پولسا دنورا یا نفرین مرگ یهود

پولسا دنورا یا نفرین مرگ یهود

یکی از مواردی که همواره در ادیان الهی مورد نکوهش قرارگرفته است؛ مسأله سحر و جادو می‌باشد. تعداد این آیات در کتب مقدس به‌قدری است که خارج از حوصله این مجال است. سوءاستفاده از این اذکار ازجمله انحرافات گروهی از یهود بود که موجب طرد شدن آن‌ها شد؛ چنان‌که مجامع مذهبی-صهیونیستی تمایلی به رسانه‌ای شدن این اقدامات ندارند بنابراین نگارنده در تدوین نوشتار حاضر با کمبود شدید منابع انگلیسی، عربی و عبری روبرو بوده است. پولسا دنورا

این مسأله [یعنی روی‌آوردن به سحر و جادو] در مقاطع مختلف تاریخ یهود با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است. اما با تأسیس رژیم جعلی اسرائیل، فصل جدیدی از سحر و جادو و استفاده از قدرت‌های شیطانی آغاز شد به‌گونه‌ای که شاهد به‌کارگیری طلسم‌هایی بر پایه‌ی الفاظ کتب تلمود و زوهر (مهم‌ترین کتاب کابالا) اما در شکل نوین آن هستیم؛ نفرین مرگ (פולסא דנורא) [بخوانید: پولسا دِنورا] از آن جمله است.

کتاب زوهر کتاب اصلی کابالا یهود

تصویر دو چاپ از چاپ‌های مختلف «کتاب زوهر» کتاب اصلی کابالای یهود

نفرین مرگ (פולסא דנורא) [Pulsa deNura, Pulsa diNura or Pulsa Denoura] در زبان آرامی به معنای «توده آتش / تازیانه آتش» بوده و بررسی‌های نگارنده حاکی از آن است که تنها در دوره‌ی معاصر به‌صورت طلسم و سحر استفاده شده است.

ایهود اسپرینزاک (Ehud Sprinzak) استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری اورشلیم، بیان می‌دارد طلسم نفرین مرگ (פולסא דנורא) سینه‌به‌سینه منتقل شده و به‌صورت نوشته‌شده درجایی وجود ندارد. [۱]

این طلسم نخستین‌بار پس از ترور اسحاق رابین رسانه‌ای شد و گروهی از حاخام‌ها اعلام کردند که در مقابل محل اقامت رابین این طلسم را اجرا کرده و مرگ وی را خواستار شده‌اند.

اسحاق رابین یاسر عرفات بیل کلینتون

دست‌دادن «اسحاق رابین» با «یاسر عرفات»

بخشی از الفاظ این طلسم در ادامه می‌آید: [۲][۳]

«ועל ההוא יצחק בן רוזה, המכונה רבין, יש לנו רשות ממלאכי החבלה… להמית אותו על כך שהוא מסית את העם הקדוש ומוסר את ארץ” ישראל לאויבינו…»
([ترجمه:] «و نسبت به اسحاق -فرزند رُزا- با لقب رابین، ما این اجازه را داریم که فرشتگان کابالا را فراخوانیم… که او را بکشند به این دلیل که باعث گمراهی ملت مقدس و واگذاری سرزمین اسرائیل به دشمنانش شده است…»)

ظاهراً تصویری هم از حاخام آویگدور اسکین (Avigdor Eskin) روس‌تبار و عضو گروه مذهبی کاخ (כ”ך)، در مقابل مقر ریاست‌جمهوری اسحاق رابین واقع در خیابان رحیوا اورشلیم موجود است. [۴]

حاخام آویگدور اسکین

حاخام آویگدور اسکین

اما تنها پس از انتشار فیلمی از شبکه دو رژیم صهیونیستی از اجرای این مراسم در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۰۵ (۱۳۸۳) در قبرستان قدیمی رُش پینا (ראש פינה) و در نزدیکی قبر شلومو بن یوسف [۵] علیه آریل شارون بود که گمانه‌زنی‌ها پیرامون وجود چنین طلسمی به یقین مبدل شد.

در افسانه‌ها آمده است که برای اجرای مراسم لازم است که ده تن از کابالیست‌ها عبارات نفرین مرگ (פולסא דנורא) را به سمت دیوار ندبه اجرا کرده درحالی‌که همگی ردای سیاه بر تن کرده و قبلاً به مدت سه روز روزه گرفته‌اند، در میانه‌ی شب زیر نور شمع‌های سیاه‌رنگ، مرگ قربانی را از فرشته مرگ بخواهند.

این کار بدین‌صورت انجام می‌پذیرد که در ابتدا از فرشته محافظ فرد مذکور می‌خواهند که حفاظتش را از وی بردارد و سپس فرشته مرگ را به سمت وی گسیل می‌دارند.

افسانه‌ها پایان مراسم را چنین ترسیم می‌کنند که رهبر گروه می‌بایست پای خود را در خون فرد مذکور زده، همگی نابودی وی را با عبارت היו לא תהיה! (باشد که نابود شود (نباشد)!) طلب کنند.

فردی که نفرین مرگ (פולסא דנורא) علیه وی اجرا می‌شود می‌بایست علیه مردمش کاری انجام داده باشد. به‌گفته‌ی پروفسور رافائل کوهن آلماگور -استاد دانشگاه حیفا- در کتاب دموکراسی لیبرال و حدود رواداری (Liberal Democracy And The Limits Of Tolerance)، اگر فرد بی‌گناه باشد طلسم گریبان نزدیکان نفرین‌کنندگان را می‌گیرد.

کتاب دموکراسی لیبرال و حدود رواداری

لازم به ذکر است متونی که به این طلسم پرداخته‌اند، متفق‌القول معتقدند که نفرین مرگ (פולסא דנורא) در طول یک ماه اثر خود را خواهد گذاشت. [۶]

متن دقیق نفرین مرگ (פולסא דנורא) معرکه‌ی آراست؛ اما آن‌چه به‌طورقطع می‌توان گفت این است که نفرین مرگ (פולסא דנורא) در هیچ‌یک از متون قدیمی به‌عنوان طلسم و با عباراتی که امروزه توسط کابالیست‌ها به ‌کار برده می‌شود، عیناً نیامده است.

ضمناً عبارت نفرین مرگ (פולסא דנורא) در تورات به ‌کار برده نشده و تنها در تلمود و در چهار موضع به چشم می‌خورد؛ [۷]

از این میان، دو مورد درباره‌ی عتاب فرشتگان توسط خداوند و تنها دو مورد برای انسان به کار برده شده که یکی در نفرین یک فرد مرده و دیگری میان دو حاخام در جریان یک مشاجره است.

پولسا دنورا یا نفرین مرگ در تلمود بابلی

عبارت «پولسا دنورا» یا «نفرین مرگ» در «تلمود بابلی»

شایان‌ذکر است که در بررسی‌های به‌عمل‌آمده در کتاب رازها (ספר הרזים / Sefer HaRazim) که معروف‌ترین کتاب سحر و جادوی یهودی محسوب می‌شود، چیزی نیافتیم.

تنها جایی که عبارت نفرین مرگ (פולסא דנורא) عیناً آمده و نحوه‌ی برگزاری مراسم به‌صورت مشروح به رشته‌ی نگارش درآمده است کتاب Pulsa Denura (نفرین مرگ / פולסא דנורא) نوشته‌ی حاخام یوسف دایان (Yosef Dayan) است.

کتاب رازها درباره سحر و جادو

کتاب رازها / بازسازی‌شده / چاپ سال ۱۹۶۶

حاخام یوسف دایان در فیلم پخش‌شده از شبکه دو اسرائیل مبنی بر اجرای نفرین مرگ (פולסא דנורא) علیه نخست‌وزیر وقت –آریل شارون– حضور داشت.

وی همچنین در استودیو این شبکه حضور یافت و از اقدام خود و هم‌دستانش دفاع کرد. اما بعدها با رسانه‌ای شدن این موضوع و افزایش انتقادها علیه یهودیان ارتدوکس وی از موضع خود کوتاه آمده و پولسا دنورا را نوعی عبادت همچون سایر عبادات خواند. [۸]

حاخام یوسف دایان اجراکننده پولسا دنورا علیه آریل شارون

حاخام یوسف دایان

گفته می‌شود که نفرین مرگ (פולסא דנורא) از مراسم تکفیر در آیین یهود تحت عنوان חרם گرفته ‌شده است چراکه بسیاری از شرایط و اعمال آن‌ها مشترک است.

صیون زوهر (Zion Zohar) که مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده، معتقد است که نفرین مرگ (פולסא דנורא) مسأله‌ای تازه بوده و در متون قدیمی و اصیل وجود ندارد و یهودیان ارتدوکس در تلاش هستند تا از این طریق مراسم فراموش‌شده تکفیر (חרם) را که تنها در میان جامعه‌ی مذهبی یهودی جریان داشته است، به‌صورت سلاحی مؤثر در جهت کسب قدرت بازسازی کنند.

چنان‌که گفته می‌شود یهودیان ارتدوکس ناتوری کارتا [۹] که خود را ضداسرائیل معرفی می‌کنند ازجمله گروه‌هایی بوده‌اند که از این حربه برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. [۱۰]

به گزارش هاآرتص، ازجمله افرادی که نفرین مرگ (פולסא דנורא) علیه آن‌ها اعمال شده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: [۱۱]

۱. اسحاق رابین
۲. آریل شارون
۳. شائول موفاز (وزیر دفاع اسبق)
۴. گرشون آگرون (Gershon Agron) (شهردار اسبق اورشلیم)
۵. یوری لوپولیانسکی (Uri Lupolianski) (شهردار اسبق اورشلیم)
۶. سولومون آبستفلد (Solomon Obstfeld) (میلیونر ارتدوکس آمریکایی) [۱۲] ۷. نفتالی بنت (Naftali Bennett) (نخست‌وزیر کنونی) [۱۳][۱۴] ۸. قیس ناصر (وکیل فلسطینی فعال علیه شهرک‌نشینی) [۱۵]

پولسا دنورا علیه یوری لوپولیانسکی و گرشون آگرون شهرداران اسبق اورشلیم

«یوری لوپولیانسکی» و «گرشون آگرون» شهرداران اسبق اورشلیم

هاآرتص در ادامه می‌افزاید که پس از تأسیس اسرائیل کلمه‌ی نفرین مرگ (פולסא דנורא) جایگزین تکفیر شده است.

مهم‌ترین نکته در این‌جا -فارغ از صحیح یا نادرست بودن آن- استفاده از این حربه علیه یهودیان است؛ نیکولاس سادیل (Nicholas Saidel) -خبرنگار دیلی بیست- در گزارشی از این موضوع که قربانیان پولسا دنورا همگی یهودی بوده‌اند، اظهار شگفتی می‌کند. اما باید در پاسخ وی چنین گفت که یهودی‌کشی در میان زرسالاران یهودی امری مرسوم بوده است؛ شاید بتوان از قدیمی‌ترین نمونه‌های آن به روزه‌گرفتن تحت عنوان صوم گدلیا (צום גדליה) اشاره کرد که یاد و خاطره‌ی قاتل یهودیِ گدلیا بن احیقام (גדליהו בן אחיקם) -حاکم یهودی بابلیان در ایالت یهودا در ۲۵۰۰ سال پیش- به‌وسیله‌ی روزه گرامی داشته می‌شود. [۱۶]

در این مجال به‌عنوان نمونه آخرین موارد اجرای نفرین مرگ (פולסא דנורא) را ذکر می‌کنیم؛

سولومون آبستفلد (Solomon Obstfeld) میلیاردر آمریکایی در تاریخ نهم جولای ۲۰۱۰ بر اثر سقوط از طبقه‌ی نوزدهم برج شخصی‌اش در منهتن جان باخت. علی‌رغم این‌که تحقیقات پلیس اقدام به خودکشی را نشان می‌داد؛ خانواده و دوستان وی، علت مرگ این میلیاردر ۵۵ ساله را اختلاف با یک حاخام می‌دانند. حاخام مذکور، سولومون آبستفلد را به نفرین مرگ (פולסא דנורא) تهدید می‌کند.

گزارش پلیس مبنی بر یافت نشدن هیچ نردبان و یا صندلی که این میلیاردر ارتدوکس با استفاده از آن اقدام به خودکشی کند و نیز مذهبی بودن این شخص، گمانه‌زنی‌ها درباره عدم خودکشی را تقویت می‌کند. [۱۷]

نکته جالب‌توجه این است که سولومون آبستفلد با ایهود اولمرت و آریل شارون -قربانی دیگر پولسا دنورا- ارتباط نزدیک داشته است. [۱۸]

سولومون آبستفلد

سولومون آبستفلد (راست) میلیاردر یهودی

نفتالی بنت [۱۹] نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی، پس از مصوبه اجباری شدن سربازی برای یهودیان مشغول به تحصیل تورات -که پیش از آن و علی‌رغم اعتراضات فراوان از انجام خدمت سربازی معاف بودند- نوشته‌ی تهدیدآمیز بی‌نام‌ونشانی را مبنی بر اجرای نفرین مرگ (פולסא דנורא)، دریافت داشت. [۲۰][۲۱]

شاید بتوان تهدید قیس ناصر [۲۲] را از معدود نمونه‌های پولسا دنورا علیه یک عرب دانست. بنا به گزارش خبرگزاری الشمس در ماه می سال ۲۰۱۴، قیس ناصر -استاد دانشکده حقوق دانشگاه عبری اورشلیم- و فعال حقوقی مناطق مسکونی فلسطینی در داخل منطقه سبز اسرائیل به‌علت دعاوی علیه شهرک‌نشینان به اجرای نفرین مرگ (פולסא דנורא) تهدید شد. [۲۳]

درنهایت باید چند نکته را یادآوری کرد؛

نخست آن‌که نفرین مرگ (פולסא דנורא) پدیده‌ای مدرن است که گروه‌های ارتدوکس از آن برای تسویه‌حساب با مخالفان و کسب قدرت از آن استفاده می‌کنند.

در این باب روزنامه عبری‌زبان هاآرتص چنین گزارش می‌دهد: [۲۴]

«מחקר: עסקנים חרדים המציאו את הפולסא דנורא
מחקר שפורסם באחרונה מראה שהפולסא דנורא אינו טקס קבלי עתיק, אלא חידוש ישראלי בן זמננו, שנוצר על ידי עסקנים בקהילה החרדית והדתית »
([ترجمه:] «تحقیقات نشان می‌دهد که گروه‌های حریدی پولسا دنورا را ایجاد کرده‌اند. تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده، حاکی از آن است که نفرین مرگ (פולסא דנורא) متنی کابالیستی و مقدس نیست، بلکه ساخته‌ی دست حزب و گروه مذهبی حریدی است.»)

گزارش هاآرتص در مورد پولسا دنورا یا نفرین مرگ

گزارش هاآرتص در مورد پولسا دنورا یا نفرین مرگ

دیگر آن‌که تأثیرگذار بودن این فعالیت‌های اسرارآمیز و جادوگری، محل تردید جدّی است. چنان‌که به‌گفته‌ی پروفسور برایان بریت (Prof. Brian M. Britt) -استاد بخش ادیان- در مواردی در عهد عتیق به‌روشنی آمده است که امکان عمل نکردن طلسم‌ها وجود دارد که می‌توان از سِفر اعداد [۲۵] و ساموئل [۲۶] نام برد. [۲۷]

به‌عبارت‌دیگر صحیح یا دروغین بودنِ نفرین مرگ (פולסא דנורא) محل بحث این نوشتار نبوده است، بلکه استفاده از جادو توسط یهودیان ارتدوکس علیه سایر یهودیان توجه نگارنده را به خود جلب کرده است؛ چنان‌که این روش سحرآمیز به‌هیچ‌وجه تنها مورد از فعالیت‌های یهود علیه یهود نیست، بلکه به موارد دیگری ازجمله دین رودف (דין רודף) و یا موسر (מוסר) و یا خِرِم (חרם) می‌توان اشاره کرد که بررسی آن‌ها مجالی مجزا می‌طلبد.

و آخرین نکته این‌که این طلسم‌ها و جادوها تاکنون بر ایران اسلامی بی‌تأثیر بوده است، چنان‌که خبرگزاری اسپوتنیک در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۶ به همین نکته اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد:

بنا بر جلسات متعدد حاخام عوودیا یوسف (Ovadia Yosef) با مقامات اسرائیل، تا زمانی که مراکز دینی و کابالیستی به طلسمی برای مقابله با ایران و نفرین آیت‌الله‌ها دست نیافته‌اند، حمله به ایران امکان‌ناپذیر است … موجودیت اسرائیل بسته به نفرین آیت‌الله‌ها است. [۲۸]

این‌ها همه باعث شد که اودیا یوسف درنهایت استیصال در سال ۲۰۱۰/۱۳۸۸ اسرائیلی‌ها را به نفرین دسته‌جمعی علیه ایران دعوت کند؛ اما عمرش کفاف نداد و در سال ۲۰۱۳/۱۳۹۱ مُرد.

عوودیا یوسف عوادیا یوسف اوادیا یوسف

حاخام عوودیا یوسف

منابع:

[۱] Zohar, Z. “Pulsa De-Nura : The Innovation of Modern Magic and Ritual.” Modern Judaism, vol. 27 no. 1, 2007, pp. 72-99. Project MUSE, muse.jhu.edu/article/211674.
[۲] ibid.
[۳] https://www.haaretz.co.il/misc/1.1559119

[۴] نگارنده در جریان جست‌وجو به تصویر اصلی دست پیدا نکرده است.
[۵] اولین یهودی که به اتوبوس حامل اعراب حمله کرد.

[۶] Zohar, Z. “Pulsa De-Nura : The Innovation of Modern Magic and Ritual.” Modern Judaism, vol. 27 no. 1, 2007, pp. 72-99. Project MUSE, muse.jhu.edu/article/211674.

[۷] به ترتیب در صفحات ۳۲۰، ۱۳۲۳، ۲۴۴۰ و ۲۴۹۹ نسخه یک جلدی عبری تلمود بابلی.

[۸] ibid
[۹] Neturei Karta در مورد صدق ادعاهای این گروه تردیدهای جدی وجود دارد
[۱۰] https://www.spellandritual.com/the­pulsa­denura­haredim­cult­death­curse/
[۱۱] https://www.haaretz.com/print-edition/features/the-original-pulsa-denura-1.157720
[۱۲] https://www.haaretz.com/jewish/the-mysterious-death-of-an-orthodox-jewish-millionaire-murder-or-suicide-1.297461
[۱۳] https://www.thedailybeast.com/articles/2013/05/03/the­jewish­death­curse­in­israeli­politics.html
[۱۴] https://www.timesofisrael.com/bennett­receives­death­curse­over­non­haredi­policies/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
[۱۵] https://www.ashams.com/article/148909
[۱۶] Zohar, Z. “Pulsa De-Nura : The Innovation of Modern Magic and Ritual.”

[۱۷] از دید یهودیان ارتودوکس، خودکشی گناهی بزرگ است.

[۱۸] https://www.haaretz.com/jewish/the-mysterious-death-of-an-orthodox-jewish-millionaire-murder-or-suicide-1.297461
[۱۹] https://www.knesset.gov.il/mk/heb/mk.asp?mk_individual_id_t=864
[۲۰] https://www.thedailybeast.com/articles/2013/05/03/the­jewish­death­curse­in­israeli­politics.html
[۲۱] https://www.timesofisrael.com/bennett­receives­death­curse­over­non­haredi­policies/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
[۲۲] http://nasserlaw.net/?LanguageId=1&System=Item&MenuId=14&PMenuId=14&CategoryId=10&MenuTemplateId=2&ItemId=79&ItemTemplateId=2
[۲۳] https://www.ashams.com/article/148909
[۲۴] https://www.haaretz.co.il/misc/1.1559119
[۲۵] https://www.bibleodyssey.org/lightbox-bible-passage.aspx?passage=Num+22-24
[۲۶] https://www.bibleodyssey.org/lightbox-bible-passage.aspx?passage=1Sam+14
[۲۷] https://www.bibleodyssey.org/people/related-articles/curses-in-the-hebrew-bible
[۲۸] https://ir.sputniknews.com/opinion/201606221621570/

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ قهوه‌ای برای نقل‌قول استفاده می‌شود.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

پولسا دنورا ، پولسا دنورا

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتاپیام رسان بلهپیام رسان سروشپیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

عناصر روان‌شناختی و جامعه‌شناختی نفوذ کابالیسم در یهود

عناصر روان‌شناختی و جامعه‌شناختی نفوذ کابالیسم در یهود

قرآن خطاب به یهودیان عصر پیامبر، آن جامعه را محاکمه می‌کند و محاکمه را بر مبنای عناصر اساسی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی نفوذ کابالیسم توضیح می‌دهد.

۲ نظر

  1. چه هجویاتی
    عمر دست خداست
    نفرین و طلسم حرف مفته
    زندگی پاک و بی گناه در رو به روی ورود هر شیطان و شیطان صفتی می بنده و راحت در امانی

  2. احسان عزیز خداوند تو قرآن اشاره میکنه که طلسم و جادو واقعیت داره
    اما اشاره میکنه که هرگز یک مومن واقعی اسیر این جادو و طلسم ها نمیشه
    و یه نکته دیگه ما باید خوشحال باشیم که کفار به همراهی شیاطین دارن همدیگر رو میکشن و باشد که به خاطر گرفتار شدن به این کفر عظیم زندگی دنیا و آخرتشونو به دست خودشون نابود میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =