مایر آمشل روچیلد و ثروت ویلیام نهم

مایر آمشل روچیلد و ثروت ویلیام نهم

آشنایی با یكی از منابع ثروت افسانه‌ای روچیلدها ویلیام نهم

سال ۱۷۶۰

در خلال این دهه، مایر آمشل باوئر در بانکی در هانوفر آلمان کار می‌کند که خانواده‌ی اوپنهایمر (۱) مالک آن است. او بسیار موفق بوده، به شریک جزء تبدیل می‌شود و در عین این‌که در بانک فعالیت می‌کند، با ژنرال وان استورف (۲) نیز آشنا می‌شود.

باوئر پس از مرگ پدرش به فرانکفورت باز می‌گردد تا کسب و کار او را به دست بگیرد. او نام خود را از باوئر به روچیلد تغییر می‌دهد. (۳)

او تحت هویت جدید، یعنی مایر آمشل روچیلد متوجه می‌شود که ژنرال وان استورف وابسته به دربار ویلیام نهم از استان هسه هاناو (۴) آلمان است؛ یکی از ثروتمندترین خاندان‌های سلطنتی در اروپا که ثروت خود را از اجیر کردن سربازان هسه و اعزام آنان در ازای مبالغ هنگفت به کشورهای خارجی به دست آورده بود [رویه‌ای که تا امروز به شکل اعزام سربازان پاسدار صلح سازمان ملل به سرتاسر جهان ادامه دارد]؛ بنابراین او به بهانه‌ی فروش سکه و زیورآلات به قیمت پایین با ژنرال آشنایی مجدد برقرار می‌کند.

مایر آمشل روچیلد

متعاقباً ژنرال ترتیب آشنایی روچیلد با شاهزاده ویلیام نهم را می‌دهد که خود او [شاهزاده] نیز بسیار از بابت قیمت‌های پایینی که روچیلد از بابت سکه و زیورآلات نادر مطالبه می‌کند، خرسند است. روچیلد شکلی از حق دلالی را در انواع معاملات به شاهزاده پیشنهاد می‌دهد که شاهزاده قادر است با آن به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

روچیلد پس از آن به شریک نزدیک شاهزاده ویلیام تبدیل می‌شود و کار به جایی می‌رسد که با شاهزاده و اعضای دربار دست به انجام معامله می‌زند. او خیلی زود در می‌یابد که وام‌دادن به حکومت و اعضای خاندان سلطنتی بسیار پرسودتر از وام‌دادن به افراد عادی است؛ چرا که رقم این‌گونه وام‌ها بسیار بیش‌تر بوده، مالیات‌هایی که مردم ارائه می‌دهند، وثیقه‌ی آن تلقی می‌شود.

ویلیام نهم دوست مایر آمشل روچیلد

ویلیام نهم

سال ۱۷۶۹

مایر آمشل روچیلد به عنوان عامل درباره شاهزاده ویلیام نهم در استان هسه کاسل (۵) انتخاب می‌شود. این شاهزاده نوه‌ی جرج دوم انگلستان، پسرعموی جرج سوم، پسر برادر زن شاه دانمارک و باجناق شاه سوئد به حساب می‌آمد. سپس از طرف شاهزاده ویلیام به او اجازه داده می‌شود تا نشانی را در مقابل محوطه‌ی تجارت‌خانه‌ی خود با این عبارت نصب نماید «ام. ای. روچیلد عامل دربار منصوب از طرف عالی‌جناب شاهزاده ویلیام از هاناو».

ویلیام نهم هسه کاسل و خانواده

ویلیام نهم به‌همراه خانواده

سال ۱۸۰۰

در فرانسه، بانک فرانسه تأسیس می‌شود. ناپلئون خیلی زود در می‌یابد که فرانسه‌ی آزاد، کشوری است که از قرض و بدهی آزاد باشد؛ لذا متعاقباً بیان می‌دارد: «دستی که می‌دهد از جمله همان دستی است که می‌گیرد. پول، پدر و مادر ندارد. سرمایه‌گذاران نه عِرق ملی دارند و نه نجابت و آبرو می‌شناسند. تنها هدف آنان کسب سود است.»

سال ۱۸۰۶

ناپلئون بیان می‌دارد هدفش عزل خاندان هسه کاسل از حکمرانی و حذف آن از فهرست قدرت‌های حاکم است. شاهزاده ویلیام نهم از هسه هاناو با شنیدن این خبر از آلمان فرار می‌کند و به دانمارک می‌رود. او دارایی هنگفت خود را، با ارزشی بالغ بر سه میلیون دلار، به امانت نزد مایر آمشل روچیلد می‌سپارد.

ویلیام نهم ثروتش را به مایر آمشل روچیلد امانت می‌دهد.

ویلیام نهم ثروتش را نزد مایر آمشل روچیلد به امانت می‌گذارد.

سال ۱۸۱۴

دایرةالمعارف یهود در ویرایش سال ۱۹۰۵، جلد ۱۰، صفحه‌ی ۴۹۴، در خصوص سرانجام مبلغ سه میلیون دلاری که شاهزاده ویلیام نهم از هسه هاناو به امانت نزد مایر آمشل روچیلد گذاشته بود، توضیحی ارائه می‌دهد:

«مطابق با افسانه‌ای که در این‌باره مطرح می‌شود، این مبلغ هنگفت را در بشکه‌های مشروب مخفی کرده بودند و هنگامی‌که سربازان ناپلئون وارد فرانکفورت شدند، از یافتن آنان بازماندند و در سال ۱۸۱۴ زمانی که شاهزاده ویلیام نهم به آلمان بازگشت، آن مبلغ دست‌نخورده به همان بشکه‌ها بازگردانده شده بود. حقیقت امر تا اندازه‌ای از خیال‌پردازی کم‌تری برخوردار است و بیش‌تر گویای اقدامی عملی است.»

خط آخر از این مطلب نشان می‌دهد که این مبلغ هنگفت هیچ‌گاه از سوی روچیلد به شاهزاده ویلیام نهم بازگردانده نشد.

دایرةالمعارف یهود در ادامه می‌افزاید:

«ناتان مایر روچیلد که می‌دانست این سه میلیون دلار در جنگ شبه‌جزیره مورد نیاز ولینگتون (۶) خواهد شد، آن مبلغ را صرف خرید طلا از کمپانی هند شرقی کرد.»

ناتان مایر روچیلد لندن

ناتان مایر روچیلد

علاوه بر این، ناتان از این مبلغ عملاً به سرقت رفته، دست‌کم به چهار منفعت دست یافت:

۱. از فروش اوراق بهادار ولینگتون که به ازای هر دلار پنجاه سنت خریداری و برابر ارزش اسمی مبلغ را وصول کرد.
۲. از فروش طلا به ولینگتون.
۳. از بازخرید آن.
۴. از انتقال آن به پرتغال.

بیشتر بدانیم : ظهور خاندان روچیلد

پی‌نوشت‌ها:

(۱) The oppenheimers
(۲) General von Estorff

(۳) زبان آلمانی Rot به معنای قرمز و schild نیز به معنی نشان است.

(۴) Hesse- Hanau
(۵) Hesse- cassel
(۶) wellington

منبع: كتاب صهیونیسم در مسیر سلطه ، نوشته: اندرو کارینگتن هیچکاک ، برگردان: محمدیاسر فرحزادی ، تهران: نشر ساقی.

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

روچیلدها و اقتصاد غرب

روچیلدها و اقتصاد غرب

ابعاد سیطره و نفوذ روچیلدها در «اقتصاد غرب» چنان عظیم بود، که در قرن بیستم کشورهای غربی را به تیول «امپراتوری جهانی روچیلدها» بدل ساخت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یازده =