هری پاتر و ترویج کابالای جادوگرا

هری پاتر و ترویج کابالای جادوگرا

«هری پاتر»، مجموعه رمان جادویی نوشته‌ی «جی. کی. رولینگ» (J. K. Rowling) است. تا ژوئن ۲۰۱۱، این کتاب در حدود ۴۵۰میلیون نسخه فروش داشته و به ۸۳ زبان دنیا ترجمه شده‌است. با اقتباس از این رمان، فیلم‌های هشتگانه‌ی هری پاتر ساخته شد. این سری فیلم با بودجه‌ی ۸۸۰ میلیون دلاری، توانست سود تجاری بیش از ۹ میلیارد دلار به‌دست آورد. مجموع سود تجاری فیلم و کتاب‌ها، بالغ بر ۱۵میلیارد دلار است (۱) قسمت‌های مختلف هری پاتر، از پُرفروش‌ترین و پُربیننده‌ترین‌فیلم‌های تاریخ است. (۲) تا جایی‌که در ۷۵ کشور جهان، پُربیننده‌ترین چندگانه‌ی سینمایی به‌حساب می‌آید. (۳)

پوستر فیلم‌های هری پاتر

پوستر فیلم‌های هری پاتر

جی. کی. رولینگ نویسنده‌ی این اثر در هر دقیقه ۱۴۲ پوند پول درمی‌آورد! (۴) در ایران نیز رمان هری پاتر یکی از پُرفروش‌ترین کتاب‌های سال گذشته در بعضی بسترهای مجازی بوده و پس از بیست سال هنوز در بازارهای کتاب فروخته می‌شود. هم‌چنین این مجموعه، الگوی بسیاری از کتاب، فیلم و سریال‌های با تم جادویی بعد از خود است.

البته شاید گمان کنید که هری پاتر صرفاً یک رمان یا فیلم علمی-تخیلی است، اما هم کتاب و هم سری فیلم‌های هری پاتر حاصل یک تحقیق گسترده در زمینه‌ی «جادوگری» و «فِرَق مخفی» می‌باشد. جالب این‌که بازیگر نقش هری پاتر، «دنیل جیکوب ردکلیف» (Daniel Jacob Radcliffe)، یهودی است و قوانین جادوگری کاملاً در این سری رعایت شده است. از «قانون شباهت» (۵) گرفته تا «پرواز با جارو» و «سنگ فلاسفه». حتی اسامی شخصیت‌های فیلم با فکر انتخاب شده است. (۶)

نمادهای مختلف ماسونی-جادویی-کابالیستی در این فیلم موج می‌زند. تا جایی که بسیاری از دین‌داران جهان در مقابل این فیلم‌ها جبهه گرفته و حتی کتاب‌های هری پاتر را آتش زدند! (۷) چرا که در تمام ادیان ابراهیمی «جادوگری» عملی شنیع و «جادوگر» فردی از دین خارج شده است که مستحق شدیدترین عقوبت‌ها می‌باشد.

هفت کتاب هری پاتر

مجموعه کتاب‌های هری پاتر

در ادامه با بررسی مؤلفه‌های جادوی یهودی و ماسونی این فیلم، سعی می‌کنیم از باطن این اثر پرده‌برداری کنیم.

۱. دعوت به مجامع مخفی

در این فیلم مکرّر به سِرّی بودن جامعه جادوگری پرداخته می‌شود. مثلاً در جایی که «هری» با «ران» سوار بر خودرو، پرواز می‌کنند، «اسنیپ» به آن‌ها نهیب می‌زند که شما سرّی بودن جهان ما را به خطر انداخته‌اید.

این حالتِ کتمان و رازورزی در تمام فیلم جاری و ساری است. این مسأله کاملاً بیان‌گر سرّی بودن سازمان‌هایی همچون «فراماسونری» است. چرا که جادوگران در طول تاریخ به این وسعت با یکدیگر همکاری نداشته‌اند که در کنار وزارتخانه‌های انگلستان، «وزارتخانه جادو» هم تشکیل شود. این مسأله که هری عضو یک جامعه مخفی بوده و اتفاقاً آن را از «خانواده» خود بیشتر دوست دارد، کاملاً ترسیم‌گر فضای فراماسونری و انجمن‌های این چنینی است؛ تا جایی که بعضی از خانواده‌ها از تبلیغ «فِرَق نهان‌روش» در این فیلم ابراز نگرانی کرده‌اند. چرا که قدرت و ایستادگی جادویی هری در پرتو عضویت در چنین سازمانی، به‌وجود می‌آید.

تضعیف خانواده در هری پاتر

خانواده ماسونی در هری پاتر

تقدم فرقه بر خانواده در هری پاتر

جالب توجه است که ویژگی‌هایی که استاد شفیعی سروستانی به‌عنوان مؤلفه‌های فِرَق نهان‌روش برشمرده‌اند، کاملاً در این فیلم دیده می‌شود؛ مواردی هم‌چون غرور اعضا نسبت به مردم عادی، شخصیت‌های دوگانه و منافقانه، آموزش گام به گام برای جذب و آمدن منجی. (۸)

۲. نژاد برتر یهود

همان‌طور که می‌دانیم، یهودیان قوم خود را «نژاد برتر» و منتخب الهی می‌دانند. (۹) در سری فیلم‌های هری پاتر مکرّر بر روی موضوع برگزیدگی تأکید می‌شود و این‌که افراد غیرجادوگر، ماگل (مشنگ) هستند و اصلاً اسم خاصِ مردم غیرجادوگر، ماگل است. این مسأله تصویری گویا از نژادپرستی یهودیان، که غیریهودیان را «گوییم» می‌نامند، به نمایش می‌گذارد.

هم‌چنین در فیلم، افرادی را می‌بینیم که نژادپرست افراطی بوده و اصلاً حق حیات هم برای ماگل‌ها قائل نیستند و معتقدند غیرجادوگران، باید در خدمت جادوگران باشند؛ تا جایی که جادوگرانی که از غیرجادوگر زاده شده‌اند (مثل هرماینی) را، تحقیر می‌کنند و «لجن خون» می‌نامند. هم‌چون بعضی یهودیان که معتقدند غیریهودیان خلق شده‌اند تا به آنان خدمت کنند. البته هری و دوستانش ضد این مسأله بوده و با کرامت با این «نژاد پست» برخورد می‌کنند! یعنی فیلم هم کاملاً برتری نژادی را اثبات می‌کند، اما افراطی‌گری را نمی‌پسندد.

شباهت آلبوس دامبلدور در هری پاتر با خاخام مناخم مندل اشنیرسون

شباهت آلبوس دامبلدور (راست) با حاخام‌های یهودی!
سمت چپ: مناخم مندل اشنیرسون حاخام مشهور یهودی جنبش خباد

باید دقت شود که در مرام جادوگری اصلاً بحث نژاد به این پُررنگی مطرح نیست و این مسأله کاملاً از تفکرات یهودی وام گرفته شده است.

۳. هری پاتر، خدای شاخدار

در یکی از جادوهایی که جادوگران فیلم برای دور کردن «دیمنتورها» انجام می‌دهند، حیوانی شبیه روح شخص در آن جادو تجلی پیدا می‌کند. جالب است که حیوانی که نماد هری پاتر است، گوزن شاخدار (Stag) است که در قسمتی از فیلم هم بر آن تأکید می‌شود. گفتیم که «فرقه‌ی ویکا» به تبع بافومت‌پرستانی همچون کراولی، «خدای شاخدار» را می‌پرستند و ما در این فیلم اشاره‌ی صریح سازندگان به این‌که هری، «بافومت» (یا خدای شاخدار) است یا روح بافومت حامی او است را می‌بینیم.

گوزن شاخدار سپر مدافع هری پاتر

گوزن شاخدار سپر مدافع هری پاتر

۴. حجر الفلاسفه و نیکلاس فلامل

سنگ جادو یا همان سنگ فلاسفه (۱۰)، نام قسمت اول فیلم‌های هری پاتر است. «نیکلاس فلامل» با کمک «دامبلدور» توانسته است سنگ جادو را کشف کرده و با استفاده از خواص این سنگ در کیمیاگری، عمر فلامل بسیار طولانی شده است. دامبلدور به هری می‌گوید او الآن ۶۶۵ سال دارد و کمی فرصت دارد تا کارهایش را مرتب کند و بعد بمیرد که اشاره به عدد ۶۶۶ که در کتاب مقدس، عدد شیطان است، دارد.

نام «نیکلاس فلامل» در کتاب «تاریخ جادوگری» هم آمده است و فیلم به نکته‌ای تاریخی اشاره دارد. نکته‌ی قابل توجه آن است که در تاریخ این‌طور آمده که فلامل با کمک یک پزشک یهودی توانست به خاصیت سنگ فلاسفه برسد، اما در فیلم به‌جای پزشک یهودی، دامبلدور جایگزین شده است! (۱۱)

۵. حروف‌گرایی و خاصیت جادویی الفاظ

در آموزش‌های «هاگوارتز» ما به‌صورت مکرّر تأکید اساتید را بر «تلفظ درست عبارات جادویی» برای تأثیرگذاری خارجی، می‌بینیم. این حروف‌گرایی ریشه در جادوی کابالیستی دارد. تا جایی که در کتاب «تاریخ جادوگری» گفته شده است: کابالای عملی چیزی جز جادو نیست، [کابالیست] می‌خواهد از طریق کلام گفتاری، نتایج معجزه‌آسا به بار بیاورد. (۱۲)

رابطه جادوگری و کابالیسم با مصر باستان در فیلم هری پاتر

رابطه‌ی جادوگری و کابالیسم با مصر باستان

قبلاً در مقالاتی به حروف‌گرایی، عددگرایی و نفرین زبانی یهودیان پرداخته‌ایم (۱۳). جالب توجه است که در کتاب دایرةالمعارف کلمات جادویی باستانی، کلمه «آبراکادابرا» آمده است که شباهت به نفرین جادویی «آواداکداورا» در فیلم دارد. (۱۴)

۶. گولم (Golem) و حاخام یهودی

در قسمت آخر فیلم، پس از حمله‌ی «ولدمورت» به هاگوارتز، پروفسور مک‌گانگال با اوراد جادویی، شوالیه‌های گِلی را زنده کرده و به کمک جادوگران هاگوارتز، به صف می‌کند. این ماجرا اشاره به اسطوره‌ای یهودی دارد که در آن حاخام یهودی با نوشتن اسم خداوند بر پیشانی یک مجسّمه‌ی گِلی، او را زنده کرده و تحت سیطره‌ی خودش در‌می‌آورد تا اهداف حاخام را تامین کند. (۱۵)

احضار گولم برای دفاع از هاگوارتز در فیلم هری پاتر

احضار گولم ها برای دفاع از هاگوارتز در فیلم هری پاتر

۷. منجی‌ستیزی و اسلام‌هراسی

ضدّیت با اسلام در این فیلم بسیار آشکار است. از همان قسمت اول، پروفسور کوییرل با عمامه‌ی روحانیت شیعه، شیطان را زیر پارچه‌ی عمامه‌اش مخفی کرده است!!

مخفی شدن شیطان زیر عمامه در فیلم هری پاتر

شیطان زیر عمامه در فیلم هری پاتر

شیطان زیر عمامه در هری پاتر

مخفی‌شدن شیطان زیر عمامه!!

پوشش لرد ولدمورت (Lord Voldemort) نیز به‌عنوان ضدمنجی که به هاگوارتز حمله کرده و بزرگ‌ترین دشمن بشریت است، کاملاً لباس روحانیت شیعه را به تن کرده است.

لباس روحانیت بر تن ولدمورت در هری پاتر

عبا و قبا روحانیت بر تن ولدمورت در هری پاتر

لباس روحانیت شیعه (عبا و قبا) بر تن ولدمورت!

ولدمورت هنگام ظهورش، یارانش را توبیخ می‌کند که چرا به فکر بازگشت من نبودید؟ پاسخ می‌دهند که در زمان غیبت شما، اگر ندایی بود حتماً دنبال می‌کردیم.

غیبت و ظهور لرد ولدمورت در فیلم هری پاتر

غیبت و ظهور ولدمورت در فیلم هری پاتر

هم‌چنین هنگام ظهورِ دوباره‌ی ولدمورت پس از چند سال، یاران او از ابرها به محضر او می‌آیند. در اسلام و مسیحیت، این مطلب که یاران منجی سوار بر ابرها به محضر او شرفیاب می‌شوند، وجود دارد.

هم‌چنین در کتاب مقدس آمده است که حضرت مسیح بعضی از مسیحیان مؤمن را قبل از ظهور، می‌رباید تا در کنار ایشان باشند. اتفاقی که در قسمت «یادگاران مرگ» شاهد آن هستیم. همچنین آوردن اسم ولدمورت در فیلم قدغن است، که می‌تواند اشاره به باور شیعیان بر نیاوردن اسم خاص منجی (م ح م د) باشد و یا اشاره به باور یهودیان راست‌کیش [ارتدوکس] که اسم خدا (ی ه و ه) را نمی‌آورند، که این نیز می‌تواند اشاره‌ای به ضد خدا بودن فیلم باشد.

به‌صورت کلی، الگوی ولدمورت، «ضدمنجی / ضدمسیح» در اسلام و مسیحیت است. چرا که اساساً داستان حول محور فردی قدرتمند و دارای مریدان فراوان است که در دوره‌ای از چشم‌ها محو می‌شود و دوباره ظهور می‌کند. این مسأله دقیقاً الگوی منجی‌گرایی در دو دین مسیحیت و اسلام را به چالش می‌کشد. (۱۶)

۸. هری پاتر، منجی قومی یا آنتی‌کرایست؟!

در آخرالزمانی بودن این فیلم شکّی نیست. حمله‌ی شیطان به هاگوارتز، لزوم نظامی‌گری، درگیری نظامی در سطح گسترده، قربانی‌شدن افراد مظلوم و بی پناه و… کاملاً در فیلم مشهود است.
اما آیا هری پاتر همان منجی راستین و مورد انتظار ادیان است؟ به‌نظر می‌رسد که این‌گونه نیست.

اولاً اشاره شد که روح باطنی هری پاتر، همان خدای شاخدار یا مورد حمایت او است که کاملاً جنبه‌ی مشرکانه‌ی فیلم را نشان می‌دهد.
ثانیاً ولدمورت به‌عنوان ضدقهرمان، کاملاً ویژگی‌های منجی حقیقی را دارا است.
سوم آن‌که اصلاً هری دغدغه‌ی نجات همه‌ی مردم را ندارد. بلکه به‌عنوان یک منجی قومی، تنها به‌دنبال حفظ جادوگران است و ما مبارزه‌ی او را تنها در هاگوارتز (مدرسه‌ی جادوگری) می‌بینیم. وگرنه او در حال فرار برای حفظ جان خود است. در کنار این‌که اساساً هری یک جادوگر است و در آخر فیلم، با در دست داشتن چوب‌دستی، شنل نامرئی‌کننده و سنگ حیات، بر مرگ هم فائق می‌آید و تجلّی دهنده‌ی نماد «چشم دجال» می‌شود.

۹. چشم دجال، باطن ماسونی-شیطانی فیلم

دو قسمت پایانی فیلم، «یادگاران مرگ» نام گرفته است. یادگاران مرگ سه شیء است که اگر کسی آن‌ها را داشته باشد، بر مرگ نیز فائق شده و استاد مرگ می‌شود. رولینگ، نویسنده‌ی اثر نیز پس از ده سال، در پرده‌برداری‌ای بی‌سابقه، گفته است نماد یادگاران مرگ را از «ماسون‌ها» گرفته است (۱۷).

نماد ماسونی چشم دجال در هری پاتر

نماد ماسونی چشم دجال در فیلم هری پاتر

تکرار نماد ماسونی چشم دجال در فیلم

در پایان فیلم، هری با تصاحب چوب‌دستی، سنگ حیات و شِنِل نامرئی‌کننده، تجلّی‌دهنده‌ی «چشم دجال» می‌شود. یعنی دقیقاً دو نمادی که آلیستر کراولی در آیین شیطانی «تِلِما»، بر آن تاکید می‌ورزد، هری در فیلم با آن‌ها یکی می‌شود!

چیرگی بر مرگ در هری پاتر

چوبدستی از یادگاران مرگ در هری پاتر

سنگ جادو از یادگاران مرگ در هری پاتر

شنل نامرئی از یادگاران مرگ در هری پاتر

یادگاران مرگ در هری پاتر

ارباب مرگ در هری پاتر

نماد ماسونی چشم دجال نماد چیرگی بر مرگ در هری پاتر

نماد ماسونی چشم دجال و چیرگی بر مرگ در هری پاتر

هم‌چنین در تمام فیلم، فقط یک بار نام «خدا» آورده می‌شود و آن هم در جمله‌ی «اوه خدای من»! که صرفاً بار تعجبی دارد! وگرنه در هشت قسمت چند ساعتی، حتی دیالوگ‌هایی که به‌طور طبیعی باید «اوه خدای من!» یا «یامسیح!» باشد، تبدیل به «به ریش مرلین» (از جادوگران مشهور قرون وسطی) یا عبارات دیگر شده است! یعنی حتی «اسم خدا» هم برای سازندگان قابل تحمل نبوده است. گویا هری نماد همان خدای شاخدار آیین ویکا یا «بافومت» است.

۱۰. شوالیه‌های معبد و هاگوارتز

در هری پاتر، مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز، مکانی همانند یک کلیسای قرون وسطایی است که مجسمه‌ها و ارواح جادوگران مختلف در کنار مجسمه‌ی شوالیه‌ها، دیده می‌شود. این مسأله نشان از میراث‌داری فِرَق نهان‌رَوِش ماسونی از «شوالیه‌های معبد» دارد. به‌طوری‌که عده‌ای مستقیم یا غیرمستقیم، فراماسون‌ها را امتداد جریان شوالیه‌های معبد و «ژاک دوموله» رهبر این جریان، می‌دانند.

مجسمه شوالیه‌های معبد در هاگوارتز در فیلم هری پاتر

باید دقت شود که این مکان، کلیسای مسیحی نیست. گرچه در معماری و بعضی آداب و رسوم مثل کریسمس، مسیحی می‌نماید، اما در باطن، مدرسه‌ی آموزش جادوگری و مشحون از نمادهای ماسونی است. (۱۸)

۱۱. جادوگری به‌مثابه یک دین

در سرتاسر این فیلم، ما شاهد برتری جادوگران و جذابیّت جادوگری هستیم. به‌طوری‌که این مجموعه با سوءاستفاده از معنویت‌خواهی کودکان و نوجوانان، در جهانی که افراد غیرجادوگر مشنگ هستند، جادو را بهترین مسیر برای رسیدن به آرامش معنوی و قدرت مادی، معرفی می‌کند.

جالب توجه است که در این فیلم دقیقاً تعالیم «جرالد گاردنر»، بنیان‌گذار دین جدید جادوگری، رعایت شده است.

شاید برای شما سؤال شده باشد که چرا در هاگوارتز، این‌قدر «شمع» روشن است و چراغ ندارند؟! یا چرا روی کاغذ پوستین با قلم و دوات تکالیف یادداشت می‌شود؟! ریشه‌ی «چوب‌دستی» کجاست؟ و…

استفاده از شمع برای روشنایی در هاگوارتز در فیلم هری پاتر

استفاده از شمع در هاگوارتز در فیلم هری پاتر

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، در «کتاب سایه‌ها»، کتاب اصلی «آیین ویکا»، تأکید می‌شود که برای تأثیرگذاری بیشتر اوراد، حتماً از «شمع» استفاده کنید، با قلم و دوات بنویسید و بر کاغذ معمولی هم یادداشت نکنید، بلکه بر پوست بنویسید! این ریزبینی‌ها در کنار مؤلفه‌های دیگر، نشان‌دهنده‌ی آیینی‌بودنِ فیلم و تبلیغ «دین ویکا» در این مجموعه است. (۱۹)

در واقع، فیلم در جهت تبلیغ «سبک زندگی جادویی» و حاکم شدن «جادو» بر زندگی افراد به‌جای ادیان الهی است. تا جایی‌که جادوگران با به خدمت گرفتن «جنّیان»، آن‌ها را پیش‌خدمت خود کرده‌اند و این‌قدر رابطه با «موجودات دُخانی» عادی شده است که بانک‌داران این جهانِ جادویی، جنّیان هستند!

دابی جن خانگی در هری پاتر

آبراکساس Abraxas

شباهت دابی (جن خانگی) در فیلم‌های هری پاتر به آبراکساکس، خدای گنوسی

فیلم با تقسیم‌کردن جادو، به جادوی خوب و بد، (و جادوگران، به جادوگران خوب و بد) افق دید تکامل انسان را تعامل با موجودات دُخانی و اجرا کردن اوراد جادویی می‌داند، البته در یک فضای مشرکانه، بدون کمک و حضور خداوند! دقیقاً همان کاری که جنبش «شبتای زوی» در جایگزین کردن «جادوگری» به‌جای «دین» انجام داد. (۲۰)

جادوگری در واقعیت!

اگر بخواهیم تمام مجموعه فیلم‌های هری پاتر و سریال‌ها، بازی‌ها و فیلم‌های اقتباس شده از آن را در یک محور خلاصه کنیم، می‌شود «جادو به جای دین» و «سبک زندگی جادویی به جای سبک زندگی دینی».

در دنیای واقعی و به‌دور از جلوه‌های ویژه، جادو و جادوگری، اصلاً شبیه به این خیال‌پردازی‌ها نیست. برای جادوگری باید ریاضت‌های سنگین و غیرشرعی فراوان کشید. از خوردن نجاسات گرفته تا تکرار کردن چند هزار باره‌ی اسامی جنّیان شرور و اعمال شنیع دیگر. تجربیاتی که جادوگران معاصر از عضویت در حلقه‌های نهان‌روشانه‌ی جادوگری دارند، بسیار هولناک است.

به‌عنوان نمونه، یکی از افرادی که در کودکی تحت تأثیر یکی از فیلم‌های جادوگری، به عضویت یک فرقه‌ی جادوگری درآمده بود، ادعا می‌کند تمام مسائلی که در هری پاتر نشان می‌دهد، او در فرقه انجام می‌داده است به جز سوار شدن بر جارو! اما چون غالب این اعمال، با کمک اجنّه و شیاطین است، به‌همین دلیل شیاطین راهشان را در زندگی او باز کرده بودند و روز و شب او را تحت آزار و اذیت‌های شدید روانی و فیزیکی قرار می‌دادند. تا جایی که از دید خانواده‌اش، دیوانه شده بود. او با برگشت به باور به خدا و توکل به خداوند و توسل به اولیائش، توانسته بود از چنگ شیاطین فرار کند. از این نوع تجربیات بسیار زیاد گزارش شده است. (۲۱)

رولینگ، نویسنده‌ی هری پاتر تصریح کرده است که یک‌سوم از مجموعه‌ی کارش را از فرقه‌های نهان‌روش واقعی وام گرفته است. تحت تأثیر این فیلم‌ها، بسیاری از طرفداران هری پاتر به جادوگری و آیین شیطانی ویکا روی آوردند. (۲۲)

شباهت جادوی هرماینی در هری پاتر با آیین ویکا

شباهت جادوی هرماینی در هری پاتر با جادوگری در آیین ویکا

شباهت جادوی هرماینی با جادوگری در آیین ویکا

جدای از این‌که «جادو» در تمام ادیان الهی اعم از مسیحیت، یهودیت و اسلام، ممنوع بوده و ارتکاب به عمل شنیع «جادوگری» شدیدترین عواقب را در پی دارد، بسیاری از دانشمندان دینی در غرب علیه مجموعه فیلم‌های هری پاتر و ترویج شیطان‌پرستی، جادوگری و فرقه‌گرایی مقالات متعددی نوشته‌اند. چرا که در واقعیت، تجربه‌ی جادوگری بسیار خطرناک است و «جادوگر» چنان تحت سیطره‌ی شیطانی که به آن متصل شده است قرار می‌گیرد که گویا او را می‌پرستد و در مراحل بالاتر، حقیقتاً او را می‌پرستد!

در آیه‌ی شریفه‌ای از قرآن کریم می‌خوانیم که مردانی از آدمیان به مردانی از جن پناه می بردند، پس [مردان جن] بر طغیان و تباهی آنان افزودند. این آیه با لفظ «یعوذون» که ما در مورد خداوند متعال به‌کار می‌بریم، می‌فرماید بعضی از مردم به شیاطین «پناه می‌برند» و البته نتیجه‌ای جز تباهی بیشتر، ندارد. (۲۳) هم‌چنین ضمیمه کنید به این مسأله، این آیه را که در حقیقت این شیطان است که دوستانش را می‌ترساند؛ پس اگر مؤمن هستید از آنان نترسید و از من بترسید. (۲۴)

شیاطین با ترساندن مردم، آن‌ها را از خدای رحیم و علیم و بی‌نهایت، دور می‌کنند تا بتوانند انسان بی‌پناه و بی‌خدا را در بند بکشند. حتماً دقت کنیم که آن‌چه در فیلم‌های جادوگری می‌بینیم، یک تصویر دروغین از قدرت و هیمنه‌ی جادوگران است. و الا جادوگر چنان تحت سیطره‌ی شیاطین قرار می‌گیرد که گاهی مجبور است ناموس خود را نیز برای قدرت خود، فدا کند. (۲۵)

فروش گردنبندهای ماسونی هری پاتر

فروش علامت ماسونی چشم دجال و سایر نمادهای موجود در فیلم‌های هری پاتر در کشور ما

جمع‌بندی

در یک نگاه کلی، این فیلم با هدف ترویج «سبک زندگی جادو محور و بدون خدا» ساخته شده است. در واقع همان‌طور که «آیین ویکا» مدعی است، جادو یک دین اومانیستی و هواپرستانه است که آمده تا به جای ادیان الهی، بشر را به سعادت! برساند. اما سعادتی که در شهوت‌های دنیوی خلاصه شده و حتی متافیزیک را هم برای لذت بیشتر در این جهان، می‌خواهد. عجیب نیست که در چنین جهانی، منجی، یک ماسون عالی‌رتبه است که در مقابلِ منجی ادیان الهی، خواهد ایستاد! (۲۶)

امروزه غرب را دیگر نباید در آثار چند دهه یا قرن پیش فلاسفه متوفی‌اش دنبال کرد. غرب امروز، در هنر آن متجلّی است و همین ویترین، آینده‌ی غرب را خواهد ساخت. غربِ فردا (و حتی امروز در مقیاس کوچک‌تر (۲۷)) جهان جادو، شرک، بت‌پرستی، بی‌خدایی و خرافه است. هری پاتر به‌عنوان یک الگوی موفق، تنها یک نمونه از خیل تولیدات رسانه‌ای جادوگری و بت‌پرستانه‌ی غرب است. رمان، فیلم و سریال، بازی‌های کامپیوتری، مبلّغان حضوری و مجازی جادوگری در سایت‌های مختلف، کمیک‌استریپ‌ها و… با تراکم عجیبی در حال تبلیغ «خدایان‌پرستی» (پاگانیزم و نئوپاگانیزم) و آیین‌های کابالایی-شیطانی، مثل ویکا، هستند.

مخاطب هری پاتر کودکان و نوجوانان هستند و لذا استفاده از عناصر سکس و خشونت در کمترین حد ممکن است. در این مجموعه کاملاً رابطه‌ی مرید و مرادی و سلوک عرفانی (از نوع باطل) هری برای مخاطب ترسیم شده و چه چیزی جذاب‌تر از این آثار برای جوان پُست مدرن امروزی!

لذا خوانندگان محترم در کنار جریان‌شناسی آثار دشمن، حتماً به فکر راهکارهایی برای پخش عرفان اسلامی بر پایه‌ی تعالیم عارفان راستینی هم‌چون امام خمینی (ره) یا دیگر بزرگان این عرصه باشند تا حداقل جوانان ایرانی با چشیدن طعم عرفان حقیقی، از این مفاسد به‌دور بمانند. (۲۸)

اندیشکده مطالعات یهود

پی‌نوشت‌ها:

[۱] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wizarding_World
[۲] https://www.boxofficemojo.com/chart/top_lifetime_gross/?area=XWW
[۳] https://www.mugglenet.com/2021/06/harry-potter-named-the-most-popular-movie-franchise-in-the-world-leads-in-75-countries/
[۴] https://www.harpersbazaar.com/uk/culture/culture-news/a25166069/jk-rowling-earnings-worth/

[۵] در اصول جادوگری دو قانون بنیادین وجود داشته است. نخستین قانون این است: «هر چیزی همانند خود را می‌سازد یا هر معلولی شبیه علت خود است». به تعبیر دیگر «شبیه، شبیه خود را می‌آفریند». یعنی با تصوّر و تجسّم یک چیز می‌توان آن را ایجاد کرد. در واقع جادوگر با تقلید از هر چیزی می‌کوشد تا آن را پدید آورد. اگر می‌خواهد یک سیب ایجاد کند، می‌کوشد تا چیزی شبیه آن‌را در میان بگذارد و با آن طوری رفتار کند که گویی یک سیب است. اگر می‌خواهد نازایی را درمان کند، طوری رفتار می‌کند که گویی باردار است. «جادوگر از قانون شباهت نتیجه می‌گیرد که می‌تواند هر معلول دل‌خواهی را فقط با تقلید آن ایجاد کند.»
شاخه زرین (پژوهشی در جادو و دین)، فریزر، رابرت جورج، ۱۳۸۴، تهران، آگاه.
تاریخ جادوگری، ایرج گلسرخی، تهران، نشر علم.
[۶] مثلاً نام «سیریوس اوریون بلک» (Sirius orion black) از نام ستاره سیریوس که در صورت فلکی اوریون قرار داشته و در مصر باستان، پُر نورترین ستاره به‌شمار می‌آمده، گرفته شده است. به این ستاره، ستاره‌ی سگ هم می‌گویند که می‌بینیم در فیلم، سیریوس تبدیل به سگ می‌شود. همچنین بلک اشاره به سگ‌های سیاهی دارد که در «فِرَق نهان‌روش» از آن‌ها استفاده می‌کنند. خود سیریوس بلک هم درواقع استعاره‌ای از همان سگ سیاه است. هم‌چنین یکی از فرقه‌هایی که «آلیستر کراولی»، جادوگر بدنام قرن بیستم مؤسس آن بود، سیریوس نام داشت. تتوهای روی بدن سیریوس بلک نیز می‌تواند نشان‌گر عضویت او در فِرَق نهان‌روش باشد. باقی معانی را در مقاله‌ی ببینید:

Mythic and Occultist Naming. Strategies in Harry Potter. Vanessa Compagnone and Marcel Danesi. University of Toronto, Canada.

[۷] https://international.la-croix.com/news/world/polish-priests-burn-harry-potter-books-in-battle-against-occult/9806
[۸] https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/18409/

[۹] بنگرید به مقالات اینجا:

https://jscenter.ir/category/jewish-history/chosen-people/

[۱۰] سنگ جادو، سنگ فلاسفه، حجر الفلاسفه، سنگ حکما، یا حجرٌ لیس یحجر، جسمی بوده‌است که به‌وسیله‌ی آن اجسام کم‌ارزش را به اجسام پرارزش تبدیل می‌کردند. این جسم لزوماً سنگ نیست. سنگ فلاسفه چیزی‌است که به سختی سنگ و انعطاف‌پذیری موم باشد و ابزاری افسانه‌ای در کیمیاگری است که تصور می‌شده می‌تواند فلزات پایه را به طلا تبدیل کند. همچنین گاه این‌گونه تصور شده که آب حیات باشد، که برای بازجوانی و احتمالاً دست‌یابی به انوشگی (نامیرایی) کاربردی بوده‌است. سنگ جادو برای مدتی طولانی جُستنی‌ترین هدف در کیمیای غرب بوده‌است. در نگر کیمیاگرانی چون آیزاک نیوتون و نیکلاس فلامل دست‌یابی به «سنگ جادو» می‌تواند برای سازنده‌اش روشنگری به ارمغان آورد و به‌عنوان یک شاهکار برشمرده شود. / ویکی‌پدیا
[۱۱] تاریخ جادوگری، ایرج گلسرخی، ص۲۷۰ به بعد، شرح ماجرای نیکلاس فلامل.
[۱۲] همان، ص۵۳۱.
[۱۳] به‌عنوان نمونه بنگرید به:

https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/14778/
https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/351/

[۱۴] Dictionary of Ancient Magic Words and Spells: From Abraxas to Zoar, p8.

[۱۵] برای توضیحات بیشتر درباره‌ی «گولم»، بنگرید به:

https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-myth/15064/

[۱۶] جالب توجه است که هم «هری»، هم «وولدمورت»، از یک دودمان هستند که در برادران پِوِرل (که یادگران مرگ از آن‌ها رسیده است)، جدا می‌شوند. شاید این مساله اشاره به نسل حضرت اسماعیل و اسحاق باشد.

[۱۷] https://inews.co.uk/culture/books/jk-rowling-reveals-inspiration-deathly-hallows-symbol-100528

[۱۸] برای ارتباط ماسون‌ها با شوالیه‌های معبد، بنگرید به:

https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7781/

توجه شود که در کنار بحث شوالیه‌های معبد، نشان‌دادن آیین‌های مسیحی برای جذب مخاطبان مسیحی توسط سازندگان، ضروری به‌نظر می‌رسد.

[۱۹] جالب است که از مدافعان سرسخت هری پاتر در مقابل دینداران، «ویکان‌ها» هستند.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religious_debates_over_the_Harry_Potter_series

[۲۰] https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/351/
[۲۱] https://www.abc.net.au/news/2022-10-02/harry-potter-dungeons-dragons-satanic-panic-america-australia/101483054

[۲۲] برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به مقاله‌ی زیر:

Harry Potter: Innocent Fun or Destructive Tool? by Steve Wohlberg/Dialogue Magazine/Vol. 17.

[۲۳] «وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ یعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا»، سوره‌ی مبارکه جن، آیه‌ی۶.
[۲۴] «إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیطَانُ یخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»، سوره‌ی مبارکه آل‌عمران، آیه‌ی۱۷۵.
[۲۵] تجربیات متعددی از ارتباط با جنّیان و اعمال شنیع جادوگری وجود دارد که باطن پلید این کار و بدبختی‌ها و فلاکت‌هایی که شخص جادوگر به آن مبتلا می‌شود را توضیح می‌دهد. نگارنده نمونه‌هایی از آسیب‌های جسمی و روحی شدید جادوگران را دیده است، تا جایی‌که شخص یا دیوانه شده و یا تحت تأثیر شیاطین، مرتکب قتل و اعدام شده است. مراسم‌های جادوگری نیز همراه با نوشیدن خون، توهین به مقدسات ادیان، توهین به خداوند و… است. هدف نویسنده نشان دادن وجه واقعی جادوگری بود تا نگاهمان نسبت به جادو، صرفاً فانتزی و هالیوودی نباشد.
[۲۶] قابل ذکر است که بعضی افراد که در فرقه‌های نهان‌روشانه بودند، کاملاً هاگوارتز را منطبق بر این فرق می‌دانند. این شخص به دلیل چیره‌شدن نیروهای شیطانی بر او با کمک یک مسیحی معتقد، از فرقه جدا شده است. فرد دیگری که در این فرق بوده، تمام اعمال هری پاتر از ساخت معجون تا اعمال جادویی را به‌جز سوار شدن بر جارو، تأیید می‌کند:

https://international.la-croix.com/news/world/polish-priests-burn-harry-potter-books-in-battle-against-occult/9806

[۲۷] رجوع شود به آمارهای قسمت قبلی این مقاله در مورد آیین مشرکانه‌ی ویکا.
[۲۸] نمادپردازی در هری پاتر بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر شده است، لذا برای جلوگیری از تطویل، فقط مواردی که در هدف اصلی فیلم و کتاب، نقش مستقیم داشت ذکر شد.
یادآوری: در تدوین این مقاله، سلسله‌جلسات استاد مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد و کتابی در همین موضوع که با نظارت ایشان نوشته شده است، تأثیر به سزایی داشت.

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

«جی. آر. آر. تالکین» در «ارباب حلقه‌ها» از یک الگوی تثلیثی در «منجی‌گرایی» استفاده کرده است. در واقع «آراگورن»، «گندالف» و «فرودو» مجموعاً نقش منجی را بازی می‌کنند.

یک نظر

  1. سریال ۷ فصلی هری پاتر چند وقت پیش توسط کمپانی برادران وارنر سفارش ساخت گرفت. تهیه کنندش هم همین جی‌کی رولینک هست. خدا میدونه قرار چه قدر دیگه این اعمال شنیع رو تبلیغ کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =