پاتاگونیا انتهای دنیا برای مهاجرت یهودیان

پاتاگونیا انتهای دنیا برای مهاجرت یهودیان

پاتاگونیا (Patagonia) نام یک منطقه بزرگ در جنوب شیلی و آرژانتین است که نزدیک به دو میلیون جمعیت دارد. این سرزمین با مساحت تقریبی ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع به «انتهای دنیا» (the End of the World) معروف بوده و پر از عجایب طبیعی است.

پاتاگونیا از سوی غرب و جنوب به رشته‌کوه آند (Andes mountains) و از سوی شرق به دشت‌های پست محدود می‌شود. در بخش متعلق به شیلی، این منطقه از جنوب شهر پوئرتو مونتت (Puerto Montt) آغاز شده و در بخش متعلق به آرژانتین، از جنوب رودخانه کلرادو (Colorado River) شروع می‌شود.

پاتاگونیا آرژانتین

نقشه پاتاگونیا

نقشه پاتاگونیا

اما آنچه در طول سالیان اخیر توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکای لاتین را به خود جلب کرده است، نه آب و هوای مساعد این منطقه و نه چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن، بلکه مهاجرت‎ و خرید زمین‌های پاتاگونیا توسط یهودیان است.

این مسأله نه در حد یک ادعا بلکه پدیده‌ای است که امروز بیش از هر زمان دیگری رنگ واقعیت به خود گرفته است. تئودور هرتزل نیز در کتاب خود به نام «دولت یهود» دلایلی چند در باب ضرورت ترک اروپا توسط ملت یهود و اسکان آن‌ها در آرژانتین و یا فلسطین مطرح کرده بود.

آب و هوای معتدل این سرزمین در کنار معادن غنی و جمعیت اندک آن از جمله مواردی است که پاتاگونیا را برای یهودیان جذاب جلوه می‌دهد.

طبیعت پاتاگونیا

طبیعت زیبا پاتاگونیا

طبیعت زیبای پاتاگونیا

از این‌رو چندین سال است که بسیاری از سیاستمداران دو کشور آرژانتین و شیلی نسبت به خرید وسیع زمین‌های پاتاگونیا توسط سرمایه‌داران یهودی اعتراض دارند. اما همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شود رسانه‌های مطرح این دو کشور و همچنین ابررسانه‌های دنیا حتی الامکان به این موضوع دامن نمی‌زنند.

طبیعت پاتاگونیا آرژانتین

طبیعت زیبا پاتاگونیا آرژانتین

طبیعت زیبای پاتاگونیا

افشاگری سناتور شیلیایی در مورد فعالیت یهودیان در پاتاگونیا

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی هاآرتص در دسامبر ۲۰۱۳ در گزارشی به نقل از اوگینو توما (Eugenio Tuma)، سناتور شیلیایی می‌نویسد:

«اسرائیل به دنبال آن است که از پاتاگونیا به‌عنوان پناهگاهی برای یهودیان دنیا استفاده کند.»

به نوشته هاآرتص، این سناتور شیلیایی که ریاست کمیته خارجه مجلس سران شیلی را به عهده داشته است تأکید می‌کند:

«دولت شیلی نمی‌تواند نسبت به اتفاقاتی که در پوشش توریسم صورت می‌پذیرد بی‌تفاوت باشد، چرا که هزاران نفر از سربازان ذخیره اسرائیل به‌صورت مستمر از پاتاگونیا بازدید می‌کنند.»

اظهار نظر این سناتور شیلیایی به همین‌جا ختم نمی‌شود. وی همچنین در سال‌های اخیر گزارش‌هایی را منتشر کرده که بنا بر آن اشغال پاتاگونیا از اولین همایش صهیونیستی در شهر بازل سوئیس مطرح شده است. سرزمینی که ۲۵۶ هزار کیلومتر مربع آن در مرزهای شیلی و ۷۸۷ هزار کیلومتر مربع آن در مرزهای آرژانتین واقع شده است و قرار است به‌عنوان سرزمین جایگزین یهودیان دنیا مطرح شود.

سناتور اوگینو توما

سناتور اوگینو توما

رهبر یهودیان سانتیاگو، پایتخت شیلی هم در نامه‌ای به رهبران حزب «برای دموکراسی» خواستار محکوم کردن سخنان وی و اخراج این سناتور از منصبش شد.

وضعیت این منطقه به جایی رسیده است که بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان از این مناطق تأکید می‌کنند که حضور سربازان اسرائیلی و فراگیری زبان عبری برای همگان امری محسوس می‌باشد.

پای یک میلیادر یهودی انگلیسی در میان است

محسن پاک‌آیین، از دیپلمات‌های کشورمان در همین‌باره می‌نویسد:

«منابع آرژانتینی خرید گسترده زمین در پاتاگونیا توسط اسرائیل و با کمک سرویس‌های مخفی بریتانیا و عناصر طرفدار صهیونیسم را تأیید کرده و اخیراً تعدادی از رسانه‌های آرژانتین از خرید اراضی پاتاگونیا توسط «جوزف لوئیس» [Joe Lewis] یک میلیاردر یهودی انگلیسی برای اسکان ده‌ها هزار اسرائیلی ابراز تعجب و نگرانی کرده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد:

«این میلیاردر انگلیسی، در مناطق حایل بین آرژانتین و شیلی، اراضی وسیعی را خریده و معروف است که املاک او چندین برابر بزرگ‌تر از وسعت اسرائیل است. بیشترین اراضی خریداری شده در منطقه Tierra del Fuego قرار داشته و خرید گسترده اراضی در منطقه Lago Escondido نیز مد نظر میلیاردهای انگلیسی – یهودی می‌باشد.»

جوزف لوئیس

تصویر جوزف لوئیس بر روی جلد نشریه نیوزویک

خشم بومیان پاتاگونیا از مهاجران اسرائیلی

روزنامه گاردین هم در ژانویه ۲۰۱۵ گزارشی مبنی بر عصبانیت و خشم مردم پاتاگونیای آرژانتین از توریست‌های اسرائیلی منتشر کرد. نویسنده این گزارش خاطرنشان می‌کند که یهودیانی که در این منطقه حضور دارند با بدرفتاری ساکنان اصلی این منطقه مواجه می‌‎شوند.

گاردین در این گزارش که در صدد مظلوم جلوه‌دادن یهودیان است، می‌نویسد:

«بدرفتاری مردم پاتاگونیا در جنوب آرژانتین در حالی افزایش پیدا کرده است که از دید آنها یهودیانی که به تازگی به آنجا مهاجرت کرده‌اند سربازان اسرائیلی هستند.»

گاردین با استناد به آمار گروه‌های یهودیان آرژانتین مدعی می‌شود:

«اقدامات ضد یهودی و شعارهایی در حمایت از نازیسم به شدت افزایش یافته و مردم خواستار خروج یهودیان از پاتاگونیا هستند.»

ترویج زبان عبری در پاتاگونیا

ترویج زبان عبری در پاتاگونیا

مهاجرت از فلسطین تقدیر محتوم صهیونیست‌هاست

موضوع سرزمین جایگزین برای یهودیان موضوع فوق‌العاده حساس و حائز اهمیتی است که کمتر اجازه‌ی پرداختن به آن داده شده است. اگرچه با وجود شرایط اخیر و محاصره رژیم صهیونیستی از سمت لبنان، جولان و نوار غزه روند مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها شدت پیدا کرده است. پیش از این نیز برخی از منابع، خبر از تحرکات صهیونیست‌ها برای بررسی کانادا، لهستان و سودان جنوبی برای کوچ یهودیان داده بودند.

این درحالی است که بسیاری از نظریه‌پردازان و متفکران یهودی بقای یهودیان در آنچه سرزمین مقدس می‌نامند را محال توصیف می‌کنند. همچنین برخی ناظران سیاسی باور دارند که یهودیان در صورت بروز جنگی بلندمدت و شدید به سرعت از فلسطین مهاجرت خواهند کرد.

پاتاگونیا اسرائیل دوم

پاتاگونیا

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

تاریخچه یهود در ایالات متحده

حکایت یهود در ایالات متحده با کریستف کلمب آغاز می‌شود. سوم اوت ۱۴۹۲ کلمب با کشتی به مقصد مغرب حرکت کرد در حالی‌که گروهی از یهودیان را همراه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفت =