مذهب جدید گام شیطانی بعدی هوش مصنوعی

دین جدید؛ گام شیطانی بعدی هوش مصنوعی

یووال نوح هراری، عضو مجمع جهانی اقتصاد (WEF) و استاد تاریخ در دانشگاه عبری اورشلیم، گفت که در چند سال آینده هوش مصنوعی (به انگلیسی: Artificial intelligence) (به اختصار: AI) می‌تواند با «بازنویسی کتاب مقدس»، ادیان را اصلاح کند.

یووال نوح هراری

هراری در جریان ضبط زنده‌ی نمایش «به همین سادگی نیست» که در ۱۹ مه در لیسبون، پرتغال برگزار شد، به خبرنگار پدرو پینتو گفت که هوش مصنوعی اولین فناوری است که ایده‌های جدید خلق کرده است. به این ترتیب، برخلاف فن‌آوری‌های چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، AI یا هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. او گفت:

می‌دانید، چاپخانه، رادیو، تلویزیون، آن‌ها پخش می‌کنند، ایده‌هایی را که مغز انسان، ذهن، خلق می‌کند، پخش می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند یک ایده‌ی جدید ایجاد کنند.
گوتنبرگ انجیل را در اواسط قرن پانزدهم چاپ کرد، چاپخانه به اندازه‌ای که گوتنبرگ دستور داده بود، نسخه‌هایی از کتاب مقدس چاپ کرد. اما حتی یک صفحه جدید ایجاد نکرد. هیچ ایده‌ای از خود، در مورد کتاب مقدس نداشت – آیا خوب است؟ بد است؟ چگونه این را تفسیر کنیم؟

هوش مصنوعی رقیب شیطانی برای ادیان

هراری گفت که هوش مصنوعی می‌تواند «ایده‌های جدیدی» خلق کند:

هوش مصنوعی حتی می‌تواند یک کتاب مقدس جدید بنویسد. در طول تاریخ، ادیان آرزوی داشتن کتابی را داشتند که توسط یک هوش فوق‌بشری، توسط یک موجود غیرانسانی نوشته شده باشد.

او اضافه کرد:

هر دینی ادعا می‌کند همه‌ی کتاب‌های دیگر ادیان را انسان‌ها نوشته‌اند، اما کتاب ما – نه، نه، نه، نه، نه، از هوش مافوق بشری آمده است.

هوش مصنوعی و نگارش کتاب مقدس جدید

او سپس یک وعده‌ی شوم داد:

در چند سال آینده، ممکن است ادیانی وجود داشته باشند که واقعاً درست باشند. فقط به دینی فکر کنید که کتاب مقدس آن توسط یک AI نوشته شده است. این می‌تواند چند سال دیگر به واقعیت تبدیل شود…
خب، اما مطمئناً هیچ‌کس به این موضوع دل نمی‌بندد. چه کسی به یک هوش مصنوعی، یک چت بات برای پاسخ به سؤالات نهایی در مورد خدا، اخلاق، و زندگی پس از مرگ رجوع می‌کند؟ خب، معلوم شد که بازاری وجود دارد؛ متأسفانه.

هراری با اشاره به تجربیاتی که این روزها در حوزه‌های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد، یک مصداق از انجام مراسم آیینی با استفاده از این فناوری را مطرح کرد.

هوش مصنوعی و کشیش آواتاری

اخیراً گزارش شد که صدها «مؤمن» در یک مراسم کلیسایی که توسط ChatGPT ایجاد شده بود و توسط آواتار «مرد سیاه‌پوست ریش‌دار روی صفحه‌ای بزرگ بالای محراب» موعظه می‌شد، شرکت کردند.

بیش از ۳۰۰ نفر صبح روز جمعه برای شرکت در «خدمات آزمایشی کلیسای لوتری» که تقریباً به‌طور کامل توسط ربات چت ایجاد شده بود، وارد کلیسای سنت پل در شهر فوئرث باواریا شدند. این سرویس ۴۰ دقیقه‌ای شامل خطبه، دعا و موسیقی بود، که ۹۸ درصد آن از دستگاه سرچشمه می‌گرفت.

هوش مصنوعی و کتاب مقدس جدید و دین جدید

بنابراین، امثال هراری که منادیان پر سر و صدای دین جدید «هوش مصنوعی» هستند، چنین تبلیغ می‌کنند که هوش مصنوعی نه تنها جایگزین بشریّت می‌شود، بلکه اکنون محتمل است که جایگزین کار روح‌القدس نیز بشود!

اما ذکر این نکته بسیار مهم است که تنها کلیساهایی که در مورد این موضوع هیجان‌زده می‌شوند، کلیساهایی هستند که خدا مدت‌ها پیش آن‌ها را رها کرده است. و خدمات هوش مصنوعی ممکن است فقط به‌عنوان یک نشانگر نمادین از اعتقاداتِ از قبل موجود، برای آن گردهمایی‌های بی‌خدا عمل کنند که ترجیح می‌دهند فناوری بر آن‌ها حکومت کند تا خدایی که وانمود می‌کنند در خدمت آن هستند و به آن تعلق دارند.

هوش مصنوعی و نگارش کتاب مقدس جدید برای دین نوین جهانی

هراری مدتهاست رویای چنین دنیایی را در سر می‌پروراند که با سلطه‌ی کامل فناوری اداره می‌شود. طیّ یک ارائه در سال ۲۰۱۸ در نشست سالانه WEF با عنوان، «آیا آینده، انسانی خواهد بود؟» هراری ادعا کرد که در طی یک یا دو دهه، الگوریتم‌هایی می‌توانند برای تعیین همجنس‌گرایی نوجوانانی که درباره‌ی هویت جنسی خود سردرگم هستند، عمل کند. او گفت:

وقتی ۲۱ ساله بودم، پس از چندین سال زندگی در انکار، سرانجام متوجه شدم که همجنس‌گرا هستم. این استثنایی نیست. بسیاری از مردان همجنس‌گرا سال‌ها در انکار زندگی می‌کنند. آن‌ها چیز خیلی مهمی در مورد خودشان نمی‌دانند.
اکنون، وضعیتی را در ۱۰ یا ۲۱ سال آینده تصور کنید، زمانی که یک الگوریتم می‌تواند به هر نوجوانی بگوید دقیقاً کجای طیف همجنس‌گرایان است.

یووال نوح هراری همجنسباز و معشوقش

یووال نوح هراری در کنار معشوقه! و مدیر برنامه‌اش ایتزیک یاهاو (Itzik Yahav)

به عبارت دیگر، یووال نوح هراری، «روشنفکر» تیپیکال این روزها است که از طریق امپراتوری رسانه‌ای که او و امثال او را تبلیغ و ترویج می‌کنند، ایده‌های تاریک و دیستوپیایی (پادآرمانشهری) اربابان بالادستی خود، از جمله «کلاوس شواب» (موسس و ایده‌پرداز اصلی مجمع جهانی اقتصاد) و «هنری کیسنجر» و «بیل گیتس» را به افکار عمومی القاء می‌کند.

یووال نوح هراری و هک انسان

در واقع هراری تبدیل به ویترین و تریبون اصلی تبلیغ پادآرمانشهر ضدانسانی مورد نظر کابال (اشرافیت سیاه) حاکم بر دنیاست که نقشه‌ی راه و جزییات آن در سند «اهداف توسعه پایدار» (معروف به ۲۰۳۰)، دقیق و با جزییات، آمده است:

هویت جنسی سیال، نابودی کشاورزی و دامداری، حشره‌خواری، نابودی دولت-ملت‌ها، ترانس‌هیومانیسم، کاهش دست‌کم دو سوم جمعیت دنیا، کنترل جمعی از طریق پاسپورت دیجیتال و اعتبارسنجی اجتماعی و در یک کلام، نظم نوین جهانی زیر کنترل هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی برادر بزرگتر

هوش مصنوعی قرار است نقش همان «برادر بزرگ» معروف‌ترین رمان پادآرمانشهری، یعنی «۱۹۸۴» جرج اوروِل را ایفاء کند و البته امثال هراری هم هیچ ابایی از این ندارند که بگویند نقشه‌ی یک دنیای اورولی را برای بشریّت کشیده‌اند.

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

شورای روابط خارجی CFR

شورای روابط خارجی – CFR

شورای روابط خارجی یکی از پرنفوذترین سازمان‌های نیمه‌علنی در زمینهٔ سیاست خارجی است. این شورا به اسم حکومت نامرئی و وزارت امورخارجه راکفلر نیز معروف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 1 =