نقش استالین در تأسیس کشور جعلی اسرائیل

نقش استالین در تأسیس کشور جعلی اسرائیل

توضیح اندیشکده مطالعات یهود:
قبلاً در مورد دست‌های پشت‌پرده و نقش دولت آمریکا در اشغال فلسطین و تشکیل کشور جعلی اسرائیل توضیحات مفصلی داده‌ایم که به‌عنوان نمونه می‌توانید به دو مقاله‌ی زیر مراجعه کنید: استالین

روچیلدها و وودرو ویلسون
نقش شبکه بانکداران بزرگ در جنگ‌ جهانی اول و تشکیل اسرائیل

اما در مورد نقش شوروی و شخص ژوزف استالین در این‌باره کمتر صحبتی به میان آمده است. یادداشت زیر، به نظریه‌ی یک وکیل اسرائیلی در این مورد می‌پردازد. این نظریه هرچند به‌خاطر اعطای نقش اصلی به شوروی و کم‌رنگ کردن نقش آمریکاقابل بحث” است، اما در هر حال به‌خاطر تأکید بر نقش شوروی حاوی مطالب جدید و قابل توجهی است. لذا بهتر دیدیم با انتشار این یادداشت، توجه محققان را به این مطلب جلب کنیم. (عبارت‌های داخل قلاب [] از ماست.)

***************

به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه روسی «مسکوفسکی کامسامولتس»، نتیجه‌ی رأی‌گیری در سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ در رابطه با تقسیم فلسطین به دو کشور عربی و یهودی، حتی رهبران آینده‌ی اسرائیل را متعجب ساخت. خیلی‌ها می‌دانستند که استالین در پشت این تصمیم قرار دارد. استالین می‌خواست کشور اسرائیل با پایتخت آن در اورشلیم تأسیس شود.

جوزف استالین

چه چیزی باعث آن شد که استالین دست به چنین کاری بزند. آیا می‌توان این معما را حل کرد؟ آلکس راسکین، وکیل اسرائیلی گزینه‌ی “قابل بحث” اما جالبی را در خصوص این قضیه ارائه می‌دهد.

وی در مصاحبه‌ی اختصاصی با «مسکوفسکی کامسامولتس» چاپ مسکو، فرضیه‌های مربوط به دلایل احتمالی تصمیم استالین را بیان کرد. انگیزه‌های تصمیم استالین آن‌چنان در هاله‌ای از اسرار پیچیده شده است که به‌خوبی قابل درک است چرا بیش از ۷۰ سال محققان تاریخ معاصر حتی می‌ترسیدند درباره‌ی آن با صدای بلند به تفکر بپردازند.

وکیل اسرائیلی در این خصوص توضیح داده و گفت:

«به عقیده‌ی من کشور [جعلی] اسرائیل موجودیّت خود را مدیون سلیمان میلوهلز است (شخصیت اجتماعی و تئاتری که ۱۳ ژانویه ۱۹۴۸ طی تصادفی در مینسک به قتل رسید). [سلیمان میخولز یا سالومون میکوئل (Solomon Mikhoels)، رهبر یهودیان شوروی]

سالومون میكوئل

سلیمان میخولز رهبر یهودیان شوروی

اما آنچه به استالین مربوط می‌شود، هیچ‌گونه شکّی در آن نیست که استالین چهره‌ی اصلی در شکل‌گیری کشور [جعلی] اسرائیل بوده است. استالین نه‌تنها موافق تأسیس کشور یهودیان در فلسطین بود، بلکه هدفی را در مقابل خود قرار داده بود که به‌هر قیمتی شده باید اجرا می‌شد.

نگاهی به تصویر تاریخی می‌اندازیم: در نوامبر ۱۹۴۷ میلادی ۵۷ کشور عضو سازمان ملل متحد بودند. برای تصویب هر تصمیمی باید دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل [البته بدون احتساب اعضای ممتنع و غایب] «رأی موافق» می‌دادند.

روز ۲۶ نوامبر سال ۱۹۴۷ رأی‌گیری مقدماتی انجام شد، البته از نقطه نظر نتیجه نامطلوب برای اسرائیل: ۲۵ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف، ۱۷ رأی ممتنع و ۲ غائب.

اما ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ نتایج طور دیگری بود: ۳۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع و ۱ غائب.

تقسیم فلسطین در سال 1947

طرح تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷

از روز ۲۶ تا ۲۹ نوامبر با اعضایی که نمی‌دانستند چه تصمیمی بگیرند کار توضیحی [!] انجام شد.

افسانه‌ای نیز در این رابطه وجود دارد که مطابق با آن، نمایندگان اسرائیل آینده گویا نلسون راکفلر را تهدید کرده بودند و از او خواسته بودند به اعمال نفوذ در کشورهای آمریکای لاتین خاتمه بدهد. من به این نوع پیشرفت رویدادها باور ندارم. اگر از جایی می‌توانستند راکفلر را تهدید کنند، منشأ آن فقط مسکو بود.

نقش آمریکایی‌ها در تشکیل کشور [جعلی] اسرائیل هرچند عجیب به‌نظر می‌رسد، اما ناچیز [!] بود. زیرا وزارت امور خارجه آمریکا مخالف آن بود.

همه‌ی این حقایق آشکار گویای آن است که استالین چه جدیّت و قاطعیّتی در تشکیل کشور یهودی در فلسطین از خود نشان داده بود.

طرفداران استالین در اسرائیل

تظاهرات طرفدار استالین از حزب کمونیست اسرائیل در تل‌آویو (۱۹۴۸). شوروی از ایجاد کشور جعلی اسرائیل حمایت کرد و در جنگ اعراب و اسرائیل، تسلیحات مورد نیاز یهودیان را از طریق چکسلواکی تأمین کرد.

انگیزه‌های واقعی استالین برای تشکیل کشور [جعلی] اسرائیل همانا در فلسطین را می‌توان با این مهم توضیح داد که کارهای استالین برای هیچ‌کس قابل درک نبود.

گلدا مئیر [گلدا مایر] سیاستمدار اسرائیلی معتقد بود که استالین به‌خاطر ملاحضات انسانی به اسرائیل کمک کرد. [!!] این‌گونه برداشت «رمانتیک» مئیر گواه آن است که افکار استالین در این خصوص برای کمتر کسی قابل درک بود.

من معتقدم که استالین با کمک میلوهلز [میخولز] با جنبش اسرائیلی معامله کرد: بمب اتم در عوض اسرائیل».

سلیمان میخولز و آلبرت انیشتین

سلیمان میخولز در کنار آلبرت انیشتین

…..

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

مئیر عزری سفیری که سفیر نبود

مئیر عزری؛ سفیری که سفیر نبود!

شاه در سال ۱۹۵۷ با توجه به اهمیت همکاری اسرائیل در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی، …

۲ نظر

  1. خسته نباشید
    بیشتر معامله ای بود برای بدست اوردن بمب اتم تا نظر شخص استالین؟!
    همچنین به نظر شما ایا استاین یهودی بود؟

    • سلام.
      ۱. نویسنده معتقد است که معامله بوده.
      ۲. اصلاً مهم نیست که استالین یهودی بوده یا نه. (هرچند اکثریت مطلق سران شوروی یهودی بوده‌اند.) مهم این است که در راستای خواست یهود بین‌الملل حرکت می‌کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =