پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

نقد و بررسی مجموعه فیلم‌های پسر جهنمی – قسمت دوم آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی ۲۰۱۹ – Hellboy (2019)

حدود ده سال پس از دو پسر جهنمی گیرمو دل تورو، «نیل مارشال» (Neil Marshall) هل بوی جدیدی را عرضه کرد. این فیلم با بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلاری، تنها توانست ۵۵ میلیون دلار بفروشد و مخاطبین زیادی را جذب نکرد. این فیلم در واقع اقتباسی جدید از پسر جهنمی است، با بازیگرانی جدید و ربطی به هل‌بوی‌های دل تورو، ندارد.

بعضی از نکاتی که در قسمت‌های قبل بود، در این قسمت نیز وجود داشت. در ادامه به نکاتی که در این قسمت برجسته‌تر یا جدید بود، خواهیم پرداخت.

پوستر فیلم پسر جهنمی هل بوی 2019

۱. انجمن اوزیریس

در فیلم پسر جهنمی، ما با گروهی آشنا می‌شویم به‌نام «انجمن اوزیریس» (Order Of Osiris). این انجمن قرن‌هاست که «هیولاها» را شکار می‌کند و اعضای آن لباس‌هایی شبیه به لباس فرقه‌های مخفی دارند. در فیلم، این انجمن قصد نابودی «پسر جهنمی» را دارد.

کلوب اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

انجمن اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

کلوب و انجمن اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

انجمن مخفی اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

گفت‌وگو درباره‌ی انجمن اوزیریس

اما جالب است بدانید که در واقعیت، انجمنی به این نام و با این اوصاف، وجود ندارد. بلکه «انجمن اوزیریس» نام یک گروه از افراد «همجنس‌باز» است که مدافع و مروج گفتمان شیطانی «+LGBTQIA» هستند! [۱]

آرم انجمن اوزیریس

آرم انجمن همجنس‌بازان اوزیریس

این تناظرسازی ممکن است هدف خاصی نداشته و صرفاً برای مزاح و سرگرمی انتخاب شده باشد. و یا ممکن است با این هدف صورت گرفته باشد که مخاطب نسبت به فرقه‌های مخفی حسّاسیت خود را از دست بدهد و این پدیده‌ی شوم را یک شوخی قلمداد کند، و احیاناً نداند که بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا، از جمله بنجامین فرانکلین و جورج واشنگتن، ماسون بوده‌اند! [۲] و اگر هم جایی چنین سخنی را شنید، یاد این فیلم بیافتد و با تمسخر از کنار این حقیقت تلخ و مهم، بگذرد.

اعضای کلوب اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

اعضای انجمن اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

اعضای انجمن اوزیریس

لباس انجمن اوزیریس در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

شباهت لباس‌های انجمن اوزیریس با صلیبیون و ماسون‌ها

۲. نیموئه، مرلین و پادشاه آرتور

درباره‌ی «مرلین» (Merlin)، جادوگر افسانه‌ای، نقل‌های متعدد و متفاوتی وجود دارد. عده‌ای گفته‌اند وی یک نقّال و نوازنده بوده و عده‌ای وی را جادوگر و حکیم دانسته‌اند.

مرلین در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

مرلین

در بعضی منابع نیز گفته شده است که مرلین، به «پادشاه آرتور» (King Arthur) کمک می‌کند تا شمشیر افسانه‌ای «اکسکالیبر» (Excalibur) را از درون سنگ بیرون بکشد. شاه آرتور نیز با انجام این کار، لایق پادشاهی می‌شود.

شاه آرتور در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

شاه آرتور

شاه آرتور و مرلین در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

شاه آرتور و مرلین

گفته شده است مرلین توسط «نیموئه» (Nimue)، جادوگری دیگر، در تله افتاده و زندانی می‌شود. [۳]

گفته شده است مرلین توسط «نیموئه» (Nimue)، جادوگری دیگر، در تله افتاده و زندانی می‌شود. [3]

نیموئه در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

نیموئه ؛ ملکه خونین

در فیلم «پسر جهنمی»، پسر جهنمی از نسل پادشاه آرتور است و با کمک جادوگری که زنده می‌شود، شمشیر را می‌بیند اما بخاطر قدرت مخرّبش از سنگ بیرون نمی‌کشد. (اگر شمشیر به دست پسر جهنمی می‌افتاد، باعث نابودی دنیا می‌شد!) اما در ادامه‌ی فیلم می‌بینیم که با وسوسه‌ی نیموئه، شمشیر توسط پسر جهنمی بیرون کشیده می‌شود. یعنی نسل بعدی پادشاهی، به پسر جهنمی رسیده است که نیمه‌شیطان و نیمه‌انسان است! [۴]

شمشیر اکسکالیبر در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

وسوسه نیموئه در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

شمشیر اکسکالیبر و وسوسه نیموئه

۳. پسر جهنمی؛ قدرت‌نمایی شیطان

در پایان فیلم در سکانس‌هایی تکان‌دهنده، شاهد «آخرالزمان شیطانی» هستیم. وقتی پسر جهنمی شمشیر اکسکالیبر را از سنگ بیرون می‌کشد، شاخ‌هایش رشد کرده و تاجی از آتش بر روی سرش ظاهر می‌شود.

اکسکالیبر در دست پسر جهنمی در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی با اکسکالیبر و تاج آتش در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پادشاهی شیطان با دست‌یابی به شمشیر اکسکالیبر!

همچنین «نیروهای جهنمی» از درون زمین آزاد شده و مردم را به طرز فجیعی قتل‌عام می‌کنند.

موجودات شیطانی در آخرالزمان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی 1

موجودات شیطانی در آخرالزمان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی 2

موجودات شیطانی در آخرالزمان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی 3

موجودات شیطانی در آخرالزمان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی 4

آزاد شدن موجودات اهریمنی در آخرالزمان شیطانی

اما پسر جهنمی با راهنمایی روح پدرش، از نابودی جهان دست می‌کشد. این یک قدرت‌نمایی تمام‌عیار برای شیطان است. «شیطان» به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند انسان‌ها را در چشم بر هم زدنی تکه‌تکه کند. اما با بزرگواری شیطان، ما به ادامه‌ی زندگی و نابود نشدن جهان، امیدوار می‌شویم!

پسر جهنمی شاخ‌های خود را می‌شکند در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی خودش باید شاخ‌های خود را بشکند و الا از انسان‌ها کاری برنمی‌آید!

این نگاه شیطان‌گرایانه در پایان فیلم، چهره‌ی دیگری می‌گیرد. در دیالوگی بین پسر جهنمی و الگویش که قاتل نازی‌ها بوده، به وی گفته می‌شود که پسر جهنمی باید خود را برای جنگ با «اون بزرگه» آماده کند. این‌که منظور از این شخصیت، شیطان بزرگ‌تر است یا یک «شخصیت الهی» که قرار است در مقابل پسر جهنمی بایستد، مشخص نیست. اما در هر حال «منجی» انسان‌ها، پسر جهنمی خواهد بود!!

پسر جهنمی و نبرد نهایی آخرالزمان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

کسی که در این فیلم گفته می‌شود حاصل ازدواج یک زن انسانی با یک شیطان شبیه به بافومت است!

پدر و مادر پسر جهنمی در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پدر و مادر پسر جهنمی!

جمع‌بندی

به‌صورت کلی، «مجموعه فیلم‌های پسر جهنمی»، با استفاده از ظرفیت‌های هنری سینما، یک شخصیت شیطانی را جذاب نشان می‌دهد. پسر جهنمی تنها امید انسان‌هاست؛ انسان‌هایی که ارزش او را نمی‌فهمند و طبیعتاً جان‌شان به اندازه‌ی او، نمی‌ارزد. دوستان وی نیز از قماش خودش بوده و عجیب و غریب هستند.

پسر جهنمی سر نیموئه را از تن جدا می‌کند در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی سر نیموئه را از تن جدا می‌کند!

پسر جهنمی پادشاه انگلستان و منجی جهان در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی پادشاه انگلستان و منجی جهان!

پسر جهنمی تنها امید بشریت در پسر جهنمی و آخرالزمان شیطانی

پسر جهنمی تنها امید بشریت!

این حدّ از «شیطان‌گرایی» در «هالیوود»، بدون پرده نشان‌دهنده‌ی باطن کابالیستی این صنعت رویاسازی است. [۵] بهتر است دقت کنیم که چه رژیم رسانه‌ای را برای خود و خانواده‌مان انتخاب می‌کنیم.

هم‌چنین باید دقت کنیم که «شیطان» در زندگی و تصمیم‌سازی‌های ما، مؤثر است. «شیاطین جنّی» همانند تصویر فیلم‌های هالیوودی، قدرت خارق‌العاده ندارند. در ظاهر هم معمولاً به ما حمله نمی‌کنند. اما در باطن، در ذهن و فکر ما، وسوسه می‌کنند. یعنی افکاری که به ذهن ما خطور می‌کند، بخشی از آن، تحت تأثیر شیاطین است. به همین علت باید دقت کنیم که به‌خصوص اگر هنرمند هستیم، هر آن‌چه که به ذهن و تخیّل ما می‌رسد را منتشر نکنیم. همان‌طور که وقتی یک انسان در مقابل شما باشد، می‌تواند با حرکت دست خود، تصویر جدیدی برای شما بسازد، شیاطین نیز در ذهن ما می‌توانند تصویر بسازند و اطلاعات ایحاد کنند.

به همین علت گاهی گفته می‌شود در حرم‌های مطهر ائمه علیهم‌السلام، بعضی از افراد دچار وسوسه می‌شوند و حرف‌های کفرآلودی به ذهنشان می‌رسد. این همان وسوسه‌های شیطان است که می‌خواهد تمرکز و توجه ما را از خدا بگیرد.

پس باید دقت کنیم که هرچند شیطان از انسان پست‌تر است و قدرت هالیوودی ندارد، اما می‌تواند ما را وسوسه کرده و افکار انحرافی به ذهن ما القاء کند. به همین علت اگر افراد از مناسک و آداب دینی دور شوند و مثلاً نماز نخوانند، نجس و پاکی را رعایت نکنند، موسیقی‌های حرام گوش دهند، در اطراف‌شان حیوانات آلوده‌ای مثل سگ حضور داشته باشد و… فرشتگان از خانه‌ی آن‌ها دور می‌شوند. در جایی هم که فرشتگان نباشند، شیاطین به‌راحتی نفوذ کرده و وسوسه‌ها شدیدتر خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل حضور شیاطین نیز پخش همین فیلم‌های کفرآلود هالیوودی است. پس به‌صورت کلی شیاطین دشمنان ما هستند و ما نیز باید از آن‌ها دوری کنیم.‌ اما ترس از این موجودات معنا ندارد و با انجام دستورات دینی، می‌توانیم حضور آن‌ها را به حداقل برسانیم.

قسمت قبلی این یادداشت

اندیشکده مطالعات یهود

پی‌نوشت‌ها: آخرالزمان شیطانی

[۱] https://orderofosiris.com
[۲] https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_presidents_of_the_United_States_who_were_Freemasons
[۳] The encyclopedia of witches, witchcraft and wicca, rosemary ellen guiley, p230

[۴] در فیلم، اسطوره‌ی نیموئه و مرلین برعکس شده است.

[۵] https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/19513

««« پایان »»»

آشنایی با رنگ‌های به‌کار رفته در مقاله‌ی فوق:

رنگ آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی است.
رنگ بنفش در تیترهای اصلی استفاده شده.
رنگ قرمز برای لینک‌دادن استفاده شده.

آخرالزمان شیطانی ، آخرالزمان شیطانی

اندیشکده مطالعات یهود در پیام‌رسان‌ها:

پیام رسان ایتا پیام رسان بله پیام رسان سروش پیام رسان روبیکا

همچنین ببینید

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

منجی‌گرایی در ارباب حلقه‌ها

«جی. آر. آر. تالکین» در «ارباب حلقه‌ها» از یک الگوی تثلیثی در «منجی‌گرایی» استفاده کرده است. در واقع «آراگورن»، «گندالف» و «فرودو» مجموعاً نقش منجی را بازی می‌کنند.

یک نظر

  1. پیشنهاد میکنم اندیشکده ای حرفه ای برای نقد و بررسی فیلم های سینمایی جهان تشکیل شده و موضوع ، دیالوگ ها و …. فیلم ها را تحت رصد قرار دهند و همانطور که بارها در مورد این اندیشکده گفتم راه های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در زمینه فیلم و سینما را به شکلی نظام مند تدوین کنند ‌. بیشتر فتنه های دشمن اگر نه همه از دل اتاق های فکر و اندیشکده هایش در می‌آید که ما هم برای مقابله باید اندیشکده های خودمان را تشکیل دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شانزده =