مقبره مادر سلیمان یا آرامگاه کوروش

از مقبره مادر سلیمان تا آرامگاه کوروش

انگلیس و جعل کتیبه‌های باستانی بین‌النهرین آرامگاه کوروش

در سده نوزدهم میلادی، فرانسویان در ایران و انگلیسیان در عثمانی (بین‌النهرین و دیگر سرزمین‌های میان ایران تا اروپا) امتیاز انحصاری حفاری و فعالیت‌های عتیقه‌یابی را به دست آوردند. با این‌که فعالیت‌های فرانسویان در ایران محدود به پیدا کردن آثار باستانی و انتقال قانونی و غیرقانونی آنها به موزه لوور در پاریس بود، اما فعالیت انگلیسیان از این فراتر رفت و به جعل آثار باستانی و به ویژه جعل کتیبه‌های باستانی نیز منجر شد.

سه انگیزه اصلی برای چنین جعل‌هایی وجود داشته است:

الف. القای مفاهیمی که مورد نیاز استعمارگران در کشورهای استعمارزده بوده است؛
ب. ساخت نسخه بدل‌ و رونوشت از کتیبه‌ها؛
ج. سوداگری از محل فروش آثار باستانی قلابی که در آن زمان موزه‌ها و مجموعه‌داران فراوانی در سراسر دنیا خواهان آنها بوده‌اند.

جام شیردال

در سده نوزدهم، عده‌ی زیادی از اتباع بریتانیا در بین‌النهرین به شغل ساختن یا دلالی آثار باستانی مجعول و به‌ویژه کتیبه‌های میخی و مُهرهای غلطان مشغول بوده‌اند. با این‌که برخی از این آثار از اصل و اساس قلابی هستند، اما بیشتر آن‌ها کپی‌کاری و رونوشتی از اصل هستند. این عده به اندازه‌ای در کار خود مهارت و تجربه کسب کرده بودند، که هنوز هم آثاری که آنان ساخته بوده‌اند، در موزه‌ها و مجموعه‌های گوناگون جهان وجود دارند و تشخیص اصالت و هویت آنها حتی برای مجرب‌ترین متخصصان دشوار و گاه ناممکن است.

مشهورترین و حرفه‌ای‌ترین این اشخاص، برادران ردی (Ready) بودند که سالیان سال در بغداد به این کار می‌پرداختند و در نهایت به استخدام موزه بریتانیا در لندن در می‌آیند تا سفارش‌های موزه برای ساخت کپی‌های بدلی از آثار باستانی و کتیبه‌های میخی را انجام دهند.

کلودیوس جیمز ریچ

نخستین نمونه‌های کتیبه‌های جعلی از خانه یک عتیقه‌فروش و دلال انگلیسی آثار باستانی در بغداد پدیدار شد و پس از آن رونق بسزایی یافت. این شخص کلودیوس جیمز ریچ (Claudius James Rich) نام داشت و برای منافع تجاری کمپانی هند شرقی انگلیس در بغداد کار می‌کرد. ریچ همان شخصی است که گویا برای نخستین بار مدعی شد بنای موسوم به مقبره مادر سلیمان در دشت مرغاب آرامگاه کوروش هخامنشی است.

نظریه‌ای که جیمز موریه و رابرت کر پورتر -سیاح انگلیسی همزمان با او- ابتدا آن‌را پذیرفتند و سپس آن‌را بی‌اساس دانستند.

کتیبه‌های جعلی متعلق به اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم میلادی به مراتب حرفه‌ای‌تر از نمونه‌های متعلق به اوایل سده نوزدهم هستند. در این نمونه‌های ناشیانه حتی به این نکته توجه نشده که نوشته‌های دو طرف الواح میخی باستانی می‌باید در جهت مخالف یکدیگر باشند. یعنی برای خواندن روی دیگر کتیبه، نباید آن‌را مانند کتاب بطور افقی ورق زد، بلکه می‌باید بطور عمودی آنرا از بالا به پایین برگرداند.

جیمز موریه

تعداد و تنوع آثار باستانی و کتیبه‌های میخی که در حدود سده نوزدهم میلادی در بین‌النهرین ساخته شده‌اند، بسیار بیش از آن است که به تصور آید.

عموم موزه‌های دنیا سعی می‌کنند تا به منظور حفظ اعتبار موزه و اشیای آن، چنین بررسی‌ها و مطالعاتی را بدون جنجال و سروصدا پیگیری کنند و در مواقع لازم به حداقلی از یک خبررسانی مبهم قناعت کنند. هر چند که در برخی مواقع نمی‌توانند جزئیات آن‌را از چشم تیز خبرنگاران زیرک و شکاک و کارکُشته پنهان نگاه دارند.

تعداد و تنوع فراوان کتیبه‌های جعلی و آثار عتیقه که عمدتاً ساخت اتباع انگلیس هستند، موجب شده که بسیاری از کتیبه‌ها و آثار موجود در موزه‌ها و مجموعه‌ها دارای اصالت قطعی و بلاتردید نباشند و همواره هاله‌ای از ابهام بر گرد آنها در گردش باشد.

نویسنده: رضا مرادی غیاث‌آبادی

بیشتر بدانیم:

برای آگاهی بیشتر در این موارد و بخصوص در باره فعالیت برادران ردی و کلودیوس جیمز ریچ بنگرید به کتابی که انتشارات دانشگاه کالیفرنیا منتشر کرده است:
Walker, C. B. F., Cuneiform, University of California Press, 1987.

همچنین بنگرید به:

«کوروش هخامنشی در منابع کهن ایرانی»

«معرفی کتاب دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ شرق نزدیک باستان»

«آیا اصالت منشور کورش قطعی است؟».

آرامگاه کوروش

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

نظام بانکداری یهودی در پادشاهی کوروش و هخامنشیان

بانکداران یهودی، شامل بانک اگیبی و پسران و بانک مورشو و پسران در طول فعالیت خود، تمام قدرت پولی منطقه را در دوران پادشاهی هخامنشیان در اختیار داشتند.

۴ نظر

  1. سلام واقعا ممنون بابت وبسایت خوبتون
    من خودم به شخصه عاشق کاراتون هستم
    به خیلی ها هم گفتم شما رو دنبال کنن
    میخواستم ببینم این اندیشکده شامل چن نفره
    و اطلاعات بیشتر از اندیشکده
    البته اگه اشکال نداره ?

  2. فاصله مکان کشته شدن کوروش تا پاسارگاد امکان حمل جنازه تا پاسارگاد و دفن جنازه کوروش در آنجا را نمیدهد ، مقبره ای که در حفاری ها از آن استخوان های دو زن بیرون آمده است و جسد هیچ مردی در آن یافت نشد ، مقبره مادر سلیمان تا زمان پهلوی تبدیل شد به مقبره کوروش بعد از پهلوی آنهم در مدت کوتاه چند دهه ، با توهم پردازی های شوونیستی خنده دار نمیتونین اونجا رو مقبره شخصی بنامین که چند هزار کیلومتر آنطرفتر در سرزمین ترکستان توسط ماساگت ها و به دست آنا تومروس کشته شده و سر از تنش جدا شد.

  3. زرتشت ها در آن تاریخ مردگان خود را در مناطق مرتفع می بردن بخصوص اشخاص که مقامی بلای داشته به مناطق مرتفع تر می بردند تا پرنده هما از آن استخوانها بخورد تا آن شخص رستگار شود و در تعجبم چگونه برای کورش آرامگاه درست کردن که با دین زرتشت مغایرت دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =