌های سیاسی «لاینز»، برای ماسون‌ها یک نوع مکتب پایه به شمار می‌روند. این کلوپ‌ها کاملاً بر اساس اصول ماسونی فعالیت می‌کنند. مراسم، سمبل‌ها، عضوپذیری، فعالیت اعضا، رنگ‌ها (زرد، آبی، خاکستری) از ماسون‌ها سرچشمه گرفته و همه‌ی اعضای باشگاه‌های لاینز، در کلوپ‌های ماسونی عضویت دارند. [۶]

در کتاب سابق‌الذکر (مبانی فراماسونری) فهرست بلندی از اعضای یهودی و فراماسونر عضو باشگاه‌های «روتاری» و «لاینز» آمده است. [۷]

ملوین جونز بنیانگذار کلوپ لاینز

ملوین جونز بنیانگذار کلوپ لاینز

باشگاه لاینز، بخش قابل توجهی از برنامه‌های خود را مصروف جذب جوانان و دانشجویان، کنترل و جهت‌دهی به آنان کرده بود. ایجاد فضاها و امکانات لازم برای گرد آوردن جوانان، همچون اردوهای عمران ملّی در عصر حاکمیّت پهلوی، مجال تخلیه‌ی انرژی نهفته‌ی جوانان، شناسایی نخبگان از میان جوانان و جهت‌دهی غیرمستقیم ذهنی به آنان، مطابق خاستگاه باشگاه‌ها را فراهم می‌آورد.

دکتر «محمدعلی احمدی» از سران باشگاه‌های لاینز و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه‌ی عالی حسابداری و مؤسسه‌ی علوم بانکی بود که مسئول اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن، عضو لژ فراماسونری رازی هم بود. [۸]

هم ایشان می‌نویسد:

یکی از انجمن‌هایی که با واسطه‌ی «باشگاه لاینز» متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می‌شود، «انجمن سقراط» است. جوانان توسط این انجمن جذب می‌شوند و به ظاهر درباره‌ی علم و ادبیات بحث می‌کنند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی، رئیس پیشاهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بوده است. [۹]

سکه یادبود ملوین جونز بنیانگذار باشگاه جهانی لاینز

سکه یادبود ملوین جونز بنیانگذار باشگاه جهانی لاینز

اسماعیل رائین نوشته است:

وجود چند فراماسون سرشناس و صاحب‌مقام در مدیریت باشگاه لاینز ایران و جهان، این فکر را به‌وجود می‌آورد که لاینز یک مؤسسه مقدماتی برای فراماسونری ایران است. در این باشگاه، لژهای فراماسونی ایرانی سعی می‌کنند اشخاصی را که مورد نظرشان است، زیر نظر گرفته، پس از طیّ مراحل آزمایش، به عضویت لژها درآورند. [۱۰]

«مرکز اسناد انقلاب اسلامی» درباره‌ی زمان راه‌اندازی این باشگاه در ایران می‌نویسد:

تاریخ دقیق تشکیل باشگاه‌های لاینز در ایران مشخص نیست؛ اما می‌توان حدس زد که این باشگاه‌ها از سال ۱۳۳۹ش. به بعد فعالیت داشته‌اند.
سال مزبور سال فعالیت منطقه «۳۵۴ الف» لاینز در ایران است.
مجمع جهانی لاینزها حوزه‌ی فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاه‌های لاینز ایران در منطقه‌ی ۳۵۴ قرار داشتند. خودِ این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند قسمت تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می‌شدند. منطقه‌ی ۳۵۴ الف، حوزه‌ی فعالیت باشگاه‌های تهران را در بر می‌گرفت و از سال ۱۳۵۳، منطقه‌ی «۳۵۴ د» از «الف» منشعب شده بود؛
اما حدود جغرافیایی آن و منطقه‌های ۳۵۴ «ب» و «ج» در دست نیست. [۱۱]

تمبر صدمین سالگرد تأسیس باشگاه‌های بین‌المللی لاینز

تمبر صدمین سالگرد تأسیس باشگاه‌های بین‌المللی لاینز

باشگاه‌ها به‌دلیل گستردگی حضورشان در اقصا نقاط کشور و حضور جوانان پرشور ساکن مناطق مختلف، این امکان را برای سازمان بزرگ «فراماسونری جهانی» به‌وجود می‌آوردند که همواره اطلاعات دست اول از اوضاع مناطق به سازمان مرکزی وارد شود؛ به‌عبارت ساده‌تر، این جوانان، ناخواسته تبدیل به نیروهای اطلاعاتی سازمان جهانی فراماسونری می‌شدند.

در یکی از گزارش‌های ساواک درباره‌ی حسین علاء، وزیر دربار شاهنشاهی آمده است:

یکی از محارم، سردار «فاخر حکمت» اظهار می‌داشت که مسافرت‌های حسین علاء، وزیر دربار شاهنشاهی به فارس و شیراز که ظاهراً تحت عنوان سالگرد «انجمن لاینز» صورت گرفته، به‌منظور انجام یک مأموریت سیاسی و مخفی است.

حسین علاء و باشگاه لاینز

حسین علاء

مشارالیه افزود انجمن لاینز که یکی از شعبات بزرگ فراماسونری انگلستان است تحت عنوان انجام کارهای عامّ‌المنفعه، بزرگ‌ترین دستگاه خبری دولت انگلستان در کشورهای دنیا محسوب می‌شود و آقای علاء، وزیر دربار شاهنشاهی که خود از فراماسونرهای معروف و از اعضای لژ بزرگ لندن هستند و ریاست جوامع فراماسونری ایران را بر عهده دارند، در این مسافرت به توصیه‌ی مقامات انگلستان دستورات محرمانه‌ای به مأموران نفوذی انگلستان در فارس که اکثراً بین عشایر دارای نفوذ و رهبری هستند، صادر خواهد کرد؛ زیرا ممکن است روابط شاهنشاهی و دولت آقای «امینی» که به‌صورت مبارزه‌ی سیاست انگلستان و آمریکا در ایران در آمده است، وضع نامساعدی به خود گیرد. بدین ترتیب، عشایر فارس طبق تعلیماتی که آقای علاء به آنان خواهند داد، برای دولت مرکزی اشکالات بزرگی فراهم خواهند کرد.

گوینده افزوده است که اکثر رجال فارس و سران عشایر این منطقه، غالباً فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعاً تابع نظر و دستورات آقای علاء خواهند بود و قرار است آقای علاء مدت شش روز به‌عنوان بازدید از «تخت جمشید» در آن‌جا اقامت نموده و جلساتی با حضور دوستان خود تشکیل داده و سپس به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و به این طریق، مقدمات شورش عشایر را علیه دولت فراهم نمایند. [۱۲]

تمبر پنجاهمین سالگرد تأسیس باشگاه لاینز 1346

تمبر یادبود پنجاهمین سالگرد تأسیس باشگاه لاینز، ۱۳۴۶ش.

یکی از مأموریت‌های محوّل شده به باشگاه‌ها از سوی فراماسونری جهانی، شناسایی افراد مستعد و نشان‌دار کردن آن‌ها برای مقاصد خاص در آینده بوده است. اهتمام باشگاه‌ها در برگزاری اردوها و نشست‌ها در شرایطی به ظاهر صمیمی و امن، این مجال را به‌وجود می‌آورده که جوانان مستعد شناسایی و طیّ فرایندی جذب مجامع خاص می‌شوند.

در صدر مشروطیت، مجامع ماسونی نوپا در ایران سعی در جذب شاهزادگان درباری، صاحب‌منصبان و دانشجویانی که خود به بهانه‌ی تحصیل به اروپا می‌بردند، داشتند؛ اما باشگاه با تغییر رویکرد، شکار خود را از میان سطوح پائین‌تری از مردم، یعنی صاحبان حِرَف و مشاغل، مدیران مؤسسات و تکنوکرات‌ها برمی‌گزید. گویا بدین‌وسیله، جریان فراماسونری جهانی، اندیشه، رویکرد و خاستگاه خود را در سطوح وسیع‌تری منتشر ساخته و طبقات میانی جامعه را نیز مبتلای خود ساخته است.

با راه‌اندازی «سازمان‌های پیشاهنگی» در میان نوجوانان و جوانان مدارس، عملاً اندیشه‌های لیبرالیستی و مشی ماسونی، به پائین‌ترین لایه‌های جامعه، تسرّی پیدا کرد.

لوگوی سازمان پیشاهنگی ایران، مربوط به دههٔ ۷۰ میلادی

لوگوی سازمان پیشاهنگی ایران، مربوط به دههٔ ۷۰ میلادی

«پیشاهنگی»، سه گروه ۶ تا ۱۱ سال، ۱۴ تا ۱۶ سال و ۱۸ سال به بالا را شامل می‌شد. در عصر پهلوی با نفوذ بهائیان در سطوح مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران، ولنگاری و بی بند و باری به نحو شگفت‌آوری در میان لایه‌های مختلف اجتماعی، به‌ویژه بانوان، توسعه پیدا کرد. باشگاه‌های «روتاری» و «لاینز» در این واقعه نقش مؤثری داشتند.

نفوذ اعضای این باشگاه‌ها در سازمان‌های دولتی و گرفتن مناصب عالی، مجال بی‌نظیری برای توسعه‌ی اهداف باشگاه‌ها فراهم آورد. انتصاب خانم فرخ‌رو پارسای در سِمَت وزیر آموزش و پرورش، بر سرعت رشد این ولنگاری فرهنگی افزود.

فرخ رو پارسا

فرخ‌رو پارسای

«فرخ‌رو پارسای» از اعضای اصلی فراماسونری و عضو کلوپ روتاری در ایران بود. او با «عباس مسعودی» (مدیرمسئول روزنامه اطلاعات) و «پری اباصلتی» از دیگر زنان بهایی فعال در فراماسونری، نقش مهمی در اشاعه‌ی بی بند و باری و رواج ولنگاری در میان بانوان آن زمان داشتند. [۱۳]

عضویت در باشگاه‌ها، مسیر ارتقاء در مدارج مهم سیاسی اجتماعی را هموار کرده و موانع را از پیش پای فعالان برمی‌داشت؛ چنان‌که:

از رموز پیشرفت فرّخ‌رو پارسای، وابستگی به کانون‌های وابسته به بیگانگان، نظیر کلوپ روتاری و انجمن تسلیحاتی اخلاقی (زیرمجموعه‌ی فراماسونری) بود. او هر وقت فرصت می‌یافت به کلوپ روتاری تهران سر می‌زد و در آن‌جا برای اعضای آمریکایی آن به سخنرانی می‌پرداخت. [۱۴]

فرخ‌رو پارسا وزیر بهایی آموزش و پرورش و از مفسدان اقتصادی در لباس پیشاهنگی

فرخ‌رو پارسا، وزیر بهایی آموزش و پرورش و از مفسدان اقتصادی در لباس پیشاهنگی

خانم فرخ‌رو پارسای به پاس خدمات بی‌دریغش به پهلوی و جریان استعماری بهایی، نشان‌های مختلفی، از جمله نشان درجه یک پیشاهنگی دریافت داشته است. [۱۵]

پیشاهنگی در ایران در سال ۱۲۹۸ش. از سوی سفیر اسپانیا شناسانده شد؛ ولی اندیشه‌ی پیشاهنگی را «میرزا احمد امین‌زاده» در دوره‌ی رضاشاه مطرح کرد. «وزارت معارف» در ۱۲ آذر ۱۳۰۴ش. طرح او را پذیرفت و امین‌زاده را به ریاست این سازمان برگزید.

حدود سال ۱۳۱۰ش. امین‌زاده به عراق مسافرت کرد و پس از آن مدتی «سیدرضا اخوی» سرپرستی پیشاهنگی را عهده‌دار شد. سال ۱۳۱۳ش. ترویج پیشاهنگی مورد توجه دولت قرار گرفت و وزارت فرهنگ مأمور اجرای آن شد و با طرح جدیدی شروع به فعالیت نمود.

در مهرماه همان سال، «گیبسون» متخصص آمریکایی، برای سرپرستی تربیت بدنی و پیشاهنگی به ایران دعوت شد. [۱۶]

امین‌زاده الگوی پیشاهنگی در ترکیه را مورد اقتباس قرار داده بود.

میرزا احمد امین‌زاده رئیس سازمان پیشاهنگی ایران

میرزا احمد امین‌زاده

چنان‌که ذکر شد، باشگاه‌ها در امتداد فراماسونری جهانی، کشورهای مسلمان و با سابقه‌ی فرهنگی بزرگ، چون «ایران» و «مصر» را هدف خویش و طعمه‌ی مناسب می‌شناختند تا با نفوذ تدریجی، ارکان فرهنگی آن‌ها را سُست و برای فرورفتن در آغوش استعمارگران و گردن‌نهادن به خواسته‌های آنان، مهیّا شوند.

دکتر زهیر محمود در یادداشت‌های ویژه‌اش، تحت عنوان «قدرت‌های پنهان که بر جهان حکمرانی می‌کنند»، گفته است:

افرادی که به عضویت باشگاه‌های لاینز درمی‌آیند، به هیچ‌وجه نمی‌توانند به حقیقت و واقعیت این گروه‌های صهیونیستی پی ببرند؛ مگر آن‌که حداقل ۱۰ سال در مرکز این باشگاه‌ها باشند و با رهبران و فرماندهان آن از نزدیک، برخورد داشته باشند. تنها با بررسی و تحقیق در مورد حرکت‌ها، اعمال گفت‌وگوها و رفتارهای مختلف شخصی آنان، می‌توان به حقیقتِ اهداف آن‌ها پی برد؛ اهدافی که آن‌ها برای تحقّق‌یافتن آن تلاش می‌کنند و آن اهداف، کاملاً با آن اهداف اجتماعی و خیریه‌ای که در منشورشان اعلام می‌کنند، متفاوت است.

دکتر «زهیر محمود»، جامعه‌شناس و یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آمریکایی بیروت و عضو سابق «باشگاه لاینز» است. او پس از آن‌که به حقیقت رابطه‌ی این باشگاه‌ها با «صهیونیسم» و «فراماسونری جهانی» پی بُرد، از منصب خود در آن باشگاه‌ها استعفا داد. [۱۷]و[۱۸]

تمبر پنجاهمین سالگرد تأسیس کلوپ لاینز 1346

تمبر یادبود پنجاهمین سالگرد تأسیس کلوپ لاینز، ۱۳۴۶ش.

دکتر زهیر محمود در مورد مبهم و مشکوک بودنِ منابع مالی «باشگاه‌های لاینز» می‌گوید:

این خود به‌نوعی، یکی از دروغ‌های گمراه‌کننده است؛ زیرا مسئولان باشگاه‌های لاینز ماهانه حقوق‌های چندهزار دلاری دریافت می‌کنند و میلیون‌ها دلار در مهمانی‌ها و مراسم‌های شبانه که در تالارهای هتل‌ها برگزار می‌شود، هزینه می‌کنند و توده‌ی عظیمی از بزرگان هر منطقه‌ای در آن، شرکت می‌کنند؛ علاوه بر این، صهیونست‌ها مبالغ هنگفتی در جهت اهداف خود و توطئه‌چینی‌ها و تبلیغات در این راه مصرف می‌کنند. [۱۹]

تصویر ملوین جونز بنیانگذار باشگاه لاینز و تمبر یادبود لاینز

تصویر «ملوین جونز» بنیانگذار باشگاه لاینز و تمبر یادبودی به این مناسبت

دکتر زهیر محمود در ادامه می‌گوید:

طیّ گفت‌وگوهای خود با مسئولان باشگاه‌های لاینز، به حقیقت‌های شگفت‌انگیز و هولناکی رسیدم و در پایان، یقین پیدا کردم که آن هدف‌های والا که آن‌ها تظاهر می‌کنند در پی رسیدن به آن هستند، در حقیقت چیزی جز سم‌هایی نیست که آن‌ها برای ضربه‌زدن به عرب‌ها و مسلمانان، وارد کالبد مسلمانان و عرب‌ها می‌کنند.

باشگاه‌های «لاینز» در تمام کشورهای جهان، در حال گسترش بوده و شمار اعضای آن به ۹۳۴/۰۰۰ نفر رسیده است. مرکز اصلی این باشگاه‌ها در «اوک بروک» ایالت الینوی آمریکا است و در مورد منابع مالی این باشگاه‌ها، ابهام و شبهات زیادی وجود دارد. این باشگاه‌ها در مراسم‌های گسترش دوستی، جوایز و مبالغ هنگفتی به اشخاص می‌دهند.

از جمله مهم‌ترین شرایط پذیرش عضویت در باشگاه‌های لاینز، ایمان داشتنِ شخص به این امر است که انسانیت، فراتر از تمام ادیان است و تمام ادیان، مساوی هستند و شخص نباید نسبت به هیچ دینی تعصّب داشته باشد. برادری در لاینز، بالاتر و برتر از رنگ و دین و وطن است و وفاداری و دوستی تنها باید در مورد اصول لاینز باشد. [۲۰]

قسمت قبللینک مرتبطقسمت بعد

پی‌نوشت‌ها:

[۱] میر، حسین؛ «تشکیلات فراماسونری در ایران»، تهران، علمی، ۱۳۷۰، ص ۱۲۴.

[۲] San Antonio City in Texas
[۳] Melvin Jones (January 13, 1879 – June 1, 1961)

[۴] سجادی، سیدمحمدصادق؛ «ماهیت باشگاه‌های روتاری»، تهران، طهوری، ۱۳۵۷، ص ۳۱.
[۵] رجبی، محمد؛ «سیر تفکر در جهان»، ص ۷۸.
[۶] گروه تحقیقات علمی ترکیه، «مبانی فراماسونری»، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۳۶۱، به نقل از: نشریه ینی گوندم، شماره ۲۱ و ۲۲، سال ۱۹۸۶.
[۷] همان، صص ۳۶۱-۳۶۷.
[۸] ظریفیان، محمدرضا؛ «باشگاه لاینز»، نشریۀ مطالعات تاریخی، شماره ۲۸.
[۹] میر، حسین؛ «تشکیلات فراماسونری در ایران»، تهران، علمی، ۱۳۷۰، ص ۵۱.
[۱۰] رائین، اسماعیل؛ «فراموش‌خانه و فراماسونری در ایران»، ج ۳، ص ۴۷۶.
[۱۱] مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «فراماسونرها و روتارین‌ها و لاینزهای ایران»، تهران، ۱۳۷۷، ص ۶۳.
[۱۲] طباطبایی، محمدحسین؛ «نفوذ فراماسونری در مدیریت نهادهای فرهنگی ایران»، صص ۶۵-۶۶، به نقل از گزارش شماره ۳۱/۲۱۸۶۲ مورّخ ۴۱/۰۲/۲۹ ساواک.
[۱۳] شهسواری، ثریا؛ «اسناد فعالیت بهائیان در دوره محمدرضا شاه»، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۸، سند ۱۵۷، ص ۴۶۹.
[۱۴] سفری، محمدعلی؛ «قلم و سیاست از هویدا تا شریف امامی»، تهران، نامک، چاپ اول، ۱۳۷۷، ص ۴۱۳.
[۱۵] ریاضی، عبدالله؛ «رجال پهلوی به روایت اسناد ساواک»، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، چاپ اول، ۱۳۸۴، ص ۷۷.
[۱۶] عدل، محمدناصر؛ «کتاب دانستنی‌های پیشاهنگی برای مربیان»، چاپ ۱۳۳۴ش.
[۱۷] نک: «القوى الخفية التي تحكم العالم»، دكتر زهیر محمود، انتشارات دار البحوث العالمية، بيروت.
[۱۸] عبدالحکیم، منصور؛ «جهان صفحه شطرنج سازمان‌های سرّی»، صص ۲۷۶-۲۷۷.
[۱۹] نک: «القوى الخفية التي تحكم العالم»، دكتر زهیر محمود، انتشارات دار البحوث العالمية، بيروت.
[۲۰] عبدالحکیم، منصور؛ «جهان صفحه شطرنج سازمان‌های سرّی»، ص ۲۷۷.

منبع: «قبیله لعنت»، جلد هفتم: «فراماسونری در صحنه‌ی حیات سیاسی، اجتماعی ملت‌ها»، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، تهران: انتشارات هلال، چاپ سوم، ۱۳۹۸، صص۲۰۵-۲۱۴.

««« پایان »»»

رنگ‌های به‌کار رفته در متن:

رنگ آبی ⇐ کلمات کلیدی.
رنگ بنفش ⇐ تیترهای اصلی.
رنگ قرمز ⇐ لینک به خارج.
رنگ قهوه‌ای ⇐ نقل‌قول.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

Check Also

گروه بیلدربرگ

گروه بیلدربرگ

«گروه بیلدربرگ» سازمانی متشکّل از رهبران سیاسی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی است که بهار هر سال، برای تعیین خط مشی جهانی به‌صورت محرمانه تشکیل جلسه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =