خاندان کوهن

شبکه خویشاوندی روچیلدها (۲)

(از سری مقالات یهودیان، انگلیسی‌‏ها و آغاز عصر نوخاندان کوهن

خاندان کوهن

آرتور کوهن (۱۰۴) (۱۸۳۰-۱۹۱۴)، پسر بنجامین کوهن و خواهرزاده سِر موسس و آبراهام مونت‌فیوره، در لندن به دنیا آمد و در کالج مادلن کمبریج تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان برد و بعدها از مسئولان دانشگاه کمبریج شد. وی در سال ۱۸۷۴ مشاور ملکه ویکتوریا شد و در سال‏‌های ۱۸۸۰-۱۸۸۷ نماینده مجلس عوام و در دوران سلطنت ادوارد هفتم عضو شورای مشاورین خصوصی (۱۰۵) پادشاه انگلیس بود. وی در سال‏‌های ۱۸۷۴-۱۸۹۴، پس از سِر موسس مونت‌فیوره، ریاست شورای نمایندگان جامعه یهودیان بریتانیا را به عهده داشت.
پسر او، به ‏نام سِر بنجامین آرتور کوهن (۱۰۶) (۱۸۶۲-۱۹۴۲)، نیز از چهره‌های سرشناس یهودی انگلیس بود و دخترش با سِر توماس فرگوسن (۱۰۷) (۱۸۶۵-۱۹۵۱) ازدواج کرد. نام خاندان فرگوسن امروزه بر گروه کمپانی‌‏های مسی فرگوسن (۱۰۸) خودنمایی می‌کند که از مجتمع‌های مهم صنعتی متعلق به زرسالاری معاصر است. (۱۰۹)
لیونل لوئیز کوهن (۱۱۰) (۱۸۳۲-۱۸۸۷)، نماینده مجلس عوام، و برادرش سِر بنجامین لوئیز کوهن (۱۱۱) (۱۸۴۴-۱۹۰۹)، بارونت و نماینده مجلس عوام، نوه‌های جوزف کوهن، برادرزن ناتان روچیلد هستند:
لیونل لوئیز کوهن، مدیر بازار بورس لندن، از دوستان نزدیک لرد ناتانیل روچیلد و لرد راندولف چرچیل از چهره‌های فعال سیاسی و مالی نیمه دوم سده نوزدهم و از سرمایه‌گذاران اصلی در احداث شبکه‌های راه‌آهن هند و مصر بود. او در سال ۱۸۸۵ به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار به مجلس عوام راه یافت و تا زمان مرگ یکی از شخصیت‌های اصلی مالی در پارلمان انگلیس به شمار می‌رفت. وی در سال ۱۸۸۷ دفتر محافظان یهود را به ریاست خود بنیان نهاد.
پس از مرگ لیونل کوهن، فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی او توسط برادرش، سِر بنجامین کوهن، و پسرش، سِر لئونارد لیونل کوهن (۱۱۲) (۱۸۵۸-۱۹۳۸)، پی گرفته شد.
پسر سِر بنجامین کوهن، به‏ نام سِر هربرت کوهن بارونت دوم (۱۱۳) (۱۸۷۴-۱۹۶۸)، و دختر او، به ‏نام حنا کوهن (۱۱۴) (۱۸۷۵-۱۹۴۶)، دارنده نشان امپراتوری بریتانیا (۱۱۵) از فعالین سیاسی و اجتماعی زمان خود بودند.
پسر سِر لئونارد لیونل کوهن به ‏نام بارون لیونل کوهن (۱۱۶) (۱۸۸۸-؟) نیز از چهره‌های سرشناس سیاسی انگلیس بود. او در سال ۱۹۲۹ عضو شورای سلطنتی و در سال ۱۹۴۶ عضو شورای مشاورین خصوصی دربار بریتانیا شد. لیونل کوهن از شخصیت‌های سرشناس قضایی بریتانیا بود، در سال ۱۹۵۰ به مقام لردی رسید و در سال‏های ۱۹۵۰-۱۹۶۱ با عنوان لرد والمر عضو مجلس اعیان انگلیس بود. همسر او دختر سِر ایزیدور اشپیلمن (۱۱۷) است.
اشپیلمن از خاندان‌های سرشناس یهودی انگلستان است. تبار آنان به صرافی به ‏نام آدام اشپیلمن (۱۱۸) (۱۸۱۲-۱۸۶۹) می‌رسد. او با خواهر ساموئل مونتاگ ازدواج کرد. سِر ایزیدور اشپیلمن (۱۸۵۴-۱۹۲۵) حاصل این وصلت است. ایزیدور اشپیلمن از فعالین سرشناس عرصه آثار هنری و عتیقه در انگلستان بود و در سال ۱۹۰۵ شوالیه شد.
لرد کوهن والمر دارای پسری است به ‏نام لئونارد کوهن (۱۱۹) (متولد ۱۹۲۲). لئونارد کوهن، فارغ‌التحصیل کالج اتون و نیوکالج دانشگاه آکسفورد، در سال‏‌های ۱۹۶۱-۱۹۷۶ عضو هیئت مدیره کمپانی م. ساموئل (۱۲۰) بود که بعدها به کمپانی هیل ساموئل (۱۲۱) تغییر نام داد. (۱۲۲) او از سال ۱۹۷۶ ریاست انجمن مستعمراتی یهود (۱۲۳) را به دست دارد. لئونارد کوهن دارای درجه افتخاری کلنلی از ارتش بریتانیاست.
سِر آندریو بنجامین کوهن (۱۲۴) (۱۹۰۹-۱۹۶۸)، نوه لیونل لوئیز کوهن و برادرزاده سِر لئونارد کوهن، از مقامات بلندپایه وزارت مستعمرات بریتانیا بود. در سال ۱۹۴۷ معاون این وزارتخانه شد و مقدمات استقلال مستعمرات بریتانیا در قاره آفریقا را فراهم آورد. سِر آندریو کوهن در سال‏‌های ۱۹۵۲-۱۹۵۷ فرماندار اوگاندا بود و در سال ۱۹۶۱ در رأس وزارتخانه جدیدالتاسیس توسعه ماوراء بحار جای گرفت. این وزارتخانه کارکرد رسیدگی به امور مستعمرات پیشین را به عهده داشت.
سِر آندریو کوهن خواهری به نام روت کوهن (۱۲۵) (۱۹۰۶- ؟) داشت که از کارشناسان برجسته اقتصاد کشاورزی انگلیس بود. او تحصیلات خود را در کالج نیونهام کمبریج و دانشگاه‌های استانفورد و کرنل آمریکا به پایان برد و در سال‏‌های ۱۹۳۳-۱۹۳۹ به عنوان پژوهشگر در انستیتوی پژوهش‌‏های اقتصاد کشاورزی دانشگاه آکسفورد به کار پرداخت. سپس در کالج نیونهام کمبریج تدریس می‌کرد و در سال ۱۹۵۴ رئیس این دانشکده شد. روت کوهن دارای تألیفاتی در زمینه اقتصاد کشاورزی است. وی در سال‏‌های اخیر درگذشت.
یکی از خواهران لیونل و سِر بنجامین لوئیز کوهن همسر سِر جوزف سباگ مونت‌فیوره بود و دیگری با ساموئل مونتاگ (لرد سوایتلینگ اول) (۱۲۶) ازدواج کرد. برادر کوچک آنان به‏ نام ناتانیل لوئیز کوهن (۱۲۷) (۱۸۴۶-۱۹۱۳) با دختر یاکوب والی (۱۲۸) ازدواج کرد. خاندان والی کوهن ثمره این وصلت است. کلنل یاکوب والی کوهن (۱۲۹) (۱۸۷۴-۱۹۴۸)، سِر رابرت والی کوهن (۱۳۰) (۱۸۷۷-۱۹۵۲) و کلنل چارلز والی کوهن (۱۳۱) (۱۸۷۹-۱۹۶۳) پسران ناتانیل لوئیز کوهن هستند.

رابرت والی کوهن مدیر رویال داچ شل

سِر رابرت والی کوهن از صاحبان صنایع انگلیس و از مدیران مجتمع رویال داچ شل بود. او در سال ۱۹۰۱ به عضویت هیئت مدیره کمپانی شل درآمد و از سوی سِر مارکوس ساموئل (لرد برستد)، بنیانگذار و رئیس کمپانی شل، (۱۳۲) مأمور مذاکره با کمپانی رویال داچ هلند و اتحاد دو کمپانی شد. این مذاکرات سرانجام به تأسیس مجتمع مُعظَم نفتی رویال داچ شل انجامید. سِر رابرت والی کوهن طی سال‏‌های مدید نقش مهمی در مدیریت این مجتمع ایفا کرد؛ در سال‏‌های جنگ اول جهانی به تأمین نفت مورد نیاز متفقین کمک شایان کرد و به همین دلیل در سال ۱۹۲۰ به دریافت عنوان شهسواری امپراتوری بریتانیا (شوالیه‌گری) نایل آمد. وی از فعالین سازمان‌های یهودی انگلیس بود و به عنوان رئیس شورای اقتصادی فلسطین و کورپوراسیون فلسطین در توسعه نهادهای اقتصادی صهیونیستی در فلسطین نقش فعال داشت. پالایشگاه نفت حیفا به ابتکار او احداث شد.
سِر رابرت والی کوهن دارای پسری به ‏نام سِر برنارد والی کوهن (۱۳۳) (۱۹۱۴-؟) است. او در سال‌‏های ۱۹۶۰-۱۹۶۱ کلانتر لندن بود و در سال ۱۹۶۱ به مقام بارونتی دست یافت. همسر سِر برنارد والی کوهن دختر لرد ناتان (۱۳۴) است. (۱۳۵)

خاندان ورمز

در دوران اقتدار ناتان روچیلد در لندن، بندیکت ورمز، شوهر خواهر او، و همسرش نیز در انگلستان مستقر شدند.
سه پسر بندیکت ورمز به ‏نام‌های سولومون (۱۳۶) (۱۸۰۱-۱۸۸۲)، گابریل (۱۳۷) (۱۸۰۲-۱۸۸۱) و موریس بندیکت ورمز (۱۳۸) (۱۸۰۶-۱۸۶۷) در نیمه اول سده نوزدهم بزرگترین و مجهزترین کشتزارهای چای را در جزیره سیلان بنیان نهادند که به املاک روچیلد شهرت داشت.
در سال ۱۸۷۱ دربار اتریش به سولومون ورمز عنوان بارون اعطا کرد و دربار انگلیس به وی اجازه داد که این لقب را در انگلستان نیز استفاده کند. پسر بزرگ او، به ‏نام بارون جرج بندیکت دو ورمز (۱۸۲۹-۱۹۱۲)، در سال‏‌های ۱۸۹۶-۱۹۰۰ نایب‌رئیس انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا (۱۳۹) بود. پسر دیگرش، به ‏نام هنری بندیکت دو ورمز (۱۸۴۰-۱۹۰۳)، ملقب به لرد پیربرایت (۱۴۰) از سال ۱۸۸۰ نماینده مجلس عوام از حزب محافظه‌کار بود.
لرد پیربرایت در سال ۱۸۸۵، در دولت اول لرد سالیسبوری، در سمت دبیر پارلمانی اتاق بازرگانی انگلیس جای گرفت و در سال ۱۸۸۸ عضو شورای مشاورین خصوصی ملکه انگلیس شد. او در سال‏‌های ۱۸۸۸-۱۸۹۲ معاون وزارت مستعمرات بریتانیا بود. وی عضو انجمن سلطنتی نیز بود و مولف کتاب‏های متعدد، از جمله در زمینه سیاست انگلستان در شرق، است. (۱۴۱) گفته می‌شود که این کتاب برای او شهرت فراوان به عنوان یک اندیشمند سیاسی به ارمغان آورد و راه ارتقاء وی را در دستگاه دولتی انگلیس گشود. (۱۴۲)

خاندان سالومونز

سِر دیوید سالومونز (۱۴۳) (۱۷۹۷-۱۸۷۳)، که با نوه لوی بارنت کوهن ازدواج کرد، نخستین یهودی است که شهردار لندن شد. او پسر لوی سالومونز (۱۴۴) است که از صرافان و تجار سرشناس لندن محسوب می‌شد.

دیوید سالومونز شهردار یهودی لندن

دیوید سالومونز در سال ۱۸۲۳ به بازار بورس لندن پیوست و در سال ۱۸۳۴ عضو هیئت مدیره مجتمع بیمه لویدز شد. او در سال ۱۸۳۲ بهمراه سایر شرکایش بانک لندن و وستمینستر (۱۴۵) را تأسیس کرد و بدین‌سان از نخستین یهودیانی بود که در تأسیس بانک‌های سهامی انگلیس مشارکت نمود. او در سال‏‌های ۱۸۳۵ و ۱۸۴۷ به عنوان کدخدای محله‌های لندن برگزیده شد و سرانجام در سال ۱۸۵۵ شهردار لندن شد. دیوید سالومونز از سال ۱۸۵۹ تا پایان عمر نماینده مجلس عوام بود و در سال ۱۸۶۹ بارونت شد.
برادرزاده او، به‏ نام سِر دیوید لیونل سالومونز (۱۴۶) (۱۸۵۱-۱۹۲۵)، از چهره‌های سرشناس صنایع الکترونیک و اتومبیل‌سازی انگلیس بود. (۱۴۷)

خاندان موکاتا

خاندان موکاتا در اصل از مارانوهای اسپانیاست که ابتدا در هلند و برزیل و در اواخر سده هفدهم در انگلستان مستقر شدند.
آبراهام موکاتا (۱۴۸) بهمراه گروهی از یهودیان – چون دیوید سنیور کورونل (۱۴۹) آبراهام دو مرکاندو (۱۵۰) یاکوب موکاتا (۱۵۱) و اسحاق کاستانهو (۱۵۲) – در برزیل هلند اقامت داشت. آنان از پلانت‌داران و تولیدکنندگان بزرگ شکر محسوب می‌شدند. (۱۵۳) آبراهام موکاتا سپس به لندن مهاجرت کرد و در شراکت با آشر گلداسمید پسر آرون گلداسمید، کمپانی موکاتا و گلداسمید (۱۵۴) را تأسیس نمود. یکی از اشتغالات پرسود این موسسه تأمین شمش نقره و طلا برای بانک انگلستان (۱۵۵) بود. آبراهام موکاتا یازده فرزند داشت که یکی از آنان مادر سِر موسس مونت‌فیوره است.
یکی از پسران آبراهام به ‏نام حاخام موسس موکاتا (۱۵۶) (۱۷۶۸-۱۸۵۷)، دایی و معلم سِر موسس مونت‌فیوره، به فعالیت‌های فرهنگی و دینی اشتغال داشت و از شخصیت‌های درجه اول فرهنگی و علمی یهودیان انگلیس بود. او مولف کتابی است به ‏نام انگیزیسیون و یهودیت (۱۵۷) (۱۸۴۵) که در تکوین تصویر دروغین متعارف از “ستم‌های” انگیزیسیون اسپانیا بر یهودیان نقش جدی داشت. موسس موکاتا از سپتامبر ۱۸۰۶ یکی از ۱۲ صراف یهودی بازار بورس لندن بود.
یکی از پسران موسس موکاتا به ‏نام دیوید موکاتا (۱۵۸) (۱۸۰۶-۱۸۸۲) معمار بود و ایستگاه‌های راه‌آهن خط لندن – برایتون ساخته اوست. پسران دیگر موسس موکاتا نیز از چهره‌های سرشناس یهودی انگلیس بودند. فردریک دیوید موکاتا (۱۵۹) (۱۸۲۴-۱۹۰۵) از چهره‌های سرشناس یهودی انگلیس در نیمه دوم سده نوزدهم بود که به امور فرهنگی و دینی اشتغال داشت. او دارای تألیفاتی در زمینه تاریخ یهود است و مولف کتاب یهودیان و انگیزیسیون (۱۶۰) (۱۸۸۷).
از چهره‌های متأخر این خاندان باید به سِر آلن آبراهام موکاتا (۱۶۱) (۱۹۰۷-؟) اشاره کرد که از حاخام‌های سرشناس یهودی سده بیستم بود. (۱۶۲)

ادامه دارد…

قسمت قبلی این مقاله  ؛  قسمت بعدی این مقاله

پی‌نوشت‌ها:
۱۰۴. Arthur Cohen / 105. Privy Council / 106. Sir Benjamin Arthur Cohen / 107. Sir Thomas Colyer Fergusson / 108. Massey-Fergusson Group
۱۰۹. درباره مجتمع فوق و سایر موسسات وابسته به زرسالاری جهانوطن معاصر در مقاله‌ی “الیگارشی جهانی و دنیای امروز” سخن خواهیم گفت.
۱۱۰. Lionel Louis Cohen / 111. Sir Banjamin Louis Cohen / 112. Sir Leonard Lionel Cohen / 113. Sir Herbert Benjamin Cohen / 114. Hannah Fleretta Cohen / 115. OBE (Order of the British Empire) / 116. Baron Lionel Leonard Cohen, Lord Cohen of Walmer / 117. Sir Isidore Spielmann / 118. Adam Spielmann / 119. Leonard Harold Lionel Cohen, Lord Cohen of Walmer / 120. M. Samuel & Co. Ltd. / 121. Hill Samuel & Co. Ltd.
۱۲۲. درباره کمپانی فوق و جایگاه آن در شبکه جهانی زرسالاری جهانی در مقاله‌ی “الیگارشی جهانی و دنیای امروز” سخن خواهیم گفت.
۱۲۳. Jewish Colonization Association / 124. Sir Andrew Banjamin Cohen / 125. Ruth Louisa Cohen / 126. Samuel Montagu,1st Lord Swaythling / 127. Nathaniel Louis Cohen / 128. Jacob Waley / 129. Col. Jacob Waley Cohen / 130. Sir Robert Waley Cohen / 131. Col. Charles Waley Cohen
۱۳۲. درباره سِر مارکوس ساموئل، چهره برجسته زرسالاری یهودی معاصر، و مجتمع مُعظَم رویال داچ شل در آینده سخن خواهیم گفت. در مقاله‌ی “کانون‏‌های زرسالار غرب و صعود سلطنت پهلوی” نیز با جایگاه و نقش خاندان ساموئل – مونتاگ آشنا خواهیم شد.
۱۳۳. Sir Bernard (Nathaniel) Waley Cohen / 134. Lord Nathan / 135. ibid, vol. 5, pp. 658-661; vol. 15, p. 272; Who’s Who 1978, p. 491; Who’s Who 1993, p. 379 . / 136. Solomon Benedict Worms / 137. Gabriel Benedict Worms / 138. Maurice Benedict Worms / 139. Royal Society of Literature / 140. Lord Pirbrigth, Baron Henry de Worms / 141. Judaica, vol. 16, pp. 648-679. / 142. A. T. Camden Pratt and F. R. Hits. S., People of the Period, London: Neville Beeman Ltd., 1897, vol. 2, p. 272. / 143. Sir David Salomons / 144. Levi Salomons / 145. London and Westminster Bank / 146. Sir David Lionel Salomons / 147. Judaica, vol. 14, pp. 697-698; Wigoder, ibid, pp. 448-449. / 148. Abraham Mocatta / 149. David Senior Coronel / 150. Abraham de Mercando / 151. Jacob Mocatta / 152. Isaac Castanho / 153. Judaica, vol. 13, p. 1613. / 154. Mocatta and Goldsmid / 155. Bank of England / 156. Moses Mocatta / 157. Inquisition and Judaism. / 158. David Mocatta / 159. Frederick David Mocatta / 160. The Jews and the Inquisition. / 161. Sir Alan Abraham Mocatta / 162. Judaica, vol. 12, pp. 197-198; Lipman, ibid, p. 24.

منبع: عبدالله شهبازی ؛ زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران، ج ۲، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، چاپ دوم (پائیز ۱۳۹۰)

تنها با یک کلیک به کانال تلگرام اندیشکده مطالعات یهود بپیوندیم:

تلگرام اندیشکده مطالعات یهود

همچنین ببینید

روچیلدها و اقتصاد غرب

روچیلدها و اقتصاد غرب

ابعاد سیطره و نفوذ روچیلدها در «اقتصاد غرب» چنان عظیم بود، که در قرن بیستم کشورهای غربی را به تیول «امپراتوری جهانی روچیلدها» بدل ساخت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 2 =