تعنیت 10 طوت

تعنیت ۱۰ طوت

انواع روزه در یهودیت ۱۰ طوت

اهداف روزه‌های واجب در یهودیت را می‏‌توان به سه بخش تقسیم کرد (البته یک روزه می‏‌تواند بیش از یک هدف را دنبال کند):

۱- توبه و طلب بخشش
۲- یادآوری یک مناسبت و یا سوگواری
۳- تلاش برای تحقق یک آرزو یا استجابت حاجت

روزه‌های واجبی که از دسته‌ی دوم محسوب می‌شوند، روزه‌هایی هستند که پس از ویرانی معبد بیت‌المقدس از طرف انبیاء و علمای بنی‌اسرائیل به نشانه‌ی سوگواری مقرر شدند.

پس از ویرانی نهایی بیت‌المقدس (ویرانی دوم) در حدود سال ۷۰ میلادی و تبعید یهودیان از آن سرزمین، ۴ نوبت روزه به نام‌های گدلیا، ۱۰ طِوِت (عسارا به طوت)، ۱۷ تموز و ۹ آو (۲۵ ساعته) ‌به نشانه‌ی یادبود و سوگواری برای این واقعه بر یهودیان واجب شد.

بیشتر بدانیم: تقویم عبری ١٧ تموز و ٩ آو

به روزه‌های دهم طِوِت (آغاز محاصره‌ی اورشلیم توسط بخت‌النصر)، هفدهم تموز (خرابی دیوارهای شهر اورشلیم و توقف قربانی‌ها)، نهم آو (خرابی هر دو بار بت‌همیقداش) و سوم تیشری (کشته شدن گدلیا بن احیقام و سقوط حکومت یهودیان)، در کتاب زکریا (۷ : ۳-۵ و ۸ : ۱۹) اشاره شده است.

محاصره اورشلیم در 10 طوت توسط بخت‌النصر

در دهم طوت سال ۳۳۳۶ عبری، سپاهیان پادشاه بابل، بخت‌النصر، اورشلیم را به محاصره خود درآوردند. ۳۰ ماه بعد، در نهم تموز ۳۳۳۸، دیوارهای شهر شکسته شد و نهم آو همان سال، اورشلیم ویران شد و یهودیان برای هفتاد سال به بابل تبعید شدند.

بیشتر بدانیم: تبعید بابل؛ از افسانه تا واقعیت

تعنیت (روزه) دهم طوت (تعنیت عسارا به طوت) با روزه گرفتن و عزاداری و همچنین توبه کردن سپری می‌شود. در این تاریخ، از سَحَر تا غروب (از نیمه‌شب تا تاریکی کامل روز بعد) از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌شود. این روزه از روزه‌داری‌های سبک محسوب می‌شود، پس بیماران از روزه گرفتن معافند. خواندن تورات و دعا از دیگر اعمال این روز است.

ویرانی معبد مقدس بیت همیقداش

تاریخچه معابد مقدس یهود در یک نگاه

ساختمان معبد مقدس اول: توسط حضرت داوود (ع) پایه‌گذاری و به‌وسیله حضرت سلیمان (ع) ساخته و در تاریخ ۲۹۲۸ عبری و یا ۸۳۲ قبل از میلاد، یعنی ۲۸۳۹ سال قبل افتتاح گردید و ۴۱۰ سال هم آباد بود و در سال ۳۳۳۸ عبری و یا ۴۲۲ قبل از میلاد، یعنی ۲۴۲۹ سال قبل توسط بخت‌النصر خراب گردید.

ساختمان معبد مقدس دوم: به امر کوروش کبیر در ایام پیغمبرانی مثل: حجّی، زکریا و عزرا کاتب به سرپرستی زروبابل ساخته و در تاریخ ۳۴۰۸ عبری و یا ۳۵۲ قبل از میلاد، یعنی ۲۳۵۹ سال قبل افتتاح گردید و ۴۲۰ سال هم آباد بود و در سال ۳۸۲۸ عبری یا ۶۸ سال بعد از میلاد، یعنی ۱۹۳۹ سال قبل توسط تیتوس خراب گردید.

اندیشکده مطالعات یهود

۱۰ طوت

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

ماه طوت در تقویم عبری و میراث یهود

ماه طوت در تقویم عبری و میراث یهود

یهودیان، دهمین ماه بعد از ماه نیسان را، زمانی‌که در بابل بودند، ماه طوت نام گذاردند. روزهای هشتم، نهم و دهم این ماه، روزهای غمگینی برای ملت یهود می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =